مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

شماره       
۵۷
کد مقاله
MNG57
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
وضعیت مولفه های بهداشت شغلی در سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ژاپن
نام انگلیسی
Status of occupational health elements in occupational safety and health management
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، برنامه بهداشت حرفه ای، متخصصین طب کار
کلمات کلیدی به انگلیسی
Occupational safety and health management system; Occupational health program; Occupational
Physicians; Elsevier
مرجع به فارسی
دانشگاه بهداشت شغلی و محیطی ژاپن
موسسه هویا
الزویر
مرجع به انگلیسی
University of Occupational and Environmental Health, Japan
کشور
ژاپن

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

 
وضعیت مولفه های بهداشت شغلی در سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ژاپن
دانشگاه بهداشت شغلی و محیطی ژاپن
موسسه هویا
الزویر
۲۰۰۶
 
 
چکیده
به منظور بررسی وضعیت مولفه های بهداشت شغلی در سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OSHMSs) در ژاپن و دلیل آن که چرا این مولفه ها خارج از محیط OSHMSs عمل می نمایند، پرسشنامه ای برای کلیه شرکتهای لیست شده ای که بر اساس دستورالعملهای OSHMSs وزارت بهداشت و کار ژاپن – انجمن ایمنی صنعتی و بهداشت، مشخص شده بودند و یا برای شرکتهایی که بر مبنای روالهای ارزیابی بهداشت شغلی و ایمنی (OHSAS) 18001 در اکتبر ۲۰۰۴ تعیین گردیده بودند ارسال شد. با وجود آنکه خدمات بهداشت شغلی جامعی ارائه شده بود، میزان مشارکت در چارچوب سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی به علل فنی و ماخذ مختلف، کاملا بین برنامه ها متفاوت بوده است. بر این اساس این نتیجه گیری بدست آمد که لازم است تا نسبت به توسعه یک سیستم الگو اقدام نماییم که در آن برنامه های ایمنی و بهداشت بخوبی با هم در یک تراز قرار گرفته باشند و با توجه به  این مبنا نسبت به آموزش متخصصین بهداشت حرفه ای شامل متخصصین پزشکی شغلی که می توانند نقش قابل توجهی را در سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OSHMSs) ژاپن بازی کنند، اقدام شود.
 

کلمات کلیدی: سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، برنامه بهداشت حرفه ای، متخصصین طب کار

 

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

 

۱- مقدمه
بواسطه عملیات تجاری پیچیده، فعالیتهای ایمنی و بهداشت حرفه ای قاعده مدار بطور معمول و بصورت الزامی فعالیتهای مبتنی بر ریسک خودکار را با تغییر مواجه می سازند. سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OSHMS)  بعنوان یک راه حل برای این مشکل بشمار می آیند. هم اکنون بواسطه پدیده کوچک سازی شرکتها روال انتقال مهارتها با توجه  به  ایمنی حرفه ای و بهداشت در ژاپن بعنوان یک مشکل رو به فزونی مطرح    می باشد. این موضوع خود دلیل دیگری بر این امر است که چرا شرکتهایی که  سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را اجرا کرده اند اخیرا در ژاپن با افزایش روبرو بوده اند. با این وجود، این موضوع غالبا مشاهده می شود که مولفه های ایمنی دارای تفوق در OSHMSs بوده اما در عین حال برنامه های بهداشت حرفه ای اصلی معمولا خارج از OSHMSs اجرا می گردند. به هنگامی که برنامه های بهداشت و ایمنی شغلی (OSH) در روالهای OSHMSs به مشارکت گذاشته می شوند، آنها تحت رهبری مدیریت عملی گردیده و بعنوان ویژگیهای اصلی فعالیتهای تجاری در نظر گرفته می شوند. بنابراین، بررسی دلایل اصلی آنکه چرا برنامه های بهداشت شغلی (OH) غالبا خارج از حیطه OSHMSs وجود دارند و همچنین توجه بدین مضمون که برای تحصیل راه حلهای قابل توجه باید آنها را با OSHMSs مشارکت داد،   بعنوان پارامترهای  مهم در این عرصه بشمار آمده است. در این مطالعه ما نسبت به بررسی این مقوله اقدام می کنیم که کدام یک از برنامه های بهداشت شغلی (OH) در سیستم OSHMSs شرکتهای ژاپنی شامل شده اند و علاوه بر این دلایل آن را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.
 

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

 

۲- روشها
به منظور توسعه یک پرسشنامه موثر برای این بررسی، پنج شرکتی که نسبت به پیاده سازی OSHMSs بطور موفق اقدام نموده اند مورد بررسی و مصاحبه قرار می گیرند. این پرسشنامه شامل سوالاتی در زمینه سابقه شرکتها و سایتهای آنها، گواهی OSHMS    ، برنامه های OH که مشمول OSHMS  می شوند و موارد خارج از OSHMS ، دلایلی که بواسطه آن برنامه های OH خارج از محدوده OSHMS انجام می گردند، حضور یا غیاب پزشکان حرفه ای یا متخصصین طب کار و غیره می باشد.
این پرسشنامه برای کلیه شرکتهای لیست شده ای (۳۰۷) ارسال شد که تحت پوشش دستورالعملهای OSHMSs وزارت بهداشت ژاپن، کار و رفاه (۱) انجمن ایمنی صنعتی و انجمن بهداشت شرکتهایی قرار داشتند که بر مبنای روالهای ارزیابی بهداشت شغلی و ایمنی (OHSAS) 18001 (2) در اکتبر ۲۰۰۴ مشخص شده بودند.

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

 

 ۳- نتایج
یکصد و چهل و یک شرکت به پرسشنامه پاسخ دادند (نرخ بازگشت: ۴۵٫۹%). اغلب آنها خدمات بهداشت شغلی (OH) جامعی را مهیا ساخته بودند. با این وجود،  سرعت اجرای برنامه های بهداشت شغلی  در بین OSHMSs کاملا در خلال برنامه ها متفاوت بود.   (شکل ۱):  (۱) مدیریت شیمیایی (۸۷٫۹%)، (۲) ممانعت از بیماریهای شغلی دیگر بجز موارد شیمیایی، نظیر بیماریهای تنفسی سیلیسی و حساسیتهای دماغی منجر به از دست رفتن قدرت شنوایی (۶۳٫۱%)، (۳) برنامه های ارگونومیک یا فاکتورهای مهندسی راحتی استفاده ادوات توسط انسان در مقابل روالهای پردازش دستی، (۴) برنامه های ارگونومیک دفتری، عمدتا برای کارهای مرتبط با نمایش بصری یا VDU (65.3%)، (۵) واکنش اضطراری پزشکی (۵۳٫۲%)،  (۶)  آزمایش سلامت (مورد نیاز بصورت قانونی) و پیگیریهای وابسته (۵۱٫۱%)، (۷) ممانعت از تاثیرات ناشی از اضافه کار بر روی سلامت (۳۴٫۰%)، (۸) مراقبت بهداشت روانی (۳۳٫۴%).
دلایل اصلی دال بر این مسئله که چرا برنامه های  OH در چارچوب  OSHMSs  عمل   نمی کنند عبارتند از: (۱) مشکل در عملیاتی سازی برنامه های مدیریت ریسک بهداشتی در OSHMSs، چرا که تفاوتهای قابل توجهی در وضعیت بهداشتی در بین افراد وجود دارد،   (۲) مشکل در مقدار دهی یا تعیین کمیت ریسکهای بهداشتی، (۳) ارتباط نزدیک تر  برنامه های مراقبت بهداشتی با مدیریت کار در مقایسه با مدیریت OSH، (۴) اولویت کمتر خطرات سلامت در مقایسه با خطرات ایمنی، (۵) کمبود متخصصین OH که قابلیت درک کامل OSHMSs را داشته باشند.
به هنگامی که متخصصین طب کار، بعنوان مشاوره دهندگان  بهداشت شغلی (OH) تعریف می شوند که دارای مجوز دولتی یا تایید متخصصین طب کار (OP) از جامعه بهداشت شغلی ژاپن هستند، نسبت به ارائه خدمات بهداشت شغلی اقدام می کنند،    برنامه های مراقبت بهداشتی در اغلب مواقع در چارچوب OSHMS و نه خارج از محدوده آن قرار خواهد گرفت. با این وجود، حضور آنها تاثیری بر برنامه های بهداشتی در چارچوب OSHMS نخواهد گذاشت (شکل ۲).
 ۴- مباحث
همانگونه که انتظار می رفت، این نکته مورد تایید قرار گرفت که مولفه های ایمنی از اولویت بیشتری در مقایسه با مولفه های بهداشتی در اجرای OSHMSs در ژاپن برخوردار هستند. در شرکتهایی که نسبت به اخذ برخی از مجوزها برای OSHMSs اقدام کرده اند، الزامی ترین خدمات بهداشت شغلی  خارج از OSHMSs  مهیا شده است. به هنگامی که خدمات بهداشت شغلی در مشارکت با OSHMSs قرار گیرد، آنها قویا بعنوان فعالیتهای شرکتی در نظر گرفته می شوند که تحت رهبری مدیریت قرار گرفته و بعنوان یک مقوله بدیهی مورد خطاب قرار داده می شوند.
ما اینگونه تصور نمودیم که لازم است تا نسبت به فهم دلایل این مسئله که چرا خدمات بهداشت شغلی (OH) خارج از OSHMS ارائه می شود اقدام نماییم. اغلب این دلایل از مسایل فنی منبعث می شوند در حالیکه موارد دیگر ناشی از ماخذهای حرفه ای یا مسایل سازمانی هستند. علاوه بر توسعه برنامه های پشتیبان جهت حل مسایل فنی، متخصصین بهداشت شغلی شامل متخصصین طب کار (Ops) مورد نیاز می باشند (۳)، چرا که    برنامه های مراقبت بهداشتی، به هنگامی که چنین متخصصینی در محل حضور داشته باشند، غالبا با OSHMSs مشارکت خواهند داشت.
در خاتمه، به منظور پشتیبانی از شرکتها جهت توسعه سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در ژاپن، فعالیتهای ذیل لازم می باشند: (۱) توسعه یک سیستم الگو که در آن برنامه های ایمنی و بهداشتی بخوبی هم ارز و متوازن شده باشند و (۲) آموزش متخصصین بهداشت شغلی بگونه ای که این افراد بتوانند نقش های قابل توجهی را در سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلیی ایفا نمایند.
 

بهداشت شغلی مدیریت ایمنی ژاپن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.