مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

چالش‌های نوظهور صنعت نفت ۱۵ کتاب صنعت نفت و گاز

چالش‌های نوظهور صنعت نفت ۱۵ کتاب صنعت نفت و گاز

چالش‌های نوظهور صنعت نفت ۱۵ کتاب صنعت نفت و گاز – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۸۷
کد مقاله
IND87
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب صنعت نفت و گاز – یک راهنمای غیرفنی فصل ۱۵: چالش‌های نوظهور صنعت نفت
نام انگلیسی
The Oil and Gas Industry – A nontechnical Guide; Chap 15: Emerging Challenges for the Petroleum Industry
تعداد صفحه به فارسی
۲۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
نفت, گاز, محصولات
کلمات کلیدی به انگلیسی
Oil, Gas, Products
مرجع به فارسی
جوزف اف. هیلیارد
انتشارات پنول، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Joseph F. Hilyard; PennWell Corporation; Tulsa, Oklahoma, USA
کشور
ایالات متحده

کتاب صنعت نفت و گاز یک راهنمای غیرفنی فصل ۱۵: چالش‌های نوظهور صنعت نفت

طی چند دهه بعدی صنعت نفت با یک آینده احتمالی برای ارائه نه تنها فرصت قابل توجه بلکه آزمون های متعددی از توانایی خود در ارتباط با وفق پذیری و نوآوری روبرو می‌باشد. در این زمینه شاهد وجود روندها و مسایل بازدارنده اما در عین حال قابل توجه احتمالی در افق نزدیک و فوری هستیم که شامل موارد زیر می‌باشند:
  • IOCها، دسترسی به ذخائر نفتی جدید را بسیار دشوارتر می بینند، و بنابر این می بایست به مولفه های جدیدی مانند نفت غیر معمول، حوزه‌های آب عمیق و گاز غیر معمول روی آورد.
  • در سال ۲۰۰۹ اقتصادهای غیر OECD مسئول تمام رشد تقاضای انرژی جهانی بودند. از سال ۲۰۰۰ بر اساس BP سهم آنها از رشد تقاضا به صورت میانگین بیشتر از ۹۰ درصد بوده است.
  • بار دیگر تأثیر اوپک در حال افزایش است و عراق به عنوان عضو دیگر آماده می شود تا بار دیگر بعنوان یک تأمین کننده بزرگ جهانی نفت در سال‌های آتی مطرح شود.
  • توسعه موفقیت‌آمیز گاز طبیعی از شیل سبب ارزیابی مجدد نقش آن سوخت در ایالات متحده و همچنین گستره جهانی شده است. چندین IOC در حال مطالعه تولید گاز شیلی در مقیاس بزرگ در چین هستند.
  • امارات متحده عربی که یکی از ۱۰ کشور برتر حاوی ذخائر نفتی در جهان است، در حال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای است. آغاز به کار ایستگاه برق ۱۴۰۰ مگاواتی براکا در ابوظبی در سال ۲۰۱۷ بعنوان اولین واحد از چهار واحد برنامه‌ریزی شده است.
  • چین به صورت هم‌زمان به دنبال یافتن منابع گاز و نفت در سراسر جهان است و SPR خود را گسترش و منابع انرژی تجدید پذیر را توسعه می‌دهد، برای کارایی بیشتر در انرژی به سختی تلاش می‌کند و ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد.
  • از حدود سال ۲۰۰۶ زغال‌سنگ اولین منبع انرژی دارای بیشترین رشد بوده است که اساساً برای تولید برق در اقتصادهای صنعتی سازی به ویژه در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیش‌بینی‌های قیمت صورت گرفته توسط گستره‌ای از آژانس‌های دولتی و بازیگران اصلی صنعتی آشکار می‌کند که نفت و گاز طبیعی در ربع قرن بعدی نقش مهم خود را در بازار انرژی جهانی ادامه می‌دهند. برای مثال EIA تشخیص می‌دهد که نفت خام و مواد مایع همراه (مربوطه) تقریباً ۳۲ درصد از مصرف انرژی جهانی کلی عرضه شده به بازار در سال ۲۰۳۵ را فراهم می‌کنند و گاز طبیعی نیز ۲۲ درصد آن را فراهم خواهد کرد. (اگر زغال‌سنگ به محاسبه اضافه شود سوخت‌های فسیلی تنها حدود ۸۰ درصد از مصرف انرژی کلی جهانی عرضه شده به بازار در آن سال را در مقایسه با ۱/۸۴ سال ۲۰۱۰ فراهم می‌کنند).

توسعه مستمر فناوری

صنعت نفت با اهرم قرار دادن (تکیه بر) منابع خود، دولت و واحدهای دیگر به ادامه توسعه و اعمال (همان گونه که در گذشته این کار را انجام داده است) فناوری‌های جدید به منظور حفظ مزایای رقابتی نیاز دارد. حوزه‌های مورد انتظار تمرکز رویکردهای جدیدی را برای موارد زیر شامل می‌شوند:
  • افزایش نرخ موفقیت یافتن منابع هیدروکربنی جدید و شناسایی نوید بخش ترین آنها برای توسعه
  • بهینه سازی تولید از چاه‌های جدید و ترکه
  • کنترل هزینه‌های عملیات و بهبود بازدهی از طریق استفاده مبسوط از خودکار سازی، فناوری مبتنی بر کامپیوتر، سیستم‌های تصویر برداری پیشرفته و مواد جدید
  • مطابقت با احتیاجات نوظهور برای عملیات قابل قبول محیطی
انتظار می‌رود که دو مورد اول فهرست بالا در اکتشاف منابع مرزی حقیقتاً چالش برانگیزی مانند هیدرات متان یا منابعی که احتمال یافت آنها در نواحی قطبی یا بسیار پایین‌تر از سطح دریا در آب‌های بسیار عمیق وجود دارد از اهمیت ویژه برخوردار باشند.

رقابت از سوی منابع انرژی غیر فسیلی

طرح EIA اشاره شده در بالا ذکر می‌کند که در سال ۲۰۱۰ منابع تجدید پذیر انرژی تنها حدود ۱۰ درصد از مصرف انرژی کلی جهانی را دربر می‌گرفتند. با این حال انتظار جهش این رقم به ۵/۱۳ درصد تا سال ۲۰۳۵ وجود دارد. (برای دست یافتن به دید بهتری از این روند بخش “چالش چینی‌ها” در پایین را ببینید).

 

تغییرات آب ‌و هوایی و خط مشی های آن

تصمیمات دولتی با داشتن دیدی نسبت به تصویر بزرگ‌تری در رابطه با آیا، چگونه و چه زمانی باید با تغییر جهانی آب‌وهوا سر وکار داشت احتمالاً قابل توجه ترین تأثیر را روی استفاده از سوخت‌های فسیلی (و منابع انرژی تجدید پذیر) در سراسر جهان خواهند داشت. سال ۲۰۱۲ پایان یافتن اولین دوره تعهد به پروتکل کیوتو را مشخص می‌کند که بعد از آن نیاز به مذاکره و تصویب یک چارچوب بین‌المللی جدید خواهد بود. پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ توسط ۸۴ دولت امضا شد و تلاش‌های بین‌المللی را برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصاف تغییر جهانی آب‌وهوا آغاز کرده است.

 

ساختار صنعت

قابلیت سوددهی و دوام مستمر مدل تجاری شرکت‌های بزرگ نفتی به صورت عمودی یکپارچه موضوعات زیر الف) انفجار در چاه Mocondo متعلق به BP در خلیج مکزیک در آوریل ۲۰۱۰ و ب) عملکرد مالی نسبتاً تاریک یک جین از شرکت‌های نفتی بسیار بزرگ (توصیف شده در فصل ۱۳) در ۱۰-۲۰۰۵ را ایجاد کرده است. برخی از تحلیل گران پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است تقسیم دارایی‌های پالایشگاه (همان گونه که Marathon و ConocoPhillips در میانه‌های سال ۲۰۱۱ انجام دادند) همکاری (مشارکت) با شرکت‌های تحت کنترل دولت یا مشارکت در سرمایه گذاری مشترک را آسان‌تر کند. دیگران اظهار کرده‌اند که واحدهای مجزای متمرکز بر اکتشاف و روی تولید/پالایش ممکن است معقول‌تر باشد. اظهار نظر مخالف اصلی این است که با ایجاد مقررات سخت‌تر در پاسخ به حادثه Macondo تنها شرکت‌های بسیار بزرگ قادر به اداره کردن هزینه‌ها و ریسک‌های افزایشی اکتشاف هستند.

 

عملیات صنعتی

نیروی کار و مشخصه های آماری

یکی از چالش‌های مهمی که صنعت نفت ایالات متحده با آن روبرو است ساخت و توسعه نسل بعدی نیروی کار خود است تا الف) ۵۰۰۰۰۰ نفر از افراد حرفه‌ای صنعتی که در اثر کاهش کارکنان از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ از دست داده است و ب) تعداد بسیاری از افراد نسل دوران ازدیاد زاد و ولد که انتظار بازنشستگی آنها می‌رود را به وسیله آنها جایگزین کند. کارگران و رهبران جدید باید علاوه بر نیاز به آموزش فنی لازم مهارت‌های ارتباطی و تحلیل سیاست (خط مشی) را نیز برای برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های بزرگ و پیچیده توسعه انرژی داشته باشند.

نقش گاز طبیعی

شرکت‌های سراسر جهان احتمالاً ارزیابی مجدد تمرکز نسبی که به توسعه نفت و گاز طبیعی دارند را ادامه خواهند داد. مؤسسات چگونگی برگشتی (سود) گاز طبیعی به یک مکان بارز در ایالات متحده و مخلوط جهانی انرژی که توسط تولید چشمگیر از شیل‏های حاوی گاز رانده می‌شوند در تصمیمات استراتژیک شرکتی تأثیر می‌گذارد.
نقش LNG در ایالات متحده و بازارهای جهانی انرژی یک مسئله مرتبط است. ادامه‌های پیشرفت‌های در فناوری مربوط به گازی کردن، ذخیره سازی، گازی کردن مجدد و حتی ارسال در سطح اقیانوس موجب کاهش هزینه‌های LNG می‌شوند. همچنین با دنبال کردن منابع دور از دسترس تر توسط شرکت‌های اکتشافی ممکن است نقش LNG در آوردن گاز به بازار برجسته تر شود. پتانسیل برای افزایش صادرات LNG با در نظر گرفتن تولید داخلی یک از مسائل نوظهور در ایالات متحده است.

 

کیفیت نفت خام

برای افزایش جهانی مطرح شده در تقاضای نفت خامی که باید برآورده شود برخی از تحلیل گران اظهار می‌کنند که بخشی از تأمین‌های آتی از گستره‌ای از منابع جدید به دست خواهند آمد که موارد اصلی آنها برزیل، آفریقای جنوبی، عراق، کانادا، قزاقستان و روسیه هستند. تحلیل صورت گرفته توسط پوروین و گرتز در سال ۲۰۱۰ بیان می‌کند که احتمال کمی سنگین تر و شور شدن (یعنی دارای سولفور بیشتر) نفت خام جهانی طی چند سال بعدی وجود دارد. احتمالاً بزرگ‌ترین تغییر خالص در کیفیت نفت خام در طول ۱۰ سال بعدی در آمریکای شمالی با عنوان نفت کانادا خواهد بود که بیشتر نفت سنگین و شور است که نفت خام مرسوم شیرین‌تر را از ایالات متحده جابجا می‌کند. این تغییرات مورد انتظار در کیفیت عملیات فنی پالایشگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روی قیمت گذاری ماده خام بازارهای سراسر جهان تأثیر خواهد داشت.

 

مطابقت محیطی و ایمنی

یکی از موضوعات مورد بحث در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تأثیر محیطی فرآیند شکافت هیدرولیکی استفاده شده برای استخراج گاز طبیعی از سازندهای سیلی بوده است. نگرانی‌ها روی آلودگی‌ها احتمالی آب‌های زیرزمینی به وسیله یا الف) مواد شیمیایی تحت فشار پمپ شده به درون زمین به عنوان بخشی از سیال شکافت یا ب) مدیریت نامناسب آب و سیال بازگشته به سطح برای عملیات و انهدام متمرکز شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر مهاجرت گاز متان (که احتمالاً حین فرآیند شکافت رها شده است) به سمت بالا از طریق زمین و حل شدن آن درون آب گرفته شده از آبده‌ها در عمق بسیار پایین زیر سطح صورت گرفته‌اند.

امنیت

حملات تروریستی به ایالات متحده و دولت‌های دیگر از سال ۲۰۰۰ ضرورت محافظت از تسهیلات، دارایی‌ها و کارکنان صنعت جهانی نفت را شدت بخشیده است. هم اکنون اقدامات امنیتی به گستره گشت زنی مسیرهای دریایی به منظور جلوگیری از حملات دزدان دریایی به کشتی‌های نفت‌کش، تقویت کامپیوتر و سیستم‌های امنیتی در برابر حملات سایبری، مدیریت دقیق مالکیت فکری و اطلاعات مالکانه می‌باشد.

 

چالش چینی‌ها

همان گونه که در آغاز این فصل اشاره شد تمام بازیگران مرحله جهانی نفت نیاز دارند که در کنار (در جهت) استراتژی چندوجهی انرژی دنبال شده توسط چین باقی بمانند. آژانس‌های خبری توجه دقیقی می‌کنند که جستجوی پر تکاپوی جهانی چین، از آمریکای لاتین تا آفریقا، برای نفت و گاز (و قراردادهای تجاری برای ایمن کردن آنها) برآورده کننده تقاضای داخلی در حال رشد باشد. چین به عنوان وارد کننده خالص نفت در سال ۲۰۱۱ تنها بعد از ایالات متحده در رده دوم قرار داشت. علاوه بر این چین با خرید اقلیت سهام در بلوک‌های چالش برانگیز دریاهای عمیق خارج از کشور در صحنه بین‌المللی (بخش ۱۳ را ببینید) فعال بوده است. اولین سکوی حفاری دریای عمیق کشور در سال ۲۰۱۱ در شانگهای در حال ساخت بود.

 

تعاملات بین‌المللی دیگر

بین NOCهای کشورهای غنی از منابع و رقبای IOC مرسوم آنها وارون سازی نقش‌ها اتفاق می‌افتد. در گذشته IOCها به ملت‌های به دنبال توسعه منابع هیدروکربنی خود تحت تعهدات قراردادی سودآور به آنها سرمایه و فناوری ارائه می کرد. با این حال هم اکنون بسیاری از NOCها به وجوه منابع دیگر (از جمله خزانه‌داری خود) دسترسی دارند و در عوض می‌توانند به دنبال کمک از شرکت‌های سرویس دهی بزرگ جهانی باشند.

بیشینه تولید نفت

بحث در جریانی در میان مشاهده کنندگان صنعت نفت در رابطه با تولید بیشینه نفت وجود دارد. آیا از نقطه بیشینه تولید سالانه نفت خام از قبل عبور شده است یا هنوز در پیش قرار دارد مورد بحث است. این مسئله هم برای تولید جهانی کلی و کشورهای انفرادی وجود دارد.
اگر چه پیچیدگی‌های مسئله و موافقین و مخالفین بحث‌های مختلف فراتر از محدوده (چشم‌انداز) این کتاب هستند، یک توسعه اخیر به صورت ویژه تأمل در اینجا را تضمین می‌کند.

 

 مطلب نهایی

پیش بینی جزئیات خاص و یک جدول زمانی برای انقلاب صنعت نفت غیرممکن است. با این وجود می‌توان گفت که اوایل قرن بیستم از هم اکنون شرایط، همچنین نیازمندی‌ها، را برای ابتکار ایجاد کرده است.

دیگر فصل های این کتاب:

تبدیل نفت به محصول ۱۱ کتاب صنعت نفت و گاز

ساختار صنعت نفت ۱۳کتاب صنعت نفت و گاز

تجارت نفت ۱۴ کتاب صنعت نفت و گاز

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.