مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

 

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.


ترجمه گروه آموزش - ایران نرجمه - Irantarjomeh

شماره
۱۶
کد مقاله
EDU16
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
چارچوبی برای سیستم‌های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا
نام انگلیسی
A FRAMEWORK FOR INTELLIGENT VOICE-ENABLED E-EDUCATION SYSTEMS
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
آموزش الکترونیکی، هوشمند، صدا
کلمات کلیدی به انگلیسی
e-Education, Intelligent, Voice, VoiceXML, VUI and WUI
مرجع به فارسی
ژورنال آنلاین آموزش از راه دور ترکیه
مرجع به انگلیسی
Turkish Online Journal of Distance Education
کشور
ترکیه
چارچوبی برای سیستم‌های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا
 چکیده
اگر چه اینترنت در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما صدا هنوز راحت‌ترین راه طبیعی برای برقراری ارتباط بین افراد یا یک فرد با کامپیوتر به شمار می‌آید. در برنامه‌های کاربردی با قابلیت استفاده از صدا، کاربرها ممکن است نیازهای مختلفی داشته باشند که برآورده ساختن آنها نیازمند توانایی سیستم برای استدلال، تصمیم‌گیری، انعطاف‌پذیری و تطابق با درخواستها در حین تعامل می‌باشد. این نیازها ملزومات جدیدی را در توسعه برنامه‌های صدا ایجاد نموده‌اند، از جمله استفاده از مدلهای پیشرفته، تکنیکها و محیط‌هایی که نیازهای کاربران مختلف و شرایط مختلف را در نظر می‌گیرند. توانایی سیستم برای ارائه رفتاری مشابه با استدلال انسان، اغلب بعنوان یکی از مهمترین ضروریات مربوطه برای توسعه برنامه‌های کاربردی صدا- دار مد نظر می‌باشد.
در این مقاله، نسبت به ارائه چارچوبی برای سیستم آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا و تطبیق آن برای توسعه یک مورد نمونه مرتبط با ثبت‌نام و آزمون آنلاین، اقدام شده است. این مطالعه در حقیقت بعنوان یک گزارش ابتدایی مطرح است و در بردارنده  یک پروژه آموزش الکترونیکی است که شامل پارامترهای ذیل می‌باشد: ثبت نام اولیه، ثبت نام در دوره و آزمون، درخواستها/ اطلاعات، انتقال پیام/ مشارکت، یادگیری الکترونیکی و کتابخانه.
این ماژول ثبت نام و آزمون آنلاین با استفاده از VoiceXML، بعنوان رابط صدا با کاربر (VUIPHP بعنوان کاربر وب (WUIApache بعنوان میان افزار و بان اطلاعات MYSQL بعنوان سیستم پشتیبان توسعه یافته است. این سیستم شیوه‌های دسترسی دوگانه، با استفاده از VUI و WUI، را ارائه می‌دهد.
این چارچوب بعنوان یک مدل مرجع برای توسعه سیستم‌های آموزش الکترونیکی مبتنی بر صدا به شمار می‌رود. یک سیستم آموزش الکترونیکی، بهنگامی که کاملا توسعه یافته باشد، می‌تواند نیازهای دانشجویان طبیعی یا کاربرانی که از برخی از اختلالات فیزیکی رنج می‌برند را برآورده سازد. این اختلالات عبارتند از ضعف بینایی، آسیبهای جسمانی فکری (RSI) و غیره، مواردی که  سبب مشکل ساختن خواندن و نوشتن می‌شود.

 

کلمات کلیدی: آموزش الکترونیکی، هوشمند، صدا، VoiceXML، VUI و WUI

 

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا

 

مقدمه
پیشرفتهای سریع در فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات (ICT)، از جمله اینترنت، تاثیر قابل توجهی روی جنبه‌های مختلف زندگی روزمره بشر و جامعه داشته است. یکی از زمینه‌هایی که از ICT تاثیر زیادی پذیرفته است، آموزش می‌باشد. پیشرفتهای تکنولوژی و دسترسی گسترده به کامپیوترهای شخصی، لوح‌های فشرده (CD)، وب، دسترسی گسترده به اینترنت و غیره بعنوان وسایل کمکی در آموزش الکترونیکی بکار گرفته شده‌اند که اغلب بعنوان استفاده از ICT برای کمک به فرآیندهای یادگیری تعریف می‌شود.
VoiceXML (که بعنوان VXML نیز شناخته می‌شود) یکی از ابزارهای گسترش وسایل آموزشی مبتنی بر صدا می‌باشد. VXML یک زبان علامت گذاری تحت وب است که مکالمه‌های انسان و کامپیوتر را نشان می‌دهد، دقیقا مثل زبان ابر متن علامت گذاری (HTML) می‌باشد اما با این تفاوت که HTML از یک مرورگر وب گرافیکی، همراه با نمایش، صفحه کلید و موس بهره می‌گیرد. VXML از یک مرورگر صدا با خروجی شنیداری (تولید یا ثبت شده توسط کامپیوتر) و ورودی شنیداری (صدا و یا نت‌های صفحه کلید) بهره می‌گیرد. (گالیوان و دیگران ۲۰۰۲) تکنولوژی VoiceXML به کاربر این امکان را می‌دهد که از طریق تکنولوژی تشخیص صدا با استفاده از یک مرورگر صدا و یا تلفن با اینترنت رابطه برقرار کند. هدف اصلی VoiceXML بهره‌مندی از سیستم وب محور و ارسال محتوی بصورت پاسخ صوتی محاوره‌ای (IVR) می‌باشد (voiceportalwhitepaper ، ۲۰۰۱).
با استفاده از VoiceXML، محصول و خدمات موجود  روی وب‌سایت یک شرکت از طریق تلفن و بر اساس یک سرویس- مستقل قابل دسترسی می‌باشد.
ارتباط انسان ـ انسان (H2H) یکی از روشهای قدیمی برقراری ارتباط و دریافت خدمات آنلاین با استفاده از تلفن (یا از طریق تلفن) است. با این تکنیک، سرعت و موفقیت در کسب یک سرویس مطلوب و به انجام رساندن یک عمل احتمالا به یک نفر سوم بستگی خواهد داشت. علاوه بر این، اکثر برنامه‌های کنونی آموزش الکترونیکی تنها واسط کاربر وب (WUI) را از طریق استفاده از یک کامپیوتر شخصی (PC) و در پروتکل کاربری بی‌سیم (WAP) با استفاده از تلفن همراه تحت پوشش قرار می‌دهند و صدا اصلا حمایت نشده و یا میزان حمایت اندکی داشته است. این امر باعث پرداختن به تحقیقات زیادی در مورد حمایت واسط کاربر صدا (VUI) در حیطه آموزشی از طریق سیستم IVR شده است.
سیستم‌ها مبتنی بر صدا در چندین زمینه قابل استفاده هستند. از جمله ارائه اطلاعات، موسسه‌های مالی، بهداشت الکترونیک، آموزش و غیره. برای مثال، در موسسه‌های مالی، سیستم IVR به مشتریان این امکان را می‌دهد که تماس بگیرند و اطلاعاتی را درخواست کنند، مثل برقراری تماس با بانک برای اطلاع از موجوی (آزتا و دیگران ۲۰۰۸). در موسسه‌های آموزشی، برنامه پاسخ صوتی (تلفن گویا) می‌تواند اطلاعاتی راجع به برنامه کلاسی، وجود کلاسها و محتوای درسی را ارائه دهد.
دانشجویان می‌توانند از طریق تلفن در کلاسها ثبت نام کنند و از طریق برنامه‌ای که فرآیند ثبت‌نام را کنترل می‌کند قابلیت به روز رسانی مرکز داده وجود خواهد داشت. برنامه پاسخ صوتی می‌تواند با اشخاص تماس گرفته و از تغییرات برنامه یا شروع کلاسهایی که ثبت نام آنها به اتمام رسیده است، دانشجویان را مطلع سازد (مالت و راچ، ۲۰۰۴). برخی افراد در تایپ کردن با استفاده از صفحه کلید کامپیوتر به دلیل داشتن نقص‌های جسمانی از جمله آسیبهای کششی مکرر (RSI) و دیگر اختلالات مشکل دارند. برای مثال، افرادی که مشکل شنوایی دارند می‌توانند از سیستمی استفاده کنند که به تلفن آنها وصل می‌شود و صدای مخاطب را به صورت متن ارائه می‌دهد (کوک، ۲۰۰۲).
سیستم‌های آموزش الکترونیکی مبتنی بر صدا که بصورت خود- سرویسی یا مستقل هستند، قابلیت ارائه خدمات اساسی مدیریتی آموزش از طریق استفاده از یک پلتفرم خاص را خواهند داشت. از طریق این پلتفرم دانشجویان می‌توانند مطالب مورد یادگیری را با هم به اشتراک بگذارند و از طریق تلفن با هم همکاری و مشاوره کنند. یک نمونه کاربرد آموزش الکترونیکی تلفنی مطالب آموزشی را طوری ارائه می‌دهد که هم از طریق وب و هم از طریق تلفن قابل دسترسی باشند. واسط‌های همراه با صدا نیز برای افرادی که بعلت ناتوانی جسمی نمی‌توانند از خانه خارج شوند بسیار مفید است و بر این اساس می‌توان از طریق یک گوشی تلفن اقدام به فراهم آوردن پرتالی قابل توجه، بسمت اجتماع بیرونی، برای آنها نمود (VoiceXMLforum، ۲۰۰۴).
هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی مناسب برای آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا می‌باشد. چنین چارچوبی برای گسترش یک نمونه ماژول ثبت‌نام و امتحان (ثبت‌نام و آزمون آنلاین) بعنوان بخشی از یک پژوهش توسعه آموزش الکترونیکی پیوسته بشمار می‌آید که شامل ثبت‌نام، آزمون، کسب اطلاعات، پیام‌رسانی، همکاری، آموزش الکترونیکی و ماژول کتابخانه خواهد بود. بقیه بخشهای این مقاله بشرح ذیل می‌باشد: بخش ۲ مروری بر پیشینه تحقیق را ارائه می‌دهد، در بخش ۳ به طرح مسئله پرداخته می‌شود، بخش۴ چارچوب پیشنهادی و روش بکار بستن ماژول ثبت‌نام و آزمون آنلاین را در بر می‌گیرد، بخش ۵ نتایج و بحث را شرح می‌دهد و بخش ۶  به نتیجه گیری می‌پردازد.

 

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا

 

مروری بر پیشینه تحقیق
این بخش پیشینه‌ای از سیستمهای آموزش الکترونیکی مبتنی بر صدا را ارائه می‌کند. سیستمهای مبتنی بر صدا به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت و یا تلفن به اطلاعات دسترسی داشته باشند. بدین منظور از تکنولوژیهایی از جمله تشخیص صدا و تبدیل متن به صدا (TTS) استفاده می‌شود تا یک واسط کاربر ایجاد شود که کاربران را قادر سازد تا در دنیای مکالمه، با استفاده از تلفن و فرمانهای صوتی، سیر کنند (گالیون و همکاران ۲۰۰،۲).
علاوه بر ارائه پلتفرمی متفاوت برای کاربران عادی، سیستمهای مبتنی بر صدا برای افرادی که مشکل فیزیکی (از جمله: آسیبهای مکرر، آرتروز، آسیبهای شدید نخاعی) دارند و نوشتن برایشان مشکل است، می‌تواند مفید باشد (دونگان، ۲۰۰۰). این سیستم می‌تواند برای دانش آموزانی که مشکل خواندن،‌ نوشتن یا هجی کردن (از جمله واژه کوری) و یا مشکلات بینایی دارند، مفید باشد (نیسبت و ویلسون، ۲۰۰۲). یکی از موارد جالب کاربرد گفتار در آموزش است. بعنوان بخشی از یک پروژه گسترده‌تر، چندین ابزار برای آموزش زبان به کمک کامپیوتر طراحی شد (کرشنینگ، ۲۰۰۱). این ابزارها اولین نمونه‌ها در باب تصدیق تلفظ و دیکشنری دو زبانه برای دانشجویان زبان اسپانیایی است که زبان مادری آنها انگلیسی آمریکایی می‌باشد. یک جنبه جالب دیگر این پروژه استفاده از سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی گفتار به منظور تقویت یادگیری زبان کودکان ناشنوا است. توسعه کاربردهای صدا از طریق VoiceXML برای موسسات آموزش عالی هنوز بعنوان یک مضمون تحقیقاتی بشمار می‌آید که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، گالیوان و دیگران (۲۰۰۵) یک سیستم غیبت VoiceXML را ارائه کردند که به دانشجویان این امکان را می‌دهد که از طریق تماسهای تلفنی غیبت خود را اعلام کنند. این سیستم غیبت، اساسا برای دانشجویان دانشگاه پیس (Pace) طراحی شد تا غیبتهای کلاسی خود را گزارش داده تا اطلاعات مربوطه در پایگاه داده‌های دانشگاه ذخیره شود. سیستم غیبت VoiceXML به منظور تماس دانشجویان و کارمندان دانشگاه و اطلاع از غیبت آنها طراحی شده است. علاوه بر این، شیندلر (۲۰۰۵) یک سیستم چت را گفتگو را برای ارتباط برقرار کردن ناشنوایان و نابینایان طراحی کرده است.
هدف از این پروژه استفاده از تکنولوژی جدید تشخیص صدا (تبدیل گفتار به متن) و تولید گفتار (تبدیل متن به گفتار) در یک چت روم می‌باشد که هم رایگان است و هم نیازی به تجهیزات دیگری غیر از صفحه نمایش کامپیوتر ندارد. این سیستم با استفاده از زبان C + + نوشته شده است و بر روی کلانیت/ سرور با استفاده از یک واسط گرافیکی کاربر (GUI) اجرا می‌شود. این سیستم را همچنین می‌توان در محیط‌های آموزشی بدون در نظر گرفتن ناتوانی‌های جسمی معلمان و دانشجویان بعنوان یک وسیله کمک آموزشی استفاده کرد. شین و دیگران (۲۰۰۶) پیشنهاد دادند که می‌توان با استفاده از VXML سیستمهای گفتاری را ساخت که می‌توانند اهداف آموزشی را محقق سازند. بعبارت دیگر می‌توان یک سیستم یادگیری آنلاین ساخت که برای کاربران امکان دسترسی بهتری را فراهم سازد. از کاربردهای آموزش الکترونیکی که با استفاده از تکنولوژی گفتار ارائه می‌شود می‌توان از تکنیکهایی نام برد که آموزش اولیه را صرفا از طریق شنیداری ارائه می‌دهند. برای مثال دانشجویان می‌توانند با تماس گرفتن با یک شماره خاص نمره‌های خود را کنترل کنند و اطلاعات دیگر را نیز بدست آورند. نویسندگان پا را فراتر گذاشته و نمونه‌ای بر اساس مفاهیم VXML طراحی کردند. با این وجود، این نمونه بر اساس محیط تلفنی واقعی مورد استفاده قرار نگرفت. در عوض، از یک میکروفن و یک بلندگو برای شبیه سازی مکالمه تلفنی استفاده شد.

 

تشریح مسئله                    
توسعه کاربردهای گفتاری زمینه مستعدی را برای پژوهش فراهم کرده است. برخلاف نمونه‌های پژوهشی متعدد و خدمات تجاری، گسترش چنین کاربردی هنوز کاملا محقق نشده است. به منظور کمک به توسعه کاربردهای پیشرفته گفتار به تکنیکها، مدلها، چارچوب، روشها و ابزارهای پیشرفته نیاز داریم تا فن‌آوری مبتنی بر صدا را فراتر از وضعیت کنونی آنها بهبود دهیم (ترانن، ۲۰۰۴). چارچوب مناسب برای کاربردهای علمی گفتار باید یک سری از ملزومات متفاوت را در بر گیرد، از جمله مدیریت مکالمه، تشخیص گفتار و درک زبان (ترانن و دیگران، ۲۰۰۵). در چندین سال اخیر، پیشرفتهای متعددی در تکنولوژی گفتار گزارش شده است. با این وجود، کاربردهای مبتنی بر صدا در مقایسه با کاربردهای گرافیکی/ بصری مشکلاتی دارند، از جمله مکالمه محدود، چرا که VXML تنها می‌تواند جمله‌ها و فرمانهایی که برای آنها برنامه‌ریزی شده است را کنترل کند. بنابراین، محدودیت سیستمهای آموزش الکترونیکی موجود، عدم توانایی برای اتخاذ تصمیمات خاص در محدوده‌ای فراتر از کلمات شفاهی یا سوالات کاربران در زمان خاص است، که از بهره هوشی ناکافی این کاربردها ناشی می‌شود. بنابراین، با برطرف کردن این محدودیتهای مرتبط با سیستمهای مکالمه می‌توان میزان انعطاف کاربر و هوشمندی آموزش مبتنی بر صدا را افزایش داد.

 

چارچوب و پیاده سازی
چارچوب پیشنهادی در مورد ساختار پیاده سازی و بکار بستن ماژول ثبت‌نام و آزمون آنلاین در این بخش ارائه می‌شوند. اطلاعاتی که از طریق آموزش ضروری به دست می‌آیند، در طراحی چارچوبی برای سیستمهای آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا استفاده می‌شوند. نمونه ماژول ثبت‌نام و آزمون آنلاین (CourseRegExamOnline)  با استفاده از VoiceXML برای واسط کاربر صدا (VUI)، استفاده از PHP  برای واسط کاربر وب (WUI)، استفاده از Apache بعنوان میان افزار و استفاده از پایگاه داده  MYSQL بعنوان سیستم پشتیبان مشخص و بکار گرفته شد. دلیل انتخاب این ابزار مزیت آنها از حیث رایگان بودن و در دسترس بودن منبع نرم‌افزار است (زیمنس، ۲۰۰۳).
چارچوب
شکل ۱  نرم‌افزار چارچوب پیشنهادی برای سیستمهای آموزش الکترونیکی هوشمند بر مبنای صدا را ارائه می‌دهد. این شکل مکان هر یک از اجزای مرتبط با سیستم را نشان می‌دهد. این سیستم شامل لایه ارائه، لایه منطق تجاری (نمایی مطبوع از سیستم، هماره با سرویسهای هوشمندی و کاربردی) و همچنین لایه پایگاه داده‌ها می‌باشد.

 

لایه ارائه
بخش ارائه دسترسی مراجع به سیستم را میسر می‌سازد. کلاینت‌ها هیچ اطلاعاتی را ذخیره یا پردازش نمی‌کند. آنها تنها از طریق VUI و WUI واسطی را برای سیستم فراهم می‌کنند. هنگامی که VUI استفاده می‌شود، اطلاعات یا فایلها، یا مرورگرهای صدا بخاطر محدود‌یتهای تلفن و وسایل ادوات دستی ذخیره نمی‌شوند. VUI به مرورگران صدا (که در دروازه صدا اجرا می‌شوند) این امکان را می‌دهد که بعنوان واسط یا رابط مربوطه مورد استفاده قرار گیرند. اطلاعات از پایگاه داده در قالبی سازگار با کاربر VUI از طریق تبدیل متن به گفتار ارائه می‌گردد. مرورگر صدا همه تماسها را دریافت کرده و برای پردازش بیشتر آنها را به دروازه صدا انتقال می‌دهد. WUI دسترسی به برنامه را از طریق مرورگر اینترنت میسر می‌سازد.

 

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا

 

نتیجه‌گیری
در این مقاله، ما نسبت با ارائه چارچوبی برای یک سیستم آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا و یک ماژول ثبت‌نام و آزمون آنلاین اقدام نمودیم که خود بعنوان بخشی از یک پروژه آموزش الکترونیکی در حال انجام مطرح می‌باشد و متشکل از قسمتهای ذیل است: ثبت نام، نام نویسی در دوره و آزمون، درخواست/ اطلاعات، انتقال پیام/ مشارکت، یادگیری الکترونیکی و کتابخانه. این سیستم آموزش الکترونیکی، پس از توسعه لازم، قادر خواهد بود یادگیری و فرآیندهای مدیریتی را با استفاده از تلفن و تکنولوژیهای وب ـ محور بهبود بخشد. چارچوب پیشنهادی بعنوان مرجعی برای سیستم‌های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا در حیطه آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم آموزش الکترونیکی سبب کاهش تماس انسان با انسان (H2H) (از جمله استاد با دانشجو و غیره) از طریق جایگزین کردن آن با تعامل انسان با سیستم (H2S) می‌شود. سیستم آموزش الکترونیکی مبتنی بر صدا VXML، هنگامی که کاملا توسعه یافته باشد، نه تنها بعنوان یک پلتفرم جایگزین برای دانشجویان ناتوان غیرجسمی مناسب می‌باشد، بلکه می‌تواند به دانشجویانی که از اختلال بینایی و یا دیگر اختلالات رنج می‌برند نیز کمک نماید. سیستم آموزش الکترونیکی مبتنی بر صدا برای افرادی که دارای مشکلات فیزیکی می‌باشند (از جمله آسیبهای مکرر جسمی، آسیبهای نخاعی)، یا مواردی که خواندن و نوشتن را مشکل می‌سازد، بسیار مثمرثمر خواهد بود. در شرایطی که کاربران حق استفاده از تلفن را ندارند و یا هزینه آن بسیار بالا است، استفاده از تلفنPC با امکانات صوتی از طریق پروتکل اینترنت (VoIP) جایگزین مناسبی بشمار خواهد آمد.

سیستم‌ های آموزش الکترونیکی هوشمند مبتنی بر صدا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.