مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پرتو افکنی تخلیه هاله نور پارچه پلی استر

پرتو افکنی تخلیه هاله نور پارچه پلی استر

پرتو افکنی تخلیه هاله نور پارچه پلی استر – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۶۴
کد مقاله
TXT64
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اصلاح سطحی پارچه پلیاستر توسط پرتو افکنی تخلیه هاله نور (کورونا)
نام انگلیسی
Surface modification of polyester fabric by corona discharge irradiation
تعداد صفحه به فارسی
۱۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
تخلیه هاله نور (کورونا)- پارچه پلیاستر- خاصیت مکش- جذب آب- تمایل جذب سطحی (افینیته)- نشاسته- آهار زنی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Corona discharge- Polyester fabric- Wicking property- Dye-uptake- Affinity- Starch- Sizing
مرجع به فارسی
انستیتو تکنولوژی چاپ دانشگاه تکنولوژی زیان- چین
مرجع به انگلیسی
Institute of Printing Technology University of Technology- China
کشور        

اصلاح سطحی پارچه پلی‌استر توسط پرتو افکنی تخلیه هاله نور (کورونا)

چکیده
پارچه پلی‌استر در ولتاژهای مختلف تحت عملیات پرتو افکنی تخلیه‌ هاله نور قرار گرفت. با این روش خواص جذب آب و رطوبت‌پذیری پارچه افزایش یافت و این خواص برای مدت طولانی در پارچه حفظ شد. رنگرزی پارچه فرآوری شده نشان داد که سرعت رنگرزی و جذب رنگ بهبود یافته است. همچنین ثابت شد که تمایل جذب رنگی میان سطح پارچه فرآوری شده با آهار اصلاح شده افزایش یافته است. عموما این خصوصیت برای آهار زنی نخ‌های ریسیده شده از الیاف کوتاه پلی‌استر و رنگرزی پارچه پلی‌استر مفید است. تمام نتایج بدست آمده موکد بهبود خواص آبدوستی ایجاد شده به دلیل عملیات تخلیه کرونا بوده‌اند.

 

کلمات کلیدی: تخلیه هاله نور (کورونا)، پارچه پلی‌استر، خاصیت مکش، جذب آب، تمایل جذب سطحی (افینیته)، نشاسته، آهار زنی

 

پرتو افکنی تخلیه هاله نور پارچه پلی استر

 

.مقدمه
روش تخلیه‌ هاله نور، روش اثبات شده‌ای برای بهبود خواص آبدوستی سطحی پلیمر، بویژه در بهبود استحکام مواد کامپوزیتی است. اینگونه عملیات می‌توانند تمایل جذب سطحی و استحکام چسبندگی را با تعدادی از پلیمرهای آبدوست افزایش دهند چرا که در نهایت منجر به افزایش رادیکال فعال آزاد در اکسیژن در سطح پلیمر می‌شوند. همچنین تخلیه کرونا در فرآیند کوپلیمریزاسیون پیوند شیمیایی کاربرد دارد. اساس این فرآیند بدین صورت است که بعد از پرتو افکنی، گروه فعال جدید تولید شده و منومر می‌تواند بصورت موفقیت‌آمیزی بر روی گروه‌های فعال در ماده پرتو دیده پیوند بخورد. تعداد دیگری از محققین نشان داده‌اند که عملیات تخلیه کرونا بر روی سطح منسوجات منجر به بهبود قابلیت چاپ پارچه پشمی و یا خواص مقاومت در برابر آبرفتگی (جمع شدگی) پارچه پشمی می‌شود. فناوری تخلیه هاله نور بصورت گسترده‌ای در چاپ تعدادی از فیلم‌های پلیمری استفاده می‌شود. این نوع عملیات نسبت به سایر روش‌های فیزیکی و شیمیایی ساده‌تر و کاربردی‌تر است چرا که در این روش نمونه‌ها می‌توانند سریعا با فشار اتمسفر تحت فرآوری قرار گیرند.

 

پرتو افکنی تخلیه هاله نور پارچه پلی استر

 

در صنعت نساجی، لیف پلی‌استر بصورت وسیعی برای تولید پارچه استفاده می‌شود، هر چند که پلی‌استر به دلیل داشتن گروه‌های غیر قطبی بر روی سطح لیف، مشکلات متعددی را برای تهیه پارچه ایجاد می‌کند. اول آنکه پلی‌استر تنها می‌تواند با رنگ دیسپرس تحت درجه حرارت بالا (در حدود C°۱۳۰) و فشار بالا رنگرزی شود. همچنین این موضوع نیاز به مصرف بالای انرژی و تجهیزات ویژه با سرمایه‌گذاری بالا دارد. ثانیا نخ پلی‌استر باید قبل از بافندگی و به منظور بهبود استحکام و کاهش اصطکاک سطحی نخ آهار زنی شود. بصورت همزمان موئینگی نخ بر روی سطح نخ بوسیله آهار زنی کاهش می‌یابد. اساسا فقط پلی‌وینیل الکل تاثیر آهار زنی خوبی بر روی نخ پلی‌استر دارد، هر چند که مقوله آهار زنی نخ پلی‌استر در تناسب با محیط زیست هنوز یک مشکل بشمار می‌آید. سوم آنکه، رطوبت بازیافتی پارچه پلی‌استر به دلیل خواص ضعیف آبدوستی و جذب آب خیلی کم است، بنابراین الکتریسیته آنتی استاتیک پلی‌استر خیلی ضعیف است، اگر ما بتوانیم خاصیت جذب رطوبت پلی‌استر را افزایش دهیم، خاصیت راحتی پارچه به نحو فزاینده‌ای بهبود می‌یابد. نتایج مطالعات ما بر روی عملیات تخلیه کرونا نشان می‌دهد که تخلیه کرونا تاثیر خوبی بر روی این خواص دارد. این مقاله به منظور معرفی تعدادی از نتایج تحقیقات نگارش شده است.با ولتاژ بالا تحت عملیات قرار می‌گیرد، استحکام پارچه کمی افت پیدا می‌کند. بعنوان مثال زمانیکه با ولتاژ kV12 کار شود، استحکام ۸/۳۱۱ تیوتن می‌گردد.

 

پرتو افکنی تخلیه هاله نور پارچه پلی استر

 

 نتایج
پارچه پلی‌استر را می‌توان از طریق فرآیند پرتو افکنی تخلیه کرونا مورد اصلاح قرار داده و خاصیت آبدوستی بیشتری را برای آن بوجود آورد. بهترین حالت آبدوستی در حدود ولتاژ ۱۰ کیلو وات و سرعت عملیات min/cm5 حاصل شد. خاصیت آبدوستی برای مدت زمان طولانی حفظ شد. بعد از عملیات نرخ جذب رنگ و سرعت رنگرزی افزایش یافت که خود باعث کوتاه شدن زمان و هزینه رنگرزی می‌شود. پس از انجام این فرآوری، میل جذب پارچه با آهار به نحو چشمگیری افزایش یافت که نشان دهنده این مطلب است که نخ پلی‌استر می‌تواند به نحو موثری با آهار نشاسته اصلاح شده، آهار زنی شود. بنابراین این روش می‌تواند جایگزین پلی‌وینیل الکل، که بصورت گسترده‌ای در صنعت نساجی مصرف می‌شود، باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.