ایران ترجمه – مرجع مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اخطار بهمن با کمک GIS در نروژ

اخطار بهمن با کمک GIS در نروژ

اخطار بهمن با کمک GIS در نروژ – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه زمین شناسی – منابع طبیعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه ۲۰ الی ۱۰۰% رایگان مقالات ترجمه شده

۱- قابلیت مطالعه رایگان ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مقالات ۲- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر ۳ فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.

 

مقالات ترجمه شده زمین شناسی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۱
کد مقاله
GEO11
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اخطار بهمن با کمک GIS در نروژ
نام انگلیسی
GIS AIDED AVALANCHE WARNING IN NORWAY
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
اخطار بهمن، GIS، اینترنت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Avalanche warning, GIS, internet
مرجع به فارسی
انستیتو ژئوتکنیک نروژ
مرجع به انگلیسی
Norwegian Geotechnical Institute, Oslo, Norway
قیمت به تومان
۱۰۰۰۰
سال
۲۰۰۸
کشور
نروژ

 

اخطار بهمن با کمک GIS در نروژ
 انستیتو ژئوتکنیک نروژ
۲۰۰۸
چکیده
تا  سال ۲۰۰۸  قابلیت دسترسی کامل به سیستم اخطار بهمن با جزئیات آن در کل کشور نروژ  وجود نداشته و انستیتو هوا شناسی نروژ برای بخش های بزرگی از کشور تنها اقدام به صدور اخطار کلی، در سطح خطر ۴ یا ۵ می نمود که عمدتا بر مبنای شاخص های اتوماتیک حاصل آمده در مدل های پیش بینی هواشناسی استوار بوده اند. خطر منطقه ای و محلی بهمن به وسیله NGI و بر مبنای درخواست متقاضیانی نظیر راه آهن یا وزارت راه و همچنین جوامع محلی صادر می گردد. علیرغم بودجه بسیار محدود یعنی تقریبا دستمزد پرداختی برای دو نفر در روز، پروژه های اخطار NGI نواحی بزرگی، مشتمل بر چندین هزار کیلومتر مربع، را تحت پوشش قرار داده اند. بنابراین، گردش کار می بایست از کارایی  فوق العاده ای برخوردار باشد، شامل حصول داده های مشاهداتی، ارزیابی موقعیت و ارسال پیش بینی  های جدید. یکی از  اهداف جاری قرار دادن و نمایش این گردش کار به طور همه جانبه در یک برنامه کاربردی وبی می باشد. راه حل GIS نیز جهت یکپارچه سازی کلیه داده های مورد نیاز به وسیله پیش بینی کنندگان در زمینه ارزیابی خطر بهمن به کار گرفته شده است. این سیستم جامع و تعاملی متشکل از نقشه های گوناگون و اطلاعات و سوابق کل کشور، نظیر نقشه های توپوگرافی، شیب ها، سرازیری ها، تپه ها و غیره می باشد، که خود تصویری سه بعدی از زمین را حاصل می آورد. در هر ناحیه اخطار، کلیه مسیرهای فعال بهمن نیز نقشه برداری شده اند که شامل اطلاعات در خصوص غالب مسیرهای در معرض باد نیز می باشد. هر مسیر بهمن به یک صفحه وبی تولید کننده بانک اطلاعات متصل می باشد، که به کاربران جزئیات بیشتری در خصوص مسیرها، نظیر پستی و بلندی ها، نواحی مرتفع, همراه با تصاویر و موارد غیره را ارائه می دهد. بدین روش افرادی که در زمینه پیش بینی وضعیت به کار مشغول هستند به راحتی می توانند در یک منطقه وسیع اقدام به حصول تصویر و بینشی قابل توجه نموده و بدینسان اخطارهای بهمن با جزئیات دقیق تر و بیشتری را در اختیار افراد ذینفع قرار دهند. این سیستم تحت توسعه پیوسته قرار داشته و برنامه ای جهت قابلیت دسترسی وبی آن نیز وجود دارد به گونه ای که به هیچ نرم افزار خاصی بر روی کامپیوتر نیاز نباشد. نگارش های آتی شامل دسترسی تعاملی به داده های آب و هوایی، هم به صورت میدان های دو بعدی و هم داده های سری های زمانی، در ایستگاه های انتخاب شده می باشند.
کلمات کلیدی: اخطار بهمن، GIS، اینترنت.  
۱- مقدمه
اخطار بهمن را می توان در مقیاس های مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که شامل مناطق بزرگ الی مسیرهای کوچک بهمن خیز می باشد. در نروژ خطر ملی بهمن تنها در بردارنده نواحی بزرگ بوده و بر این مبنا اقدام به ارائه اخطارهای کلی سطح ۴ و ۵ می نماید که خود منجر به تفکیک پذیری پایینی می شود. این اخطارها غالبا بر مبنای مقادیر آستانه ای و همراه با مدل های هواشناسی می باشند در عمل، این اخطارها به طور طبیعی تحت شرایط آب و هوایی حادی صادر می شوند که  دیگر امکان لنجام غالب فعالیت ها در مناطق کوهستانی وجود ندارد. این اخطارهای همراه با جزئیات بیشتری به صورت روزمره برای طرف های ذینفع NGI، نظیر وزارت راه و راه آهن و همچنین جوامع محلی صادر می شوند. هدف مشترک کلیه این پروژه ها ی اخطار بهمن محافظت از جان انسان ها و زیرساختارها می باشد. در حال حاضر صدور هیچ گونه سرویسی به صورت انحصاری برای فعالیت های مرتبط با اوقات فراغت وجود ندارد، با این حال افرادی که در این امر دخیل هستند از اخطارهای موجود استفاده می نمایند.
سیستم اخطار بهمن در نروژ در دهه ۱۹۷۰ راه اندازی شد و پس از ایستگاه تحقیقاتی NGI در کوه های Stryn در سال ۱۹۷۳ فعالیت خود را آغاز نمود. این ایستگاه به عنوان یک ایستگاه مشاهداتی هواشناسی به شمار می آید که اقدام به صدور مشاهدات به صورت دستی سه بار در روز از طریق سیستم ارتباطات رادیویی موج بلند می نماید که این اخطارها به ایستگاه های رادیویی گارد ساحلی ارسال می گردد. در طی ۳۰ سال تحقیقات در این زمینه، مقادیر آستانه برای انتشار بهمن تعریف گردیده و روش پیش بینی احتمالی مبتنی بر شرایط نروژ در نظر گرفته شد (Fitzharris و Bakkehøi،۱۹۸۶، Bakkehøi، ۱۹۸۷). پس از افتتاح بزرگراه جدید شماره ۱۵ بسمت Stryn، نیاز جهت حصول اخطارهای روزمره بهمن به عنوان یک ویژگی ضروری مدنظر قرار گرفت. یک سیستم اخطار دیگر نیز در سال ۱۹۸۰ افتتاح گردیده و از آن به بعد به طرق مختلف از آن استفاده شده است.
روش پیش بینی احتمالی امروزه امروزه در چندین منطقه جاده ای (Ørsta، Odda، Tromsø) به وسیله مقامات مسئول وزرات راه مورد استفاده قرار می گیرد.
در طی فصول ۰۷/ ۰۸ پنج منطقه دیگر نیز در برنامه اخطار NGI گنجانده شد. (شکل ۱، جدول ۱). این مناطق به دو دسته تقسیم می شوند. یکی از آنها مناطقی را تحت پوشش قرار می دهد که دارای خطر سطح بالا بهمن و در نتیجه احتمال مواجه شدید با بهمن می باشد. کلاس دوم شامل مناطقی است که از سطح پایینی از بهمن برخوردار هستند، اما در عین حال پیامدهای آن می تواند شدید باشد. اولین کلاس تحت پوشش روتین اخطار روزانه می باشد که در آن یک بولتن کامل به صورت روزمره صادر می شود، در حالیکه کلاس دوم اخطار بهمن تنها پس از درخواست تلفنی صادر می شود. اشخاصی مقتضی در صورتی این درخواست را خواهند داشت که باد یا میزان بارش فراتر از آستانه تعریف شده به وسیله NGI گردیده باشد.
علاوه بر پروژه بزرگراه ۱۵ که در بالا تشریح شد یک کوریدور حمل و نقل مهم دیگر تحت عنوان راه آهن Bergensbanen، نیز تحت پوشش خدمات اخطار بهمن NGI می باشد. این راه آهن فاصله ۴۶۰ کیلومتری از اسلو تا برگن را تحت پوشش قرارداده و از کوهستان هایی که حداکثر ارتفاع آنها به ۱۲۲۲ متر می رسد عبور می نماید که شامل ایستگاه Finse نیز می باشد. این مسیر در حدود سال ۱۹۰۰ ساخته شده و به صورت رسمی در سال ۱۹۰۹ افتتاح شد. قبلا در طی اولین زمستان افتتاح این پروژه، می بایست از آمد و شد جلوگیری شود که علت آن شرایط سخت زمستان بوده است. وزش برف و همچنین وقوع بهمن سبب می گردید تا سطح جاده پوشیده شده و هیچ گونه ماشین آلات موجود قابلیت بازگشایی آن را نداشتند. امروزه، کیلومترهای بیشماری از راه آهن دارای پناه گاه های خاصی هستند. با این وجود، این پناهگاه ها به منظور جلوگیری از نفوذ رانش برف به داخل جاده ایجاد شده اند. آنها در برابر بهمن مقاومت بسیار ضعیفی داشته و غالبا با فروپاشی و تخریب روبرو می گردند. تنها یک مسیر بهمنی اصلی وجود دارد که ممکن است  سبب به خطر انداختن۴۰۰ متر از خطر سیر راه آهن شود، اما در عین حال مسیرهای کوچک بسیاری نیز هستند که در آنها نیز احتمال بروز خطر و خارج شدن قطارها از ریل وجود دارد.
۲- مواد و روش ها
به طور کلی سه مولفه را می بایست در خصوص اخطار روزمره بهمن مدنظر قرار داد: الف) عوارض زمین، ب) وضعیت پوشش برف جاری و ج) شرایط کنونی آب و هوایی و پیش بینی برای ۲۴ ساعت آینده. در بسیاری از سرویس های دیگر اخطار بهمن، اطلاعات وضعیت زمین صرفا بر مبنای تجربه شخصی افرادی می باشد که در آن منطقه کار و زندگی می نمایند و با توجه به تجربه خود قادر به پیش بینی وضعیت می باشند. مشاهدات مربوط به پوشش برف و فعالیت بهمن را نیز می توان از طریق تحقیقات میدانی و اطلاعات هواشناسی، با کمک ایستگاه های محلی هواشناسی و پیش بینی های مدل- مبنا، تحت پوشش قرار داد.
با توجه بدانکه فرآیند کنترل و پوشش نزدیک به ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق مشخص شده صرفا بعهده دفتر مرکزی واقع در شهر اسلو می باشد، این مورد سبب شده است تا مشاهده میدانی مستقیم بیش از یک یا دو بار در ماه امکان پذیر نباشد. به منظور پاسخ دادن بدین چالش، یک سیستم اطلاعات نقشه ایجاد شده است که اجازه می دهد تا قابلیت جمع آوری کلیه اطلاعات موجود در یک محل وجود داشته باشد.
 
۱-۲٫ عوارض زمین
نقشه های توپوگرافی کشوری قابلیت محاسبه ویژگی های مربوط به عوارض زمین و شیب های آن در کل نروژ را فراهم ساخته است. برای کلیه نواحی در معرض خطر، تقریبا غالب مسیرهای فعال و بهمن خیز در نقشه قید شده و در نهایت به بانک اطلاعات نیز افزوده می شوند. اطلاعات جمع آوری شده در هر مسیر به صورت تصویری ارائه شده و ویژگی های فیزیکی همراه با بلندی و اندازه ناحیه، همراه با اطلاعات مواردی که احتمالا در معرض خطر هستند (همانند خانه ها، خیابان ها و خطوط راه آهن) بعلاوه مسیر باد همگی بطور کامل مشخص می شوند. این اطلاعات در سیستم GIS، جهت ایجاد نقشه های تعاملی، به کار گرفته می شوند. به طور مثال در مسیر باد در ناحیه جنوب غرب، کلیه مناطق دارای شیب بیش از ۳۰ درجه در نقشه مشخص شده و برای نشان دادن آنها از رنگی متمایز که معرف این مسیرها است، برنگ قرمز سایه دار، که خود معرف بیشترین احتمال رویارویی با خطر بهمن در مسیر باد می باشد، استفاده شده است (شکل ۲). با یک کلیک بر روی مسیر یک صفحه وبی باز شده که تصویر و اطلاعات بیشتر در خصوص آن مسیر در دسترس قرار می گیرند (شکل ۳)
۲-۲٫ وضعیت پوشش برف
دسترسی به اطلاعات کنونی این دفتر در خصوص وضعیت برف مشکل می باشد. بازدید کننده های محلی می توانند نسبت به فراهم آوردن برخی از اطلاعات در این زمینه اقدام نمایند، اما هیچ گونه برنامه بررسی متعارفی در سرویس هشدار NGI وجود ندارد. تنها جوامعی که در بخش شمالی نروژ به سر می برند می توانند اطلاعات روزمره ای را در خصوص مسیر جدید برف دریافت کنند. با این وجود، هر یک از نواحی خطر دارای شاخص های محلی خاص خود هستند که می توان آنها را برای بررسی وضعیت کنونی مورد استفاده قرار داد. این امر البته به صورت منظم اعمال شده و علاوه براین شماره های تلفن نیز در این خصوص مشخص شده اند که راهنمایی محاوره ای را در اختیار متخصصین قرار می دهند. تحقیق میدانی در این نواحی به هنگامی انجام خواهد شد که گزارشاتی از عدم ثبات در خصوص پوشش برف واصل شده که نیازمند بررسی های دقیق تری می باشند.
۳-۲٫ اطلاعات هواشناسی
به واسطه کمبود مشاهدات میدانی منظم، فرآیند انتشار اخبار لحظه ای وضعیت آب و هوایی کاملا متکی به مشاهدات اتوماتیک می باشد. هر ناحیه به یک یا چند ایستگاه مجهز می باشد. این ایستگاه ها به وسیله موسسات مختلفی، نظیر وزارت راه و راه آهن، موسسه هواشناسی نروژ، NGI و تاسیسات نیروگاهی برق آبی، هدایت و کنترل می شوند. بنابراین، هر ایستگاه دارای بازه های ثبت اطلاعات خاص خود می باشد و از فرمت اطلاعات و سیستم انتقال خاص خود بهره می جوید. در عملیات روزمره، این مورد به عنوان ضعیف ترین نقطه کل سیستم هشدار تلقی می گردد. ارائه استانداردهای ملی در خصوص انتقال داده ها هم اکنون در حال توسعه بوده و در سال ۲۰۰۹ جهت ارتقای قابلیت دسترسی داده های مشاهداتی سازمان هواشناسی پیاده سازی می گردد. داده های حاصله از ایستگاه ها در ابتدا مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از برنامه مطلب انتشار می یابند.
۴-۲٫ دوربین وبی
اکتساب اطلاعات تصویری در مورد شرایط آب و هوایی غالبا به عنوان یک افزونه با ارزش در خصوص مشاهدات ایستگاههای آب و هوایی به حساب می آید. بنابر این تعدادی از دوربین های وبی از مناطق مختلف نروژ به این نقشه اضافه شده تا پیش بینی کنندگان به راحتی قابلیت دسترسی به تصاویر از چندین ناحیه در اطراف کشور را داشته باشند. مثال ارائه شده یک عصر در ماه آوریل که در شکل ۴ نشان داده شده است مشخص کننده آن است که دو تصویر نمایش داده شده از نظر زمانی دقیقا سه ساعت با یکدیگر فاصله دارند. نواحی کوهستانی با قابلیت اسکی غالبا به وسیله دوربین ها تحت پوشش می باشند، اما تعداد دوربین ها در حال افزایش بوده و در مناطق مورد نظر کوهستانی نیز نصب شده اند.
۵-۲٫ سکوی فنی
سه فناوری جهت ایجاد نقشه اخطار بهمن به کار گرفته شده اند. نقشه خود در ArcGis به وجود آمده و بر روی ArcIMS (سرور نقشه اینترنت) انتشار یافته است. داده های هواشناسی از منابع مختلف جمع آوری شده و در بانک های اطلاعاتی  متمرکز ذخیره می شوند (بانک های ORACLE). از اینجا به بعد، داده ها به داخل روتین های برنامه مطلب وارد شده که در آن اقدام به انجام آنالیز و مشاهده تصویری داده ها گردیده و اطلاعات آماری در این رابطه بر روی شبکه انتشار می یابد. کل سیستم به صورت اتوماتیک در هر ۱۰ دقیقه یکبار آپدیت می شود.
۳- نتایج
امروزه نقشه اخطار بهمن شامل اطلاعات تفصیلی در ارتباط با پنج منطقه خطرناک می باشد. به طور کلی ۳۹۴ مسیر بهمنی در این بانک اطلاعاتی مشخص شده اند که غالب آنها دارای تصویر و توضیحات تفصیلی می باشند. قبلا پیش بینی کنندگان مجبور بودند تا اقدام به باز نمودن تعداد زیادی از وب سایت  ها کرده تا آنکه اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص هشدارهای صادر شده را بدست آورند، ولی هم اکنون یک نقشه واحد بر روی یک سیستم «گیت وی» نصب شده که اجازه دسترسی مستقیم به کلیه اطلاعات را می دهد. تجربه نشان داده است که افرادی که در امر پیش بینی خطر بهمن دخیل می باشند بخشی از ایستگاه های هواشناسی را برای کار خود در نواحی مشخص شده ترجیح می دهند، چرا که آنها نام ایستگاه های دیگر که در مجاورت آنها هستند را به یاد نمی آورند. استفاده از نقشه ها، که در آن کلیه ایستگاه ها با توجه به موقعیت های آنها مشخص شده اند می تواند به راحتی چنین مشکلاتی را مرتفع سازد. بعلاوه، این سوال که هر ایستگاه به چه میزان می تواند معرف نواحی اطراف خود باشد را نیز می توان به صورت آسانتر، و به هنگامی که موقعیت آن در ارتباط با ناحیه اخطار و مسیر باد مورد ارزیابی قرار می گیرد، مورد ارزیابی قرار داد.
نواحی اخطار که ارزیابی آنها پس از درخواست انجام می پذیرد خود شامل نواحی بزرگی هستند. بنابراین، اخطارهای بهمن تنها برای موقعیت های خاصی، که در آن شرایط آب و هوایی وخیم و شدید باشد، صادر می شوند. در اینجا این نقشه ها اجازه می دهند تا متخصصین امر پیش بینی به آسانی از اطلاعات اساسی نظیر «باد قوی از شمال غربی همراه با بارش سنگین در بخش جزایر شمالی لوفوتن» استفاده نموده و بر این مبنا بتوانند نسبت به تمرکز بر روی جاده های خاصی که غالبا سکنه را با خطر روبرو می سازند و یا خانه هایی که در این مناطق با خطر روبرو هستند اقدام نمایند.
۴- مباحث
منابع محدود سرویس اخطار بهمن NGI سبب کاهش حضور فیزیکی متخصصین امور پیش بینی در نواحی اخطار می شود. دو فردی که در این ارتباط مشغول انجام وظیفه می باشند می بایست نواحی وسیعی را هر روز تحت پوشش قرار داده و نسبت به ارزیابی هر روزه آنها اقدام نمایند. استقرار یک پلتفرم / سکوی اطلاعات نقشه- مبنا برای کل این فرایند با توجه به شرایط مطالعاتی آب و هوایی جاری، وضعیت زمین و ویژگی های تغییر آب و هوایی به منظور انتشار بولتن، سبب خواهد شد تا بار کاری این افراد به میزان قابل توجهی کاهش یابد. کلیه اطلاعات به آسانی از این نقشه قابل دسترس می باشند، به گونه ای که دیگر به هیچ ابزاری برای پیش بینی نیاز نخواهد بود. بر این مبنا، این سیستم می بایست بصورت دائمی قابلیت کاربر پسندی خود را حفظ نموده و در تعامل با  تحقیقات و حرفه تخصصی افراد دخیل در این عرصه باشد. در غیر این صورت این سیستم جدید مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.
در عمل، بواسطه حقیقت دینامیکی چنین سیستمی، چالش های زیادی در این ارتباط وجود دارد. بر این مبنا، لازم است تا جهت حصول داده های جدید هر ده دقیقه یکبار کنترل های ضروری اعمال شوند تا اطلاعات آب و هوایی به روز رسانی گردند. از آنجایی که تنوع بسیار بالای منابع اطلاعاتی برای این آمارها وجود دارند، حلقه ها یا آپدیت های مفقوده ممکن است به راحتی سبب بروز مشکل در این سیستم شوند. بنابراین لازم است تا برای زمستان آتی بر روی توسعه این سیستم جهت افزایش اطمینان پذیری تمرکز شود.
 
۵- نتیجه گیری
اخطار بهمن به عنوان فرایندی به شمار می آید که هم در بعد زمان و هم در فضا عمل می نماید. بنابراین نقشه های دینامیکی را می توان به عنوان یک دیدگاه آشکار جهت حاصل آوردن کلیه اطلاعات مورد نیاز به منظور تسهیل تحقیقات متخصصین امور پیش بینی مدنظر قرار داد. ادوات امروزی GIS اجازه دسترسی آسان به اطلاعات از منابع مختلف و کاربرد آن بر روی نقشه را فراهم ساخته است. چالش کنونی فراهم آوردن داده ها از کلیه این منابع و به گونه ای می باشد که این سیستم بتواند به صورت اتوماتیک به روز رسانی شده و داده های جدید حداقل در هر یک ساعت یک بار به داخل سیستم تغذیه شوند. پذیرش این سیستم، به وسیله متخصصین امور پیش بینی اخطار بهمن، منوط به اطمینان پذیری و آسانی کار با این سیستم می باشد. هر دوی این ویژگی ها تحت ارتقای پیوسته و در تعامل نزدیکی با کاربران هستند تا بدینوسیله این اطمینان حاصل شود که آنها برای تحقیقات و عملیات روزانه خود سیستم مطلوبی را در اختیار دارند.
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.