مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

شماره      
۱۷۵
کد مقاله
COM175
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بررسی آموزشی و فنی TCP/IP – فصل ۱۹: سرویس حضور در IP
نام انگلیسی
TCP/IP Tutorial and Technical Overview – Chapter 19: Presence over IP
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
سرویس حضور, IP
کلمات کلیدی به انگلیسی
Presence, IP
مرجع به فارسی
شرکت آی بی ام
مرجع به انگلیسی
IBM
کشور
ایالات متحده
بررسی آموزشی و فنی TCP/IP
فصل ۱۹
سرویس حضور در IP
این فصل ارائه دهنده اطلاعات کلی در خصوص سرویس حضور / بود (presence)، چگونگی عملکرد آن و پروتکل های مرتبط با این سرویس می باشد. این فصل در بردارنده بخش های ذیل است:
  • بررسی کلی سرویس حضور
  • فرمت داده اطلاعات حضور (PIDF)
  • پیوند به TCP
  • تفکیک آدرس
  • RFC های مرتبط با این فصل
سرویس حضور به عنوان راهکاری برای انجام رویه های مختلفی نظیر یافتن اطلاعات، فراخوانی آنها و اشتراک جهت آگاهی از تغییرات اطلاعات حضور (به طور مثال به صورت آنلاین یا آفلاین) کاربران دیگر می باشد. سیستم پیام رسان فوری نیز به عنوان راهکاری برای ارسال پیام های کوچک و ساده با قابلیت ارسال سریع پیام ها به کاربران آنلاین بشمار می آید. سیستم پیام رسان فوری با جزئیات مربوطه در RFC 2778، RFC 2779 و RFC 3860 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سرویس حضور به طور معمول با توجه به سیستم پیام رسان  فوری  مورد  بررسی  قرار  می گیرد چرا که این دو مولفه به طور کلی در تعامل با یکدیگر بکار گرفته می شوند. با این وجود، آنها دو سرویس مجزا به شمار آمده و قابلیت انجام فرایند ها به صورت مستقل از یکدیگر را نیز خواهند داشت. ادامه این فصل، ضمن پرهیز از بحث بیشتر در ارتباط با سرویس پیام رسان فوری،  بر مفهوم سرویس حضور تمرکز می نماید.

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

 

عبارات ذیل در سرویس حضور بکار گرفته شده اند:
ناظر کنترل کننده  (Principal)
مشتمل بر انسان، برنامه یا گروهی از انسان ها یا برنامه ها و یا ترکیبی از هر دو مورد که در سرویس حضور به عنوان یک بازیگر واحد، و به صورت مجزا از کنترل کننده های دیگر، نقش ایفا می نمایند.
پرزنتیتی (هویت حضور  Presentity)
یک هویت مرتبط با سرویس حضور تحت عنوان پرزنتیتی (presentity ) خوانده می شود (ترکیبی از دو کلمه هویت و حضور – entity + presence). هر پرزنتیتی فراهم آورنده اطلاعات حضور در سرویس حضور می باشد. پرزنتیتی غالباً جزئی از سرویس حضور قلمداد نمی شود. سرویس حضور تنها دارای نگارش اخیر از اطلاعات حضور پرزنتیتی می باشد. پرزنتیتی اقدام به اعمال تغییرات در اطلاعات حضور می نماید، که متعاقباً به وسیله سرویس حضور توزیع می گردد.
اطلاعات حضور  (Presence information)
شامل یک یا چند المان حضور است.
 
المان حضور  (presence tuple )
متشکل از المان ها یا اجزای مرتبط با اطلاعات حضور پرزنتیتی می باشد. به طور مثال، وضعیت و آدرس ارتباطات.

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

وضعیت  (Status)
بخش متمایز اطلاعات حضور یک پرزنتیتی. وضعیت بصورت حداقلی از مقادیر جفتی- انحصاری باز و بسته برخوردار است، که معنی آن برای پرزنتیتی آنلاین و آفلاین بودن است.
باز  (Open)
یک مقدار متمایز نشانگر وضعیت. مشخص کننده آن است که پرزنتیتی در حالت آنلاین، متضاد با حالت بسته، می باشد.
بسته  (Closed)
یک مقدار متمایز نشانگر وضعیت. مشخص کننده آن است که پرزنتیتی در حالت افلاین، متضاد با حالت باز، می باشد.
آدرس ارتباطاتی (Communication addres)
متشکل از ادوات ارتباطاتی و آدرس تماس
 

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

 
ادوات ارتباطات (Communication means)
مشخص کننده روشی برای  ارتباطات است. یک سرویس پیام فوری به عنوان مثالی از این ادوات ارتباطاتی به شمار می آید.
­­­­­­­­
آدرس تماس (Contact address)
یک نقطه خاص تماس از طریق برخی از رویه های ارتباطاتی
نشانه گذاری دیگر سرویس حضور (Other presence markup)
هرگونه اطلاعات اضافه دیگر شامل شده در خصوص اطلاعات حضور یک پرزنتیتی
 
واکشگر (Fetcher)
فرمی از برنامه دیده بان / واچر  که از سرویس حضور درخواست ارائه اطلاعات حضور یک یا چند پرزنتیتی می نماید.
پولر (Poller)
واکشگری که در برهه ای خاص و مشخص اقدام به درخواست اطلاعات حضور می نماید.
مشترک (Subscriber)
یک فرم از برنامه دیده بان با قابلیت درخواست از سرویس حضور جهت اطلاع از تغییرات فوری در اطلاعات حضور یک یا چند پرزنتیتی.
اشتراک (Subscription)
اطلاعات ذخیره شده بوسیله سرویس حضور در ارتباط با درخواست مشترک در خصوص مشخص سازی تغییرات در اطلاعات حضور یک یا چند پرزنتیتی.
اطلاع (Notification)
پیام ارسالی از سرویس حضور به مشترک به هنگامی که تغییری در اطلاعات حضور پرزنتیتی، با توجه به ویژگی ذخیره شده در یک یا چند اشتراک، رخ دهد.
دیده بان (Watcher)
درخواست اطلاعات حضور در خصوص یک پرزنتیتی، یا اطلاعات یک دیده بان در خصوص دیده بان دیگر، از سرویس حضور. انواع خاص دیده بان ها عبارتند از: واکشگر، پولر و مشترک.
اطلاعات دیده بان (Watcher information)
اطلاعات در خصوص دیده بان هایی که اقدام به دریافت اطلاعات حضور در خصوص یک پرزنتیتی مشخص در داخل یک حوزه زمانی خاص کنونی نموده اند. اطلاعات دیده بان به وسیله سرویس حضور گردآوری شده و قابلیت انتخاب آن در یک قالب مشخص همانند اطلاعات حضور وجود دارد. این بدان معنا می باشد که چنین سرویسی سبب خواهد شد تا سیستم های دیده بان همانند یک فرم خاص پرزنتیتی به نظر برسد.
قاعده دسترسی (Access rule)
محدودیت ها و قواعدی در خصوص چگونگی ارائه اطلاعات از سوی سرویس حضور به دیده بان ها. برای هر یک از اطلاعات حضور مربوط به پرزنتیتی، قواعد دسترسی مجاز به وسیله عامل کاربر-حضور با توجه به قاعده مشخص آن که کنترل کننده پرزنتیتی می باشد تعیین می گردد.
قواعد نمایانی (Visibility rules)
مشخص کننده این موضوع می باشد که چگونه سرویس حضور اقدام به ارائه اطلاعات موجود یک دیده بان به دیگر دیده بان ها نماید. برای هر یک از اطلاعات مرتبط، قواعد نمایانی خاصی به وسیله عامل کاربر – دیده بان متعلق به کنترل کننده، با قابلیت کنترل دیده بان، مشخص می شود.

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

 

سرویس حضور (Presence service)
پذیرش، ذخیره سازی، و توزیع اطلاعات حضور.
  • قابلیت تصدیق و احراز هویت پرزنتیتی ها و دیده بان ها
  • قابلیت ارائه درخواست های مختلف تصدیق و احراز هویت برای پرزنتیتی های مختلف
  • قابلیت ارائه درخواست های مختلف تصدیق و احراز هویت دیده بان های مختلف و همچنین مشخص سازی آن برای پرزنتیتی های مختلف که به وسیله یک دیده بان واحد مورد نظارت قرار می گیرند.
  • قابلیت ارائه یک ساختار داخلی شامل خدمات متعدد، پراکسی ها یا هر دوی این موارد. به علاوه احتمال وجود الگوهای پیچیده تغییر جهت یا پراکسی نمودن اطلاعات به هنگام حفظ اتصال پذیری منطقی به یک سرویس حضور مشخص نیز وجود دارد. توجه شود که سرویس حضور از داشتن یک سرور متمایز بی نیاز است.
این سرویس را می توان به عنوان ویژگی ارتباطاتی مستقیم در بین پرزنتیتی و دیده بان ها احراز هویت پیاده نمود.
  • قابلیت داشتن یک ساختار داخلی شامل سرویس های حضور دیگر، با قابلیت دسترسی مستقل با توجه به حق دسترسی و همچنین قابلیت دسترسی از طریق سرویس حضور اولیه
 
پروتکل حضور (Presence protocol)
تعامل بین سرویس حضور، پرزنتیتی ها و دیده بان ها. اطلاعات حضور به وسیله پروتکل حضور ارائه می شود.
 
عامل کاربر حضور (Presence user agent)
راهکارهایی برای یک کنترل کننده یا ناظر جهت کار با تعداد صفر یا تعداد بیشتری از پرزنتیتی ها.
۱۹ـ۱٫ بررسی اجمالی سرویس حضور
RFC 2778 اقدام به تعریف یک مدل و یک اصطلاح خاص برای توصیف سیستم هایی نموده است که ارائه دهنده اطلاعات حضور می باشند. بعلاوه RFC 2779 نیز مشخص کننده ضروریاتی می باشد که پروتکل حضور می بایست آنها را به انجام رساند. مبحث ذیل بر مبنای RFC 2778 با توجه به ویژگی های اضافه شده از RFC 3863 می باشد.
۱۹ـ۲٫ فرمت داده اطلاعات حضور (PIDF)
پروفایل مشترک RFC 3859 برای سرویس حضور (CPP) مشخص کننده معانی مشترک و فرمت های داده ای شایع برای سیستم حضور جهت تسهیل ایجاد گیت وی های بین ابزارهای حضور می باشد. چنین موردی سبب تسهیل عملیات بینابینی سرویس های حضور می شود. RFC 3863 تعریف کننده فرمت داده اطلاعات حضور (PIDF) به عنوان یک فرمت داده حضور مشترک برای پروتکل های حضور سازگار ـ CPP می باشد که اجازه می دهد تا اطلاعات حضور قابلیت انتقال در پروتکل سازگار ـ CPP و مرزهای مرتبط بدون تغییر را داشته باشد. دلیل این امر آن است که PIDF اقدام به کد نمودن اطلاعات حضور در زبان علامتگذاری توسعه پذیر (XML) می نماید. اطلاعات حضور بنابراین دارای ساختار سلسله مراتبی می باشد و کاملاً نیز توسعه پذیر است.
۱۹ـ۳٫ پروتکل های حضور
پروتکل پیام رسانی قابل گسترش و حضور (XMPP) به عنوان یک پروتکل زبان علامت گذاری توسعه پذیر باز (XML) برای انجام سرویس های مختلف پیام رسانی، حضور و پاسخ به درخواست به صورت زمان واقعی مدنظر بوده که موارد مرتبط با آن در RFC 3920 همراه با ملحقات مربوطه در RFC 3921 مورد بحث قرار می گیرند. دستور زبان اصلی و ویژگی های معنایی به طور ابتدا به ساکن در جامعه متن باز ژاژه (Jabber) توسعه یافته است که عمدتاً به سال ۱۹۹۹ بر می گردد. در سال ۲۰۰۲، XMPP WG با ارائه یک ویژگی پذیرفته شده از پروتکل ژاژه توسعه یافت که به عنوان یک سیستم پیام رسانی فوری IETF (IM) و فناوری حضور مناسب می باشد. XMPP فراهم آورنده پیام رسانی فوری اصلی و کاربردپذیری سیستم حضور است که در RFC تعریف شده است. مبحث ذیل بر مبنای این RFCها است.

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

 

سرور XMPP
یک سرور XMPP به عنوان یک لایه تجریدی هوشمند برای ارتباطات XMPP مد نظر است. مسئولیت های اولیه این سرور عبارتند از:
  • مدیریت اتصال ها از نشست ها به دیگر هویت های مختلف، در قالب جریان های XML و شکل گیری کلاینت ها، سرورها و دیگر هویت های مجاز.
  • مسیردهی بخش های XML با قابلیت آدرس دهی مناسب در خلال هر یک از این هویت ها و در امتداد جریان های XML
یک جریان XML به عنوان یک محفظه برای تبادل المان های XML بین هر کدام از دو هویت در یک شبکه به شمار آمده و یک بخش XML به عنوان یک واحد معنایی منفک اطلاعات ساختاربندی شده به شمار می آید که از یک هویت به مورد دیگر در یک جریان XML ارسال می شود.
کلاینت XMPP
غالب کلاینت ها به طور مستقیم قابلیت اتصال به یک سرور با استفاده از اتصال TCP را داشته و از XMPP جهت استفاده از مزیت کامل ویژگی های کاربردپذیری ارائه شده به وسیله یک سرور و دیگر خدمات مرتبط استفاده می نمایند. منابع متعدد (به طور مثال ابزارها و موقعیت ها) قابلیت اتصال همزمان به یک سرور از طرف کلاینت مجاز را خواهند داشت، و بر این مبنا هر مؤلفه به وسیله منبع مرتبط با آدرس XMPP (همانند <node@domain/ home> versus <node@domain/work>) همانگونه که به وسیله طرح آدرس دهی مشخص شده است منفک و ارائه می شوند. پورت توصیه شده برای اتصالات بین یک کلاینت و یک سرور ۵۲۲۲ می باشد، همانگونه که به وسیله IANA ثبت شده است.
کلاینت غیر ـ XMPP
این کلاینت از XMPP استفاده نکرده و صرفاً از یک پروتکل مختلف بهره می جوید.
گیت وی
گیت وی به عنوان یک مورد چند منظوره – سرویس طرف سرور – بشمار می آید که عملکرد اصلی آن انتقال XMPP به پروتکل استفاده شده به وسیله سیستم خارجی (غیر ـ XMPP) می باشد، به علاوه قابلیت انتقال داده های بازگشتی به XMPP را نیز خواهد داشت. مثال های این مورد گیت وی ها بشرح ذیل مشخص شده اند: جهت ایمیل (رجوع به ۱۵ـ۱، “پروتکل انتقال میل ساده” در صفحه ۵۵۶)، چت بازپخش اینترنتی (IRC)، سرویس پیام کوتاه (SMS) و خدمات پیام رسانی فوری شرکتی نظیر AIM، ICQ، MSN® Messenger و پیام رسان فوری یاهو.

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

 

شبکه
از آنجایی که هر سرور به وسیله یک آدرس شبکه شناخته می شود و به واسطه آنکه ارتباطات سرور به سرور به عنوان یک گونه سرراست پروتکل کلاینت به سرور محسوب  می شود، در عمل، چنین سیستمی متشکل از یک شبکه حاوی سرورهایی می باشد که قابلیت ارتباطات بینابینی را خواهند داشت. بنابراین، به طور مثال، <juliet@example.com> قابلیت تبادل پیام ها، ارائه سرویس حضور، و ارائه اطلاعات دیگر با <romeo@example.net> را خواهد داشت. این الگو آشنا بوده و از پروتکل های پیام رسانی (نظیر SMTP) قابلیت کاربرد استانداردهای آدرس دهی شبکه را نیز خواهد داشت. ارتباطات بین هر دو سرور به صورت اختیاری می باشد. در صورت فعالسازی، این نوع از ارتباطات در جریان های XML رخ خواهد داد که متصل به ارتباطات TCP هستند. پورت توصیه شده برای اتصالات بین سرورها ۵۲۶۹ می باشد، موردی که به وسیله IANA توصیه شده است.
۱۹ـ۳ـ۱٫ اتصال به TCP
با وجود آنکه هیچ گونه الزامی جهت جفت شدن یک استریم XML به یک اتصال TCP نمی باشد (به طور مثال، این دو هویت قابلیت اتصال به یکدیگر از طریق مکانیزم دیگری نظیر پولینگ در HTTP را خواهند داشت)، مشخصه ای که در RFC 3920 ذکر شده است معرف اتصال XMPP به صرفاً TCP می باشد. در محتوای ارتباطات کلاینت به سرور، یک سرور می بایست به کلاینت اجازه به اشتراک گذاری یک ارتباط TCP واحد برای موارد XML با توجه به قابلیت ارسال از کلاینت به سرور و از سرور به کلاینت را بدهد. در محتوای ارتباطات سرور به سرور، یک سرور می بایست صرفاً اقدام به استفاده از اتصال TCP برای ارسال گزینه های مرتبط با XML از سرور به سرور همتا نموده و یا اقدام به ارسال جهت اتصال TCP دیگر (آغاز شده به وسیله یک سیستم همتا) از یک همتا به سرور دیگر نماید، آن هم با توجه به مجموع دو اتصال TCP که در این زمینه مدنظر خواهد بود.
۱۹ـ۳ـ۲٫ تفکیک آدرس
یک کلاینت مشخص کننده آدرس IP سیستم مناسبی می باشد که در یک سرور از طریق مشخص سازی نام دومین مقصد در حال اجرا است، که این مورد خود به عنوان بخشی از شناسه ای تلقی می شود که در داخل تاپل سیستم حضور قرار دارد و به عنوان رله حد میانی برای یک سیستم هدف غایی به شمار می آید. چنین موردی متعاقباً در RFC 3861 مورد بررسی قرار می گیرد.

TCP/IP فصل ۱۹ سرویس حضور IP

 

۱۹ـ۴٫ RFC ها مرتبط با این فصل
RFC های ذیل فراهم آورنده اطلاعات با جزئیات خاص در خصوص سرویس های حضور و مفاهیم ارائه شده در این فصل می باشند:
  • RFC 2426 – vCard MIME Directory Profile (سپتامبر ۱۹۹۸)
  • RFC2778 ـ مدلی برای سرویس حضور و پیام رسانی فوری (فوریه ۲۰۰۰)
  • RFC 2779 ـ پیام رسانی فوری / ضروریات پروتکل حضور (فوریه ۲۰۰۰)
  • RFC 2849 ـ فرمت تبادل داده LDAP (LDIF) ـ مشخصه فنی (ژوئن ۲۰۰۰)
  • RFC 3859 ـ پروفایل مشترک برای سرویس حضور (CPP) (آگوست ۲۰۰۴)
  • RFC 3861 ـ تفکیک آدرس برای پیام رسانی فوری و سرویس حضور (آگوست ۲۰۰۴)
  • RFC 3863 ـ فرمت داده اطلاعات حضور (PIDF) (آگوست ۲۰۰۴)
  • RFC 3920 ـ پروتکل پیام رسانی و حضور قابل گسترش (XMPP): هسته (اکتبر ۲۰۰۴)
  • RFC 3953 ـ سرویس نگاشت شماره تلفن (ENUM) و ثبت آن از سرویس های حضور (ژانویه ۲۰۰۵)
  • RFC 3921 ـ پروتکل پیام و حضور قابل گسترش (XMPP): پیام و حضور فوری (اکتبر ۲۰۰۴)
  • RFC 4480 ـ RPID: نمونه های گسترش یافته غنی حضور با توجه به فرمت داده اطلاعات حضور (PIDF) (ژولای ۲۰۰۶)
  • RFC 4481 ـ گونه های گسترش یافته حضور با توجه به زمان برای فرمت داده اطلاعات حضور (PIDF) جهت مشخص سازی اطلاعات وضعیت برای بازه های زمانی گذشته و آتی (ژولای ۲۰۰۶)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.