مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

خوشه منطقه بازاریابی مشترک – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۱۲۶
کد مقاله
MNG126
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
خوشه های منطقه ای و تاثیر آنها  بر روی فعالیت های بازاریابی مشترک: اولین بینش های تشریحی برای یک تحلیل تجربی بین کشوری
نام انگلیسی
Regional Clusters and Their Impact on Joint Marketing Activities; First Exploratory Insights for an Empirical Cross-Country Analysis
تعداد صفحه به فارسی
۲۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۲
کلمات کلیدی به فارسی
خوشه های منطقه ای، مناطق صنعتی، بازاریابی مشترک، همکاری بین شرکتی، بازاریابی بین المللی، تحقیقات بین کشوری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Regional Clusters, Industrial Districts, Joint Marketing, Inter-firm Cooperation, International Marketing, Cross-Country Research
مرجع به فارسی
کالج بازرگانی، دپارتمان بازاریابی
دانشگاه استراتکلید، گلاسکو، اسکاتلند، انگلستان
مرجع به انگلیسی
University of Strathclyde, Scotland, UK
کشور
انگلستان

 

خوشه های منطقه ای و تاثیر آنها  بر روی فعالیت های بازاریابی مشترک: اولین بینش های تشریحی برای یک تحلیل تجربی بین کشوری

چکیده
این تحقیق در ارتباط با تاثیر خوشه های محلی / منطقه ای در زمینه توسعه اثرات خارجی بازاریابی مباحثی را مطرح می نماید.  به طور الزامی، تمرکز این مقاله بر روی توسعه فعالیتهای بازاریابی مشترک و ایجاد اتحادی است که ناشی از کار شرکت ها در تعامل نزدیک با یکدیگر می باشد.  این مقاله را می توان به عنوان یک مبحث مهم تحقیقاتی در نظر گرفت که نتیجه آن حصول مزیت های قابل توجه برای شرکت ها و کسب نتایج مطلوب در سطح سیاست گذاری   می باشد. به علاوه، این تحقیق بر روی صنعت مزرعه پرورش ماهی آزاد تمرکز دارد، که به عنوان بخشی به شمار می آید که از مشارکت اساسی در اقتصاد روستایی محلی و فرامحلی هم برای اسکاتلند و هم برای شیلی برخوردار است.
 

کلمات کلیدی: خوشه های منطقه ای، مناطق صنعتی، بازاریابی مشترک، همکاری بین شرکتی، بازاریابی بین المللی، تحقیقات بین کشوری

 

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

 

۱- سابقه تحقیقاتی
امروزه، اغلب رشد اقتصادی در سطوح محلی و منطقه ای در خوشه های جغرافیایی (فلسن استین و تیلور، ۲۰۰۱) یافت می شود که می توان آن را تحت عنوان “تراکم های جغرافیایی شرکت های متصل به هم، تامین کنندگان متخصص، ارائه دهندگان خدمات، شرکت هایی در صنایع مرتبط و موسسات وابسته در رشته های خاصی که با یکدیگر به رقابت می پردازند اما در عین حال همکار یکدیگر نیز تلقی می شوند” تعریف کرد (پورتر، ۱۹۹۸، ص ۱۹۷). این خوشه ها را می توان به عنوان یک ابزار رقابتی شبکه بندی در نظر گرفت که نه تنها سبب تسهیل توسعه استراتژی های اقتصاد محلی خواهند شد، بلکه قابلیت هایی جهت حاصل آوردن رقابت در بازارهای جهانی را نیز دارند، مخصوصا برای اقتصادهای کوچک و باز نظیر اقتصاد کشورهای شیلی یا اسکاتلند.
در بررسی این مقاله، مباحث بسیاری را می توان در ارتباط با این موضوع از نقطه نظر جغرافیای اقتصادی مشخص نمود (von  Thünen، ۱۸۴۲؛ Marshall، ۱۹۲۰؛ Weber، ۱۹۲۹؛ Lloyd و Dicken، ۱۹۷۷؛ Krugman، ۱۹۹۱؛ Malmberg، ۱۹۹۶) و آن را به سمت یک دیدگاه با ویژگی استراتژیکی بیشتر هدایت کرد (Porter، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۸؛ Rosenfeld،۱۹۹۷؛ Feser، ۱۹۹۸؛ Simmie و Sennet، ۱۹۹۹). با این وجود، با آنکه مبحث گسترده ای در رابطه با این مقوله وجود دارد، تنها تحقیقات بسیار محدودی در زمینه مشخص نمودن میزان تاثیر خوشه های صنعتی بر روی فعالیتهای بازاریابی در سطوح محلی و بین المللی وجود دارد، که ارائه دهنده شکافی در بدنه دانشی می باشد، که این مطالعه می بایست نسبت به تکمیل آن اقدام نماید. بنابراین، هدف از این پروژه تحقیقاتی سی ساله، بررسی خوشه های منطقه ای و تاثیر آنها بر روی فعالیتهای بازاریابی مشترک شرکت ها از طریق اعمال یک تجزیه و تحلیل در سراسر کشور می باشد. بر این اساس، این مقاله ارائه دهنده اولین بینش های تحقیقاتی در مبحث مصاحبه هایی است که در صنعت خاصی انجام گرفته و در یکی از این کشورهای تحت بررسی یعنی اسکاتلند اعمال شده است.
به طور کلی هدف از این مقاله را می توان به شرح اهداف ذیل  خلاصه نمود: (۱) ایجاد یک درک و ارتباط از مسائل مرتبط با مشارکت های بین شرکتی و اثرات خارجی بازاریابی در خوشه های منطقه ای، (۲) بررسی تاثیر خوشه های منطقه ای در توسعه اثرات خارجی بازاریابی و فعالیتهای بازاریابی مشترک، (۳) بررسی تفاوت ها در مبحث اثرات خارجی بازاریابی با توجه به مقایسه بین خوشه ها که در دو کشور دارای سطوح مختلف توسعه اقتصادی قرار گرفته است.

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

 

۲- بررسی مقاله
 ۱-۲٫ تئوری هایی در زمینه اقتصادهای انباشتگی منطقه ای
 بسیاری از جغرافیدانان اقتصادی، اقتصاددانان و امروزه غالب مشاغل بین المللی و محققین       سیاست های عمومی مبحث تئوریهای اقتصادی انباشته را به عنوان یک نقطه آغازین برای تحقیقات دانشگاهی در قرن ۲۱پنداشته اند. با این وجود، مفهوم اقتصاد های انباشته از نقطه نظر امروزی همچنان دور به نظر می رسد. اولین ایده ها و توسعه تئوریکی به نیمه اول قرن نوزده به وسیله جان هنریچ وان تونن و شاهکار وی تحت عنوان “ایالات مجزا” بر می گردد. وان تونن (۱۸۴۲) مدلی را برای محصولات کشاورزی در آلمان توسعه داد، که در آن محصولات و تولید بوسیله قیمت و همچنین هزینه کالاهای تولیدی مشخص می شدند.
پس از وان تونن (۱۸۴۲)، مشارکت معاصرانی همچون آلفرد مارشال (۱۹۲۴-۱۸۴۲) و آلفرد وبر (۱۹۵۸-۱۸۶۸) در نقش آنها در زمینه توسعه تئوری های اقتصادی انباشته قابل توجه می باشد. مارشال (۱۹۲۳) و وبر (۱۹۲۹) برای اولین بار موقعیت جغرافیایی صنایع را با مفهوم عوامل بازاریابی که شامل عناصر اجتماعی مجاورتی می باشد، ترکیب نمودند. از جمله این عناصر مجاورتی عبارتند از: همکاری، مشارکت و فعالیتهای بازاریابی مشترک. پس از آن، این موضوع به عنوان یک مبحث مهم در زمینه بازاریابی و تئوری های اقتصادی دوره ای آنها ملحوظ گردید. به علاوه، مارشال (۱۹۲۳) برخی از ایده های مرتبط با بازاریابی در خوشه های صنعتی را تحت تاثیر قرار داده و مفاهیم “اکتشاف” متقابل را به عنوان یک مزیت کلیدی موقعیت یابی توام مطرح نمود. این بدان معناست که مشارکت در مسائل موقعیت یابی سبب کاهش جستجو در هزینه های خریداران شده و این موضوع خود به عنوان یک تاثیر مهم بر روی تئوری موقعیت خرده فروشی معاصر می باشد.
 ۲-۲٫ محیط نوآورانه، سیستمهای نوآوری ملی و ظرفیت نوآوری ملی: دلیل ارتباط این موارد چیست ؟
 پس از توسعه تئوری های اقتصادی انباشته اولیه (وان تونن، ۱۸۴۲؛ مارشال، ۱۹۲۰؛ وبر، ۱۹۲۹)، مفاهیم مختلفی سعی در تشریح مزایای اقتصاد محلی نموده اند که می توان آنها را به عنوان شرکتهای مرتبط با هم عنوان داشت که  موقعیت جغرافیایی خاصی را با هم به اشتراک گذاشته اند. طبق نظر Malmberg و همکاران (۱۹۹۶)، Storper (1997)، Asheim و Cooke (1999)، خوشه های فضایی، جغرافیایی و مجاورت اجتماعی- فرهنگی همراه با ارتباطات مقیدانه به نظر سبب تقویت مشارکت، ارتباطات دو سویه و تسریع فرایند “دانش تاکتیکی” خواهند بود. در عین حال، این عوامل به نظر در محدوده محیط محلی قرار دارند که طبق نظر (Dosi، ۱۹۸۸) می توان آنها را به عنوان یک فرایند محاط  شده اجتماعی تلقی نمود که به شرکت ها اجازه خواهد داد نسبت به حاصل آوردن دانش مکمل خارجی اقدام نمایند، و به صورت نوآورانه در فرایند تعامل بین بازیگران مختلف شرکت جویند.
۳-۲٫ مشارکت بین شرکتی، فعالیتهای بازاریابی و پیامدهای خارجی در خوشه های منطقه ای
در این مقاله تحت بررسی، ظاهرا توافق و اجماعی در این زمینه وجود دارد که خوشه ها فراهم آورنده مزیتهای کلی برای شرکت ها، خصوصا در زمینه درون دادهای وابسته به زنجیره ارزش و همچنین در ویژگی های کلی فرایند تولید می باشند (Marshall، ۱۹۱۰؛ Weber، ۱۹۱۹؛ Becantini، ۱۹۹۰؛ Porter، ۱۹۹۰؛ Krugman، ۱۹۹۱؛ Grabeher، ۱۹۹۳؛ Malmberg  و همکاران، ۱۹۹۶؛ Storper، ۱۹۹۷؛  Stopper و Salais ، ۱۹۹۷؛ Baptista، ۱۹۹۸؛ Saber، ۱۹۹۸؛ Porter، ۱۹۹۸؛ Asheim و Cooke، ۱۹۹۹؛ Schmitz، ۱۹۹۹؛ Freel، ۲۰۰۰). با این وجود، همانگونه که براون و بل (۲۰۰۱، ۱۱p  ) اذعان می دارند، “تحقیق محدودی جهت مشخص نمودن میزان تاثیری که این خوشه ها بر روی فعالیت های بازاریابی در یک مضمون داخلی و بین المللی دارند وجود دارد”.
۱-۳-۲٫ مبحث جاری در زمینه مشارکت بین شرکتی در مناطق صنعتی و خوشه ها چه مطالبی را برای ما بازگو می کنند؟
 با تجزیه و تحلیل مباحث کار آفرینی و مقوله های مشاغل کوچک، ذکر این نکته قابل توجه می باشد که برخی از مطالعات بین شرکتی از روش های پیمایشی استفاده نموده اند که غالبا در بردارنده پرسش نامه ها بوده است (Donckels و Lambrecht 1996؛ Staber 1997؛ Bennet 1998؛ Freel 2000؛ Minguizzi و Passaro 2001). دیگران از سیستم تحلیل کمی با بهره گیری از روش های اقتصاد سنجی (Donkels و Lambrecht 1996؛  Mariotti و Piscitello 2001) یا تحلیل بانک ها اطلاعاتی موجود استفاده نموده اند (Bigarelly و Crestanello 1994). با این وجود، اخیرا این اسلوب تحقیقاتی بر روی یک سیستم تحلیلی کیفی با استفاده از رویه های تشریحی مبتنی بر مصاحبه، تحقیقات مرتبط با مطالعات موردی (Collinson 2000؛ Vanhaverbeke 2001؛ Bianchi 2001؛ Lechner و Dowling 2003؛ Requier-Desjardins و همکاران ۲۰۰۳) یا روشهای جمع آوری داده های ترکیبی تمرکز داشته است (Das 1998؛ Weikl و  Grotz 1999؛ Chell و Baines 2000؛  Huggins 2000؛ Varamaki و Vesalainen 2003).

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

 

۳- روش شناسی تحقیقاتی
 این مقاله نتایج سه مصاحبه نیمه ساختاری کامل که در خوشه صنعتی مزارع پرورش ماهی آزاد واقع در مناطق روستایی و دور دست شمال غرب اسکاتلند بوده اند را مورد بررسی قرار داده است.
این مصاحبه ها تنها معرف اولین بینش های تشریحی در زمینه پروژه تحقیقاتی در حال پیشرفت سه ساله می باشند که هدف از آن درک چگونگی مشارکت شرکت ها در امر بازاریابی مشترک به هنگامی که در مجاورت یکدیگر به سر می برند، می باشد. هر مصاحبه تقریبا مدت ۵/۱ ساعت به طول انجامیده و اطلاعات آن ضبط شد. این مصاحبه ها با حضور مدیران دو سیستم مدیریتی کوچک و متوسط که در امر فعالیتهای زنجیره ارزش صنعتی درگیر بوده اند و نیز یکی از مدیران عامل انجمن تجاری انجام شد. علت انتخاب این بخش خاص صنعتی، برخورداری آن از خصیصه یک منطقه صنعتی یا خوشه محلی  می باشد. به علاوه، چنین موردی به عنوان بخشی از نقشه خوشه غذایی و آشامیدنی است که به وسیله شرکتهای اسکاتلندی، همراه با موسسه توسعه منطقه ای اسکاتلند انجام شده است.

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

 

۴- نتایج و تحلیل
 سه مصاحبه تشریحی کامل در طی جولای ۲۰۰۳ انجام شد. اولین مصاحبه، با حضور مدیر بازاریابی یک شرکت مستقل انجام شد که در ارتباط با مدیریت و بازاریابی محصولات ماهی آزاد برای مزارع خاص پرورش ماهی آزاد اسکاتلند بوده است. این مصاحبه به مدت ۵/۱ ساعت در محل شرکت، واقع در کمربند مرکزی اسکاتلند برگزار گردید. به منظور حفظ اسرار و منابع اطلاعاتی، این شرکت تحت عنوان S1 نام گرفت.
مصاحبه دوم با مدیر عامل یک انجمن تجاری انجام پذیرفت. این مصاحبه به مدت۶/۱ ساعت در محل انجمن در کمربند مرکزی اسکاتلند انجام شد. در این مرحله، محقق مربوطه درک آشکارتر و عمیق تری در زمینه فعالیت های بازاریابی این صنعت، هم از نظر سطوح محلی و هم سطوح بین المللی، بدست آورده است. به دلایل حفظ اسرار شرکتی این سازمان تجاری نیز تحت عنوان TS1 خوانده شد.
۱-۴٫ تجزیه و تحلیل شرکت اولی (S1)
این شرکت که یک سازمان فروش کوچک به شمار می آید (L=3) و در کمربند مرکزی اسکاتلند واقع است تحت اداره یک مزرعه پرورش ماهی آزاد به صورت مستقل قرار دارد (L=25) و در یک منطقه دور دست روستایی در شمال غرب اسکاتلند واقع است.
با این حال بر حسب نظر این شرکت “همه چیز را همگان دانند و بنابراین آنها دارای تماس های غیر رسمی در بین مجموعه این صنعت بوده که البته به نظر می رسد از این تماس ها به عنوان یک فعالیت بازاریابی مشارکتی مشترک و خاص استفاده نمی شود. به علاوه، شرکت های دیگر در داخل این صنعت به عنوان رقبا دیده می شوند.
۲-۴٫تجزیه و تحلیلTS1
این سازمان که به عنوان یک موسسه تجاری به شمار می آید (L=10)، به وسیله اعضای خود تاسیس شده است که معرف ۶۵ درصد از صنعت مزارع پرورش ماهی آزاد اسکاتلند می باشد. در حال حاضر، این سازمان دارای ۵۰ عضو فعال می باشد که از بین آنها ۵ عضو به عنوان “بازیگران بزرگ” مطرح هستند. بنابراین، ۴۵عضو دیگر جز شرکت های کوچک و متوسط به شمار می آیند. .هدف اصلی آنها معرفی اعضای انجمن در سطوح محلی و بین المللی می باشد و علاوه بر آن اطمینان از استاندارهای کیفی محصولات آنها در هر گونه فرایند مرتبط با فعالیت های زنجیره ارزش نیز از موارد حائز اهمیت به شمار می آید. آنها همچنین دارای نقش مهمی در روابط عمومی، نه تنها با رسانه ها بلکه با سطوح سیاسی، نیز هستند.
۳-۴٫ تجزیه و تحلیل S2
سومین مصاحبه که با مدیر عامل (MD) یک شرکت مستقل اسکاتلندی انجام پذیرفت در امر تولید و فروش بود (L=32). این مصاحبه در طی جولای ۲۰۰۳ در محل شرکت واقع در نواحی دوردست شمال غرب اسکاتلند انجام شد.

خوشه منطقه بازاریابی مشترک

 

۵-  نتیجه گیری
 نتایج این تحقیق معرف آن است که شرکت هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند تمایل بیشتری جهت انجام همکاری در برخی از رویه های فرایند تولیدی خواهند داشت. با این وجود، جغرافی ظاهرا به عنوان یک عامل مهم که منجر به جلب مشارکت بین شرکتی در فعالیتهای بازاریابی می شود محسوب نمی گردد. به علاوه، شرکت هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند صحبتی از مسائل بازاریابی نداشته و حتی اقدام به انجام فعالیت های بازاریابی مشترک نیز نمی نمایند و علت این امر نیز مسائل مرتبط با رقابت سنگین در این صنعت می باشد.
علاوه بر مجاورت جغرافیایی، عناصر اجتماعی و نقش تماس های غیر رسمی، مشارکت با انجمن های تجاری، فرهنگ مشترک در داخل یک منطقه، اعتماد متقابل، تعهد و درک بین شرکت ها، به نظر جزء موضوعات کلیدی در زمینه ایجاد رویه های مشارکتی در بازاریابی می باشد. به علاوه، استفاده از ادوات الکترونیک در مبحث ایجاد شبکه بندی بین شرکت ها، سبب تغییر نقش مباحث جغرافیایی شده است.
در نهایت، مشارکت متعاقب در زمینه دانش مرتبط با این مضمون می تواند در بردارنده تحقیقات آتی نه تنها در زمینه تحلیل خوشه های محلی، بلکه انجام مطالعات بین کشوری در صنایع و ملل مختلفی که از سطوح نامشابه توسعه اقتصاد محلی برخوردار می باشند، نیز باشد. چنین پدیده ای را می توان با استفاده از روش های کمی با هدف برآورد و ارزیابی نتایج قبلی انجام داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.