مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه ۲۰ الی ۱۰۰% رایگان مقالات ترجمه شده

۱- قابلیت مطالعه رایگان ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مقالات ۲- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر ۳ فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.

قیمت

قیمت این مقاله: ۲۸۰۰۰ تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

شماره       
۱۹۷
کد مقاله
COM197
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رویه فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل در ارتباط با مهندسی نرم افزار
نام انگلیسی
Mobile Personal Learning Applied to a Software Engineering Subject
تعداد صفحه به فارسی
۳۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
همکنش پذیری, LMS, موبایل, انگیزه, PLE
کلمات کلیدی به انگلیسی
Interoperability, LMS, mobile, motivation, PLE
مرجع به فارسی
وزارت علوم و آموزش، اسپانیا
IEEE
مرجع به انگلیسی
IEEE REVISTA IBEROAMERICANA DE TECNOLOGIAS DEL APRENDIZAJE; Ministry of Science and Education, Spain; IEEE
سال
۲۰۱۴
کشور
اسپانیا

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

 

رویه فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل در ارتباط با مهندسی نرم افزار
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب تغییر ابزارها و دستگاه هایی شده است که مردم از آن ها در زندگی روزمره خود استفاده می نمایند. فرآیندهای تدریس، آمورش و یادگیری نیز تحت تاثیر این ویژگی قرار گرفته اند. فناوری فوق بر روی این حقیقت تاکید دارد که یادگیری غالباً در پیوند صرف با یک موسسه آموزشی یا یک دوره زمانی خاص نمی باشد. با این وجود، سیستم های آموزش دانشگاهی یا موسسات علمی از این نوع از فناوری ها پشتیبانی نمی نمایند، که خود سبب می گردد تا الزامی جهت تعریف محیط های فراگیری و آموزش شخصی به وجود آید. این مقاله تشریح کننده تجربه حاصله از کاربرد یک نگارش از سیستم های موبایلی / تلفن همراه در محیط های فراگیری شخصی با توجه به محتوای آموزشی آنها می باشد. این مورد به دانشجویان کمک می نماید تا قابلیت تعریف محیط های شخصی خاص مورد نظر در دستگاه های موبایلی خود را داشته باشند و بر این مبنا بتوانند نسبت به تبادل اطلاعات با سیستم های آموزشی رسمی خود اقدام نمایند. با توجه به این تجربه، می توان اینگونه اذعان داشت که قابلیت ارائه تعریف خاصی از محیط های فراگیری – آموزشی شخصی با استفاده از موبایل یا تلفن همراه وجود دارد و چنین فرایندی سبب افزایش انگیزه فراگیرندگان و غنی سازی تجربه یادگیری آن ها گردیده و در عین حال می تواند این موضوع را مشخص سازد که فراگیرندگان به چه کارهایی در خصوص روتین های آموزشی شخصی، فراتر از امور ارائه شده بر حسب تعاریف موسسه دانشگاهی خود،  می پردازند.
کلمات کلیدی: همکنش پذیری، LMS، موبایل، انگیزه، PLE  
 

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

 
۱- مقدمه
ظهور و استفاده از فناوری ها و تجهیزاتی نظیر کامپیوترهای شخصی، اینترنت، تلفن های سیار یا موبایل و غیره را می توان در ارتباط با بروز تغییرات در دستگاه ها یا سیستم هایی دانست که ما در خلال زندگی روزمره خود از آن ها استفاده می نمائیم. این تکنولوژی ها تحت عنوان فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) خوانده می شود. ICT  در مضامین مختلفی و با سطوح مختلفی از موفقیت ارائه شده است. یکی از آن ها محتوای آموزشی و مخصوصاً فرایندهای تدریس و یادگیری می باشد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT در این فرایندها به معنای آن خواهد بود که هر دو طرف این قضیه یعنی فراگیرندگان و مدرسین یا اساتید دانشگاهی از طیف گسترده ای از ابزارهای آموزشی در مبحث آموزش و فراگیری علوم استفاده می نمایند [۱]، [۲].
یک مثال روشن در خصوص به کارگیری ICT در خصوص فرایندهای تدریس و آموزش سیستم های مدیریت یادگیری (LMSs) می باشد. این سیستم ها به مدرسین و کادر دانشگاهی اجازه می دهند تا قابلیت به کارگیری تجهیزات مناسب در ارتباط با مدیریت دوره ها، دانشجویان، منابع، فعالیت ها و موارد دیگر را داشته باشند. بعلاوه دانشجویان نیز از قابلیت های ویژه ای در این زمینه برخوردار هستند که بر مبنای آن می توانند نسبت به انجام فعالیت های آکادمیک خود اقدام نموده و خطابه های علمی خود را با محتوایات مناسب (با توجه به مضامین کمتر یا بیشتر به کار گرفته شده) تکمیل نموده و در این راستا با دانشجویان و مدرسین دیگر مشارکت داشته باشند [۳].
با این وجود، استفاده از این بسترهای فراگیری را نمی توان الزاماً وابسته به فرایندهای آموزشی، با توجه به کسب موفقیت در این عرصه، تصور نمود. بنابر این، چنین مولفه ای را می بایست همراه با دلایل دیگر مد نظر قرار داد، چرا که سیستم های مدیریت یادگیری: ۱) دارای تمرکز خاصی بر روی ویژگی های موسسه آموزشی می باشند و از تمرکز چندانی بر روی نیازهای دانشجویان برخوردار نیستند [۴]، ۲) به صورت محیط های یکنواختی جلوه نموده، که قابلیت سیر تکامل آسان در آنها وجود ندارد و نمی توان نسبت به معرفی ابزارهای دیگر به کار گرفته شده به وسیله فراگیرندگان در چنین محیط هایی اقدام کرد و همچنین قابلیت بهره برداری از ویژگی های کاربردی مضامین سازمانی، در ارتباط با سیستم ها و ادوات خارجی جدید نیز در آنها وجود ندارد [۵] – [۷]، و ۳) ویژگی فراگیری امور فراتر از محتویات سازمانی خود را در نظر نگرفته و دانشجویان نه تنها قابلیت فراگیری چنین مضامین خارج از حوزه سازمانی خود را ندارند بلکه حتی از نظر زمانی نیز پیوند مناسبی در این خصوص وجود ندارد [۸]، [۹].
در چنین موقعیتی، دانشجویان نیازمند استفاده از انواع دیگر محیط های یادگیری- آموزشی می باشند تا از این طریق قابلیت ارضای کامل نیازهای آن ها به وجود آمده و با استفاده از این فرآیند اجازه استفاده از ابزاره های یادگیری و خدمات مرتبط با انتخاب های خود را داشته باشند و بتوانند نسبت به پشتیبانی از رویه های یادگیری در خلال چرخه عمر آنها بهره جسته، و با توجه به آن مسئولیت کاملی را در ارتباط با فرایندهای یادگیری خود ایفا نمایند [۱۰]. محیط یادگیری شخصی (PLE) کلیه این ضروریات را مورد خطاب قرار می دهد. PLEs به عنوان یک راهکار جایگزین برای LMS به شمار نمی آید چرا که: ۱) هر دوی این محیط ها از انواع مختلف ویژگی های یادگیری پشتیبانی می کنند (LMSs از یادگیری رسمی و PLEs از محتویات غیر رسمی در این زمینه پشتیبانی می نمایند)، و ۲) LMSs از پذیرش سطح بالایی برخوردار است (مخصوصاً در محیط های سازمانی) [۱۱] – [۱۳]، و برای سالیان متمادی به کار گرفته شده و به طور قابل توجه و قدرتمندی نیز تست شده است. بعلاوه هم مدرسین و هم دانشجویان از آن ها استفاده برده و موسسات آموزشی نیز سرمایه گذاری زیادی را برای پیاده سازی آن ها، همراه با ارتقا و پذیرش راهکارهای مرتبط انجام داده اند. همه این موارد بدان معنا می باشد که این دو محیط مشخص شده می بایست در کنار یکدیگر به زیست خود ادامه داده و لازم است تا از درجات و مقتضیات خاص خود برخوردار باشند، درجاتی که هر چه بالاتر باشند بهتر تلقی شده و قابلیت بهتری در ارتباط با ایجاد مولفه های مطلوب جامعیت و برهمکنش پذیری را ارائه می نمایند.
به منظور ایجاد چنین ارتباطاتی (یعنی تبادل اطلاعات و تعامل بین این دو محیط) یک چارچوب خدمات مبنا تعریف شده است [۱۴]. این چارچوب در آزمایشات متعددی مورد آزمایش قرار گرفته است. از این آزمایشات می توان نشان داد که دانشجویان نه تنها اقدام به استفاده از ابزارهای مختلف جهت فراگیری می نمایند بلکه آن ها از محتویات ارائه شده مختلف نظیر دستگاه های موبایل نیز موارد قابل توجهی را فرا می گیرند [۱۵] – [۱۷]. مهمتر آن که چنین فرایندی به عنوان یکی از معروف ترین فناوری های ارائه شده به شمار می آید که خود در سال ۲۰۱۳ پذیرای بیش از ۶۸۰۰ مشترک موبایلی بوده است که برابر با بیش از یک دستگاه در مقایسه با هر نفر در کشورهای توسعه یافته می باشد [۱۸].
با توجه به این محتوا، چارچوب خدمات مبنا را می بایست به منظور پشتیبانی از تعریف نگارش موبایلی PLE، یا یک محیط فراگیری شخصی موبایل (mPLE) به کار گرفت. هدف این mPLE فراهم آوردن یک راه حل یادگیری انعطاف پذیر، مقیاس پذیر و  قابل حمل  می باشد. این رویه می بایست به دانشجویان اجازه دهد تا قابلیت استقرار محیط های آموزشی خود را داشته باشند آن هم به گونه ای که بتوانند تصمیم بگیرند که از کدام یک از ابزارها استفاده نموده تا قابلیت فراگیری بهتری از طریق کاربرد دستگاه های موبایلی داشته باشند. mPLE می تواند شامل رویه های کاربردی و ابزاره های LMS سازمانی باشد، ابزاره های فراگیری دیگر در این مورد شامل نشده و یا چنین ابزارهایی ممکن است به طور الزامی با توجه به اهداف آموزشی تعریف نگردیده باشند (همانند GoogleDocs). این مقاله تشریح کننده چگونگی انجام چنین راه حلی با استفاده از دانشجویان دوره مهندسی نرم افزار دانشگاه سالامانکا می باشد.
ادامه این مقاله به شرح ذیل سازماندهی شده است: بخش ۲ تحقیقات مرتبط با این مبحث را خلاصه می نماید، بخش ۳ تشریح کننده موبایل PLE می باشد، متعاقباً در بخش ۴ ویژگی های آزمایشی، با حضور دانشجویان و مدرسین، مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت نتیجه گیری این مبحث ارائه خواهد شد.

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

 

۲- تحقیقات مرتبط
با توجه به تحقیقات مرتبط، ذکر این نکته ضروری است که PLEs را نباید صرفاً در محتوای خاص آن مدنظر قرار داد. با توجه به آنکه مفهوم PLE مشخص کننده ابزاره ها و دستگاه هایی می باشد که کاربران قابلیت بکارگیری آنها جهت فراگیری را دارند، بنابراین لازم است ابزارهای شامل شده در دستگاه های موبایلی را نیز در این زمینه در نظر گرفت. در این مفهوم، چندین راهکار مرتبط با تعریف PLE موبایل وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:
  • دستگاه موبایل به عنوان mPLEs. این راهکارها مشخص کننده آن هستند که یک دستگاه موبایل به خودی خود به عنوان یک PLE تلقی می شود. آنها اذعان می دارند که تلفن های موبایل یا تبلت ها قابلیت فراهم آوردن ابزاره های کافی برای کاربران به منظور انجام فعالیت های آموزشی را داشته و بنابراین کاربران می توانند تصمیم بگیرند که کدام یک از برنامه های کاربردی را مورد استفاده قرار دهند [۱۹] ـ [۲۱]. با وجود آنکه این حقیقت صحیح می باشد، رویکردهایی همانند چنین موردی قابلیت به حساب آوردن این موضوع را ندارند که چگونه می بایست اقدام به یکپارچه سازی ابزارهایی نمود که کاربران از آنها جهت فراگیری استفاده می نمایند. چنین موردی ممکن است سبب گمراهی دانشجویان گردد چرا که آنها ممکن است از ابزارهای مختلف بدون هدف آشکاری استفاده نمایند. استفاده از محیطی که قابلیت متمرکزسازی این ابزارها را داشته باشد سبب تسهیل فرآیند یادگیری دانشجویان ساده می گردد، چرا که بدین طریق آنها دارای محیط خاصی جهت انجام فعالیت یادگیری خود می باشند [۲۲].
  • mPLE مبتنی بر تلفن های موبایل، همراه با حسگرها و ویژگی های مرتبط. آنها از مشخصات خاص دستگاه های موبایل (GPS، دوربین، شتاب سنج، و غیره) استفاده می نمایند. مثال این فعالیتها عبارتند از: CONTSENS Project (با استفاده از فناوری های بی سیم برای آموزش CONText SENSitive)، که از سیستم های محتوا آگاه در دو تجربه فراگیری مختلف در لندن استفاده می نماید [۲۳]، MPE (محیط شخصی موبایل) [۲۴]، کاربرد فراگیری موبایل که مشخص کننده کانال های ارتباطاتی با همتایان و متخصصین مربوطه با توجه به موقعیت دانشجویان می باشد، یا رویکرد Perifanou [۲۵]، که از ابزارها و برخی از برنامه های کاربردی نصب شده بر روی آنها جهت انجام فعالیت های یادگیری زبان استفاده نموده که خود متکی بر موقعیت دانشجویان است. مشکل این رویکردها اتکای به دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری موبایل می باشد.
  • Mobile PLE که فراهم آورنده تسهیلات اقتضایی و شخص ثالث می باشد. این رویکرد بر مبنای تعریف محیط های موبایل با استفاده از ویژگی های اقتضایی است که قابلیت یکپارچه سازی تسهیلات از منابع دیگر را نیز دارند. برخی از مثال ها عبارتند از: MOLLY Project [۲۶]، که به عنوان یک پلتفرم وبی موبایلی باز و مجانی به شمار می آید، و به کادر آکادمیک یا دانشگاهی اجازه جستجوی همتایان، دسترسی به منابع پادکست از دانشگاه های مختلف، دسترسی به محتویات کتابخانه های عمومی، ناوبری در محیط دانشگاه، خواندن رخدادهای جدید در خصوص مؤسسات دانشگاهی و دسترسی به آنها را ارائه می دهد، و به علاوه دسترسی به LMSs نظیر Sakai نیز از جمله این موارد است. CampusM [۲۷]، که به عنوان یک برنامه موبایلی به شمار می آید که در آن تسهیلاتی برای کاربران در نظر گرفته شده است (همانند سیستم پیام رسانی، بلاگ، پورت فوی، نقشه ها، تقویم، سیستم هشدار و غیره)، و به علاوه این مؤلفه قابلیت یکپارچه سازی خدمات سازمانی نظیر دسترسی به دانشگاه LMS را نیز دارد [۲۸]. مشکل این تحقیقات آن است که آنها اقدام به تعریف ویژگی های اقتضایی برای یک سازمان یا مؤسسه با استفاده از فناوری های کاملاً خاص نموده اند، بنابراین آنها نه مقیاس پذیر و نه قابل حمل می باشند.
  • استفاده از فناوری های خاص موبایلی جهت یکپارچه سازی محیط های شخصی. این موارد به عنوان راه حل هایی به شمار می آیند که از ابزارهایی نظیر RSS کلاینت ها یا SMS به منظور تعریف محیط های شخصی استفاده می نمایند. برخی از مثال های مرتبط عبارتند از: OnlyConnect Project، که به عنوان سیستمی به شمار می آید که هدف آن ارتقای ارتباط بین کاربر و مؤسسه یا سازمان و یا محیط دانشگاهی از طریق کانال هایی نظیر SMS و RSS می باشد [۲۹]. REACh، پروژه ای که فراهم آورنده هشدارهای LMS با استفاده از RSS و SMS می باشد [۳۰]. مشکل این راه حل ها آن است که آنها محدود به فناوری استفاده شده برای ارتباطات هستند.
  • تطبیق موبایل در سیستم های مدیریت محتوا یا ابزارهای مرتبط جهت تعریف پرتال ها یا جوامع مجازی. مثالی از این نوع شامل Elgg [۳۱] با نگارش موبایلی [۳۲] است، که هدف آن تسهیل دسترسی به محتویات شخصی و سازمانی با استفاده از تلفن های موبایل می باشد. با این وجود، این ادوات برای تعریف یک PLE کفایت نخواهند داشت چرا که غالب آنها قابلیت ارائه کانال های ارتباطاتی با توجه به اکوسیستم های آموزشی را ندارند.
  • راه حل های مبتنی بر ویجت (Widget). آنها از ویجت های موجود جهت تعریف PLE استفاده  نموده و  آن را در محتویاتی  نظیر  دستگاه های  موبایل  ارائه  می نمایند. مثالی از این رویکردها عبارتند از: Aplix Web Runtime [۳۳]، که قابلیت ارائه ویجت های W3C در تلفن های موبایل را حاصل می آورد. WAC-1.0 برای تلفن های اندرویدی [۳۴]، که از ویجت های سازگار با WAC و رابط های مرتبط جهت ارائه PLE در دستگاه های موبایل استفاده می نمایند [۳۵]، Webinos [۳۶]، که فراهم آورنده یک پلتفرم باز جهت تبادل برنامه های کاربردی بین پلتفرم های مختلف است (tvs، کنسول های بازی، ماشین ها، دستگاه های موبایل، غیره). مشکل این رویه ها نیز آن است که با وجود قابلیت ارائه ویجت ها در دستگاه های موبایل، غالب آنها از روش استاندارد مشخصی جهت تعریف این ویجت ها استفاده نمی نمایند، بنابراین آنچه که در یک محتوا معتبر است ممکن است در بستر دیگری نامعتبر باشد.
  • LMS برای دستگاه های موبایل. این راهکار فراهم آورنده تسهیلات لازم از LMS می باشد که قابلیت ترکیب آن با موارد دیگر به وسیله دستگاه های مرتبط وجود خواهد داشت. برخی از معروفترین این مؤلفه ها شامل LMSs (Moodle و غیره) می باشند که دارای یک نگارش موبایلی هستند و یا آنکه هم اکنون در حال توسعه می باشند [۳۷] ـ [۴۴]. مشکل این رویکردها نیز آن است که آنها در ارتباط تنگاتنگی با مؤسسه مربوطه به سر برده و به راحتی قابلیت جامعیت بخشیدن به کاربردهای بیشتر در نگارش های موبایلی و ترکیب آنها با دستگاه های دیگر وجود ندارد.
با توجه به این موضوع، کاملاً مشخص می باشد که یک راه حل انعطاف پذیر و کامل به راحتی قابل حصول نخواهد بود. چنین موردی به عنوان هدف mPLE بکار گرفته شده در طی تحقیق جاری به شمار می آید.

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

۳- MOBILE PLE
همانگونه که در بالا ذکر شد، لازم است تا قابلیت تعریف نه تنها یک PLE در محتوای موبایل بلکه مشخص سازی راهکارهایی جهت برقراری این PLE با محیط دانشگاهی یا سازمان آموزشی را داشته باشیم (همانند LMS). به منظور انجام چنین رویه ای، یک چارچوب ارتباطاتی بین سازمان  و  محیط  شخصی  مورد نیاز می باشد. این  چارچوب  می بایست به گونه ای عمل نماید که: ۱) آنچه در محتوای موبایلی روی می دهد را بتوان از محیط سازمانی مشخص و منفک ساخت و آن را به حساب آورد و ۲) محتویات PLE را بتوان با استفاده از تسهیلات LMS غنی ساخت.
 

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

 

۴- PILOT
این سیستم برای اثبات مفهوم و با استفاده از ۴۰ دانشجوی تقسیم شده به دو گروه مهندسی نرم افزار توسعه یافت. ۲۰ دانشجو اقدام به انجام آزمایش با استفاده از mPLE نمودند (گروه آزمایشی) در حالی که گروه دیگر از مرورگرهای موبایلی استفاده کردند (گروه شاهد). آنها می بایست اقدام به ارسال پیام هایی در داخل انجمنی نمایند که در آن برخی از مفاهیم مرتبط با UML مورد بحث قرار می گیرد، و گروهی که اقدام به استفاده از mPLE نمودند نیز می بایست با استقرار چنین موردی اقدام به شامل نمودن چهار ابزاری نمایند که جهت فراگیری از آن استفاده نموده و در سیستم Moodle وجود ندارد. به علاوه، ۴ مربی نیز از mPLE به منظور پاسخگویی به پست های دانشجویان استفاده نموده و آنها نیز اقدام به اضافه نمودن چهار  ابزار به mPLEs خود نمودند.
از این مطالعه آزمایشی می توان این موضوع را حاصل آورد که درک دانشجویان و مدرسین در ارتباط با دو مسئله مهم مدنظر می باشد:
قابلیت کاربرد و نظرات آنها. در بخش بعدی روش بکار گرفته شده تشریح خواهد شد.

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

 

۵- نتیجه گیری
در این مقاله دو مسئله اصلی مورد بحث قرار گرفته است. فراگیرندگان نه تنها اقدام به یادگیری در محیط های آموزشی می نمایند بلکه آنها قابلیت بکارگیری فناوری های مختلف و ادوات متفاوت آموزشی را خواهند داشت.
انسان امر یادگیری را در کل دوره زندگی خود تداوم می بخشد، با استفاده از ادوات مختلف و در بسیاری از مضامین گوناگون این ویژگی به صورت متوالی ادامه یافته و بنابراین لازم است تا مؤلفه های مربوط به یادگیری را به حساب آورد.
به علاوه، خط مشی های فناوری های جدید سبب دسترسی به مؤلفه های یادگیری از مضامین و محتویات مختلف شده است. به طور مثال اشخاص می توانند از طریق دستگاه های موبایلی مطالبی را فرا گیرند و یا آنکه از ابزارهای مختلف که در محتوای مؤسساتی آنها شامل نشده اند جهت یادگیری استفاده نمایند. این نوع از یادگیری می بایست به منظور استفاده از یک ایده حقیقی در خصوص دانش فراگیرندگان به صورت ملموس در اختیار مؤسسات آموزشی قرار گیرد.
به منظور مخاطب قرار دادن این مسایل تحقیق جاری اقدام به ارائه یک محیط فراگیری شخصی موبایلی نموده است که به وسیله چارچوب سرویس مبنا یا خدمات مبنا پشتیبانی می شود. این سیستم به دانشجویان اجازه می دهد تا نسبت به انتخاب برنامه های کاربردی موبایلی جهت یادگیری مطالب خود اقدام نمایند. به علاوه، چنین سیستمی سبب می گردد تا مؤسسات آموزشی نیز دید روشنی در این زمینه به دست آورده و نتایج فعالیت های یادگیری حاصل آمده در ابزاره های موبایلی را به خوبی مشاهده نمایند.
mPLE به عنوان یک ویژگی اثبات مفهوم بکار گرفته شد و برای دانشجویان و مدرسین مورد آزمایش قرار گرفت. از این آزمایش می توان مشاهده نمود که از نقطه نظر دانش آموزان کاربرد mPLE مثبت می باشد. چنین موردی بسیار مطلوب تر از بکارگیری مرورگر وبی موبایلی متعارف است، مؤلفه ای که سبب ایجاد یک فضای شخصی برای آنها می گردد که با استفاده از آن می توانند اقدام به متمرکزسازی ابزارهایی نمایند که از آنها جهت یادگیری استفاده می نمایند. کاربرد PLE موبایلی، از نقطه نظر دانشجویان، سبب افزایش انگیزه آنها می گردد چرا که آنها می توانند از ابزارهای انعطاف پذیر و با توجه به نیازهای خود استفاده نموده و صرفاً در این زمینه متکی به پلتفرم ها یا بسترهای سنتی نمی باشند. با این وجود، چنین موردی ممکن است سبب بروز مشکلاتی نیز گردد نظیر ضرورت داشتن تلفن های هوشمند و اتصال به اینترنت.
این موارد به وسیله مدرسین نیز بیان گردیده است. آنها mPLE را به عنوان مؤلفه ای معتبر به شمار می آورند که قابلیت کارکرد مناسب را داشته و می تواند ویژگی هایی از یادگیری را نشان دهد که فراتر از مؤلفه های جاری سازمانی یا آموزشی است و بنابراین چنین مواردی به آنها در زمینه ارزیابی دانشجویان و تطبیق رویه فراگیری بر حسب نیازهای آنها کمک می نماید. به علاوه، mPLE سبب ارائه منابع و فعالیت های جدیدی برای معلمان در ارتباط با انجام فعالیت های آموزشی آنها می شود. همچنین، مشکلاتی در این زمینه مشخص شده اند که عبارتند از: این حقیقت که دانشجویان می بایست از دو محیط جهت فراگیری استفاده نمایند، عدم وجود ابزارهای منطبق برای mPLE، و این موضوع که دسترس پذیری به تلفن های هوشمند در کلیه مضامین آموزشی مختلف به صورت یکسان قابل حصول نمی باشد.
این آزمایش به ما اجازه داده است تا قابلیت تعیین اعتبار و پایایی اثبات مفهومی خود را به خوبی داشته باشیم. با این حال، به منظور مشخص سازی پایایی mPLE و چارچوب مورد نظر، لازم است تا آن را با انواع دیگر دانشجویان و در محتویات آموزشی متفاوت مورد آزمایش قرار دهیم (نه تنها در سطح دانشگاه، بلکه با استفاده از دیگر سطوح دانشجویان در مقاطع مختلف و رشته های گوناگون فناوری).
به عنوان یک نتیجه گیری نهایی می توان اینگونه استنباط نمود که تعریف و پیاده سازی یک PLE موبایلی امکان پذیر می باشد و آنکه از نقطه نظر دانشجویان و مدرسین چنین سیستمی می تواند جهت ارتقای فرآیندهای آموزشی، تدریس و یادگیری کمک نماید.

مهندسی نرم افزار و فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.