مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۲۰
کد مقاله
TXT20
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاثیر وجود الیاف کوتاه نپ‌ها در سیستم ریسندگی ورتکس موراتا
نام انگلیسی
The effect of short fiber and Neps on Murata vortex spinning
تعداد صفحه به فارسی
۱۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۱
کلمات کلیدی به فارسی
الیاف کوتاه نپ‌ها- سیستم ریسندگی ورتکس موراتا
کلمات کلیدی به انگلیسی
short fiber- Neps- Murata vortex spinning
مرجع به فارسی
تکنولوژی الیاف و منسوجات- CSIRO
مرجع به انگلیسی
CSIRO Textile and Fiber Technology
کشور        

 

تاثیر وجود الیاف کوتاه نپ‌ها در سیستم ریسندگی  ورتکس موراتا

سیستم ریسندگی ورتکس موراتا برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات نساجی اوزاکا ۱۹۹۷، معرفی شد.موراتا به نحو چشمگیری پتانسیل بالای اقتصادی سیستم ریسندگی ورتکس را در تولید نخ ۱۵ تکس صددرصد پنبه‌ای با سرعت ۴۰۰ متر در دقیقه، نشان می‌دهد. با مقایسه سیستم ریسندگی اوین‌اند همین نمره نخ را با سرعت ۱۵۰ متر در دقیقه تولید می‌کند. علاوه بر این، خصوصیات نخ پارچه‌های تولیدی از این سیستم قابل مقایسه با نخ‌های تولیدی از سیستم رینگ می‌باشند به صورتی که پارچه‌های تولیدی از نخ‌های سیستم ورتکس موراتا همچون پارچه‌های تولیدی از نخ رینگ، دارای سطح صاف و نرمی بوده و خواص پوششی بالایی را ارائه می‌کنند. اما در سیستم (MVS ، ورتکس) برای بدست آوردن این خصوصیات مطلوب، الیاف مصرفی باید تمیز و با استحکام بوده و دارای طول حداقل ۲۸ میلیمتر (بیشتر از ۳۲/۱۳ اینچ) بوده و دارای یکنواختی طولی باشند.
در شیوه ریسندگی هوا که در تکنیک MVS استفاده می‌شود، فتیله پنبه به سیستم تغذیه شده سپس با استفاده از ناحیه کشش چهارتایی غلتک / ایرون، برای رسیدن به نمره دلخواه کشیده می‌شود سپس الیاف کشیده شده توسط جریان شدید هوا به درون نازل کشیده شده سپس در اطراف یک دوک توخالی ساکن پیچیده می‌شوند.
به دلیل وجود سیستم خلاء در اطراف پایه دوک الیاف کوتاه ونپ‌ها از نخ خارج می‌شوند. الیاف در حین پیچش به نواحی مرکزی دوک محور دوک را پایین می‌آورند. تاب نخ، هنگامی که الیاف در حال پیچش به دور نوک دوک می‌باشند و قبل از اینکه محور دوک پایین بیاید، به نخ داده می‌شود. راندمان بالای سیستم ریسندگی MVS به چند دلیل عمده می‌باشد: اول به دلیل سرعت بالای ریسندگی، دوم به دلیل اینکه نخ به جای اینکه از نیمه نخ تولید شود، مستقیما از فتیله تولید می‌شود و سوم بدلیل اینکه نخ به صورت مستقیم بر روی بسته‌ای پیچیده می‌شود که توسط کارخانه به فروش می‌رسد.

 

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

فرآیند پنبه پاک‌کنی
پنج عدل پنبه شسته شده (Sicalauo) Darling Downs با پنج نوع طول الیاف و مقدار نپ از مرکز بین‌المللی تحقیقات مهندسی در زمین‌های کشاورزی (NCEA) برای مطالعه اثر پاک کردن پنبه، تهیه شد. این مطالعه در پنبه پاک‌کنی Dalby کوئیزلند در ژولای سال ۲۰۰۰ انجام شد.
 نمونه حاصل شده به سه بخش مقاومت از نظر شرایط رطوبت‌دهی قبل از فرآیند پنبه پاک‌کنی تقسیم شد تا توان اثر وجود نپ و طول الیاف را بررسی کرد. سپس هر قسمت در معرض یک تا ۳ سیستم تثبیت حرارت در پنبه پاک‌کنی قرار گرفت.
با این عمل ۹ نمونه حاصل می‌شود که هر نمونه‌ای از نظر وجود نپ و طول الیاف دارای ویژگی منحصر به فردی است. به همین دلیل چهار نوع فرآیند استاندارد متفاوت (شرایط انبارداری و حرارت‌دهی استاندارد در پنبه پاک‌کنی) برای مطالعه سیتم MVS، در نظر گرفته شد(جدول ۱ را ببینید).
تجهیزات پنبه‌ پاک‌کنی شامل تمیز کننده‌های شیب‌دار تخم پنبه و خار و خاشاک پنبه تحت وزش هوای داغ می‌باشند.
 

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

عملیات کارخانه
پس از انجام فرآیندهای مختلف بر روی الیاف، با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مشخصات الیاف مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت.
پس هر کدام از عدل‌ها باز و تمیز شد. سپس ماشین کارد تغذیه شد و در نهایت تحت دو مرحله کشش قرار گرفت. تمامی این پروسه‌ها در ملبورن صورت گرفت. سپس در حدود ۴ کیلوگرم از فتیله تولیدی هر نمونه الیاف بسته‌بندی شد و به مراکز تحقیق و توسعه موراتا در کیوتو ژاپن برای انجام کشش نهایی و تولید نخ ارسال شد. پروسه ریسندگی بر روی سیستم، MVS و با سرعت بالا برای اندازه‌گیری تاثیر وجود الیاف کوتاه بر روی کیفیت نخ و راندمان ریسندگی، انجام شد.
مشخصات کیفی الیاف
به دلیل اینکه شرایط رشد و موقعیت مکانی برداشت پنبه یکسان می‌باشد، مقاومت در خصوصیات الیاف می‌تواند در نوع انبارداری و فرآیند پنبه پاک‌کنی الیاف تاثیرگذار باشد. مطابق با انتظار، میکروفر ظرافت الیاف و میزان رشد و ریسندگی الیاف تحت عملیات پنبه پاک‌کنی قرار نمی‌گیرد. اما طول استحکام، میزان خار و خاشاک و میزان نپ به صورت مشخصی تحت شرایط انبارداری و رطوبت‌دهی فرآیند پنبه پاک‌کنی قرار می‌گیرد.

 

خصوصیات طولی الیاف
در فرآیندهای مختلف پنبه پا‌ک‌کنی تفاوت آشکاری در طول الیاف، طول الیاف کوتاه و یکنواختی طولی الیاف وجود دارد(شکل‌های ۱،۲،۳). در حالت کلی از پنبه دانه پاک شده بدون اعمال حرارت، الیاف بلندتر و یکنواخت‌تری تولید می‌شود. پنبه دانه مرطوب پاک شده بدون حرارت دهی (MZ) الیافی با بلندترین و یکنواخت‌ترین طول را تولید می‌کند. گروه بعدی، پبنه دانه خشک با حرارت‌‌دهی صفر است (DZ) که بلندترین و یکنواخت‌ترین الیاف را تولید می‌کنند به عبارت دیگر پنبه دانه خشکی که تحت حرارت‌دهی بالا قرار می‌گیرد و پنبه دانه‌ای که در فضای بسته و محدودی نگهداری می‌شود و تحت حرارت‌دهی استاندارد قرار می‌گیرد. الیافی تولید می‌کنند که طول معمول آنها کوتاه بوده و حاوی مقدار زیادی الیاف کوتاه می‌باشند.

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

استحکام
استحکام الیاف یکی از خصوصیات پایه‌ای و اساسی برای تعیین کیفیت پارچه و نخ و راندمان فرآیند می‌باشد. استحکام الیاف طی فرآیندهای مختلف بسیار خوب بوده است (بیشتر از ۲۹ گرم دوتکس) و همانگونه که انتظار می‌رفت در طی فرآیند پنبه پاک‌کنی تفاوت زیادی نکرد، گرچه اندازه‌گیریها، مقدار بیشتری استحکام را برای الیاف ذخیره شده‌ای که تحت رطوبت‌دهی قرار داشتند (MZ , MH) نشان می‌دهد.
خار و خاشاک و نپ‌ها
وجود نپ و خار و خاشاک و گره‌های ناشی از پیچیده‌شدگی روی الیاف باعث نقص در سیستم ریسندگی شده و به ظاهر نخ و پارچه آسیب می‌رساند. در سیستم ریسندگی MVS به دلیل وجود سیستم مکش در اطراف دوک، وجود این ضایعات باعث بروز مشکلات کمتری می‌شود. سیستم خلاء و مکش علاوه بر الیاف کوتاه، نپ‌ها را قبل از آنکه در ساختمان نخ قرار بگیرند جدا می‌کند.
پنبه‌هایی که در شرایط مرطوب نگهداری می‌شوند نسبت به الیافی که در محیط خشک و بسته‌ای نگهداری می‌شوند دارای آشغال و خار و خاشاک بیشتری می‌باشند.
این نکته قابل ذکر است که تمام پنبه دانه‌هایی که تحت فرآیندهای متفاوت قرار گرفتند محتوی ۲۵۰ نپ در گرم می‌باشند (شکل ۴ را ببینید). آمار اوستر این نوع پنبه با این مقدار نپ را در نیمه بالایی پنبه‌های آزمایش شده قرار می‌دهد.

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

آماده‌سازی الیاف و کیفیت فتیله
پنج عملیات متفاوتی که برای پاک کردن پنبه استفاده شد، باز کردن، تمیز کردن، کاردینگ و کشش تحت شرایط یکسان و با استفاده از سیستم تروشلر (Trutzschler) می‌باشد. هدف اصلی از فرآیند باز کردن، تمیز کردن، و کاردینگ، توانایی سیستم برای تمیز کردن موثر فتیله‌های تولیدی از ضایعات و نپ‌ها می‌باشد. کاهش ضایعات در مقیاس درصد برای الیافی که به صورت سالیانه خریداری می‌شوند برای اغلب ریسنده‌ها، قابل توجه است.
هر کدام از نمونه‌هایی که استفاده شدند نسبتا تمیز بوده (در امتیازبندی، در رده متوسط قرار می‌گیرند) و ضایعات کلی تولید شده در حین باز کردن، تمیز کردن و کاردینگ از تعداد ۷/۳% برای هر پروسه تجاوز نمی‌کند(شکل ۵ را ببینید).
ریسندگی و کیفیت نخ
فتیله حاصله از ماشین چندلا کنی برای انجام مرحله سوم کشش و آماده‌سازی برای ریسندگی MVS به مرکز تحقیق و توسعه موراتا فرستاده شد. فاکتور تاب متوسط به نخ‌ها داده شد تا کیفیت لازم را برای بافندگی تاری _ پودی و حلقوی داشته باشند.
دو نوع نمره نخ رسیده شد (Ne 40/1 , Ne 30/1). سیستم ریسندگی MVS توانایی تولید نخ‌هایی با نمره ۱/۱۰ تا ۱/۵۰ از فتیله‌هایی کاردینگ را دارا می‌باشند. به منظور انجام آزمایش‌‌های تعیین راندمان و افت الیاف (مهاجرت الیاف)، به اندازه کافی از این نخ‌ها تولید شد.

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

تناسیتی نخ
تناسیتی نخ از مجموع عوامل ظرافت الیاف، طول و استحکام الیاف بدست می‌آید. به دلیل اینکه در این پروژه ظرافت الیاف ثابت بود، تناسیتی نخ ناشی از طول و استحکام الیاف می‌باشد.
پنبه‌های حاصل از روش MZ در هر دو نوع نمره Ne 40/1, Ne 30/1 بالاترین میزان تناسیتی و پنبه‌های حاصل از روش DH , AZ از نوع ضعیف‌ترین نخ‌ها می‌باشند (شکل ۶).
نخ پارگی‌ها در ریسندگی
نخ پارگی تحت عنوان تعداد پارگی نخ در هر ساعت کار ماشین‌ریسندگی تعریف می‌شود. اگر راندمان بالای ۹۰% قابل دسترسی باشد، ۹۰ پارگی در ساعت، مقدار معمول است. تعداد نخ پارگی نخ Ne 30/1 برای تمام انواع پنبه‌های حاصل شده از فرآیندهای مختلف یکسان است. نرخ بالای تولیدی پنبه DZ وابسته به شرایط فتیله کاردینگ است(شکل ۱۰ را ببینید).

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

کیفیت پارچه
نخ شماره Ne 30/1 تولید شده از هر نوع پنبه در عملیات بافندگی حلقوی تبدیل به پارچه single jersey شد. سپس تمام پارچه‌ها تحت آزمایش مقاومت در برابر پرزدهی قرار گرفتند. پارچه‌های MVS دارای مقاومت بالائی در برابر سایش و تشکیل پرز دانه داشت و متعاقب با آن دارای ظاهری مناسب بعد از شستشو زیاد بود. تمام نمونه‌هایی که در این پروژه مورد تست پرزدهی قرار گرفتند، هیچگونه و یا مقدار جزئی پرزدار شدند.

 

الیاف کوتاه نپ‌ها ریسندگی ورتکس موراتا

 

نتایج
انجام عملیات‌های مختلف بر روی پنبه‌ دانه، قبل و در حین فرآیند ریسندگی بویژه اعمال رطوبت و خشک کردن الیاف، تاثیر مهمی بر روی کیفیت الیاف خواهند گذاشت. خشک کردن پنبه دانه، دمیدن هوای خشک طی پروسه پنبه پاک‌کنی منجر به تولید زیاد الیاف کوتاه، کوتاه شدن طول نرمال الیاف، افزایش نپ و کاهش استحکام می‌شود. این خواص تاثیر نامناسبی را بر روی کیفیت نخ تولیدی و راندمان ریسندگی خواهد گذاشت.
در تولید نخ MVS ، مقدار بالای الیاف کوتاه در ناحیه تاب منجر به روی دادن پدیده کاهش الیاف (Fiber loss) شده که همین امر باعث کاهش تولید کارخانه‌های ریسندگی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.