مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۲۸
کد مقاله
MDSN28
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم
نام انگلیسی
Vitamin D &/or calcium deficiency rickets in infants & children: a global perspective
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
کودکان، جذب اندک کلسیم، نرمی استخوان کودکان بعلت تغذیه، کمبود ویتامین D
کلمات کلیدی به انگلیسی
Children – low calcium intake – nutritional rickets – vitamin D deficiency
مرجع به فارسی
دپارتمان طب اطفال، دانشگاه ویت‌واتراسرند، ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
مرجع به انگلیسی
Department of Paediatrics, Chris Hani Baragwanath Hospital & the University of the Witwatersrand
کشور
آفریقای جنوبی
بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین D و/ یا کلسیم
در اوایل دهه بیست بود که ویتامین D کشف شد و دانشمندان به نقش مهمی که تابش نور ماوراء بنفش در تشکیل ویتامین D دارد پی بردند و بدین ترتیب درمان مناسب و منطقی برای بیماری نرمی استخوان، دست یافتنی شد. اما این بیماری تنها در تعدادی از کشورهای توسعه یافته، ریشه کن شد. از آن پس، شیوع این بیماری در بسیاری از کشورها از جمله اروپا و ایالات متحده آمریکا مجددا آغاز شد که شاید علت آن افزایش ممانعت از شیردهی مادران به نوزادان، مهاجرت خانواده‌های سیاه پوست به کشورهای واقع شده در مناطق مرتفع و پرهیز از نور مستقیم آفتاب به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست بوده است. این بیماری همچنین در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از جمله مناطق نیمه گرمسیری شناخته شده است. بررسی‌ها و مطالعات انجام شده مشخص ساخته است که شاید بیماری نرمی استخوان در اثر تغذیه، بعلت کمبود ویتامین D یا کلسیم، باشد. اما در اکثر موقعیت‌های ترکیبات متغیری از هر دو احتمال نقش ایفا نموده است. گرچه به نظر می‌رسد رژیم غذایی همراه با مصرف اندک کلسیم علت اصلی بیماری زایی مرتبط با نرمی استخوان در نیجریه می‌باشد، اما احتمالا ژنتیک و دیگر عوامل محیطی هم در این امر سهیم خواهند بود. اما تا به امروز هیچ عامل مجزا و منفردی شناخته نشده است که در بروز این مشکل حائز اهمیت باشد. نتیجه مطالعات اخیر نشان می‌دهد که در موقعیتهای رژیم غذایی که جذب کلسیم اندک است، نیاز به ویتامین D ممکن است بیش از حد نرمال وجود داشته باشد، و بر این اساس احتمال خطر ابتلای کودکان به نرمی استخوان، بواسطه سطح اندک ویتامین D وجود خواهد داشت. اگر چنین مورد صحت داشته باشد، معرف آن است که میزان نرمال و مورد قبول در خصوص حد کفایت ویتامین D را باید با جذب کلسیم در رژیم غذایی تطابق داد. هنوز هم، عواملی که سبب می‌شوند که برخی از کودکان نسبت به این بیماری مستعد باشند، برای ما واضح و آشکار نیست.

کلمات کلیدی: کودکان، جذب اندک کلسیم، نرمی استخوان کودکان بعلت تغذیه، کمبود ویتامین D

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم

 

مقدمه
مضامین تغذیه‌ای بیماری نرمی استخوان توجه بسیاری از متخصصان سلامت عمومی و متخصصین بالینی را به خود جلب نموده است، زیرا این بیماری یک مشکل همه‌گیر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بوده است، جاییکه تصور بر این بود که این بیماری ریشه‌کن شده است. این علاقه و توجه زمانی افزایش یافت که بحث سطح گردش ایده‌ال و مناسب ۲۵ـ هیدروکسید ویتامین D [25 (OH)D] چه اندازه باید باشد، تا معرف حد کفایت ویتامین D تلقی شود. بر این اساس، تاثیرات کلاسیک این ویتامین بر متابولیسم کلسیم و استخوانها نیز مطرح شده و توجه‌ها به نقش احتمالی این ویتامین در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان، ناهنجاریهای عصب شناختی، مرض سل، مقاومت در برابر انسولین و فشار خون معطوف گردیده است.
در دهه اخیر، در آمریکای شمالی، نیاز به کلسیم رژیمی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و میزان مصرف توصیه شده آن برای نوجوانان و زنان بالغ، افزایش یافته است. هنوز هم بسیاری از جمعیت کشورهای در حال توسعه، بر حسب عادت حدودا ۳۳-۲۵ درصد از میزان توصیه شده کلسیم را مصرف می‌کنند. بنابراین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که این توصیه برای افرادی که در دیگر نقاط جهان زندگی می‌کنند و ممکن است سبک زندگی و ترکیب ژنیتیکی متفاوت داشته باشند، چگونه مطابقت می‌کند.
 در این مقاله، یک دیدگاه و چشم انداز جهانی در زمینه شیوع نرمی استخوان بواسطه تغذیه را رائه می‌دهیم و پیرامون آسیب‌شناسی این بیماری، بواسطه ارتباط آن در درک بیشتر ما از تعادل حیاتی کلسیم و ویتامین D ، نکاتی را عرضه می‌داریم.

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم

 

شیوع نرمی استخوان در اثر تغذیه
در قرن بیستم در آمریکای شمالی و بسیاری از کشورهای اروپای شمالی، در پی کشف ویتامین D و پی بردن به اهمیت نقشی که نور آفتاب، مکمل‌های رژیمی یا غذاهای مقوی در تشکیل ویتامین D دارند، بیماری نرمی استخوان ناشی از تغذیه، تقریبا ریشه کن شد. گزارشات دهه ۱۹۶۰ درباره بیماری نرمی استخوان که از چند کشور در اروپا و مناطقی از آمریکای شمالی به دست آمده است بر روی گروهها و اجتماعات قومی تمرکز دارد که در خطر کمبود ویتامین D قرار دارند. در USA ، نرمی استخوان در اثر تغذیه تا حد زیادی منحصرا به نوزادان سیاهپوستان شیرخوار محدود می‌گردید، در حالیکه در اروپا گزارش می‌شود که این بیماری در کودکانی به چشم می‌خورد که اخیرا از هندوستان، پاکستان و بنگلادش، آفریقای شمالی و خاورمیانه مهاجرت کرده‌اند. چنین الگوی مشابهی از استرالیا هم گزارش شده است. مشخصات عمومی در غالب این موارد افزایش رنگدانه‌های پوست و میزان اندک تماس با اشعه آفتاب بواسطه پوشش البسه مادران بوده است و همچنین دوره شیردهی طویل المدت نیز از جمله این مشخصه‌ها می‌باشد. در برخی از مطالعات اخیر، خاطرنشان شده است که کمبود ویتامین D در دوران بارداری در بین این گروههای در معرض خطر، رایج می‌باشد و بر این اساس خطر و شدت کبود این ویتامین در زاد و ولدهای آنها نیز افزایش می‌یابد و شیری که مادران در این موقعیت به نوزادان خود می‌دهند، عاری از ویتامین D است و این مساله وضعیت را برای آنان بدتر می‌کند. مطالعات گسترده‌تر در انگلستان در بین مهاجران شبه قاره هند بیانگر آن بوده است که خطر ابتلا به نرمی استخوان در بین کودکان بزرگتر و نوجوانان بالاتر می‌باشد. هر چند کمبود ویتامین D ، شاید علت رایج و نهایی در گسترش بیماری در این گروه باشد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی با مصرف اندک کلسیم و مصرف بالای فایتات نقش مهمی را در آسیب شناسی این بیماری ایفا می‌کند. بعدا در این مقاله مفصلا به این مساله می‌پرازیم.
در خاورمیانه، کمبود ویتامین D و بیماری نرمی استخوان، علیرغم وجود نور آفتاب کافی بطور سالیانه در بسیاری از مناطق، همچنان یک مشکل در بخش سلامت عمومی می‌باشد. نوزادان، دختران نوجوان و زنان باردار در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. رسوم و عادات مذهبی و اجتماعی که مانع از پرتوگیری کافی نور آفتاب برای زنان باردار و دختران نوجوان آنها می‌شود، مهمترین عوامل زمینه‌ساز برای کمبود ویتامین D و ابتلا به نرمی استخوان در کودکان و نوزادان می‌باشد. گزارشها حاکیست که مصرف اندک کلسیم در رژیم غذایی، درصد کمتری از کودکان، نیز موثر می‌باشد.
علیرغم آنکه بخش بزرگی از آفریقا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قرار دارد، اما کمبود ویتامین D و بیماری نرمی استخوان به علت پرتوگیری اندک نور آفتاب همچنان در نوزادان و کودکان کم سن بسیاری از کشورهای آفریقا از جمله اتیوپی، مصر، سودان، الجزیره و لیبی به چشم می‌خورد. احتمالا آداب و رسوم مذهبی و اجتماعی که مانع از پرتوگیری نور کافی آفتاب می‌‌شود، نقش مهمی را در این مساله ایفا می‌کند. اما نرمی استخوان با ضعف و رنجوری و فقر هم مرتبط می‌باشد و این مشکل در کودکان ۱۳ برابر شایع‌تر از بروز ذات‌الریه شدید می‌باشد. نرمی استخوان بچه‌هایی که تازه راه افتاده‌اند و در کودکان هم مشاهده می‌شود، کودکانی که در آنها عدم پرتوگیری نور آفتاب، یک عامل بعید و غیر محتمل بنظر می‌رسد. مخصوصا این بیماری در کودکان بین ۴ تا ۱۶ سال در آفریقای شمالی بروز می‌کند، مطالعاتی هم اخیرا  بر روی چنین موارد مشابهی صورت گرفته است،  اما هدف از مطالعه کودکان کوچکتر نیجریه‌ای بوده است. در هر دو گروه، به نظر می‌رسد که مصرف اندک کلسیم در رژیم غذایی، عامل اول این بیماری باشد. در حالیکه در اکثر کودکان غلظت ۲۵ (OH)D بالاتر از nmol/l 25 بوده است، که به نظر بسیاری از محققان این رشته، این میزان بالاتر از حد کمبود ویتامین D مربوط به نرمی استخوان ویتامین D در حد کلاسیک آن است. بعلاوه مکمل‌های رژیمی کلسیم، منجر به تصحیح کامل و سریع ناهنجاریهای بیوشیمیایی و رادیولوژیکی می‌شود و در یک تحقیق تحت کنترل و تصادفی حتی موثرتر از ویتامین D در درمان این بیماری بوده است.

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم

مفهوم یکپارچه‌ای از بیماری نرمی استخوان کودکان
واضح است که کمبود ویتامین D، علت اصلی نرمی استخوان مربوط به تغذیه در آن دسته از کشورهایی می‌باشد که در ناحیه عرض جغرافیایی بالای شمالی و جنوبی خط استوا قرار گرفته‌اند. بر این اساس، مشخص شده است که ساخت ویتامین D در پوست در عرض‌های جغرافیایی بیشتر از ۳۵ درجه در ماههای نوامبر تا مارس در نیمکره شمالی بسیار جزئی و ناچیز است. یافته‌های مشابهی از شهر Cape Town ، در آفریقای جنوبی (ºs 32) در ماههای مه تا اوت گزارش شده است. خطر کمبود ویتامین D در افراد سیاه پوست از جمله افراد سیاه‌پوستان آمریکایی و آسیای جنوبی که در این کشورها زندگی می‌کنند، زیاد است. این امر تا حد زیادی به علت کاهش ترکیبات پوستی ویتامین D در نتیجه جذب پرتو UV با افزایش رنگدانه ملامین در پوست می‌باشد. در هر حال یک تحقیق به علت جذابیت آن دنبال شد که در بخش شمال شرقی ایالت متحده آمریکا صورت گرفت. در این تحقیق، جذب رژیمی اندک کلسیم در اکثر نوزادان سیاهان آمریکایی، که نرمی استخوان در آنها پس از دوران تغذیه از شیر مادر به چشم می‌خورد، با توجه بدانکه غلظت ۲۵ (OH)D عموما بالاتر از سطح مورد قبول کمبود ویتامین D در بسیاری از آنها بوده است محرز گردیده و تنها یک کودک به افزایش جذب کلسیم به تنهایی واکنش نشان داده است. چنین مکانیزم مشابهی بر روی کودکان هندی و پاکستانی که در انگلستان زندگی می‌کردند، اجرا شد. غالبا رژیم غذایی این کودکان دارای کلسیم اندک و فایتات فراوان بود. در اکثر این کودکان آسیای جنوبی که مبتلا به نرمی استخوان بودند، غلظت ۲۵ (OH)D هم در دامنه کمبود ویتامین D قرار دارد. تحقیقاتی که بر روی موشهای صحرایی و انسان صورت گرفته، نشان می‌دهد که جذب اندک کلسیم رژیمی، باعث افزایش غلظت ۱٫۲۵ (OH)D سرم شده و در عوض نیمی از عمر ۲۵ (OH)D، احتمالا از طریق افزایش کاتابولیسم ۲۵ (OH)D، را کاهش می‌دهد. تاثیر خالص، افزایش نیاز به ویتامین D می‌باشد که اگر برآورده نشود، سبب کاهش غلظت ۲۵ (OH)D در دامنه یا محدوده کمبود ویتامین D می‌شود. بنابراین در این کودکان که در انگلستان زندگی می‌کنند، بیماری نرمی استخوان بعلت تاثیرات ترکیبی جذب اندک کلسیم بصورت رژیمی و کمبود ویتامین D است. تحقیقات در این گروه نشان می‌دهد که این بیماری با افزایش ویتامین D در کودکان تحت تاثیر، معالجه می‌شود. هر چند مشخص شده است که جایگزین کردن فایتات بالا در رژیم غذایی با مکمل‌های ویتامین D، بسیار پرفایده می‌باشد.

 

بیماری نرمی استخوان در نوزادان و کودکان بعلت کمبود ویتامین دی و/ یا کلسیم

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.