مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار خشک سازی

ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار خشک سازی

ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار برای خشک سازی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۳
کد مقاله
WOD43
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار برای کوره خشک سازی
نام انگلیسی
Wet Storage of Log and Lumber for Kiln Dry
تعداد صفحه به فارسی
۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
ذخیره سازی مرطوب، کنده‌ ها و الوار ، کوره خشک سازی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Wet Storage, Log and Lumbers,  Kiln Dry
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار برای کوره خشک سازی 

ذخیره سازی مرطوب
به هنگامی که الوارها را می‌بایست به مدت طولانی در دمای بالای نقطه فریز نگهداری نمود، لازم است تا آنها را بصورت مرطوب نگه داشت. این امر از بروز خشک گشتگی و پدیدار شدن ضایعه ترک خوردگی ممانعت نموده و همچنین از حمله حشرات و قارچ‌های پدیده لک زدگی در ناحیه برون چوب جلوگیری به عمل می‌آورد. با این وجود، نمی‌توان از بروز برخی از باکتری‌ها بدین روش جلوگیری نمود و چوب ممکن است در معرض آسیب دیدگی موارد مرتبط با لک زدگی‌های شیمیایی قرار گیرد.
 
ذخیره سازی در مخزن آب
ذخیره سازی در مخزن آب یا حوضچه‌های مربوطه شامل الواری می باشند که آنها را در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مدخل‌های آب شور و همچنین استخرهای محل کارخانه نگهداری می‌کنند.  با وجود آنکه روال ذخیره سازی در مخازن آب، زمانی بعنوان یک عمل طبیعی و معمولی تلقی می‌گردید، این عمل هم اکنون در کارخانجات صنایع چوب آمریکای شمالی به ندرت صورت می‌پذیرد. با این وجود، یک اپراتور کوره خشک سازی ممکن است الواری را دریافت دارد که در آب خیسانده شده باشند. در این خصوص، حجم قابل ملاحظه‌ای از الوار از محل مبدا آنها واقع در نواحی جنگلی به وسیله قایق‌ها در طول ساحل شمال شرقی پاسفیک به سمت کارخانجات چوب بری حمل می‌شوند. الوار خارجی معمولاً از درختانی بریده می‌شوند که در استخرهای ذخیره آب قرار گرفته‌اند و برخی از گونه‌های دیگر نیز از کنده‌ها و الوارهایی به دست می‌آیند که بصورت زیاد و طویل در آب غوطه ور مانده‌اند.
 
الواری که در مخازن آب می‌باشند را معمولاً به هم می‌بندند تا بدین وسیله ظرفیت نگهداری الوار در حوضچه‌های مخصوص آن بیشتر شده و همچنین از فرو رفتن الوار مرطوب به زیر آب نیز خودداری شود ( شکل ۱).  برخی از الوار در داخل بسته‌بندی قرار گرفته در بالای سطح آب باقی مانده و از اینرو در معرض خطر حمله حشرات، لک زدگی و پوسیدگی قرار می‌گیرند. تا همین اواخر آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) با راهکارهایی توانست این نوع از آسیب دیدگی را به وسیله اسپری نمودن بخشهای بیرون از آب برای مدت چند هفته کنترل نماید. مواد اسپری بکار گرفته شده معمولاً حشره کشها و قارچ کشها می‌باشند. الواری که در آب شناور بوده و یا در آب اقیانوس ذخیره می‌شوند نیز همچنین در معرض خطر سوراخ‌ کننده‌های دریایی و همچنین ریز ارگانیسم های آب شور می‌باشند.

ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار خشک سازی

پاشیدن آب بر روی الوار
به هنگامی که روش دسته بندی الوار برای ذخیره آنها مد نظر باشد، پاشیدن آب بر روی دسته‌های الوار ذخیره شده، بعنوان یک روش موثر برای ممانعت از ترک خوردگی، لک‌های زیر پوسته چوب و پوسیدگی، آن هم به هنگامی که دما بالاتر از حد یخ زدگی می‌رسد، می‌تواند مد نظر باشد( شکل ۲) آب پاشی روش محافظت مشخصی را در برابر حملات حشرات به وجود نمی‌‌آورد. با این وجود، این عمل به نظر دارای تاثیر بیشتری با الواری می‌باشد که بدون پاشیدن آب و به صورت خشک در انبار نگهداری می‌شوند. علاوه بر این، تاثیرات مفید اسپری آب در طی گرمای شدید آب و هوا برای چوبهای نرم غربی و چوبهای سخت شرقی، مخصوصاً در ناحیه جنوب، بعنوان فرآیندی مفید مد نظر می‌باشد.
به منظور آنکه پاشیدن آب بروی الوار بتواند تاثیر لازم را داشته باشد، نواحی انتهای الوار و نواحی که دارای پوسته نمی‌باشند را می‌بایست درطی کل دوره انبار داری مرطوب نگه داشت. این امر از چروکیدگی و ترک خوردگی قسمت‌های روباز چوب جلوگیری می‌کند. اسپری آب باعث کاهش دما در حوالی دسته‌های الوار چوب می‌گردد، با این وجود باید دقت نمود که کاهش اکسیژن بواسطه خیسیدگی مکرر الوار یکی از عوامل مخرب مشکل آفرین در زمینه بروز لک‌های چوب‌های ناحیه‌ زیر پوسته و همچنین بروز قارچهای ایجاد کننده فساد می‌باشد.

 

ذخیره سازی مرطوب کنده‌ ها و الوار خشک سازی

 

باکتری و کپک‌های لجن، که معمولاً در چوب‌هایی که بصورت خشک ذخیره می‌شوند دیده نمی‌شوند، ممکن است بصورت فزآینده‌ای در این گونه الوار نمود یابند. باکتری می‌تواند مسئول بروز لک‌های شیمیایی و همچنین افزایش حالت تخلخل پذیری و یا منافذ داخل الوار بشمار آید، اما این مشکلات در الواری که در مخازن آب غوطه ور می‌باشند بیشتر از الواری است که در انبار نگه داری شده و به وسیله روشی آب پاشی از آنها مراقبت می‌شود. البته لازم به ذکر است مشکل ایجاد باکتری در خصوص چوبهایی که با روش آب پاشی حفاظت می‌شوند را می‌توان با جلوگیری از جریان یافتن آبهایی که ناشی از این عمل می‌باشند مرتفع نمود. تحت شرایط اسپری آب، باکتری از نواحی چوب مرطوب بر روی الوار ممکن است رشد خود را به سمت لایه‌های زیرین پوسته ادامه داده، و از این طریق موجب شود لک‌های قهوه‌ای در طی فرآیند خشک سازی حاصل گردد.
 
البته لازم به ذکراست که عمل آب پاشی نیازمند محافظت متوالی به منظور کنترل لوله‌ها و افشانک‌های دستگاه اسپری کننده و همچنین رفع گرفتگی آنها می‌باشد. بنابراین، اقدامات بیشتری، مرتبط با زه کشی، نیز می‌بایست در محوطه نگهداری الوار مد نظر گرفته شود تا آنکه از مشکلات مربوط به جابجایی الوار به وسیله لیفت تراک‌ها ممانت شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.