مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه زمین شناسی – منابع طبیعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده زمین شناسی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۷
کد مقاله
GEO07
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن
نام انگلیسی
AVALANCHE
تعداد صفحه به فارسی
۲۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
بهمن
کلمات کلیدی به انگلیسی
AVALANCHE
مرجع به فارسی
تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده
بخش زمین شناسی و منابع طبیعی
سیاتل، ایالات متحده آمریکا
مرجع به انگلیسی
US Geological Survey; Washington State Department of Natural Resources; Division of Geology and Earth Resources; City of Seattle City Light Department
کشور
ایالات متحده

 

برنامه تسکین خطرات طبیعی

فصل ۱۰٫ بهمن
۱-۱۰٫ سوابق کلی
بهمن ممکن است در مکانی رخ دهد که برف  با عمق کافی بر روی شیبی فراتر از ۲۰ درجه انباشته شده باشد. غالب رخدادهای بهمن که به صورت خطرناک ترین اتفاقات می باشند نیز حاصل آمده از شیب های در محدوده ۳۵ الی ۴۰ درجه می باشند.  آن دسته از نواحی که احتمال بروز بهمن در آنها وجود دارد را می توان با اندکی دقت مشخص نمود، چرا که آنها غالبا یک مسیر را از سالی به سال دیگر پیموده و سبب به وجود آمدن آثار جاری شدن بهمن می شوند. با این وجود، شرایط غیر متعارف آب و هوایی ممکن است سبب ایجاد مسیرهای جدیدی شده و یا آنکه موجب شوند تا بهمن فراتر از مسیر معمولی خود گسترش یابد.
در فصل بهار، رویه گرم شدگی برف پشته از سطح زیرین (از بخش گرمتر زمین) و سطح فوقانی (ناشی از هوای گرم، یا بارش باران، غیره) آغاز می گردد. احتمال بیشتر شدن این گرم شدگی بواسطه تخته سنگ ها یا درختان مجاوری که قابلیت انتقال حرارت به برف پشته را دارند نیز وجود دارد. تاثیرات یک برف پشته ضعیف ممکن است در نواحی شیب دار زمین، که برف پشته ها به صورت کم عمقی وجود دارند، فزونی یافته و این افزایش ممکن است بر فراز  صخره ها یا کوهستان های هموار که احتمالا سبب بیشتر شدن ذوب برف و مسیر حرکت آن می شوند ارتقا یابد. البته چنین شیب هایی ممکن است در طی شرایطی که سبب ذوب شدن شود کارایی خود را از دست دهند.
باد نیز ممکن است تاثیری بر انتقال حرارت به داخل برف پشته داشته باشد و همچنین در ارتباط با میزان ذوب شدگی برف نزدیک سد نیز باشد. در طی وزش بادهای معتدل تا قوی، هوای مرطوب نزدیک سد به صورت پیوسته در تماس با برف، در ترکیب با هوای خشک تر بالایی، بواسطه بروز آشفتگی می باشد. در نتیجه، هوا به صورت پیوسته خشک شده که خود سبب افزایش تبخیر از سطح برف به جای ذوب شدگی آن می گردد. اتلاف حرارت برف، که برای فرآیند تبخیر لازم است، در نزدیکی سطح برف سبب سرد شدن وضعیت شده و حتی در صورتی که دما کاملا بالای نقطه یخ زدگی باشد موجب کاهش قابل توجه ذوب یخ در مقایسه با شرایط دیگر خواهد شد.
در شرایط آب و هوایی نواحی نزدیک دریا، مسیر باد بر روی رطوبت هوا تاثیر گذار می باشد (بادهای شرقی سبب تامین هوای خشک در امتداد سطح برف شده، در حالیکه بادهای غربی سبب حصول رطوبت از اقیانوس خواهند شد)، علاوه بر این بادهای غربی با حالت نمناکی یا رطوبت گرم می توانند به میزان قابل توجهی سبب افزایش ذوب برف شوند، مخصوصا در طی شرایط ابری که سبب به تله انداختن تابش شده و موجب کندانسه شدگی هوای مرطوب به طور مستقیم در داخل سطح برف می شود. جریان های خاوری خشک تر ممکن است سبب ارتقای تبخیر شده و موجب گرفتن حرارت از برف پشته گردیده و از این طریق سبب کاهش ذوب می شوند.
به هنگامی که سطح برف در طی فصل بهار ناهموار می گردد، جریان هوا سبب تبخیر در حد پیشینه آن خواهد شد، در حالیکه هوای صاف تر در دره ها خود بیشتر سبب ایجاد کندانسیون یا چگالش می شود. به هنگامی که سطح برف مرطوب شد، قابلیت آن جهت بازتاب دادن انرژی خورشیدی به میزان شدیدی افت می نماید. چنین موردی را می توان به عنوان یک فرآیند خود تداوم یافته مدنظر قرار داد، به گونه ای که دره ها عمیق تر گردیده (ترجیح هوای صاف تر و انتقال حرارت بیشتر)، در حالیکه تبخیر بیشتری در نزدیکی نواحی پیک / پیشینه رخ خواهد داد و سبب افزایش میزان تفاضل یا ضرایب متغیر بین نواحی پیک و دره ها خواهد شد. با این وجود، یک طوفان مرطوب گرم می تواند به سرعت سبب تسطیح این پیک ها شود چرا که مساحت سطح بزرگ آنها تحت شرایط هوای گرم قرار داشته، و همچنین باران و کندانسیون سبب تسریع ذوب آنها در دره های محافظتی خواهد شد.

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن

 

 ۲-۱۰٫ تشریح خطر
۱-۲-۱۰٫ رخدادهای گذشته
بهمن در ایالت واشنگتن سبب مرگ بیش از ۲۰۰ نفر از سال ۱۹۰۰ و ۴۷ نفر بین سال های ۱۹۸۵ و ۲۰۰۹ شده است. این آمار فراتر از میزان مرگ و میر زلزله و سیل به صورت توام با هم می باشد. سوابق بهمن های بزرگ با توجه به تلفات جانی یا بروز صدمه دیدگی جدی به اموال در/ یا مجاور منطقه  Snohomish  شامل موارد ذیل می باشد:
  • ۱۹۱۰، Stevens Pass – ۹۶ کشته، خارج شدن دو قطار از ریل
  • ۱۹۱۷، Monte Cristo – دو کشته
  • ۱۹۹۶ Mount Index – سه کشته
بهمن ها بصورت متعارف سبب بستن مناطق یا جاده هایی چون SR-2 فراتر از سطح شاخص آنها می شوند، که در این زمینه می توان بسیاری دیگر از جاده های دسترسی در نقاط مرتفع را نیز مد نظر قرار داد. علاوه بر این، بسیاری از معدنچیان و کارکنان راه آهن بواسطه ترکیبی از حوادث ثبت نشده  ریزش بهمن، سقوط صخره و فروپاشی آوار در اواخر دهه ۱۸۰۰، قبل از مهاجرت دسته جمعی جمعیت از مناطق مرتفع، و قبل از آنکه معدن کاوی به اتمام رسیده باشد، کشته شدند.
۲-۲-۱۰٫ موقعیت
رشته کوه Snohomish County که در نیمه شرقی بخش پاسفیک قرار دارد بواسطه اندازه و جهت جریان های دریای پاسفیک نزولات بارشی گسترده ای را تجربه می کند. در شرایط آب و هوایی محلی، غالبا افزایش دما بالای سطح یخ زدگی و تغییر نزولات از حالت برف به باران در طی سیکل های طوفان های اواسط زمستانی به چشم می خورد. دما می تواند به میزان چندین درجه در ظرف چند دقیقه تغییر یابد که خود سبب تغییرات شدیدی در نوع نزولات خواهد شد. این شرایط غالبا سبب انتشار بهمن می گردد. شکل ۱-۱۰ نشان دهنده نواحی خطرناک بهمن در ایالت واشنگتن، شامل بخش منتهی علیه شرقی Snohomish است.
۵-۲-۱۰٫ زمان هشدار
زمان انتشار بهمن منوط به شرایط توده های برفی می باشد، که ممکن است در طی روز و مخصوصا در طی بارش باران به سرعت تغییر یابند. تحقیقات انجام شده در Snoqualmie Pass نشان داده است که غالب بهمن های طبیعی پس از شروع باران کمتر از ۱ ساعت رخ می دهند. در این گونه موارد، حجم توده برف ها در ابتدا اندک می باشند (بخش مدیریت اضطراری واشنگتن، ۱۹۹۶). در مواردی که توده برف ها قوی تر باشند، فعالیت بهمن به تاخیر افتاده و یا آنکه هرگز رخ نمی دهد. با این وجود بهمن بدون هیچگونه اخطاری یا با اخطار اندکی ممکن است رخ دهد که خود سبب می شود تا این رخداد علی الخصوص به عنوان یک واقعه مرگ آور قلمداد شود. 
۳-۱۰٫ خطرات ثانویه
بهمن می تواند سبب روز چندین نوع از تاثیرات ثانویه دیگر نظیر انسداد جاده ها شود که ممکن است سبب قطع ارتباط با سکنه محلی یا بروز مشکل در مشاغل و تاخیر در امور تجاری، حمل و نقل بخش های عمومی و خصوصی شود. چنین موردی ممکن است موجب بروز زیان های اقتصادی زیادی برای مشاغل مختلف گردد. دیگر مسایل بالقوه بواسطه بهمن قطع برق و ارتباطات می باشد. بهمن همچنین قابلیت صدمه زدن به جریان های رودخانه ای، تاثیر بالقوه بر روی کیفیت آب، ماهیگیری و زیستگاه و تخم ریزی ماهیان را خواهد داشت.

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن

 
۴-۱۰٫ تاثیرات تغییرات آب و هوایی
بهمن برف ها غالبا تحت تاثیر نوسانات دمایی نزولات سنگین و شرایط باد می باشند. تغییرات آب و هوایی غالبا احتمال تغییر فراوانی یا شدت هر یک از رخدادهای معمولی یا حاد بهمن را ایجاد می کنند. با این وجود، این تغییرات احتمالی در رویه مهندسی کنونی مدنظر نمی باشد: سناریوهای مرجع و دوره های بازگشت مدیریت خطر بهمن غالبا تحت فرضیه فرآیند مانا یا فرآیند ساکن محاسبه می شوند. به غیر از دیگر پدیده ها همانند طوفان های مناطق گرمسیری، بهمن برف ها به ندرت به عنوان شاخصی برای تغییرات آب و هوایی به شمار می آیند.
۵-۱۰٫ مواجهه
احتمال حداقلی در بلندی های رشته کوه های Cascade Range در ارتباط با مواجهه بخش های مجاور  Snohomish با بهمن های کوچک وجود دارد. اغلب مناطق کوهستانی در این بخش به عنوان قسمتی از مناطق جنگلی ملی کوه Baker-Snoqualmie و دیگر جنگل های تحت  محافظت به شمار می آیند. البته خطراتی برای کاربران و اشخاصی که در آن مناطق به فعالیت مشغول هستند نیز وجود دارد.
 
۱-۵-۱۰٫ جمعیت
هیچ گونه جمعیت اصلی در مواجه با بهمن در این بخش وجود ندارد. غالب مناطق خطرناک بهمن بدون سکنه بوده و یا آنکه از سکنه اندکی برخوردار می باشند. هیچ یک از مناطق مخصوص اسکی در بخش کوهستانی Snohomish County جزء مناطق بهمن خیز به حساب نیامده که علت آن را می توان قواعد خاص مرتبط با پروتکل های حفظ و نگهداری شیب های مخصوص اسکی دانست. البته اسکی بازانی که خارج از این مناطق به اسکی می پردازند ممکن است در معرض خطر بهمن باشند. اشخاصی که در مناطق کوهستانی به فعالیت می پردازند، نظیر معدنچیان و چوب بران در معرض خطر قرار داشته و علاوه بر آن اشخاصی که به صورت تفریحی نیز در منطقه به سر می برند همانند اشخاصی که به پیاده روی می پردازند و یا اسکی بازانی که در محدوده بزرگی اقدام به اسکی می نمایند نیز از جمله اشخاصی هستند که در معرض خطر خواهند بود.
 
۲-۵-۱۰٫ اموال / املاک/ مستغلات
املاک اندکی در معرض خطر بهمن قرار دارند. املاک و ساختمان هایی که با خطر مواجه می باشند شامل ساختمان های موقتی و کلبه های جنگلی ملی هستند که این ساختمان ها متعلق به معدن کاران و کادر عملیاتی جنگل به شمار می آیند.
۳-۵-۱۰٫ تاسیسات حیاتی و زیر ساختارها
غالبا هیچ گونه تاسیسات حیاتی در معرض بهمن نمی باشند. تعداد اندکی از زیر ساختارها وجود دارند که ممکن است به وسیله بهمن بلوکه شوند. این موارد شامل مسیرهای اسکی، جاده های مخصوص آتش نشانی / SR-2 فراتر از شاخص های مطلوب و غیره می باشند. علاوه بر این مسیرهای راه آهن BNSF که در امتداد کوهستان کشیده شده اند نیز ممکن است در مواجهه با بهمن قرار داشته باشند.

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن

 

۴-۵-۱۰٫ محیط زیست
بهمن به عنوان یک رخداد طبیعی به شمار می آید، اما ممکن است به صورت معکوس بر روی محیط نیز تاثیر گذار باشد این موارد شامل درختان قرار گرفته در مسیر سراشیبی بهمن خیز نیز خواهند بود. یک بهمن بزرگ ممکن است سبب قطع درختان بی شماری شود و موجب مرگ و میر حیات وحش نیز گردد. در فصل بهار، از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق کوهستانی ممکن است سبب تضعیف خاک شود که خود می تواند موجبات بروز ریزش کوه و واریز  آوار و جریان های گل و لای را سبب شود.
۶-۱۰٫ آسیب پذیری
به طور کلی، هر چیزی که در معرض یک رخداد بهمن باشد آسیب پذیر خواهد بود. اشخاص بسیاری در مناطق مرتفع کوهستانی مشغول کار هستند که احتمالا ممکن است با بهمن روبرو گردند. این افراد غالبا تجربه اندکی در این زمینه دارند و از آمادگی کمی نیز برای شرایط بهمن برخوردار می باشند. افزایش فزاینده مناطق تفریحی در کوهستان ها سبب اضافه شدن خطراتی در این زمینه شده است و علاوه بر این جاده های دسترسی نیز با مشکل مواجه خواهند بود. خطرات جانی مخصوصا در زمان هایی از سال زیاد خواهد بود که گرم شدگی سریع در پی بارش شدید برف مرطوب رخ دهد.
۷-۱۰٫ رویه های آتی در زمینه توسعه
به غیر از آنکه خطرات بهمن این مناطق را به خوبی مد نظر قرار داد، خط مشی های آتی در بحث توسعه را نمی توان مشخص نمود. از بررسی تحلیلی- ساختاری این مناطق، که مشخص کننده موقعیت و تراکم حجم توسعه بر مبنای وضعیت و مقررات کنونی می باشد، می توان این موضوع را استنباط نمود که هیچ گونه قابلیت توسعه خانه سازی و یا موارد دیگر در این مناطق وجود ندارد.

برنامه تسکین خطرات طبیعی: فصل ۱۰- بهمن

 

۸-۱۰٫ سناریو
در بدترین حالت، بهمن ممکن است در مناطق کوهستانی Cascade Mountains پس از یکسری از طوفان ها به وجود آید. طوفان هایی که با دمای پایین و برف خشک شروع می شوند، و پس از آن شاهد افزایش دما و برف مرطوب می باشیم، به احتمال زیادی سبب بروز بهمن در مقایسه با طوفان هایی خواهند شد که تحت دمای گرم آغاز شده و سپس دما با بارش برف سرد می شود.
۹-۱۰٫ مسایل مربوطه
تنها مسئله مد نظر در خصوص رخداد بهمن خطر قابل توجه جانی و مالی است که در کمین فعالان عرصه اوقات فراغت و تفریحی می باشد. سرویس خدمات جنگلی ایالات متحده، خدمات پارک ملی، خدمات آب و هوایی ملی و دپارتمان حمل و نقل واشنگتن اخیرا برنامه هایی را جهت نظارت بر مناطق بهمن خیز و پیش بینی خطرات بهمن در دست اجرا داشته اند. با این وجود، هیچ روش موثری جهت دور نگهداشتن مردم از مناطق مستعد بهمن، حتی در طی اعلام بالاترین میزان خطر، وجود ندارد. یک تلاش هماهنگ شده بین ایالات، بخش ها و قواعد منطقه ای، مدیریت امور اضطراری، آتش نشانی، موسسات عمومی و رسانه های ارتباطات جمعی مورد نیاز خواهد بود تا آنکه قابلیت اطلاع رسانی سریع در خصوص احتمال بروز بهمن به عموم مردم وجود داشته باشد.
یک برنامه ملی جهت مشخص نمودن میزان خطر بهمن توسعه یافته است تا آنکه قابلیت استاندارد سازی مباحث مربوطه وجود داشته باشد و مبنای قابل توجهی را برای شناسایی و تشریح شرایط خطرناک به وجود آورد. مقیاس خطر بهمن ایالات متحده مشخص کننده انواع خطرات بهمن (شامل خطر سطح پایین، متوسط، قابل ملاحظه، بالا و شدید) می باشد و بر این اساس قابلیت تشریح احتمال بروز بهمن و مکانیزم آغاز آن، همراه با میزان و شدت توزیع خطر بهمن و رویه های توصیه شده در این زمینه وجود دارد. شکل ۲-۱۰ نشان دهنده ویژگی های کلیدی مقیاس خطر در این زمینه می باشد.
این اطلاعات که به صورت روزمره آپدیت می شوند در طی فصل بهمن از طریق سرویس جنگل NOAA/U.S. در دسترس خواهند بود. مرکز سرویس آب و هوایی شمال غرب و بهمن نیز از جمله مراکز اطلاع دهنده در این زمینه به شمار آمده و علاوه براین اینترنت، بخش آب و هوای NOAA و دپارتمان حمل و نقل نیز از این مراکز به شمار می آیند. اطلاعات مقیاس خطر بهمن را می بایست برای عموم مردم تشریح نموده و آنها را در دسترس مناطق و موسسات محلی و همچنین رسانه های ارتباطات جمعی قرار داد.
اقداماتی که در مناطق و ایالات های دیگر جهت کاهش خطر بهمن انجام شده است شامل نظارت بر رویه های برداشت چوب در مناطق مستعد به منظور اطمینان از ثبات پوشش برف و علاوه بر این ترغیب احیای جنگل در مناطق نزدیک بزرگراه ها، ساختمان ها، خطوط نیرو و دیگر مناطق از جمله راهکارهای مرتبط به شمار می آید. توسعه فرم های گزارش دهی استاندارد مربوط به بهمن و حفظ و نگهداری یک بانک اطلاعاتی در زمینه خطرات بالقوه بهمن نیز می تواند در این زمینه موثر باشد و بر روی مناطق کوهستانی تاثیر گذار بوده و همچنین از اهمیت معنی داری برای موسسات مطبوع برخوردار می باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.