ایران ترجمه – مرجع مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تاریخچه رومیزی نقش‌دار

تاریخچه رومیزی نقش‌دار

تاریخچه رومیزی نقش‌دار – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه ۲۰ الی ۱۰۰% رایگان مقالات ترجمه شده

۱- قابلیت مطالعه رایگان ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مقالات ۲- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر ۳ فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.

قیمت

قیمت این مقاله: ۵۰۰۰ تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم اجتماعی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۷
کد مقاله
SOC07
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاریخچه رومیزی نقش‌دار
نام انگلیسی
History of the Printed Tablecloth
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
رومیزی نقش‌دار
کلمات کلیدی به انگلیسی
Printed Tablecloth
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
سال
۲۰۰۳
کشور
ایالات متحده
تاریخچه رومیزی نقش‌دار
آیا هیچ زمانی بوده است که پارچه‌های رومیزی ظاهر و آراستگی زنانه را نداشته باشند؟ اکنون دیگر زمان نگهداری  پارچه‌های حریری و توری گذشته  و سلیقه‌ها و مدهای جدید داشتن رومیزیهای نقش‌دار و طرحدار را مدنظر قرار داده‌ است. مهمان این ماه که نویسنده مقاله رومیزی و یک کلکسیونر در این خصوص می‌باشد خانم پاملا گلاسل نام دارد. وی ما  را به سیری در گذشته رومیزی از زمان بوجودآمدن تا زمان محبوبیت یافتن آن دعوت نموده است.
رومیزی نقش‌دار. زیبا با طراحی گرمسیری، با اشکال ظریف کارتونی، هندسه‌ای متهور، طراحی خیالی، همراه با میوه‌ها و گلهای خوشمزه و زیبا. چه کسی حتی چند سال قبل تصور می‌کرد که رومیزیهای نقش‌دار، که مورد استفاده خانواده‌ها در دهه ۴۰ و ۵۰ قرار می‌گرفت، چنین بازگشت باشکوهی بعنوان ادوات کلکسیونی داشته باشد. اکنون تقاضای زیادی برای این گنجینه قدیمی منسوجات کلاسیک آشپزخانه‌ای وجود دارد. اکنون کلکسیون‌داران بیشتر از هر موقع دیگری جذب این پارچه‌های عجیب گردیده‌اند. پارچه‌هایی که یادگار شیرین گذشته باشکوه آمریکا بوده و تابحال که بعنوان رومیزیهای آشپزخانه از آنها استفاده می‌شود، همچنان تداوم دارد.
درست همانگونه که مدها در طول یک دهه تغییر می‌یابد، سبک و نوع رومیزی نیز تغییر می‌کند. با دانستن تاریخچه رومیزیها، کلکسیونرها قادر خواهند بود تا تاریخ دقیق گنجینه ارزنده خود را دانسته و بدینوسیله از رومیزیهای نقش‌داری که صدها سال پیش یا حتی بیشتر طراحی و تولید شده لذت ببرند. من در کلکسیون خود نمونه‌های فوق‌العاده‌ای از رومیزیهای جالب را نگهداری می‌کنم. این نمونه‌‌ها شامل رومیزی حریر حاشیه دار رد ـ ویکتوریای ترکی دهه ۱۸۹۰، چند نمونه نقش میوه‌ای رنگ‌رفته با برگ خاکستری دهه ۱۹۳۰، نمونه‌های رومیزی نقش‌ و گلدار دهه ۱۹۴۰ و نمونه تزئین شده با دست خط ”عصر فضا“ با اشکال هندسی.
ویکتوریا ۱۸۹۹-۱۸۶۵
رومیزیها معمولا دارای نقش مهمی در زندگی روزمره آمریکائیها و سنتهای خانوادگی آنها می‌باشند. در طی ۳۵ سال جنگ داخلی و پایان قرن، آمریکا بسرعت تغییر کرد. کشور در قلب صنایع قرار گرفته بود. اختراعات جدید نه تنها باعث تغییر اساسی صنایع نساجی آمریکا گردیده بود، بلکه مسئولیت زنان خانه‌دار را نیز به میزان متناسب سبکتر ساخته بود. آزادی این زنان باعث شد تا زمان بیشتری برای انجام کارهای هنری داشته باشند. کارهایی نظیر رومیزیهای کشباف بازبافت و قلابدوزی شده ظریف از آن عهد به یادگار مانده است.
در طی ایام دهه ۱۸۰۰، ملکه ویکتوریا، پرنس آلبرت دوست‌ داشتنیش را از دست داده بود، بیوه بودن را بعنوان یک رسم پایه‌گذاری نمود. این رسم در قالب پارچه‌های تیره رنگ و غم‌انگیز زمان ویکتوریا نمود یافته و خصیصه منسوجات سالهای ۱۸۵۰ الی ۱۹۰۰ را تشکیل می‌داد.
پارچه‌های رومیزی آن زمان انواع پارچه‌های ملیله‌دوزی، حاشیه دار قرمز ترک و حریر سفید، مخمل تزئینی سنگین و پارچه مخملی عالی را تشکیل می‌دادند. پس از پشت‌سر گذاشتن رومیزیهای عهد ویکتوریا نوبت به رومیزیهای روشنتر و کمتر چشمگیر ولی روحیه‌دار رسید که بوسیله ساخت رنگهای شیمیایی جدید در آلمان تولید می‌شد.
اکنون تولیدکنندگان آمریکایی می‌توانستند از رنگهای آنیلین برای تولید آرایه‌ گسترده‌ای از رنگهای جدید استفاده کنند. این رنگها سبز طاوسی، آبی، ارغوانی، بنفش و صورتی بوده و تا زمانی که بنام نهضت زیبایی در سال ۱۸۹۹خوانده شد مشهور و محبوب بودند. در این دوره همه چیز مطیع گشته و رنگهای سبز زیتونی و آبی کدر و خاکستری بعنوان رنگهای محبوب و هنرمندانه پذیرفته شد.
سبک آرت نووو (هنر جدید) : ۱۹۰۰
با شروع قرن بیستم تغییرات قابل توجه و شکوفایی دستاوردهای جدید خود را نشان داد. این تغییرات در حقیقت سبک جدیدی در هنرهای تجسمی و معماری بشمار می‌رفت که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس در سال ۱۹۰۰ در معرض نمایش عموم گذاشته شد. سبک آرت نووو یا هنر جدید بوسیله هنرمندان و طراحان باهوش و پرانرژی بوجود آمد. آنها معتقد بودند که هنر می‌بایست بصورت هارمونی یا هماهنگ بکار گرفته شود تا بتوان از این طریق نسبت بوجود آوردن کارهنری اقدام نمود. از اینرو، ساختمانها، اسباب و اثاثیه و منسوجات خانگی می‌بایست براین اساس مطابقت داشته باشند.
رومیزیهای این دوره دارای مدل آرت‌دکوی مجعد مانند بوده و از خصیصه‌های آنها اشکال هندسی، مربع‌ها، دایره‌ها، گلهای استیل‌دار، سمبلهای خوش اقبالی، نعل اسب، استخوان جناغ، برگ و حلقه گل، روبان و نقشهای حیوانات می‌باشند. این مد همراه با خود رنگهای گوناگونی را به ارمغان آورد. رنگهایی از قبیل: نوک مدادی، خاکستری نقره‌ای، سبز کم‌رنگ، آبی و قرمز کمرنگ ترکی، پرتقالی تیره، صورتی، ارغوانی روشن و بنفش. این رنگ بنظر در مقایسه با رنگهای عهد ویکتوریا جذاب و جالب توجه می‌باشند.
جنگ جهانی اول: دهه ۱۹۱۰
در سال ۱۹۱۰ آمریکا بعنوان یک غول نوظهور صنعتی وارد میدان شد. هنوز مدت مدیدی از شروع دهه نگذشته بود که آمریکا خود را در جنگ جهانی یافت. تا سال ۱۹۱۴ آلمان در حدود ۸۵% محصولات رنگرزی جهانی را تولید می‌نمود. در آن زمان تنها ۷ شرکت آمریکایی به تولید اینگونه محصولات اشتغال داشتند. جنگ اروپا ناگهان تولیدکنندگان رومیزی در آمریکا را با مشکل بزرگی روبرو نمود. مسدود نمودن کشتیرانی آلمانها توسط نیروهای متحدین موجب قطحی رنگ در آمریکا شده و از اینرو پژوهشگران آن کشور را واداشت تا نسبت به ساخت منابع جدید برای محصولات رنگرزی خود اقدام کنند.
آرت دیکو: دهه ۱۹۲۰
دهه ۱۹۲۰ معمولا بعنوان دوره شکوفایی و خوش‌بینی آمریکائیان خوانده شده است. چندین سال از اتمام جنگ جهانی اول گذشته بود. مردم خالی از روحیه گشته بودند و احتیاج به سرگرمی داشتند. در نتیجه رومیزیهای آشپزخانه‌ای حالت رسمی خود را از دست داد و سبک و رنگ بیشتری بخود گرفت. کشف جواهرات مقبره توتنخامنون فرعون مصر در سال ۱۹۲۲ موجب علاقمندی به شرق گردیده و این مهم همراه با بوجود آمدن سبک جدید آرت‌دیکو گردید. خاور بصورت اساسی به معنای آنچه می‌باشد که ما اکنون درباره جهان سوم می‌دانیم. این سبک نیز از خاورمیانه، آسیا گرفته شده است. همچنین سبک آفریقایی و لاتین نیز بعنوان سبکهایی شیک مدنظر بوده است. نقشهای گل و گیاه نیز بعنوان نقشهای اصلی رومیزیها مطرح گردید. از جمله گلهایی که در رومیزی متداول گشت می‌توان از گل رز، یاس بنفش و گلوری صبح نام برد.
کساد اقتصادی: دهه ۱۹۳۰
این دوران برای اغلب مردم دوران سخت و شومی بنظر می‌رسید. سختی ایام فشارهای شدیدی را بر روحیه آمریکائیان وارد می‌ساخت و گذران بی‌پروای عمر از خصیصه‌های آن بود. در  پاییز ۱۹۳۰ که زمان صرفه‌جویی و عقل معاش فرا رسید.
با شروع این دهه زنان به خیاطی و آشپزی روی آوردند. الیاف پارچه‌ای و ادوات و ابزارآلات منزل در فروشگاهها عرضه می‌گردید و بوسیله پست سفارش به زنان خانه‌داری که در منزل به دوختن رومیزی و پیشبند اشتغال داشتند ارسال می‌شد. پارچه‌های سبدهای خرید پر زرق و برق به صورت رومیزی، پیش بند و دیگر لوازم آشپزخانه بازیافت و دوخته می‌شد.
داشتن حالتی جذاب و بانشاط یکی از خصیصه‌های یافت شده در طرحهای دهه ۱۹۳۰ می‌باشد. هاله‌ای سفید رنگ برای جداسازی نقشها و رنگهای چندگانه از هم استفاده شده بود. این تکنیک طرحهای منسوجات را بخوبی، با ظرافت و بسرعت بدون آنکه رنگها در هم شوند انجام می‌داد. شما قادر خواهید بود رومیزیهای بسیاری را بیابید که تکنیک چاپ آنها آشکار و مشهود می‌باشد و این روشی مناسب برای بروزرسانی رومیزیها است.
جنگ جهانی دوم: ۱۹۴۰
با وجود آنکه آمریکائیان با شروع دهه هنوز در جنگ وارد نشده بودند، بسیاری از منابع بسمت متحدین آمریکا در جنگ روانه می‌شد. کمبود الیاف و مواد رنگی تاثیر بزرگی بر تولیدکنندگان رومیزی گذاشت. کلیه منسوجات چیتی، پارچه‌های پهن سفید، پارچه‌های پنبه‌ای همگی به جبهه‌های جنگ برده شده و مواردی نیز که در بازار یافت می‌شد دارای کیفیت کم و رنگرو بودند.
عصر رونق: ۱۹۵۰
به هنگامی که دهه ۱۹۴۰ به پایان رسید و دهه ۱۹۵۰ شروع شد، آمریکا وارد یکی از دوران پررونق خود گردید. این امر در تنوع و کثرت طرحهای رومیزی این دوره نمود یافت. این دوران زمان رشد و شکوفایی بزرگ بشمار می‌آمد و تولیدکنندگان با خلق آثاری جالب توجه و شوخ‌طبع و در برخی مواقع طرحهای سورئالیستی ذوق و سلیقه خود را تولید رساندند.
مجالس مهمانی بصرف غذا و نوشابه از جمله مراسم محبوب بشمار می‌آمد. از اینرو تولیدکنندگان رومیزیها نسبت به طراحی تولیدات خود با طرحهایی از ادوات آشپزخانه، مثل ظرف، قوری، شیشه‌آلات و موارد دیگر اقدام نمودند. این طرحها همچنین نشان‌دهنده منازل ظریف و زیبا و قسمتهای داخلی آن مثل اطاقها و آشپزخانه بود. نقشهای باغهای خیالی با میوه‌های فراوان و کشاورزان شاداب نیز از جمله مدهای آن دوره بشمار می‌آمد.
در پی جنگ جهانی دوم، فاکتورهای زیادی بکار گرفته شد تا روشهای جدیدی را در عرضه محصولات و منسوجات خانگی بوجود آورد. طراحانی نظیر چارلز و ری‌ایمز و همچنین ورنرپنتون به این معماری باز جدید پاسخ داده و نمونه‌ای از فرمهای مجزا و عملی را پایه‌گذاری کردند.
به هنگامی که اغلب مردم در خصوص دهه ۵۰ تفکر می‌نمایند، اقلامی بیاد آنها می‌آید که دارای زرق و برق بوده و در عین حال ظاهری جالب توجه برای آنها دارد. جاذبه دهه ۱۹۵۰ برای اشخاصی که اقدام به جمع‌آوری کلکسیون رومیزی می‌کنند بسیار زیاد بوده و دارای تنوع محض در طرحهایی می‌باشد که در زمان شکوفایی منسوجات آمریکا ارائه می‌گردید.
منسوجات آشپزخانه‌ای با استفاده از اشکال هندسی و آزاد تولید می‌گردید. تولیدکنندگان رومیزیهای دهه ۱۹۵۰ نظیر سبکهای دروان از طرحها و نقشهای طراحان برجسته بهره می‌جستند. هر یک از این طرحها دارای ویژگیهای خاص خود بوده و حتی امضای طراحان آن نیز در گوشه‌ای از آنها بچشم می‌خورد. اینها موارد عجیب و غریب و در عین حال جالب توجه از آنچه بود که در دهه ۱۹۵۰ محبوبیت یافت.
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.