مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

بازیافت ضایعات پلی استر پلی پروپلین جاذب صدا

بازیافت ضایعات پلی استر پلی پروپلین جاذب صدا

بازیافت ضایعات پلی استر پلی پروپلین جاذب صدا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فنی مهندسی – بین رشته ای
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فنی مهندسی - بین رشته ای - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۱۸
کد مقاله
TEC18
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بازیافت ضایعات نبافته پلی استر و پلی پروپلین بر روی تولید کامپوزیت‌های کاربردی جاذب صدا
نام انگلیسی
Recycling Polyester and Polypropylene  Non woven Selvages to Produce Functional Sound Absorption Composites
تعداد صفحه به فارسی
۱۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
بازیافت پلی استر، بازیافت پلی پروپلین، کامپوزیت‌های جاذب صدا
کلمات کلیدی به انگلیسی
Recycling Polyester, Recycling Polypropylene, Sound Absorption Composites
مرجع به فارسی
انستیتو مهندسی بیوپزشکی و علوم ماده
مرجع به انگلیسی
Institute of Biomedical Engineering and Material Science
کشور
چین

 بازیافت ضایعات نبافته پلی استر و پلی پروپلین بر روی تولید کامپوزیت‌های کاربردی جاذب صدا

چکیده
بیش از ۵۰% وزن پروپلین و پلی استر تولیدی در صنعت منسوجات نبافته (nonwoven) است که در نهایت ضایعات تولیدی از این نبافته‌ها هر ساله‌ به تدریج در حال افزایش می‌باشد. در این بررسی کناره‌ها و ضایعات نبافته‌های پلی استری و پروپلین برای تولید کامپوزیت‌هایی کاربردی و مهم بازیافت قرار داده شدند. در ابتدا دو نوع از ضایعات خرد شده و به نسبت ۱:۱ مخلوط شدند و سپس خوب با هم ترکیب گردیدند. بر این اساس، کامپوزیت‌های جاذب صدا  بواسطه تکنیک قالبگیری فشاری با پارامترهای متناسب تولید شدند. همچنین خاک اره برای مشخص کردن پارامترهای این فرآیند و مواد بر روی بازده جذب صوت کامپوزیت‌ها اضافه شد. ضرایب جذب صدا مطابق با استاندارد ASTME10IO بواسطه یک لوله صوتی اندازه گیری شد. (impedance tube). نتایج نشان می‌دهند که متوسط ضرایب جذب صدا با افزایش ضخامت کامپوزیت‌ افزایش می‌یابد، اما با افزایش چگالی (دانستیه) کاهش خواهد یافت. تاثیر افزایش خاک اره بر راندمان جذب صدا از این کار بررسی و مشاهده نشد.
کامپوزیت‌های کاربردی جاذب صدا از ذرات خرد شده این مواد بواسطه قالبگیری فشاری تولید می‌شوند در فرآیند قالبگیری ذرات ریز نبافته پلی پروپلین به عنوان رزین ماتریس‌ کامپوزیت ذوب می‌شود و ذرات پلی استر به عنوان پر کننده یا تقویت کننده کامپوزیت‌ استفاده می‌شود. ضرایب جذب صدا مطابق با ASME10IO با استفاده از لوله صوتی (impedance tube) اندازه‌گیری می‌شوند. با استفاده از ضایعات منسوجات نبافته برای تولید کامپوزیت‌های جاذب صدا می‌توان مشکل ضایعات نساجی را کم کرد و می‌توان به استفاده بهینه و مجدد از منابع نیز کمک کرد.
 

بازیافت ضایعات پلی استر پلی پروپلین جاذب صدا

 

تجربیات
مواد
ضایعات منسوجات نبافته پلی استر توسط شرکت صنعتی Hisnnjy تهیه شد. ماده اصلی (منسوج نبافته اصلی) برای تقویت منسوج کفش به کار می‌رود. این منسوج بواسطه سوزن زنی وب‌های (لایه‌هایی) الیاف و تولید لایه‌های متعدد و سپس انجام عملیات غلطک زنی داغ برای صاف کردن لایه‌ها و سپس اتصال لایه‌ها برای تولید منسوجات نبافته کامپوزیتی، تولید می‌شوند. نبافته‌ها متشکل از (الیاف پلی استر عادی  (حدود ۲۵%)، الیاف پلی استر با نقطه ذوب پایین ( در حدود ۱۵%) نقطه ذوب ۱۱۰% و الیاف پلی استر بازیافت شده (الیاف تولید شده از ذوب بطریهای PET) در حدود ۶۰% می‌باشند. در مواد اصلی (منسوج) یک پارچه تاری – پودی (بافته شده) پلی استر ساده برای تشکیل ساختار ساندویچی و کاهش ازدیاد طول منسوج نبافته در وسط منسوج متصل می‌شود. وزن پایه منسوج در حدود ۷۰۰ g/m2 بوده و ضخامت متوسط ۹/۲ میلیمتر بود. در این مطالعه ضایعات منسوجات نبافته پلی استر برای استفاده بعنوان فیلتر در کامپوزیت‌های پلاستیکی خرد شدند.
انجام فرآیند
ضایعات بازیافت شده از کارخانه‌ها به ذرات کوچک متناسب با این فرآیند (قطر سوراخ‌ها بر روی اسکرین در این پروژه ۴ میلیمتر بود) با استفاده از دانه کننده قوی (شرکت صنعتی بتن آلات ws-6s60weisheng) تبدیل شد. بعد از این مرحله ذرات منسوج نبافته پلی استر و پلی پروپلین از لحاظ وزنی به مرحله تعادل الکترونی رسیدند و به صورت فیزیکی در مخلوط کن عمودی (ws-c100) با نسبت ۱:۱ مخلوط شدند. تاثیر افزودن خاک اره بر روی راندمان جذب صدای کامپوزیت‌ نیز مورد بررسی و امتحان قرار گرفت. پیش از عملیات پرس، شکل و ترکیب کامپوزیت‌ با استفاده از قالب چوبی ایجاد شد. تمام ترکیب‌های ساخته شده درون ماشین، قالبگیری با یک فشار ثابت ۷۰kg/cm2 برای تولید کامپوزیت تحت فشار قرار گرفتند. درجه ضخامت ۱۷ میلیمتر میان دو قالب برای کنترل ضخامت کامپوزیت‌ تنظیم شد. درجه حرارت قالبگیری ۱۸۰ درجه و به مدت ۲۰ دقیقه در زمان قالبگیری ثابت نگاه داشته شد.

بازیافت ضایعات پلی استر پلی پروپلین جاذب صدا

 

اندازه گیری ضرایب جذب صدای کامپوزیت‌ها:
مطابق استاندارد [۹] ASTM E10IO شکل و اندازه هر نمونه شبیه سطح مقطع لوله (شکل حلقوی، ۴۰ میلمتر قطر) مشخص شد. ضریب جذب صدای نرمال  با استفاده از لوله صوت (impedance tube) اندازه گیری شد که  این وسیله توسط مرکز آزمایش و تحقیق اتومبیل (تایوان ARTC) تهیه شد. شکل ظاهری و مکانیزیم این وسیله در شکل ۱و۲ به ترتیب نشان داده شده است.

 

بحث و نتیجه گیری
فرآیند تولید کامپوزیت‌های جاذب صدا در دمای ۱۸۰۰C به مدت ۲۰ دقیقه صورت گرفت و درصد اختلاط PET/pp so/so در سوراخی به قطر ۴ میلیمتر تعیین شد. شکل ۳ نمونه‌‌ای از منحنی ضریب جذب صدا به عنوان تابعی از فرکانس صدای کامپوزیت‌ را نشان می‌دهد. شرایط قالبگیری نیز در بالا توضیح داده شده است. با توجه به اینکه کامپوزیت‌ها متشکل از گرانول‌های ذوب نشده پلی استر، ذرات کوچک و الیاف می‌باشند، ساختارهای متخلخل دارای توانایی‌ عالی در جذب موج‌های صدای با فرکانس بالا، بویژه بالای ۲۰۰۰ هرتز هستند. هر چند کاربرد کامپوزیت‌ها محدود به جذب صداهای با فرکانس‌ پایین (هرتز ۱۰۰۰ >) است.
تاثیر ضخامت کامپوزیت‌ بر روی ضریب جذب صدا در شکل ۴ نشان داده شده و مقادیر مرتبط به ضریب جذب صدا در شش فرکانس و مقادیر میانگین حسابی آنها در جدول I آورده شده است. ما دریافیتم که افزایش ضخامت به نحو آشکاری راندمان جذب صدای کامپوزیت‌ها را در فرکانس پایین و متوسط بهبود می‌دهد و همچنین باعث ارتقای مقدار   در عمل می‌شود. اینگونه از ویژگیها را می‌توان برای جبران کمبود ساختار متخلخل برای جذب صدا مورد استفاده قرار داد.
 

بازیافت ضایعات پلی استر پلی پروپلین جاذب صدا

 

نتیجه گیری
در این پژوهش، ضایعات منسوجات نبافته پلی استر و پلی پروپلین برای تولید کامپوزیت‌های جاذب صوت با راندمان قابل قبول جذب صوت تحت فرآیند فشاری مناسبی، بازیافت شدند و نتایج نشان می‌دهند که کامپوزیت‌های متخلخل دارای کارآیی بالا در جذب  امواج صوتی با فرکانس بالا بویژه بالای ۲۰۰۰ هرتز می‌باشند. راندمان جذب صوت کامپوزیت‌ در فرکانس‌های پایین و متوسط به صورت آشکاری با افزایش ضخامت بهبود می‌یابد. هر چند که این مقدار با افزایش دانسیته کامپوزیت کاهش می‌یابد. افزودن خاک اره هیچ گونه اثری بر روی بازده جذب صوت ندارد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.