ایران ترجمه – مرجع مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تاریخچه مختصر (ولی معتبر) از تیشرت

تاریخچه مختصر (ولی معتبر) از تیشرت

تاریخچه مختصر (ولی معتبر) از تیشرت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه ۲۰ الی ۱۰۰% رایگان مقالات ترجمه شده

۱- قابلیت مطالعه رایگان ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مقالات ۲- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر ۳ فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر

قیمت

قیمت این مقاله: ۲ هزار تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم اجتماعی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۸
کد مقاله
SOC08
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاریخچه مختصر (ولی معتبر) از تیشرت
نام انگلیسی
A Short but Authoritative History of the T-Shirt
تعداد صفحه به فارسی
۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
تی شرت
کلمات کلیدی به انگلیسی
T-Shirt
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
سال
۲۰۰۳
کشور
ایالات متحده
تاریخچه مختصر (ولی معتبر) از تی‌شرت
بیشتر تاریخ نویسانی که در باره البسه ‌ـ زیرتحقیق داشته‌اند اولین ظهور تی‌شرت را به هنگام جنگ جهانی اول ذکر نموده‌اند. این داستان که معمولا تکرار شده منطقی بوده و قابل باور می‌باشد.
اصطلاح ”Doughboys“ در جنگ جهانی اول به سربازان پیاده آمریکایی اطلاق می‌شد. آنها با رسیدن به قاره دارای لباسهای زیر بلندی بودند و بر روی آن را نیز اقدام به پوشیدن لباسهای سنگین پشمی بعلاوه شلوار کرده بودند. لباس رسمی دولتی به هنگامی که هوا متغییر و سرد می‌گردید ارزشی نداشت ولی به هنگام کار و یا در فصول گرم پوشیدن یونیفرم تقریبا غیرقابل تحمل می‌نمود.
آمریکائیان بزودی مشاهده نمودند که سربازان فرانسوی دارای یک جامه زیرین آستین کوتاه بوده که از پارچه نخی سبک بافته شده بود. الیافی که برای کار و فعالیت ایده‌آل نمی‌نمود. این تی‌شرت پیشرو بسرعت بعنوان یک کالای تجاری داغ مطرح شده و تعداد هزاران نمونه از انواع پیراهن راحت آن به داخل خانه‌ها راه یافت. به ناگهان نیروی دریایی و ارتش علاقه‌مند بدین نوع البسه گردید و قبل از گذشت مدت مدیدی تی‌شرت بعنوان یک لباس استاندارد باعث تغییر بهتر زندگی میلیونها مرد جوان گردید.
این داستان بخوبی تشریح کننده ورود تی‌شرت به این بنادر می‌باشد، ولی در عین حال این سئوال باقی می‌ماند که منشا تی‌شرت کجاست. آیا فرانسویان حقیقتا آن را اختراع نمودند. در غیر این صورت مخترع آن کیست؟
پاسخ می‌تواند گویای واقعیتها باشد!
واقعیت این است که تی‌شرت مانند پوشاک و البسه دیگر برای هزاران سال در فرانسه مورد استفاده قرار می‌گرفته و شاید سابقه آن به عهد رومیها و مصر باستان برگردد. این البسه ساده و بدون توجه به سن و سال خاص تونیک بوده که همانا پیشینه حقیقی تی‌شرتهای امروزی می‌باشد. ترسیم واقعی اینگونه البسه در تصاویر کنده‌کاری شده بر روی سنگ که حداقل به سه هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد یافت شده است.
ساخت تونیک آنچنان ساده و عملی بود که بزودی در کلیه نقاط متمدن جهان شیوع یافته و بعنوان یک استاندارد برای هزاران سال باقی ماند. در مناطق شمالی‌تر آستین‌های آن معمولا بلند بوده امتداد آن تا روی زمین کشیده می‌شد و چندان شباهتی به تی‌شرتهای امروزی نداشت. با این وجود، با نگاه به وضعیت سوزان منطقه مصر تونیکهای آستین کوتها معمولا دارای طول زیادتر در اطراف کمر بوده و از نخ یا کتان بافته می‌شدند و شباهت زیادی به تی‌شرتهای امروزی داشتند. البته سخت‌تر بوده و ظاهر آنها نیز کلفتر می‌باشد.
تونیکهای قدیمی با وجود دکوراسیون و عملکرد سنتی خود هرگز به پای وضعیت تمثیلی یا شمایلی تی‌شرتهای امروزه نمی‌رسند. جهت فهم بروز این پدیده، برای هزاران سال در طول دریا بسمت جلو حرکت نموده و به اوایل قرن ۵۰ در ایالات متحده می‌رسیم.
تی‌شرت به مفهوم آنچه ما امروزه می‌شناسیم در زمان جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود گذاشت. برای میلیونها نفر از مردان تی‌شرتهای استاندارد که بشکل T، یا آستین کوتاه، با نمره(۱) در نظر گرفته شده که دارای رنگهایی براساس انتخاب بود. برخی از آنها رنگ سفید و در برخی موارد نظیر ارتش یا میدانهای رزم رنگ زیتونی روغنی و یا خاکستری در نیروی دریایی را انتخاب نمودند.
متمایز از کاربرد آن بعنوان البسه زیر که بندرت دیده می‌شوند، ثابت گردید که کاربرد اینگونه البسه بعنوان لباس رو نیز برای برخی از موقعیتهای غیررسمی نظیرحفر آبریزگاهها یا توپ‌ بازی‌های عصر می‌تواند مناسب باشد. آگهی‌های تبلیغاتی و فیلمهای مربوطه شروع به تصویربرداری از محیطهای جلوی خانه‌ها نموده که در آن نبردهای رزمی با البسه مخصوص خود، کارکردن کارگران و بازی را در حالیکه همگی تی‌شرت پوشیده‌بودند را نشان می‌داد. از اینرو جامه‌ مخفی از کمدها بیرون آمد و آمریکائیان به دیدن مردان با تی‌شرت عادت کردند.
جنگ دیگری در کره بوقوع پیوست و پس از آن در  اوایل قرن ۵۰ میلیونها تن از مردان جوان در زندگی شهری در سراسر کشور اقدام به پوشیدن تی‌شرت نمودند. این امر بزودی به دیگر افراد جامعه، مخصوصا کودکان و نوجوانان، نیز سرایت نمود. با این وجود، پوشیدن تی‌شرت بعنوان لباس زیر مدنظر بود و استفاده از آن را بعنوان لباس رو مخصوصا در بین قشر با نزاکت جامعه خلاف ادب می‌پنداشتند. اما هالیود، همچنانچه آداب بساری از آمریکائیان را عوض نمود در این کار نیز موفق بود.
در سال ۱۹۵۱، کاراکتری بنام استنلی‌کوانسکی‌ که هنرپیشه جوانی با چهره جوان بنام مارلون‌براندو نقش آن را در فیلم ”تراموایی بنام هوس“ بازی می‌نمود و در آن این هنرپیشه به پوشیدن تی‌شرت آن هم در بسیاری از صحنه‌ها اقدام نمود. تصویر براندو آن هم در تی‌شرت بعنوان یک نماد مطرح گشته و به ناگهان بسیاری از جوانان از استیل وی پیروی نموده و به لجبازی با والدین منظم خود پرداختند. این امر در بازی جیمزدین بنام ”شورش بی‌دلیل“ به سال ۱۹۵۵ نیز مشهود بود. در این زمان الویس‌پریسلی نیز با کاربرد تی‌شرت  دختران را نیز جذب نموده و از این به بعد دیگر تی‌شرت بعنوان لباس زیر مطرح نمی‌بود.
حرکت بزرگ بعدی برای تی‌شرت در سال  در فیلمی بنام ”بی‌نفس“ در سال ۱۹۵۹ اتفاق افتاد. زنی بنام ”جین‌سبرج“ تی‌شرتی را در فیلم پوشیده که بر روی آن برای یکی از اولین بار‌ها، اگر اولین بار نمی‌بود، کپی تبلیغ بزرگ و وسیعی دیده می‌شد. این تی‌شرت مخصوص عبارت ”هرالد تریبون“  را بر روی خود داشت که یکی از روزنامه‌های معروف انگلیسی زبان می‌باشد که در فرانسه انتشار می‌یابد. از قرار معلوم در ابتدا تنها چند نمونه از این تی‌شرت بافته شده بود، ولی بزودی پوشیدن آن در بین جمعیت جهان معروفیت یافت. این تی‌شرت یک پله را بسوی نردبان ترقی اجتماعی باز کرد و بزودی بعنوان یک ابزار رسانه‌ای یا تبلیغی مطرح گردید.
تی‌شرت بعنوان پارچه سفید
دربهای این سیل به هنگامی باز گردید که فهمیده شد می‌توان از تی‌شرت استفاده‌هایی نظیر موارد زیر را بعمل آورد:  تبلیغ، نوشتن حرفهای گزاف، اطلاع رسانی، شوکه کردن، سردرگم کردن و نمایش هر آنچه تخیل پدیدآورندگان آن می‌توانست خلق کند. شرکتها به خلق لوگوها یا آثار تبلیغی خود بر روی تی‌شرت‌ها روی آورده و آنها را تزئین نموده و می‌فروختند و معمولا مردم را متقاعد می‌کردند که با خرید تی‌شرت امتیاز بودن یک بیلبورد تبلیغاتی را نصیب خود ساخته‌اند. طراحی‌های خاص می‌توانست دستمایه بوجود آوری کسادی یا حتی مدلهای روز شود، مدلهایی که می‌توانست تا بوجودآمدن تی‌شرتهای بعدی با مدل جدید توسط تولیدکنندگان دوام آورد.
بعنوان یک پارچه سفید که می‌توان بر روی آن طراحی نمود، تی‌شرت به یکی از بیشترین درخواستهای پاسخ داده و تنها محدودکننده آن تخیل یک فرد برای خلق آثار بر روی آن و یا امکانات فنی می‌باشد. تشریح روشهای استفاده از تی‌شرت پوشیده بیهوده بوده و نیاز به یک تلاش وسیع و دایره‌المعارفی خواهد داشت. تنها با نگاه به تعداد شرکتهای تی‌شرت بر روی اینترنت به ما نشان خواهد داد که به چه میزان این البسه مهم و متغییر می‌باشند. مطمئنا، تاریخدانان اجتماعی و انسان شناسان آینده زمان وسیعی را صرف حل نمودن داده‌هایی می‌کنند که در این مشهورترین نمادهای فرهنگی وجود دارد.
برخی از نکات جالب توجه:
اخیرا شرکت ”جرزیز“ مطالعه‌ای را بر روی استفاده مدرن تی‌شرت انجام داده و برخی از نکات جالب توجه و در عین حال نه چندان متعجب کننده را بیان داشته است:
  • ۹۱ درصد از آمریکائیان اظهار داشته‌اند که دارای تی‌شرت مورد علاقه خود هستند.
  • ۳۴ درصد می‌گویند که رنگ سفید، رنگ تی‌شرت مورد علاقه آنها می‌باشد و پس از آن انتخاب دوم و سوم آنها آبی و سیاه است.
  • ۶۲ درصد اظهار داشته‌اند که بیشتر از ده تی‌شرت دارند. این گفته بطور ضمنی مشخص کننده این نکته است که تقریبا ۵/۱ بیلیون تی‌شرت در گردش می‌باشد!
  • بیش از ۷۰ درصد مردان و ۵۴ درصد زنان دارای بیش از ده تی‌شرت می‌باشند.
  • از میان اشخاص بین ۱۸ الی ۲۴ سال سن، ۷۹ درصد بیش از ده تی‌شرت دارند.
  • ۱۹ درصد از گروههای جوانتر بیش از سی تی‌شرت دارند.
  • دلیل درجه یک پوشیدن تی‌شرت راحتی است!
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.