مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فنی مهندسی – بین رشته ای
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فنی مهندسی - بین رشته ای - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره      
۲۴
کد مقاله
TEC24
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اتوماسیون و روباتیک در مدیریت پسماندها بعد از وقوع فاجعه
نام انگلیسی
AUTOMATION AND ROBOTICS IN POST DISASTER WASTE MANAGEMENT: POST TSUNAMI SRI LANKA
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
اتوماسیون و روباتیک، پس از فاجعه، مدیریت مواد زائد یا پسماندها، سونامی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Automation and Robotics, Post disaster, Waste Management, Tsunami
مرجع به فارسی
کالج ساختمان و محیط انسانی
مرجع به انگلیسی
School of Built and Human Environment
کشور

اتوماسیون و روباتیک در مدیریت پسماندها بعد از وقوع فاجعه

چکیده
در خلال سالیان اخیر اتوماسیون و روبات در بخشهای مختلف به منظور توسعه همکاریها در سیستم‌های گسترده و ایجاد یک بنیان محکم برای کاربردهای پیش‌گیرانه که دارای ماهیت پیچیده‌اند به کار رفته‌اند، بخصوص در رخدادهای ناگوار که نیازمند انجام کارهای پیچیده بوسیله گروههای مختلف در زمان اندک و با اختیار داشتن منابع محدود است. کشور سریلانکا هنوز از فجایع به بار آمده از سونامی دسامبر ۲۰۰۴ رنج می‌کشد و در این میان مواد زائد و آوار یا پسماندهای بجای مانده یکی از مشکلات مهم است. بنابراین جستجو برای راههای مطلوب‌سازی مدیریت مواد زائد پس از وقوع فجایع از طریق اتوماسیون و علم روباتیک بسیار مهم است. از اینرو این مقاله با هدف ایجاد نقدی اساسی در کاربردهای روبات و اتوماسیون در سناریوی پس از فاجعه انجام شده است. بازبینی کامل و جامع قضیه، کاوش مستند و کنکاش موضوع بعنوان شیوه‌های گردآوری داده‌ها در نظر گرفته شده‌اند. این مقاله به ظرفیت‌ها،‌ محدودیت‌های فنی، بودجه‌های تخصیصی و امور فرهنگی بعنوان چالشهای اساسی می‌نگرد. سرانجام اینکه این مقاله راههای جدیدی را برای بهره‌برداری مفید از اتوماسیون و روبات، از طریق انجام بهترین کارهای ممکن، ارائه می‌نماید.

 

کلمات کلیدی: اتوماسیون و روباتیک، پس از فاجعه، مدیریت مواد زائد یا پسماندها، سونامی

 

۱- مقدمه

بلایای طبیعی و درگیری‌های مختلف همواره در حال ویران کردن جوامع در سراسر جهان هستند. بر این مبنا مهیا سازی اقدامات و برآوردهای مرتبط برای ایجاد امنیت و آرامش فکری عموم مردم و محیط در قبل و بعد از بلایا ضروری است.
در سالهای اخیر اتوماسیون و روباتها در زمینه‌های مختلف برای ایجاد همکاری در نظامهای گسترده و ایجاد یک بنیان محکم برای کاربردهای پیش‌گیرانه که دارای ماهیت پیچیده‌اند، به کار گرفته شده‌اند، بخصوص در رخدادهای ناگوار عظیم که نیازمند انجام کارهای پیچیده بوسیله گروههای مختلف در زمان اندک و منابع محدود است. این موضوع برای کشور در حال توسعه‌ای همچون سریلانکا که در سال ۲۰۰۴ به شدت تحت تاثیر سونامی قرار گرفت، بخصوص با تاکید بر فقدان دانش و فناوری کافی و منابع محدود آن، یک استثنا بشمار نمی‌آید. گزارش UNEP 2005 دال بر عملکرد ضعیف فعالیتهای بازسازی پس از سونامی به علت فقدان ظرفیت پاسخگویی سازمانهای دولتی و محلی برای پاسخگویی به نیازهای وسیع در پی بروز چنین فاجعه بزرگی می‌باشد. به علاوه مدیریت ضعیف منابع به دلیل همکاری ضعیف و فقدان ارتباط بین اعضای شرکت کننده در فعالیتهای مدیریت فاجعه بوسیله بسیاری از سازمانهای بین‌المللی دیگر نیز گزارش شده است که عبارتند از: بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک جهانی (WB)، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، کمیسیون اروپا (EC). بنابراین ضرورت وجود یک رویکرد مناسب که بتواند هماهنگی لازم را بین منابع ایجاد کند و مدیریتی کارآمد را در زمان وقوع بلایا ممکن سازد، کاملا احساس می‌شود. بر حسب نظرScalem این مهم را می‌توان از طریق بهره‌وری کارآمد فناوری‌های اطلاعات و ارتباط بدست آورد.
هدف این مقاله ارائه نقدی در خصوص کاربردهای اتوماسیون و علم روباتیک در مدیریت مواد زائد و پسماندها پس از فاجعه است و باز خورد آن باعث افزایش ظرفیتهای سازمانهای مرتبط در سریلانکا خواهد شد، سازمانهایی که وظیفه اجرای برنامه‌های مدیریت مواد زائد و پسماندها پس از فاجعه و برخورد موثر با چالشهای آینده همانند سونامی را دارند و بر این اساس نیاز خواهند داشت تا این مضامین را بخوبی مد نظر قرار دهند.
 

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه

 

۲- روش تحقیق

روشهای مختلفی برای بخشهای مختلف این مطالعه به کار گرفته شده‌اند. کاربردهای اتوماسیون و روبات بر اساس مقالات و اسناد موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که البته در این کار از مصاحبه با دانشجویان و خبرنگاران نیز کمک گرفته شد.
دامنه این تحقیق به یک مطالعه موردی محدود می‌شود و آن هم سونامی آسیایی ۲۰۰۴ و یا از نظر جغرافیایی ناحیه شواری شهری گاله (Galle) است که بعنوان شهری در سریلانکا مطرح می‌باشد که بیشترین میزان خسارت را تحمل کرده است. در ضمن ناحیه مورد نظر به مدیریت مواد زائد و پسماندهای بعد از فاجعه محدود می‌شود.
در طول تحقیق به منظور جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه‌هایی ترتیب داده شد. سرانجام موضوعات مهم در خصوص اتوماسیون و یک سری از راهکارها به منظور بهره‌برداری کارآمد از اطلاعات و استراتژی‌های ارتباطی مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند.

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه

 

 ۳- بررسی مواد زائد و پسماندهای پس از سونامی
سونامی آسیایی که جزایر سریلانکا را در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ مورد هدف قرار داد، تجربه‌ای منحصر بفرد بود که در آن نزدیک به یک میلیون نفر (۲۳۴ هزار خانوار) آواره شده و ۹۰۰ میلیون دلار آمریکا از سرمایه‌ها و زیرساختارهای سریلانکا آسیب دیدند، که این مبلغ بیشترین مقدار آسیب ثبت شده در سریلانکا است.
در یک فاجعه، مسئله انباشتگی مواد زائد و پسماندها بصورت یک مضمون اجتناب‌ناپذیر مطرح است، که این امر سبب ایجاد فشارهای اقتصادی و محیطی جدی بر شرایط زندگی عادی، مراحل بازسازی و فرآیندهای جمع‌آوری مواد زائد شهری می‌گردد. بنابراین مدیریت مواد زائد و پسماندها بعنوان یک موضوع حیاتی در پاسخ به چنین فجایعی ظهور کرده است. به علاوه فجایع رابطه تنگاتنگی با مدیریت محیطی مناسب و همچنین خود محیط دارند و بر این اساس برای تحصیل ثبات و آرامش طولانی مدت و امنیت در کشورهای فاجعه خیر به خصوص در کشورهای در حال توسعه، که وابستگی به منابع محیطی برای ادامه حیات زیاد است، نقش دولت بسیار مهم تلقی شده است.
مقیاس خاصی از میزان تولید مواد زائد و پسماندها بوسیله سونامی در دسترس نمی‌باشد. در بازرسی سریع پسماندهای مناطق آسیب‌دیده و آشغال دانی‌ها و خاکروبه‌های برجای مانده با توجه به حجم آنها مشخص شد که آنها متشکل از بخش عظیمی از خاک، مصالح ساختمانی و مواد کشاوری و مقادیری از مواد پلاستیکی، فلز و مواد نامشخص است و در آنها هیچگونه وجود قابل توجه مواد شیمیایی خطرناک یا ادوات مرتبط با فناوری دیده نشده است. نمونه‌های گرفته شده از مواد زائد ارگانیک قابل طبقه‌بندی شهر گاله نشان می‌دهد که ۵/۵ درصد از محصولات کاغذی بوده و مقدار کمی از مواد تجزیه‌پذیر بودند.
فصل بعد این مقاله نقدی جامع از کاربردهای اتوماسیون و روبات در مدیریت مواد زائد پس از سونامی سریلانکا ارائه می‌کند که در بر گیرنده مواد مهم و راهکارهای موجود مورد استفاده در دیگر نقاط جهان است.
 

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه

 

۴- کاربردهای اتوماسیون و روباتیک پس از سونامی

مدیریت اطلاعات از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار شده است. همانگونه که در فصل قبل اشاره شد هیچ مطلب خاصی از مواد زائد تولید شده در زمان سونامی در ۱۳ ناحیه وجود ندارد. این موضوع فقدان جمع‌آوری اطلاعات دقیق (MIS ـ سیستم اطلاعات مدیریت)، که بعنوان نیاز کلیدی سناریوهای پاسخگویی اضطراری به حساب می‌آید، را نشان می‌دهد. بر طبق گفته‌های اسکالم این امر مصرف کنندگان نهایی را در تعامل و تقسیم اطلاعات در بازه‌های زمانی واقعی ناکارآمد کرده است و در نهایت سبب مدیریت نادرست و ناکارآمد مواد زائد و پسماندها شده است. به علاوه، این موضوع باعث ایجاد اختلال در توسعه سیستم‌های پیچیده از قبیل سیستم‌های مبتنی بر عامل‌ها، شبکه‌ها، مدیریت بحران الکترونیکی (EEDM) و غیره می‌شود.

روباتیک مدیریت پسماندها وقوع فاجعه

 

۵- نتیجه‌گیری

در سالهای اخیر، کاوش در خصوص کاربردهای اتوماسیون و علم روباتیک به منظور بحداقل رسانیدن خطر و بلایا مد نظر قرار گرفته است، بلایایی که به طور گسترده‌ای در سراسر جهان در حال رخ دادن هستند و اثر آنها از جنبه خسارتهای انسانی،‌ ساختمانی و اقتصادی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
هیچکونه استثنایی برای سریلانکا که تحت تاثیر سونامی آسیایی ۲۰۰۴ قرار گرفت در این خصوص وجود ندارد. در بین بسیاری از موضوعات دیگر، مدیریت مواد زائد پس از بروز فاجعه بعنوان یک مضمون کلیدی مد نظر است که در ارتباط با رفع مشکلاتی چون محدودیت ظرفیت منابع موجود از جمله، زمین، مهارت، بودجه و تکنولوژی می‌باشد. با این حال همکاری ضعیف و فقدان ارتباطات در این زمینه سبب ایجاد وضعیت بحرانی‌تری شده است. از اینرو هنوز پس از گذشت سه سال کشور سریلانکا از اثرات سونامی ۲۰۰۴ رنج می‌برد. 
این مقاله به مطالعه کاربردهای اتوماسیون و روباتیک در بخش مواد زائد در سناریوی پس از فاجعه می‌پردازد که از جمله موضوعات اساسی و راهکارهای موجود برای مدیریت کارآمد مواد زائد و پسماندهای آن در سطح بین‌المللی است.  
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.