مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۳۷
کد مقاله
TXT37
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاثیر الگوی بافت بر روی ویژگی مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده
نام انگلیسی
Influence of Fabric Pattern on the Abrasion Resistance Property of Woven Fabrics 
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۳
کلمات کلیدی به فارسی
مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده- اتلاف جرمی منسوجات بافته شده- سایش و اصطکاک
کلمات کلیدی به انگلیسی
Weave abrasion resistance- woven fabric mass loss- rubbing
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی منسوجات- دانشگاه قازیان‌تپ
مرجع به انگلیسی
Department of Textile Engineering- University of Gaziantep
کشور        

 

تاثیر الگوی بافت بر روی ویژگی مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده

چکیده
در این مطالعه آزمایشی، خصیصه‌های مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده بعنوان تابع نوع بافت مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، در این مطالعه، هفت منسوج بافته شده با ویژگیهای فرعی و مشتق شده با الیاف ۱۰۰% پنبه‌ای و نخ ریسیده حلقوی شانه زده تکس ۲۰ (Ne 30/1) مورد بافندگی قرار گرفتند. این منسوجات با استفاده از ماشین تست سایشی مارتیندل مورد تست قرار گرفته تا خصیصه مقاومت در برابر سائیدگی آنها مشخص شود. مقاومت در برابر سایش این منسوجات بر مبنای نسبت اتلاف جرمی آنها پس از ۴ بار آزمایش (۵۰۰۰، ۷۵۰۰، ۱۰۰۰۰، ۱۵۰۰۰) تحت ماشین تست سائیدگی مارتیندل مورد ارزیابی قرار گرفت. بر حسب داده‌های بدست آمده از نتایج تست الگوهای بافته شده نمونه، ما مشاهده نمودیم که الگوهای بافته شده دارای تاثیر قابل توجهی بر روی خصیصه مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده     (P<0.01) می‌باشد. علاوه بر این، این نکته همچنین مشخص گردید که تعداد سیکلهای  سایشی دارای تاثیر مهمی در خصیصه مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده (P<0.01) می‌باشد. نتایج تست توکی (Tukey) معرف آن می‌باشد که انواع بافته با تعداد زیادی از نخ شناور (نبافت) و تعداد اندکی از نخ بافته شده باعث کاهش ویژگی مقاومت در برابر سائیدگی (P<0.05) می‌شود.

کلمات کلیدی: مقاومت در برابر سائیدگی منسوجات بافته شده، اتلاف جرمی منسوجات بافته شده، سایش و اصطکاک

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته

 

سائیدگی بعنوان یک مقوله تخریب مکانیکی اجزای منسوجات بشمار می‌آید که از طریق مالش آنها بر روی سطوح دیگر حاصل می‌شود. سایش در نهایت موجب از دست رفتن ویژگیهای عملکرد منسوج نظیر استحکام می‌گردد، اما این موضوع بر روی وضعیت ظاهری پارچه‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. بسیاری از بخشهای یک جامه یا پوشاک صنعتی نظیر یقه، سر آستین و جیبها به هنگام استفاده در معرض سائیدگی جدی قرار گرفته و از اینرو بر قابلیت استفاده و کیفیت تعمیر آنها تاثیر خواهد گذاشت. مقاومت در برابر سائیدگی مواد منسوجات، در یک حالت بسیار پیچیده و در عین حال غیر قابل درک تاکنون، تحت تاثیر عوامل زیادی می‌باشد (مثل، ظرافت الیاف، نمره نخ، نوع نخ، بافندگی و غیره).
سائیدگی در ابتدا باعث تغییر در سطح منسوج شده و سپس بر روی ساختار داخلی تاثیر می‌گذارد. مقاومت در برابر سائیدگی را با قرار دادن نمونه‌ها در برابر حرکت سایشی بصورت یک مقوله یا شکل هندسی مورد آزمایش قرار می‌دهند، بدان معنا که در ابتدا یک خط مستقیم خواهیم داشت که بتدریج بصورت بیضی پهن شده در آمده تا نهایتا خود یک خط مستقیم دیگر را در مسیر متضاد شکل داده و شکل مشابه آن را تحت شرایط شناخته شده عملکرد فشار و سایش دنبال نماید.

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته

 

مواد و روش‌ها
پارچه‌های نمونه با استفاده از ماشین بافندگی دورنیر (Dornier) و با بهره‌گیری از مکانیسم تشکیل دهنه دابی و دخول پود سر ماکویی در سرعت ۴۵۰ دور در دقیقه دقیقه تحت بافندگی قرار گرفتند. بر این اساس یک صفحه تاری بوسیله ماشین چله نمونه آماده شده و بوسیله ماشین آهارزنی تحت فرآیند آهار دادن قرار گرفت. پس از آهار زنی، روال نخ کشی راست برای صفحه تاری با استفاده از ماشین چندلا کنی فتیله یا ماشین کشش بکار برده شد. ۱۲ فریم برای کلیه نمونه‌ها با نخ کشی راست مورد استفاده قرار گرفت. تنها روال تکمیلی که برای نمونه‌ها استعمال شد، روال آهارزدایی بود. پارچه‌های نمونه از طریق روال آهار زدایی آنزیمی برای ۶ ساعت تحت فرآوری قرار گرفتند. سپس آنها با سرعت شستشوی ۶۰ متر در دقیقه در ماشین شستشو قرار گرفته و شسته شدند. این رویه با استفاده از ۵ خم که هر کدام بترتیب دارای دمای محلول ۹۵، ۹۵، ۸۵، ۶۵ و ۳۰ درجه سانتیگراد بودند انجام گردید. عملیات خشک سازی منسوجات با پهنای ۱۴۰ سانتی‌متر در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد و با سرعت خشک نمودن ۳۰ متر در دقیقه انجام شد. دستورالعملهای مربوط به آهارزنی، آهار زدایی و شستشو در جدول ۱ عرضه شده‌اند.
این نمونه‌های بعنوان پیراهن مردانه تهیه گردیدند. تراکم پود در پارچه به میزان ۲۸ پود در سانتی‌متر مشخص شد و این میزان برای تار ۴۶ مورد در هر سانتی‌متر برای کلیه نمونه‌‌ها تعیین گردید. نخ تشکیل دهنده اصلی برای تار و پود، نخ حلقه‌ای شانه زده پنبه‌ای صد درصد ۲۰ تکس در نظر گرفته شد. داده‌های مربوطه با جزئیات آن در خصوص نخ برای تولید نمونه‌های فابریک مورد استفاده قرار گرفت و ساختار مرتبط نیز در جدول ۲ نشان داده شده است.

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته

 

نتایج و مباحث
ارزشهای جرمی نمونه انواع بافته برای سیکلهای سایشی ۵۰۰۰، ۷۵۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ در جدول ۴ ارائه شده‌اند.
شکل ۲ نشان دهنده میانگین ضریب اتلاف جرمی به % مقادیر انواع بافته مختلف برای ۴ سیکل سایشی متفاوت جهت ابزار تست سائیدگی می‌باشد.
آنالیز همبستگی پیرسون نشان داد که یک ارتباط مهم، مثبتی و قابل توجهی بین اتلاف جرمی و مقادیر سیکل سایشی (r=0.898, p<0.01) وجود دارد. مقدار r2   محاسبه شده ۰٫۸۰۶۴ می‌باشد. این امر بدان معناست که افزایش تعداد سیکلهای سایشی باعث اتلاف جرمی بیشتری می‌گردد. شکل ۳ نشان دهنده دیاگرامی است که معرف ارتباط بین تعداد سیکلهای سایشی و اتلاف جرمی می‌باشد.

مقاومت سائیدگی منسوجات بافته

 
نتیجه گیری
مطالعه تجربی ما بر روی خصیصه مقاومت در برابر سائیدگی انواع بافته مختلف معرف آن است که نوع بافته دارای تاثیر مهمی بر روی مقادیر اتلاف جرمی می‌باشد. نتایج تست نشان دهنده آن می‌باشند که نخ‌های شناور بلند و تعداد اندک نخ‌های بافته باعث کاهش مقاومت سایشی منسوجات بافته شده از طریق افزایش اتلاف جرم می‌گردد. بر حسب نتایج ANOVA تاثیر نوع بافته بر روی مقاومت سایشی قابل توجه می‌باشد (P<0.01). تست توکی (TUKEY ) نیز همچنین موکد نتایج ما می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.