مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

شماره       
۱۹۷
کد مقاله
COM197
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رویه فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل در ارتباط با مهندسی نرم افزار
نام انگلیسی
Mobile Personal Learning Applied to a Software Engineering Subject
تعداد صفحه به فارسی
۳۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
همکنش پذیری, LMS, موبایل, انگیزه, PLE
کلمات کلیدی به انگلیسی
Interoperability, LMS, mobile, motivation, PLE
مرجع به فارسی
وزارت علوم و آموزش، اسپانیا
IEEE
مرجع به انگلیسی
IEEE REVISTA IBEROAMERICANA DE TECNOLOGIAS DEL APRENDIZAJE; Ministry of Science and Education, Spain; IEEE
کشور
اسپانیا

 

رویه فراگیری و آموزش شخصی بوسیله موبایل در ارتباط با مهندسی نرم افزار

چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب تغییر ابزارها و دستگاه هایی شده است که مردم از آن ها در زندگی روزمره خود استفاده می نمایند. فرآیندهای تدریس، آمورش و یادگیری نیز تحت تاثیر این ویژگی قرار گرفته اند. فناوری فوق بر روی این حقیقت تاکید دارد که یادگیری غالباً در پیوند صرف با یک موسسه آموزشی یا یک دوره زمانی خاص نمی باشد. با این وجود، سیستم های آموزش دانشگاهی یا موسسات علمی از این نوع از فناوری ها پشتیبانی نمی نمایند، که خود سبب می گردد تا الزامی جهت تعریف محیط های فراگیری و آموزش شخصی به وجود آید. این مقاله تشریح کننده تجربه حاصله از کاربرد یک نگارش از سیستم های موبایلی / تلفن همراه در محیط های فراگیری شخصی با توجه به محتوای آموزشی آنها می باشد. این مورد به دانشجویان کمک می نماید تا قابلیت تعریف محیط های شخصی خاص مورد نظر در دستگاه های موبایلی خود را داشته باشند و بر این مبنا بتوانند نسبت به تبادل اطلاعات با سیستم های آموزشی رسمی خود اقدام نمایند. با توجه به این تجربه، می توان اینگونه اذعان داشت که قابلیت ارائه تعریف خاصی از محیط های فراگیری – آموزشی شخصی با استفاده از موبایل یا تلفن همراه وجود دارد و چنین فرایندی سبب افزایش انگیزه فراگیرندگان و غنی سازی تجربه یادگیری آن ها گردیده و در عین حال می تواند این موضوع را مشخص سازد که فراگیرندگان به چه کارهایی در خصوص روتین های آموزشی شخصی، فراتر از امور ارائه شده بر حسب تعاریف موسسه دانشگاهی خود،  می پردازند.

کلمات کلیدی: همکنش پذیری، LMS، موبایل، انگیزه، PLE  

 

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

 
۱- مقدمه
ظهور و استفاده از فناوری ها و تجهیزاتی نظیر کامپیوترهای شخصی، اینترنت، تلفن های سیار یا موبایل و غیره را می توان در ارتباط با بروز تغییرات در دستگاه ها یا سیستم هایی دانست که ما در خلال زندگی روزمره خود از آن ها استفاده می نمائیم. این تکنولوژی ها تحت عنوان فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) خوانده می شود. ICT  در مضامین مختلفی و با سطوح مختلفی از موفقیت ارائه شده است. یکی از آن ها محتوای آموزشی و مخصوصاً فرایندهای تدریس و یادگیری می باشد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT در این فرایندها به معنای آن خواهد بود که هر دو طرف این قضیه یعنی فراگیرندگان و مدرسین یا اساتید دانشگاهی از طیف گسترده ای از ابزارهای آموزشی در مبحث آموزش و فراگیری علوم استفاده می نمایند [۱]، [۲].
یک مثال روشن در خصوص به کارگیری ICT در خصوص فرایندهای تدریس و آموزش سیستم های مدیریت یادگیری (LMSs) می باشد. این سیستم ها به مدرسین و کادر دانشگاهی اجازه می دهند تا قابلیت به کارگیری تجهیزات مناسب در ارتباط با مدیریت دوره ها، دانشجویان، منابع، فعالیت ها و موارد دیگر را داشته باشند. بعلاوه دانشجویان نیز از قابلیت های ویژه ای در این زمینه برخوردار هستند که بر مبنای آن می توانند نسبت به انجام فعالیت های آکادمیک خود اقدام نموده و خطابه های علمی خود را با محتوایات مناسب (با توجه به مضامین کمتر یا بیشتر به کار گرفته شده) تکمیل نموده و در این راستا با دانشجویان و مدرسین دیگر مشارکت داشته باشند [۳].
با این وجود، استفاده از این بسترهای فراگیری را نمی توان الزاماً وابسته به فرایندهای آموزشی، با توجه به کسب موفقیت در این عرصه، تصور نمود. بنابر این، چنین مولفه ای را می بایست همراه با دلایل دیگر مد نظر قرار داد، چرا که سیستم های مدیریت یادگیری: ۱) دارای تمرکز خاصی بر روی ویژگی های موسسه آموزشی می باشند و از تمرکز چندانی بر روی نیازهای دانشجویان برخوردار نیستند [۴]، ۲) به صورت محیط های یکنواختی جلوه نموده، که قابلیت سیر تکامل آسان در آنها وجود ندارد و نمی توان نسبت به معرفی ابزارهای دیگر به کار گرفته شده به وسیله فراگیرندگان در چنین محیط هایی اقدام کرد و همچنین قابلیت بهره برداری از ویژگی های کاربردی مضامین سازمانی، در ارتباط با سیستم ها و ادوات خارجی جدید نیز در آنها وجود ندارد [۵] – [۷]، و ۳) ویژگی فراگیری امور فراتر از محتویات سازمانی خود را در نظر نگرفته و دانشجویان نه تنها قابلیت فراگیری چنین مضامین خارج از حوزه سازمانی خود را ندارند بلکه حتی از نظر زمانی نیز پیوند مناسبی در این خصوص وجود ندارد [۸]، [۹].

ادامه این مقاله به شرح ذیل سازماندهی شده است: بخش ۲ تحقیقات مرتبط با این مبحث را خلاصه می نماید، بخش ۳ تشریح کننده موبایل PLE می باشد، متعاقباً در بخش ۴ ویژگی های آزمایشی، با حضور دانشجویان و مدرسین، مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت نتیجه گیری این مبحث ارائه خواهد شد.

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

 

۲- تحقیقات مرتبط
با توجه به تحقیقات مرتبط، ذکر این نکته ضروری است که PLEs را نباید صرفاً در محتوای خاص آن مدنظر قرار داد. با توجه به آنکه مفهوم PLE مشخص کننده ابزاره ها و دستگاه هایی می باشد که کاربران قابلیت بکارگیری آنها جهت فراگیری را دارند، بنابراین لازم است ابزارهای شامل شده در دستگاه های موبایلی را نیز در این زمینه در نظر گرفت. در این مفهوم، چندین راهکار مرتبط با تعریف PLE موبایل وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:
  • دستگاه موبایل به عنوان mPLEs. این راهکارها مشخص کننده آن هستند که یک دستگاه موبایل به خودی خود به عنوان یک PLE تلقی می شود. آنها اذعان می دارند که تلفن های موبایل یا تبلت ها قابلیت فراهم آوردن ابزاره های کافی برای کاربران به منظور انجام فعالیت های آموزشی را داشته و بنابراین کاربران می توانند تصمیم بگیرند که کدام یک از برنامه های کاربردی را مورد استفاده قرار دهند [۱۹] ـ [۲۱]. با وجود آنکه این حقیقت صحیح می باشد، رویکردهایی همانند چنین موردی قابلیت به حساب آوردن این موضوع را ندارند که چگونه می بایست اقدام به یکپارچه سازی ابزارهایی نمود که کاربران از آنها جهت فراگیری استفاده می نمایند. چنین موردی ممکن است سبب گمراهی دانشجویان گردد چرا که آنها ممکن است از ابزارهای مختلف بدون هدف آشکاری استفاده نمایند. استفاده از محیطی که قابلیت متمرکزسازی این ابزارها را داشته باشد سبب تسهیل فرآیند یادگیری دانشجویان ساده می گردد، چرا که بدین طریق آنها دارای محیط خاصی جهت انجام فعالیت یادگیری خود می باشند [۲۲].
  • mPLE مبتنی بر تلفن های موبایل، همراه با حسگرها و ویژگی های مرتبط. آنها از مشخصات خاص دستگاه های موبایل (GPS، دوربین، شتاب سنج، و غیره) استفاده می نمایند. مثال این فعالیتها عبارتند از: CONTSENS Project (با استفاده از فناوری های بی سیم برای آموزش CONText SENSitive)، که از سیستم های محتوا آگاه در دو تجربه فراگیری مختلف در لندن استفاده می نماید [۲۳]، MPE (محیط شخصی موبایل) [۲۴]، کاربرد فراگیری موبایل که مشخص کننده کانال های ارتباطاتی با همتایان و متخصصین مربوطه با توجه به موقعیت دانشجویان می باشد، یا رویکرد Perifanou [25]، که از ابزارها و برخی از برنامه های کاربردی نصب شده بر روی آنها جهت انجام فعالیت های یادگیری زبان استفاده نموده که خود متکی بر موقعیت دانشجویان است. مشکل این رویکردها اتکای به دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری موبایل می باشد.

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

۳- MOBILE PLE
همانگونه که در بالا ذکر شد، لازم است تا قابلیت تعریف نه تنها یک PLE در محتوای موبایل بلکه مشخص سازی راهکارهایی جهت برقراری این PLE با محیط دانشگاهی یا سازمان آموزشی را داشته باشیم (همانند LMS). به منظور انجام چنین رویه ای، یک چارچوب ارتباطاتی بین سازمان  و  محیط  شخصی  مورد نیاز می باشد. این  چارچوب  می بایست به گونه ای عمل نماید که: ۱) آنچه در محتوای موبایلی روی می دهد را بتوان از محیط سازمانی مشخص و منفک ساخت و آن را به حساب آورد و ۲) محتویات PLE را بتوان با استفاده از تسهیلات LMS غنی ساخت.

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

 

۴- PILOT
این سیستم برای اثبات مفهوم و با استفاده از ۴۰ دانشجوی تقسیم شده به دو گروه مهندسی نرم افزار توسعه یافت. ۲۰ دانشجو اقدام به انجام آزمایش با استفاده از mPLE نمودند (گروه آزمایشی) در حالی که گروه دیگر از مرورگرهای موبایلی استفاده کردند (گروه شاهد). آنها می بایست اقدام به ارسال پیام هایی در داخل انجمنی نمایند که در آن برخی از مفاهیم مرتبط با UML مورد بحث قرار می گیرد، و گروهی که اقدام به استفاده از mPLE نمودند نیز می بایست با استقرار چنین موردی اقدام به شامل نمودن چهار ابزاری نمایند که جهت فراگیری از آن استفاده نموده و در سیستم Moodle وجود ندارد. به علاوه، ۴ مربی نیز از mPLE به منظور پاسخگویی به پست های دانشجویان استفاده نموده و آنها نیز اقدام به اضافه نمودن چهار  ابزار به mPLEs خود نمودند.
از این مطالعه آزمایشی می توان این موضوع را حاصل آورد که درک دانشجویان و مدرسین در ارتباط با دو مسئله مهم مدنظر می باشد:
قابلیت کاربرد و نظرات آنها. در بخش بعدی روش بکار گرفته شده تشریح خواهد شد.

مهندسی نرم افزار فراگیری بوسیله موبایل

 

۵- نتیجه گیری
در این مقاله دو مسئله اصلی مورد بحث قرار گرفته است. فراگیرندگان نه تنها اقدام به یادگیری در محیط های آموزشی می نمایند بلکه آنها قابلیت بکارگیری فناوری های مختلف و ادوات متفاوت آموزشی را خواهند داشت.
انسان امر یادگیری را در کل دوره زندگی خود تداوم می بخشد، با استفاده از ادوات مختلف و در بسیاری از مضامین گوناگون این ویژگی به صورت متوالی ادامه یافته و بنابراین لازم است تا مؤلفه های مربوط به یادگیری را به حساب آورد.
به علاوه، خط مشی های فناوری های جدید سبب دسترسی به مؤلفه های یادگیری از مضامین و محتویات مختلف شده است. به طور مثال اشخاص می توانند از طریق دستگاه های موبایلی مطالبی را فرا گیرند و یا آنکه از ابزارهای مختلف که در محتوای مؤسساتی آنها شامل نشده اند جهت یادگیری استفاده نمایند. این نوع از یادگیری می بایست به منظور استفاده از یک ایده حقیقی در خصوص دانش فراگیرندگان به صورت ملموس در اختیار مؤسسات آموزشی قرار گیرد.
به عنوان یک نتیجه گیری نهایی می توان اینگونه استنباط نمود که تعریف و پیاده سازی یک PLE موبایلی امکان پذیر می باشد و آنکه از نقطه نظر دانشجویان و مدرسین چنین سیستمی می تواند جهت ارتقای فرآیندهای آموزشی، تدریس و یادگیری کمک نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.