مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۵
کد مقاله
WOD15
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن
نام انگلیسی
Recording-controlling instruments for Dry Kiln
تعداد صفحه به فارسی
۱۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۲
کلمات کلیدی به فارسی
ادوات ثبت اطلاعات،  کنترل
کوره خشک کن
کلمات کلیدی به انگلیسی
Recording-controlling instruments, Dry Kiln
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده
  

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

کنترل دقیق دمای خشک و مرطوب (یا دمای خشک و رطوبت نسبی) برای بهره‌گیری از عملیات مناسب و کارای کوره الزامی می‌باشد. شایع‌ترین و بهترین روش کنترل استفاده از ادوات ثبات کنترل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می‌باشد (به بخش ادواتی برای کنترل شرایط خشک سازی در فصل ۲ جهت تشریح کاملتر ادوات کنترلی مراجعه نمائید). با وجود آنکه این ادوات معمولا دارای کارایی لازم می‌باشند، در برخی مواقع مشکلاتی را نیز سبب می‌شوند.برخی از مشکلات مرتبط با قراردهی نامناسب سنسورها یا حبابها می‌باشد. به هنگامی که این ادوات بدرستی در جای خود قرار گرفت، مشکلات دیگری نیز ممکن است بواسطه عدم کالیبراسیون صحیح، جریان معیوب آب در ظرف دمای مرطوب و وجود فتیله‌های دمای مرطوب کثیف بروز نماید. کارایی ادوات هوایی ممکن است بوسیله روغن، آب و یا وجود آلودگی در هوای فشرده بطور جدی با مشکل مواجه شود. در حدود ۲۵ در صد از موارد نقص و بروز خطاها در ادوات بادی را می‌توان وابسته به وجود آلودگی در منبع تامین هوا دانست.
 

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

 

موقعیت مناسب سنسورهای کنترلی یا حبابها
سنسورهای دمای خشک  
به منظور تعیین درست دما، سنسور را می‌بایست در محل اصلی گردش هوا که بسمت محفظه مخصوص آن جریان می‌یابد نصب نمود. این سنسور نباید بیش از حد به جداره یا بار الوار نزدیک باشد. دقت لازم را می‌بایست بعمل آورد تا از قرار دادن سنسورها و لوله‌های موئینه‌ای آنها در مجاورت لوله بخار یا دیگر منابع بخار که ممکن است باعث خواندن اطلاعات اشتباه شوند اجتناب نمود. یکی از روشهای سنتی در این خصوص استفاده از حداقل دو سنسور دمای خشک و یک سنسور دمای مرطوب در یک کوره می‌باشد. کوره‌های درازتر، معمولا دارای چهار سنسور دمای خشک و یک سنسور دمای مرطوب می‌باشند. این رویه را بنام سیستم کنترل دو طرفه می‌خوانند. یکی از سنسورهای دمای خشک در حدود یک چهارم الی یک سوم طول کوره از یک طرف و دیگری در حدود یک چهارم الی یک سوم فاصله سمت دیگر کوره نصب می‌شوند. سنسورهای دمای خشک بر روی دیواره مقابل کوره نصب شده و بگونه‌ای محکم می‌گردد که حباب قرار گرفته در بخش ورودی هوای (گرمترین قسمت) بار بتواند سیگنالی را به دستگاه ارسال دارد. به هنگامی که گردش هوا بوسیله فنها معکوس شد، حباب قرار گرفته در طرف مقابل کوره، حباب کنترل کننده خواهد شد. حبابهای خشکی که بصورت نامطلوب و نامناسب قرار گرفته باشند ممکن است باعث دمای بسیار زیادی شوند که خود می‌تواند باعث افزایش میزان از دست رفتگی در طی رول خشک سازی شود و یا آنکه با عرضه دمای بسیار کم باعث طولانی شدن روال خشک سازی شده و موجب پدیدار شدن کپک‌زدگی و لک زدگی بر روی الوار شوند.

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

 

سنسورهای دمای مرطوب
سنسور دمای مرطوب را می‌بایست بگونه‌ای نصب کرد که جریان هوا در اطراف آن بصورت دائمی وجود داشته باشد. تجربه نشان داده است که سرعت وزش جریان هوا به کمی ft/min 150 رضایت بخش می‌باشد، ولی برای تحصیل اطلاعات خوانده شده دقیقتر سرعت ۳۰۰ تا ۶۰۰ ft/min  یا حتی بیشتر پیشنهاد می‌گردد. تنها یک سنسور دمای مرطوب در هر کوره مستقر می‌شود، چرا که دمای مرطوب الزاما در کل کوره یکسان بوده و همانند دمای خشک متغیر نمی‌باشد. سنسور دمای مرطوب را می‌بایست تقریبا در اواسط کوره نصب نمود و از نظر بلندی نیز محل نصب آن از کف کوره می‌بایست به اندازه‌ای باشد که بتوان براحتی نسبت به بازدید فتیله و آب آن اقدام نمود. قرار دهی نامناسب و عدم نگهداری مناسب آن منجر به کنترل ضعیف دمای مرطوب می‌شود. به هنگامی که کوره در حال کار می‌باشد، فتیله این سنسور می‌بایست بوسیله منبع تامین آب بصورت پایدار مرطوب باشد. در صورتی که فتیله خشک یا نیمه خشک باشد دمای حقیقی مرطوب در کوره کمتر از آن چیزی باشد که بوسیله دستگاه ثبت شده است و یا بر روی سنسور نشان داده شده است. بر این اساس دستگاه مذکرو به سیستم تعبیه فرمان می‌دهد تا دریچه‌ها را باز نموده و بر این اساس میزان رطوبت تقلیل یابد. از اینرو، تمیز نمودن مخزن آب این سنسور و کنترل خط تامین آب بصورت مقطعی توصیه می‌شود. گردش جریان آب به مخزن آب معمولا بوسیله یک سوپاپ سوزنی، که می‌بایست بصورت مقطعی آن را تنظیم نمود، کنترل می‌شود. در صورتی که جریان آب بیشتر از حد معمول سریع یا تند باشد، دما به هنگامی که به حباب مربوطه می‌رسد ممکن است بسیار پایین باشد و در نتیجه دماسنج ممکن است اطلاعات خوانده شده اشتباهی را عرضه دارد.

 

سنسور دمای مرطوب در یک سیستم گازی یا مایع- بخاری را می‌بایست بصورت مکرر روکش نمود تا از خوردگی آن کاسته شود. به هنگامی که فتیله را تعویض می‌کنید، حباب  سیستم را به منظور یافتن حفره‌ها و تخریب سطحی مورد بررسی قرار دهید. در صورت لزوم، روکش حباب را با ادوات مناسب ارائه شده بوسیله تولید کنندگان آن تعویض نمائید.
بواسطه تاثیر خنکی تبخیر، درجه دمای مرطوب در کوره خشک کنی معمولا کمتر از درجه دماب خشک بوده و در هیچ زمانی از آن بیشتر نخواهد بود. قابل توجه است که در صورتی که از طریق خواندن ، اطلاعات بالاتر از حد معمول نشان داده ‌شود، سیستم  از حالت کالیبراسیون خود خارج گردیده است.
 

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

 

متوازن سازی سنسورهای میزان رطوبت و رطوبت نسبی
برخی از کنترلرهای- ثبات و برخی از سیستمهای خشک نمودن الوار از سنسورهایی استفاده می‌کنند که می‌توانند بطور مستقیم نسبت به حس نمودن میزان رطوبت یا رطوبت نسبی پایدار، بجای دریافت غیرمستقیم آن از طریق دماسنج دمای مرطوب، اقدام کنند. در حالیکه دستورالعملهای سازندگان را می‌بایست دنبال نمود، اصول کلی یکسان با تعیین سنسورهای دمای خشک برای سنسورهای دمای مرطوب نیز بکار گرفته می‌شود.
 
 مراقبت در خصوص ادوات کنترلر- ثبات
مدت زمان عملکرد مطمئن ادوات کنترلی را می‌توان به میزان زیادی با مراقبت و نگهداری آنها بصورت مناسب افزایش داد. بخشهای مختلف یک کنترلر- ثبات بصورتی دقیقی ساخته شده و ممکن است براحتی نیز صدمه بینند. با این وجود، آنها در مقابل صدمات و گرد و غبار بخوبی محافظت می‌شوند. همچنین این سیستم توسط تولیدکنندگان خود برای مدت مدیدی پشتیبانی و سرویس می‌شود. در صورتی که پوشش شیشه‌ای این سیستم دچار شکستگی شود باید فورا آن را تعویض نمود. هرگز از هوای فشرده، برس یا پارچه برای زدودن گرد و غبار اقدام نکنید.
بطور کلی، تعمیرات سیستمهای گازی و مایع- بخاری را نباید در محل انجام داد.  برای تعمیر این ادوات و تنظیف آنها نیازمند ابزارهای خاص، مهارتهای ویژه و ادوات مشخصی می‌باشد. روند تعمیر می‌بایست در کارخانجات سازنده آن و یا بوسیله پرسنل متخصص و مجاز انجام پذیرد.
تنها بخش دستگاه کنترل که نیاز به روغنکاری دارد ساعت می‌باشد. البته باید در نظر داشت که این روال را نباید بصورت مکرر و زودهنگام انجام داد. هرگز نقاط محوری بر روی بازوهای اتصال را روغنکاری نکنید.

ادوات ثبت اطلاعات و کنترل کوره خشک کن

 

کالیبراسیون ادوات کنترل – ثبات 
به هنگامی که ادوات کالیبره نباشند، شرایط روال حقیقی خشک سازی در داخل کوره متفاوت از مواردی می‌باشد که بر روی نمودار ثبت گردیده‌اند. در این شرایط نقصهای شدید روال خشک سازی و یا افزایش زمان خشک نمودن الوار ممکن است بوجود آید. بواسطه آنکه یک ابزار جدید ممکن است در طی حمل و نقل با تکان و لرزش مواجه شده باشد، در زمان نصب می‌بایست نسبت به کنترل کالیبراسیون در دو یا سه نقطه دستگاه اقدام نمود. پس از‌ آن با استفاده از دماسنج کنترلهای مرتبط با دقت را نیز بطور مداوم انجام دهید.
روال کالیبراسیون بشرح ذیل می‌باشد:
  • ظرف مایع را با آب یا روغن پر کنید، میزان پر نمودن می‌بایست بگونه‌ای باشد که بلندی سنسورها را پوشش داده و سنسورها بطور کامل در داخل ظرف غوطه‌ور شوند. آب را تا دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت و روغن را تا دمای ۲۸۰ درجه فارنهایت گرم کرده و ظرف را نزدیک سنسورها قرار دهید.
  • چفت و بستهای سنسورها را باز کرده و آنها را بطور کامل در داخل مایع داغ فرو برید. در صورتی که سنسورهای مرطوب و خشک با یکدیگر در داخل کوره بکار رفته باشند،  آنها را با هم کالیبره کنید. از خمیدگی حاد لوله‌های سیستمهای گازی پرهیز نمائید. این سنسورها نباید به کناره‌ها یا انتهای ظرف تماس داشته باشند. در سیستم دمای خشک دوبل، معمولا تنها یک سنسور نیاز به کالیبراسیون دارد. در صورتی که تفاوتی در دمای ثبت شده بوسیله دماسنجهای خشک در طی کارکرد کوره باشد،  هر یک از سنسورها را بطور مجزا کنترل نمائید. فردی که در کنار ظرف مایع مستقر شده است می‌بایست به‌ آرامی و بصورت متوالی نسبت به هم زدن مایع در طر روال کالیبراسیون اقدام نماید.

 

برخی از اپراتورهای کوره ترجیح می‌دهند تا نسبت به تنظیم قلمهای دستگاه یا شاخصهای تنظیم کنترل اقدام ننمایند. بجای آن، آنها داده کالیبراسیون را لیست نموده و آن را نزدیک دستگاه قرار می‌دهند. این داده‌ها بعنوان راهنما برای تنظیم دستگاه در زمان کارکرد کوره مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.
سنسورهای مقاومت را می‌توان با استفاده از موارد فوق کالیبره نمود و یا آنکه آنها را بسرعت با استفاده از مقاومتهای الکتریکی دقیق کالیبره کرد. (برای ملاحظه مباحث بیشتری در این زمینه به فصل ۲ قسمت سیستمهای کنترل نیمه‌اتوماتیک مراجعه شود)
اپراتورهای کوره خشک سازی می‌بایست با دستورالعملهای سازندگان دستگاه آشنا باشند تا بدینوسیله بتوانند براحتی نسبت به نگهداری کنترلرهای ثبات اقدام نمایند. در صورتی که این ادوات با مشکلی روبرو شوند، لازم است تا با متخصصین آموزش دیده برای رفع مشکل تماس حاصل شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.