مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل –  ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۵
کد مقاله
IND45
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل
نام انگلیسی
Development and  Application of Oil Sand
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
ماسه سنگ های نفتی, نفت شیل, معدن کاوی, انرژی جایگزین, کاربرد, منبع انرژی, انرژی نامتعارف
کلمات کلیدی به انگلیسی
oil sands, mining, alternative energy, application, enery resource, unconventional energy
مرجع به فارسی
ژورنال بین المللی تحقیقات علوم و مهندسی
دانشگاه لیااونینگ شیهوآ، چین
مرجع به انگلیسی
International Journal of Scientific & Engineering Research; Liaoning Shihua University
کشور
چین

 

 توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

چکیده
ماسه سنگ های نفت دار یا اصطلاحاً ماسه نفتی / نفت شیل به عنوان نوعی ماسه یا منابع کانی متعارف ماسه ای شکل به شمار می آید که نفت خام در داخل آنها ته نشین شده است. این ماسه سنگ های نفتی به صورت کلوخه شده متشکل از قیر، مواد معدنی، خاک رس و آب می باشند. نفت و گاز طبیعی به عنوان مواد خام شیمیایی و انرژی مهمی تلقی می شوند، اما در عین حال منابع آنها به تدریج در حال کاهش می باشد. با توجه به رشد سریع اقتصاد جهانی، منابع متعارف نفتی قابلیت مرتفع سازی رشد سریع مربوط به نیاز های نفتی را نداشته و از اینرو لازم است تا نگاه خود را به منابع غیر متعارف نفتی که یکی از آنها ماسه سنگ های نفت دار / نفت شیل میباشند، جلب نماییم. ماسه سنگ های نفت دار به عنوان منابع غیر متعارف نفتی به شمار می آیند و در صورتی که ذخایر اثبات شده آنها را بتوان تبدیل به نفت نمود، این مورد بسیار بیشتر از مقادیر ذخایر محرز نفت جهان میباشد. ذخایر ماسه سنگ های نفتی کانادا رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است و پس از آن شوروی سابق، ونزوئلا، ایالات متحده و چین قرار دارند. با این وجود، به واسطه ویژگی های خاص این ماده، همراه با معدن کاوی مختلف و فناوری های متفاوت پردازشی، و هم چنین هزینه های بیشتر معدن کاوی در مقایسه با نفت متعارف، تحقیقات مربوط به ماسه سنگ های نفتی پیشرفت اندکی داشته اند. در حال حاضر، به واسطه افزایش جهانی قیمت نفت، توجه بیشتری بسمت فناوری معدن کاوی ماسه سنگ های نفتی / نفت شیل معطوف شده است و در این زمینه شاهد پیشرفت زیادی بوده ایم.

کلمات کلیدی: ماسه سنگ های نفتی / نفت شیل، معدن کاوی، انرژی جایگزین، کاربرد، منبع انرژی، انرژی نامتعارف.

 توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

 

  ۱- مقدمه
ماسه سنگ های نفتی / نفت شیل به عنوان نوعی از منابع کانی غیر متعارف ماسه مانند تلقی میشوند که حاوی نفت خام بوده و متشکل از قیر، مواد معدنی، خاک رس و آب به صورت کلوخه میباشند. آسفالت یا قیر معدنی به عنوان جزء اصلی تشکیل دهنده این ماده به حساب می آید، و محتوای آن را می توان به میزان ۱% الی ۲۰% محسوب کرد. ماسه سنگ های نفتی در دوران کرتاسه تشکیل شده اند. بیش از ۷۰ کشور در دنیا دارای منابع ماسه سنگ های نفتی میباشند، اما بیش از ۹۰% ذخایر ماسه سنگ های نفتی اثباتی در حال حاضر در کشور کانادا مشخص شده است. در صورتی که کلیه این منابع استخراج شوند، برحسب سطح کنونی نیازهای کنونی جهانی،  آن ها را  می توان به مدت ۱۰۰ سال در جهان مورد استفاده قرار داد. قیر تشکیل دهنده ماسه سنگ های نفتی غالباً به عنوان ترکیب ارگانیک هیدروکربن و غیر هیدروکربن به حساب می آید، این ماده به عنوان نوعی کانی نیمه جامد ویسکوز یا لزج و چسبناک به حساب می آید که حاوی تقریباً ۸۰% کربن، مقداری هیدروژن، و مقدار اندکی نیتروژن، سولفور، اکسیژن و فلزات کم مقدار می باشد. ماسه سنگ های نفتی یکی از منابع اصلی نفتی تلقی می شوند که به وسیله انسان تولید شده است. از طریق فرایند معدن کاوی، استخراج، جداسازی، اصلاح، ما قابلیت تحصیل نفت خام مصنوعی از این ماسه سنگ ها را خواهیم داشت و در پی فرآوری ماسه تمیز شده جدا گردیده از آن را نیز می توان به عنوان مواد ساخت و ساز / ساختمانی یا برای فرایند های مختلف همانند استفاده بعنوان خاکریز بکار گرفت.

 توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

 

۲- تکنیک استخراج
ماسه های نفت دار از تفاوت زیادی در مقایسه با نفت و گاز طبیعی متعارف در ارتباط با ویژگی های اصلی آنها برخوردار می باشد. برای استخراج این ماده کاربرد روش های متعارف مشکل می باشد. به منظور استخراج آن، لازم است تا از فناوری​ های خاصی بهره گرفت. بر حسب تفاوت های عمق مخازن ماسه سنگ های نفتی، روش های کان کنی ماسه سنگ ها نفتی را می توان به دو دسته معدن کاری درجا و معدن کاری رو باز تقسیم نمود. ترکیب روش باز یافته حرارتی و سیلاب شیمیایی قابلیت ارتقای نرخ تولید و نرخ بازیافت نفت را خواهد داشت، و این روش را می توان به عنوان یک روش نوید بخش برشمرد. روش استخراج سنگ های قلیایی داغ به عنوان گسترده ترین روش بکار گرفته شده در معدن کاری رو باز به شمار می آید، اما این روش سبب بروز آلایندگی های جدی محیط زیستی میشود. به هنگام ترکیب با مواد فعال در سطح، این روش قابلیت ارتقای نرخ بازیافت قیر، هزینه های تولید کمتر، آلایندگی کمتر محیط زیست را خواهد داشت.
۲-۱٫ معدن کاوی رو باز
فرایند معدن کاوی رو باز به شرح ذیل است: در ابتدا، حذف ماسه سنگ های نفتی بر روی اولین پوشش، و متعاقبا استخراج با استفاده از تکنیک های معدن کاوی رو باز. ماسه سنگ های نفتی استخراج شده متعاقبا جهت جداسازی قیر، ماسه و دیگر مواد غیر هیدروکربنی به کارخانجات مربوطه فرستاده میشوند. در نهایت، آنها قیر را به نفت خام مصنوعی تبدیل می نمایند. روش معدن کاوی سطحی قابلیت حصول ۹۰% نفت را خواهد داشت. هیدروکربن ها، سولفور، فلزات و سنگ ها در ماسه سنگ های نفتی تا حد نهایی آن مورد استفاده قرار میگیرند. تنها به میزان ۱۰% از ماسه سنگ های نفتی در جهان وجود دارند که با استفاده از فناوری معدن کاوی باز قابلیت استخراج آنها وجود دارد. فرایند معدن کاوی رو باز دارای یک نرخ بازیافت بهتر برای قیر در مقایسه  با روش های دیگر می باشد. بعلاوه، این فناوری از نظر فنی نیز بالغ تر است. فرایند های معدن کاوی صنعتی در مقیاس بزرگ آن در کانادا و ونزوئلا شکل گرفته اند. شرکت Syncrude در کانادا به عنوان بزرگترین تولید کننده جهانی میباشد که قابلیت تولید نفت از ماسه سنگ های نفتی را دارد و در فعالیت های معدن کاوی رو باز در ناحیه Athabasca فعال میباشد. فناوری معدن کاوی رو باز این کشور به عنوان صنعت پیشروی جهانی در این رشته به شمار می آید.
۲-۲٫ معدن کاوی درجا
روش جدا سازی محلی یا درجا که جهت استخراج ماسه سنگ های نفتی قرار گرفته در عمق زمین مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یکی از روش های کاملا جاافتاده به شمار می آید. این رویکرد می​بایست قابلیت حرارت دادن و رقیق نمودن قیر را داشته باشد آن هم به گونه ای که قیر مربوطه در زیر زمین جریان یافته و متعاقبا از طریق پمپ به سطح زمین منتقل شود. امروزه، روش هایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند به شرح ذیل هستند:
 
۱) تحریک دوره ای با بخار (CSS)
این فرایند که هم چنین تحت عنوان تزریق دوره ای با بخار نیز خوانده میشود، تحت عنوان تزریق دوره ای با بخار، تحریک به وسیله بخار یا تولید بخار و غیره خوانده میشود به عنوان یک راهکار تزریق بخار دارای فشار بالا در سازنده های ماسه سنگ های نفتی، و قرار گیری در آن منطقه برای مدت چندین هفته، و متعاقبا کاربرد حرارت جهت نرم نمودن قیر، استفاده از بخار آب جهت رقیق سازی قیر و جدا سازی آسفالت یا قیر از ماسه و در نهایت باز کردن چاه جهت پمپ نمودن قیر که در سطح جریان می یابد مدنظر است [۱]. بعلاوه، از طریق کاربرد مواد شیمیایی، ویسکوزیته نفت خام سنگین کاهش یافته و چنین موردی سبب ارتقای تحرک نفت سنگین در مخزن و بر روی زمین شده و بنابراین موجب ارتفای وضعیت تحریک بخار و ارتقای بازیافت نفت خواهد شد [۲]. مزیت اصلی این فرایند تولید فوری نفت پس از انجام عملیات مرتبط میباشد، در عین حال محدودیت اصلی آن بدین صورت مطرح میگردد که این روش صرفا قابلیت استخراج ۲۰% از مخازن اصلی زیر زمینی را خواهد داشت [۳]. 
 
۲) فناوری معدن کاوی جدید کانادا
 این فناوری بر مبنای روش تزریق بخار همراه با ریزش ثقلی (SAGD) است [۴]: بر این مبنا دو چاه به صورت موازی با سازندهای ماسه سنگ های نفتی، یکی بالا و دیگری پایین حفر شده، و به صورت پیوسته بخار به چاه بالایی تزریق میشود، به هنگامی که بخار سبب گرم شدن سازنده نفتی شد، ماسه سنگ های نفتی نرم گردیده و به وسیله نیروی ثقل به چاه پایینی هدایت شده و متعاقبا به وسیله پمپ به سطح زمین آورده میشود. در حال حاضر، این فناوری تولید قابلیت استخراج ۲۵ الی ۷۵% ذخایر آسفالت زیرزمینی را خواهد داشت که بسیار بیشتر از میزان استخراج نفت خام به صورت متعارف میباشد. UTF بر حسب ویژگی های کنسرسیم خود در منطقه ForMt cMurray اقدام به اجرای فناوری SAGD نموده است. پیشرفت اخیر ماسه سنگ های نفتی به نظر عمدتا وابسته به ترکیب CSS و SAGD خواهد بود، که به عنوان یک فناوری نوید بخش در قرن ۲۱ مطرح است.
۳) فناوری استخراج بخار چاه های افقی زیر زمینی (VAPEX)
این روش به عنوان راهکار متعاقب پیشرفت فناوری تزریق بخار همراهی با ریزش ثقلی میباشد. در روش VAPEX، گاز هیدروژن به جای بخار تزریق میگردد. مزیت اصلی این فرایند به شرح ذیل است: در مقایسه با SAGD، فرایند VAPEX به تجهیزات ارزان تری نیاز دارد و کار با آن ساده تر میباشد و گاز نیز به صورت گزینشی حل میگردد. این سیستم صرفا در نفت حل شده و نه در آب. بنابراین این روش را می توان در محدوده گسترده ای بکار گرفت.
 
۴) فناوری تولید نفت سنگین سرد (CHOP)
فناوری تولید نفت سنگین سرد دارای برخی از ویژگی های خاص میباشد چاه های مخصوص این کار به طور قابل توجهی قابلیت ارتقای این نوع از چاه ها در مقایسه با تولید متعارف نفت را خواهند داشت. در میادین نفتی مغولستان واقع در چین، فناوری تولید نفت سنگین سرد به صورت نسبی توام با موفقیت اعمال گردیده است.
 
۵) فناوری معدن کاوی آب گرماکافت
در این فناوری معدن کاوی، تحت شرایط تزریق بخار، به وسیله کمک واکنش های شیمیایی که بین نفت سنگین و بخار رخ میدهد، ویسکوزیته  نفت سنگین کاهش یافته و از این طریق هدف لزجت پایین تر معدن  کاوی زیرزمینی حاصل میشود.
 
۶) تکنیک های کاهش ویسکوزیته درجا برای بازیافت نفت سنگین
تحت تاثیرات حرارتی ساده، ترک خوردگی گرمایی و گرانروی شکستگی برای نفت سنگین رخ داده و کیفیت آن تغییر خواهد نمود. بنابراین برخی از اشخاص پیشنهاد می نمایند که در فناوری حرارتی، تزریق هیدروژن و دیگر مواد با قابلیت تولید جزء هیدروژن به زیر زمین را مد نظر قرار داد. علاوه بر یکپارچه سازی این مورد با نفت خام جهت انبساط نفت، هیدروژن قابلیت ورود به منافذ کوچک را نیز خواهد داشت. به هنگامی که فشار زیرین کاهش می یابد، انبساط گاز فشرده شده و قابلیت تولید نفت بیشتری حاصل شده که سبب گرم شدگی نفت خام در همین فناوری خواهد شد. بواسطه انبساط، ویسکوزیته نفت خام کاهش خواهد یافت.
 
۷) احتراق درجا
در احتراق درجا می توان از روش های برقی و شیمیایی جهت سوزاندن یا مشتعل ساختن مخازن نفت به منظور افزایش دمای آن به نقطه اشتعال استفاده نمود. در عین حال، تزریق هوا می تواند سبب اشتعال پیوسته نفت خام گردد [۵]. البته این تکنیک معایبی نیز دارد که شامل مشکل مربوط به اعمال فرآیند احتراق درجا میباشد. کنترل احتراق زیر زمینی چندان آسان نخواهد بود. علاوه بر این، هزینه تزریق میزان انبوهی از هوای فشرده شده در داخل مخزن نیز بالا میباشد. غالبا، این روش به هنگامی بکار گرفته خواهد شد که روش بخارروبی قابل اجرا نباشد، مخصوصا در لایه های نازک یا لایه های عمیق که نفت خام دارای دانسیته سطح متوسط می باشد.

 توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

 

۳- فناوری جداسازی نفت
در حال حاضر سه نوع اصلی فناوری جداسازی ماسه های نفتی، به روش شستشوی وسیع با آب داغ، روش استخراج حلال، روش تقطیر پیرولیز وجود دارد. برای انواع مختلف ساختارهای ماسه نفتی می توان از روشهای جداسازی متفاوت استفاده نمود. به طور کلی، ماسه های نفتی مرطوب برای روش شستشو استفاده می شوند، ماسه های نفتی برای استخراج حلال آلی یا جداسازی تقطیر پیرولیز مورد استفاده قرار می گیرند. روش شستشوی ترموکمیکال یا حرارتی شیمیایی و تقطیر ATP به عنوان روشهای جداسازی اصلی زمینی ماسه نفتی در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، البته لازم به ذکر است که هنوز از روش شستشوی شیمیایی استفاده می شود. اما با توجه به افزایش قیمت نفت، فناوری کربونیزاسیون ATP قابلیت پیشرفت قابل توجهی را خواهد داشت [۵].
فناوری جداسازی ماسه های نفتی خانگی هنوز در مرحله مطالعاتی آزمایشگاهی به سر می برد. بر مبنای پیشنهاد پروفسور دانشگاه ریونینگ شیهو، ماسه سنگهای قرار گرفته در منطقه مغولستان، قابلیت استفاده از فناوری جداسازی بر مبنای شستشوی آب را داشته و بر این مبنا سه سری واکنش گرهای جداسازی با بهره گیری از آب مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج به نظر بسیار ایده آل می باشند. آزمایش شبیه سازی تقطیر خشک که بر روی ماسه های سنگی ناحیه زیان جیانگ، به وسیله شاخه لانگ فنگ مؤسسه تحقیقاتی و توسعه شیمیایی و مواد نفتی، نیز نتایج مطلوبی را حاصل آورده است. بر مبنای این آزمایش مشخص شده که فرایند تقطیر خشک ماسه سنگ های زیان جیانگ از نقطه نظر فنی امکان پذیر خواهد بود.
 
۳ـ۱٫ روش شستشوی آب داغ برای فرآوری ماسه های نفتی
هم اکنون، برای جداسازی سطح ماسه نفتی کانادا عمدتاً از مواد فعال در سطح و آب داغ استفاده می شود. مواد قلیایی و مواد فعال در سطح نقش قابل توجهی در تغییر رطوبت پذیری سطح ماسه بازی نموده و سبب می شوند تا سطح ماسه از آب دوستی بیشتری برخوردار گردد، و بر این مبنا قابلیت جداسازی قیر جذب شده بر روی ماسه به وجود خواهد آمد. مواد قیری جداشده متعاقباً به صورت شناور و محلول قلیایی باقی مانده، در حالی که ماسه کوآرتز در بخش پایینی باقی مانده و از این طریق می توان به هدف جداسازی دست یافت.
 
۳ـ۲٫ استخراج حلال آلی ماسه نفتی
برای استخراج حلال آلی پیرولیز ماسه های نفتی غالباً از نوعی تئوری خاص استفاده می شود که بر مبنای آن مواد دارای خواص مشابه را می توان به آسانی در یکدیگر حل نمود تا قابلیت حاصل آوردن چرخه بازیافت بیتومن ماسه های نفتی به وجود آید. این چرخه با استفاده از حلال آلی جهت استخراج ژل بیتومن در ماسه، و متعاقباً تقطیر آنها جهت حصول فرایند جداسازی اعمال می شود. این روش از حلالهای آلی جهت تماس با ماسه های نفتی استفاده نموده، و بر این اساس اقدام به جداسازی مواد قیری غیر قابل انحلال از ماسه می نماید. ماده استخراجی را می توان بازیافت نمود. روش استخراج حلال در مراحل تحقیقاتی تئوریکی و آزمایشگاهی بکار گرفته شده است. این روش وابستگی چندانی به کیفیت ماسه سنگهای نفتی ندارد، این مورد می تواند به صورت ماسه سنگهای نفتی مرطوب با میزان بالای نفت باشد، یا َآنکه به صورت ماسه هایی با میزان اندک نفت، یا صرفاً ماسه های نفتی خشک باشد. در مقایسه با روش شستشو با آب داغ، کاربرد پذیری آن به صورت وسیع تری امکان پذیر بوده و قابلیت شستشوی مواد نفتی به صورت مؤثرتری وجود خواهد داشت.
۳ـ۳٫ روش جداسازی پیرولیز / تفکافت ماسه های نفتی
در خصوص فناوری جداسازی پیرولیز / تفکافت یا اصطلاحاً شکست حرارتی ایدۀ اصلی از شرکت فناوری نفتی Alberta کانادا حاصل آمده که در آن اقدام به تبدیل اجزای ماسه سنگهای نفتی سنگین به اجزای سبکتری می شود. فرایند Aostar Taciuk به نوعی عملیات ATP اشاره دارد که اصول آن استفاده از دمای بالای فراتر از e250 جهت انجام عملیات پیرولیز می باشد. پس از فرآوری حرارتی، کیفیت مواد قیری به میزان زیادی ارتقاء می یابد. جرم مولکولی کمتر شده و مقدار صمغ نیز کاهش می یابد. در طی فناوری حرارتی، مهمترین تغییر پیدایش نفت سبک می باشد.

 توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

 

۴-تکنولوژی فرآوری ماسه های نفتی
نکته کلیدی در خصوص مسیرهای فرآوری و انتخاب فرآوری مواد قیری موجود در ماسه سنگهای نفتی امکان سنجی فنی و اقتصادی این مسئله می باشد. با توجه به ویژگیهای ماسه های نفتی، Xing  Dingfeng و همکاران اقدام به بررسی و نتیجه گیری بر روی این موضوع نمودند که پردازش ماسه های نفتی عمدتاً شامل دو مسیر کربن زدایی و هیدروژن دار کردن می باشد.
 
۴ـ۱٫ هیدروژن دار نمودن بیتومن ماسه های نفتی
در ارتباط با فرایند هیدروژناسیون، برمبنای رآکتورهای مختلف، می توان از چهار مؤلفه مختلف تحت عناوین بستر ثابت، بستر جوش، بستر تعلیقی و بستر حرکتی استفاده نمود. امروزه کاربرد فناوریهای بستر ثابت و بستر در حال جوش تقریباً به بلوغ خود رسیده اند. اما فرآوری آتی بیتومن ماسه سنگهای نفتی از فناوری تصفیه هیدروژناسیون بستر در حال جوش نفت پسماند استفاده می نماید.
هم اکنون، فناوری هیدروپردازش بیتومن ماسه های نفتی کانادا عمدتاً شامل تکنولوژی بستر در حال جوش می باشد. یکی از فناوریهای نوعی در این رابطه پردازش LC-Fining می باشد. به استثنای فرآوری نفت خام متعارف این ویژگی قابل توجه می باشد. این فناوری عمدتاً از نفت پسماندهای سنگین استفاده می نمایند. در این فرایند، با توجه به بلوغ این تکنولوژی، مقیاس ابزاره تکمیل شده و قابلیت بکارگیری فراوری های مواد خام، شامل تکنیک LC-Fining توصیه شده است.
  
۴ـ۲٫ فرایند کربن زدایی مواد قیری ماسه سنگهای نفتی
ویژگی های کربن زدایی عمدتاً شامل جدا نمودن مواد قیری با استفاده از حلال، مولکول شکنی کاتالیزوری و فرایند کوکینگ یا کوک سازی می باشد، اما این مورد به نظر می رسد که در حال حاضر تنها فناوری کوکینگ برای فرآوریهای مربوط به ماسه سنگهای نفتی مؤثر است. این فناوری به عنوان راهکار اولیه پردازش عمیق مواد باقیمانده نفتی و جهت ارتقای سرعت بازیافت نفت سبک مدنظر می باشد. در حال حاضر، این فناوری کاملاً بلوغ خود را به دست آورده که متشکل از کوکینگ تأخیری، کوکینگ سیال و کوکینگ انعطاف پذیر می باشد. فرایند کوکینگ قابلیت پردازش تعداد زیادی از مواد خام دارای کیفیت پایین را دارد، این فناوری از نقطه نظر خواص مواد بدون محدودیت است.

 توسعه و کاربرد ماسه نفتی/ نفت شیل

 

 ۵- نتیجه گیری
توسعه و کاربرد فناوریهای مربوط به ماسه سنگهای نفتی / نفت شیل در زمان حال محدود به چندین کشور خاص می باشد، در این بین کانادا به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ ماسه سنگهای نفتی به شمار می آید. با وجود آنکه هزینه های موجود معدن کاوی ماسه سنگهای نفتی و پالایش آن بالا می باشد، با پیشرفت فناوری و قیمت جهانی نفت که سبب بالارفتن انتظارات شده است، ارزش اقتصادی استخراج نفت از ماسه سنگهای نفتی افزایش یافته است.
تهی شدگی منابع متعارف نفت، سبب شده است تا شکاف بزرگی در ارتباط با انرژی آتی به وجود آید و در این زمینه ماسه سنگهای نفتی نقش قابل توجهی را به عهده دارند. جهان هم اکنون به اهمیت منابع ماسه سنگ های نفتی پی برده و کار سرمایه گذاری در خصوص توسعه منابع انرژی غیرمتعارف را شروع نموده است. پیشرفت ها در فناوری معدن کاوی به ما اجازه استخراج ماسه سنگهای نفتی و سنگهای معدنی، که قبلاً دارای ارزش اقتصادی نبوده و از امکان پذیری کافی از نقطه نظر اقتصادی برخوردار نبوده اند، را فراهم ساخته است.
در شرایطی که منابع نفت داخلی تحت فشار می باشند، آشنایی با منابع ماسه سنگهای نفتی و آمادگی برای استخراج این منابع یکی از ویژگی های مهمی می باشد که می توان استراتژی انرژی چین را بر مبنای آن تعیین نمود.

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.