مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

شماره       
۳۳
کد مقاله
MNG33
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رشد سرمایه گذاری شرکتهای اقتصادی از طریق کارآفرینی و انطباق شبکه‌ای
نام انگلیسی
Growth of Enterprise Through Entrepreneurship and Network Alignment
تعداد صفحه به فارسی
۶۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۳۵
کلمات کلیدی به فارسی
ویدئوتون، تولید مقاطعه‌کاری، اتحاد، انطباق شبکه‌ای، علم الکترونیک، مجارستان
کلمات کلیدی به انگلیسی
Videoton, contract manufacturing, alliances, network alignment, electronics, Hungary
مرجع به فارسی
مرکز مطالعات اقتصادی و تغییرات اجتماعی در اروپا
مدرسه اسلاوی و مطالعات اروپای شرقی
مرجع به انگلیسی
SCHOOL OF SLAVONIC & EAST EUROPEAN STUDIES
کشور
اسلوانی

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 

رشد سرمایه گذاری شرکتهای اقتصادی  از طریق کارآفرینی و انطباق شبکه‌ای
چکیده     Abstract
این مقاله در چارچوب پروژه «معماری صنعتی نوظهور برای اروپایی گسترده‌تر» مقاله‌های را ارائه نموده و بر این اساس به شرح ارتقای صنعتی و ساختارهای سیاسی که به وسیله برنامه ESRC پشتیبانی می‌شود، و مفهوم اروپای واحد در برابر اروپای متفرق را در بر دارد، می‌پردازد.
 

کلمات کلیدی: ویدئوتون، تولید مقاطعه‌کاری، اتحاد، انطباق شبکه‌ای، علم الکترونیک، مجارستان

 

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 

سوال مطرح شده از سوی موسسه بررسی مسایل تجاری هاروارد در سال ۱۹۹۱ نشان دهنده جریان اصلی کارآفرینی در اروپای مرکزی و شرقی (CEE) می‌باشد. شرکت‌های کوچک جدید که به وسیله کارآفرینان ناشناس اداره می‌شوند به واسطه انبساط عمومی در اروپا رشد نموده، در حالی که بسیاری از کشورهای سوسیالیستی قبلی محکوم به ورشکستگی می‌باشند. به راستی، این تصویر به میزان زیادی بازتاب دهنده واقعه‌ای می‌باشد که برای بسیاری از شرکتها و بخشهای موجود در اروپای مرکزی و شرقی رخ داده است. با این وجود، استنباط این قضیه، همانند چالشهای مرتبط با شرکت ویدیوتون بسیار ساده می‌نماید. این رویه ناشی از مضامین سازمانی و شبکه‌ای می‌باشد که در آن نسبت به بازسازی ساختارها و کارآفرینی اقدام می‌شود. قضیه ویدیوتون نشان دهنده چگونگی رشد سرمایه گذاری در کشورهای مرکز و شرق اروپا می‌باشد، کشورهایی که نه تنها بر اساس کارآفرینی عمل نموده بلکه راهکارهای آنها بر پایه روال‌های موجود و فاکتورهای یکپارچه دیگری نیز استوار بوده است. مدل تجاری که از طریق ویدیوتون توسعه یافته است دارای ارتباط بیشتری با فهم رشد سرمایه گذاری‌ها و حالات جامعیت کشورهای اروپای مرکزی و شرقی بر اساس اقتصاد جهانی دارد. چنین موردی نشان دهنده این حقیقت می‌باشد که بازسازی ساختارها و رشد متعاقب ویدیوتون را نمی‌توان صرفا از طریق یک مورد کارآفرینی واحد، بدون به حساب آوردن آنکه موفقیت آن بر اساس یکپارچگی شبکه‌های مختلف می‌باشد، برآورده نمود.
 
در بخش ۱ ما به طور خلاصه نسبت به معرفی تاریخچه شرکت و وضعیت آن اقدام می‌نماییم. در بخش ۲ تمرکز ما بر روی ساختارهای کلیدی بازسازی در ویدیوتون می‌باشد: که در حقیقت تغییر در شرایط تولید مورد بحث قرار می‌گیرد. بخش ۳ تشریح کننده اولین سرمایه گذاری خارجی ویدیوتون می‌باشد. بخش ۴ این حقیقت را مورد بررسی قرار می‌دهد که ویدیوتون برای بقای خود بر اساس ضوابط مدیریتی تلاش نموده و از طریق ابقای ساختارها به رشد خود نایل آمده است. شبکه‌های محلی و پارکهای صنعتی به عنوان فاکتورهای مهم در توضیح استراتژی ویدیوتون مطرح می‌باشند(بخش ۵). ارتباط آن با دولت نیز در بخش ۶ نیز پیگیری می‌شود. قیمتهای پرداخت شده برای تحصیل موفقیت به واسطه عقب نشینی موضع قبلی این شرکت که به عنوان یک تولید کننده محصولات نهایی مطرح بود به سمت یک تولیدکننده قرار دادی مورد بحث قرار گرفته و این موضوع که آیا این مرحله عقب نشینی موجب رشد بیشتر می‌گردد یا خیر در بخش ۷ مورد بررسی می‌‌شود. مشکل استراتژیک کلیدی برای یک تولید کننده مقاطعه کار نظیر ویدیوتون آن است که چگونه می‌تواند از وابستگی اجتناب نموده و بر این اساس چگونه از تحصیل ارزش افزوده کمتر ناشی از انجام عمل‌های مقاطعه کاری پرهیز نماید (بخش ۸). در نهایت، رشد ویدیوتون منجر به تخصیص مجدد برخی از سرمایه گذاری‌ها و قراردادها در مجارستان گردید (بخش ۹). نتیجه گیری اصلی ما آن است که رشد ویدیوتون را می‌توان به بهترین وجه از طریق کارآفرینی و یکپارچگی یا انطباق چشم انداز‌های شبکه‌های گوناگون مشخص ساخت.
 

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 

۱ – تاریخچه و مشخصات HISTORY AND PROFILE
شرکت ویدیوتون در سال ۱۹۳۸ تحت نام کارخانه کاتریج سازی مجارستان آغاز به کار نمود. این شرکت فوراً پس از جنگ ملی گردید. از آن پس ویدیوتون به صورت یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی مجارستان (SOE) مطرح گشت که تولید ادوات الکترونیکی (تلوزیون، رادیو، ضبط صوت)، ادوات دفاعی و تکنولوژی کامپیوتر برای شرکت استربلاک را بعهده داشت. در دوران قبل از سال ۱۹۸۹ ادوات الکترونیکی دفاعی و کامپیوتر به میزان ۷۰ درصد از گردش عملیات شرکت و ۹۵ درصد از سود شرکت را به خود اختصاص داده بود (۱۹۹۹). در سال ۱۹۸۹، حجم گردش عملیات این شرکت به میزان ۶/۴۱۸ میلیون دلار برآورد گردیده که با توجه به میزان صادرات ۲۰ درصد از مقادیر فروش را شامل می‌‌گردید (اتحادیه اروپا ژوئن ۱۹۹۳). در دوران سوسیالیست شرکت ویدیوتون یکی از شاخه‌های اقتصاد مجارستان را تشکیل می‌داد که در این خصوص ۴ الی ۵ درصد از میزان تولید صنعتی مجارستان را به خود اختصاص داده بود (اتحادیه اروپا، ژوئن ۱۹۹۳). این شرکت یکی از شرکت‌های جامع به شمار می‌آمد که دارای گوناگونی قابل ملاحظه‌ای در محصولات خود بود (یانگ،۱۹۹۳).
 
 ازآنجایی که بیشترین محصولات این شرکت در بازارهای کشورهای بلوک شرقی اروپا فروخته می‌شد، به هنگامی که این بازارها شروع به بازسازی اساسی در اقتصاد خود نمودند، شرکت ویدیوتون دچار مشکلات زیادی گردید. در نتیجه زیان وارده به بازارهای اعضای کمکون (COMECON گروه تجاری بلوک شرق) در زمینه ادوات الکترونیکی دفاعی و تکنولوژی کامپیوتر در سال ۱۹۹۱ این شرکت تقریباً ورشکسته شده بود. با این وجود، این شرکت با اتخاذ تدابیری خاص روال تولید خود را به سمت بخش خانگی تغییر داده و از این طریق به یکی از شرکتهای موفق خصوصی تبدیل گردید.
 
در سال ۱۹۸۹ شرکت ویدیوتون دارای ۵ بخش تولید مهم شهری بود. سیستم‌های صوتی و بلند گو، دیسک‌های لوح فشرده یا سی دی، بردهای مدار چاپی، تولیدات تلوزیونی و کامپیوتر.  قبل از انجام روال تصفیه شرکت یا انحلال آن در سال ۱۹۹۱ تنها تولید بلند گو سود آور بود. با بروز اصلاحات اقتصادی در مجارستان که اجازه می‌داد تا شرکتهای اقتصادی با آزادی بیشتری نسبت به مورد مشابه با شرکتهای کمکون به فعالیت پردازند، شرکت ویدیوتون توانست به صورت موثر تحت کنترل  سازمان تجارت خارجی قرار گرفته و از این موقعیت استفاده نموده و نسبت به جمع آوری برخی از تجارب کاری به وسیله افراد متخصص خارجی در طی دوران سوسیالیسم اقدام نمود. تا سال ۱۹۹۰ این شرکت دارای ۵ گروه اقتصادی و ۲ مجوز اقتصادی بود (یانگ،۱۹۹۳). در سال ۱۹۸۸، در محلی نزدیک بوداپست این شرکت تولید دستگاه‌های تلوزیون خود را همراه با مشارکت اقتصادی شرکت تامسون فرانسه آغاز نمود (دوکینز،۱۹۸۹). علاوه بر این، شرکت AKAE نیز یک توافقنامه همکاری تولید تجهیزات اصلی (OEM) را با شرکت ویدیوتون از سال ۱۹۷۹ منعقد نمود، اما این قرارداد در سال ۱۹۹۶ به واسطه آنکه AKAE به وسیله گروه سمیتک خریداری شد، گروهی که دارای امکانات تولید جعبه‌های بلندگو در شرق یا خاور دور می‌بود، متوقف گردید. از این رو، شرکت مقاطعه کار واقع در مرکز اروپا از این به بعد دیگر فعالیتی نداشته و الزامی برای حضور آن نبود.
 
 در سال ۱۹۸۹-۹۰ مدیریت این شرکت تلاش کرد تا نسبت به بازسازی اقتصادی شرکت ویدیوتون اقدام نماید اما در حقیقت تمرکز آنها بیشتر بر روی پر نمودن ظرفیت‌های خالی به واسطه اضمحلال بازارهای گروه کشورهای کومکون بود. همانگونه که توسط یانگ تشریح گردیده است، این بازسازی ساختار چندان قابل انجام نمی‌بود چرا که انتقال پیچیده‌ قیمتها بین واحدها مشکل می‌نمود (انگیزه اصلی کار کردن در واحدها بیشتر به واسطه ملاحظات مالیاتی می‌بود تا استراتژی‌های تجاری)، همچنین کمبود مرکز گزارش دهی مرتبط با امور سود ده و عدم وجود کنترل هماهنگ نیز از مشکلات پیش رو می‌بود. با وجود آنکه این شرکت به صورت موثر نتوانسته بود نسبت به بازسازی ساختارهای خود اقدام نماید و علیرغم این حقیقت که نیاز به شناسایی واحدهای کوچک‌تر و انجام آن برای این شرکت به عنوان یکی از ملزومات حتمی مورد تایید قرار گرفته بود، مدیریت ویدیوتون تمایلی برای تقسیم این شرکت به واحدهای کوچکتر نداشت. علاوه براین، بانکهای دولتی و ایالتی تمایلی در جهت ورود به بازار ریسک پذیر این شرکت نداشتند. بستانکار اصلی این شرکت، بانک اعتباری مجارستان (HCB) متکی به شرکت‌های بزرگی نظیر ویدیوتون بود. دوایر دولتی مسئول اشتغال و جمع آوری مالیات نیز تمایلی برای اتخاذ ریسک نداشتند. علاوه بر این، مسئولیت‌های نامشخص بین موسسات خصوصی ایالتی و وزارتی باعث می‌گردید تا امر تصمیم سازی با وقفه روبرو گردد. همانگونه که یانگ در خصوص شرکت ویدیوتون اذعان می‌دارد، ۳ مولفه اصلی در این زمینه یعنی مدیران، بانک و دولت دارای چالش‌های اساسی بودند. مدیریت شرکت ویدیوتون هرگز الزامی برای تصمیم گیری مشکل به منظور آغاز نمودن فرآیندهای جدید نداشت.
 
 در سال ۱۹۹۱، دولت مجارستان نسبت به استخدام یک دلال تجاری انگلیسی اقدام نمود تا وی دست به کار خصوصی سازی شرکتها زند. با این وجود، مدیریت شرکت ویدیوتون می‌خواست تا شرکت به صورت دست نخورده باقی مانده و در برابر این توصیه خصوصی سازی مقاومت می‌نمود (اتحادیه اروپا، ژوئن ۱۹۳۳). موقعیت مالی شرکت ویدیوتون با مشکل مواجه شده بود و بر این اساس وضعیت این شرکت در دستهای اشخاصی که نسبت به انحلال موسسات اقدام می‌نمایند قرار گرفت و میزان بدهی آن به ۷/۱۴ میلیون دلار رسید. در نهایت مدیران تصفیه شرکت اقدام به فروش دارایی‌های این شرکت به اشخاص و شرکتهای زیر نمودند: کنسسیومی متشکل از شرکتهای دولتی HCB (70%)، شرکت مشاوره‌ای یورو اینوست (۲۰%) ، سه مدیر ارشد شرکت (۱۰%) از شرکت خصوصی کامپیوتری و شرکت تلکام موزرتکنیکاهولدینگ. این مدیران هم اکنون جزء تیم مدیریت ویدیوتون به شمار می‌آیند: کیبرزلف (رئیس شرکت و مدیر ارشد اجرایی) و دو معاونت به نام‌های پیترلاکاتوس و اوتوسینکو. آقای اسزلز همچنین رئیس فدراسیون صنایع مجارستان نیز به شمار می‌آید. در سال ۱۹۹۶ مدیریت ویدیوتون نسبت به خرید سهام شرکت بر اساس نرخ بازاری رایج HCB اقدام نموده و بر این اساس اکثریت سهام را به دست آورد. در نتیجه میزان سهام آنها به ۸۵% افزایش یافت. با این حال، شرکت ویدیوتون در لیست بازار بورس قرار نگرفت.
 
 مدیریت جدید شرکت با وظیفه سهمگین بازسازی ساختار شرکت و تبدیل آن به یک شرکت بزرگ الکترونیکی مواجه بودند. شرکتهای مشابه در CED در یک موقعیت نا امید کننده به سر برده و دلیل اندکی برای این تفکر وجود داشت که  این گونه تصور شود که شرایط برای ویدیوتون متفاوت از شرایط دیگر شرکتها می‌باشد. در نهایتاً در خصوص ده تصمیم عمده‌ای که قرار بود اتخاذ شود سه مورد از آنها مشخص گردیده و مدیریت شرکت آنها را تصویب نموده و بر این اساس نسبت به توسعه برنامه تولید در این سطح اقدام شد. تعداد کارکنان این شرکت بین سالهای  ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ نصف تقلیل یافت. همچنین مدیریت جدید در تداوم روال بازسازی اقتصادی نسبت به تعدیل نیروی انسانی خود به میزان ۲۰% دیگر اقدام نموده، اما در عین حال این میزان در مقایسه با تعداد کاهش نیرو در سالهای اولیه اندک می‌نمود. علاوه بر این، استراتژی جدید توسعه یافته و نهایتاً منجر به افزایش میزان اشتغال گردید. در سال ۱۹۹۱، میزان کارکنان این شرکت تقریباً به پیک یا راس میزان کارکنان در دهه ۸۰ رسید (جدول ۱).

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 

۲-  تولید مقاطعه کاری: پایه‌ای برای ادامه حیات و رشد
CONTRACT MANUFACTURING: A BASIS FOR SURVIVAL AND GROWTH
 
تغییرات اصلی معرفی شده به وسیله مدیریت جدید شرکت در حقیت ترک محصولات نهایی و پیچیده می‌باشد و بر این اساس تصمیم بر این شد تا خط مشی اصلی کارخانه انجام مقاطعات مربوط به تولید ادوات مختلف در زمینه‌های مختلف تعیین شود، مخصوصاً در زمینه اسمبل یا ساخت ادوات الکترونیکی. به طور اصولی، فرمول تجاری بسیار ساده می‌بود. اتوسینگ، معاون شرکت ویدیوتون این مهم را به صورت ذیل تشریح می‌نماید.
 
 « شرکت ویدیوتون درحقیقت به عنوان یک شرکت از دست رفته تلقی می‌گردید. ولی با این وجود تداوم حیات آن بر اساس یکسری از برنامه‌های ساده مجددا تحقق یافت. بر این اساس بناهایی نظیر کوچک کردن اندازه شرکت، توقف توسعه محصولات جدید و تمرکز بر روی تولید با توجه به نیروی کار به منظور دسترسی به سرمایه‌گذاران چند ملیتی مستقر در مجارستان جزء اهداف این شرکت به شمار می‌آمد.»
 
 شرکت ویدیوتون نسبت به تاسیس روال‌های کاری خود به عنوان یک مقاطعه کار ارشد در زمینه تولید محصولات الکترونیکی در اروپای مرکزی پا به عرصه وجود نهاد. درخلال ۶ الی ۷ سال گذشته میزان خروجی این شرکت به بیش از دوبل ارتقا یافت و افزایش سالیانه درآمد تا ۲۰% رسید. این موارد از طریق امضای ۳۰ پروژه مقاطعه کاری برای تامین ادوات شبکه MNC  تحصیل شد.
 
 برخی از این قراردادها، مخصوصاً قراردادهای مرتبط به شرکت آکایی، تا انتهای دهه ۱۹۷۰ تحقق و عملی گردید.
 
موتور توسعه ویدیوتون، تولید مقاطعه کاری و توسعه استراتژیک از طریق برخی از پروژه‌های تجاری جدید می‌باشد که طیف گسترده‌ای از مقاطعه‌‌کاریهای اولیه تا تحلیل‌های تکنیکی و مطالعات امکان سنجی را در بر دارد. بر این اساس شرکت ویدیوتون به عنوان یک تسهیل کننده پروژه‌های خارجی عمل می‌نماید و طرز عمل آن نیز از طریق کاهش هزینه‌های انتقال، مخصوصاً هزینه‌های مدیریتی و پروژه‌های انتقالی تحقق می‌یابد.          ۴ سایت از ۱۰ سایت متعلق به ویدیوتون همچنین دارای عناوین پارک صنعتی رسمی می‌باشند که این عناوین توسط دولت مجارستان به آنها اعطا گردیده است. ویژگی نوآوری استراتژی شرکت ویدیوتون استفاده از پارکها نه تنها برای عملیات گروهی می‌باشد بلکه مهیا نمودن یک زیر ساخت برای موارد مشارکتی و عملیات مربوطه نیز مد نظر است – چه این موارد در جهت تسهیل امور مربوط به شرکتهای ویدیوتون به کار گرفته شود و یا آنکه راه را برای سرمایه گذار‌ی‌های آتی باز نماید. با مهیا نمودن ساختارهای مربوطه، بر حسب نیازهای مد نظر و راهکارهایی در جهت استخدام پرسنل، حل نمودن مسائل قانونی و ارائه حسابرسی، علاوه بر سرویس‌های زیربنایی و لجستیکی، شرکت ویدیوتون اکنون قادر است تا نسبت به ارتقای تعاملات خود با شرکای خارجی اقدام نموده و بر این اساس نسب به تحصیل سود از پروژه‌های آتی اقدام نماید. در پروژه‌هایی که با گروه الکتریک امرسون و شرکت بین المللی سیستم آلکواک کروژر به عهده دارد، این شرکت نسبت به مشارکت در زمینه‌های مختلف با این گروه‌ها در پارک صنعتی  اقدام نموده و همچنین دارای همکاری در زمینه سیستم ذخیره سازی با شرکت آی بی ام، که به عنوان یک سرمایه‌گذاری گریندفیلد می‌باشد، مشارکت می‌نماید. بر این اساس شرکت ویدیوتون این خدمات را از طریق پروژه‌های در دسترس و آماده خود مهیا می‌سازد.
 

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 

۳-  ویدیوتون و احاطه بر اروپای شرقی
VIDEOTON GOES EAST EUROPEAN?
 
اولین سرمایه گذاری شرکت ویدیوتون مرتبط با یک شرکت الکترونیکی بلغارستان در زمان سوسیالیستی می‌بود که به نام DZU – ادوات حافظه دیسک استارا زاگورا (جنوب مرکز بلغارستان) نامیده شده. در ژوئن ۱۹۹۹، شرکت ویدیوتون نسبت به خرید ۴۸ درصد از سهام این شرکت اقدام نمود، بر این اساس پس از طی مدتی این میزان تا ۵۱ درصد افزایش یافت. صاحب دیگر این شرکت یک گروه چند گانه بلغاری می‌بود که در حدود ۳۵/۲۹ درصد از سهام را در اختیار داشت. شرکت ویدیوتون جزء یکی از ۸ خریدار بالقوه می‌بود که نسبت به ارائه توصیه خود برای خرید شرکت اقدام نموده بود.
 
 شرکت DZU به صورت کامل نسبت به تغییر خط مشی در سرمایه گذاری خود اقدام نمود. دارایی‌های این شرکت در حدود ۱۳ میلیون دلار برآورد شده بود که در حالی که میزان بدهی آن ۷/۶ میلیون دلار بود. این شرکت دارای سهام در ۲۰ شرکت مختلف بوده که کلیه آنها در امور مختلف فعالیت داشتند. با این وجود، در انتهای سال ۱۹۹۹ اغلب آنها دارای ارزش چندانی نبودند.
 
 ویدیوتون نسبت به خرید ۴۸ درصد از سهام به مبلغ ۵۴۲۰۰ دلار اقدام نمود اما علاوه بر این تصمیم گرفت تا به سرمایه گذاری بعدی DM به میزان ۲/۱ میلیون برای سه سال در آن شرکت بپردازد تا بدین وسیله نسبت به تصفیه ۹/۰ از بدهی‌های شرکت DZU اقدام نموده و بر این اساس توانست سرمایه آن را تا mn1 افزایش دهد این شرکت همچنین موافقت کرد ۱۰۰۰ نفر از کارکنان شرکت مذکور را در کارهای خود ابقا نماید. فروش شرکت DZU برای شرکت ویدیوتون از طریق دولت بلغارستان که موافقت نموده بود نسبت به بازپرداخت برخی از بدهی های شرکت DZU از طریق منابع خاص به منظور بازسازی و انجام اصلاحات ساختاری در آن شرکت اقدام نماید تحقق یافته و از این طریق نسبت به سرمایه گذاری ۵۰۰/۲۰۴ هزار لوا اقدام شد.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 
۴-  شرکت ویدیوتون و عملکرد به عنوان یک هماهنگ کننده شبکه‌ای
VIDEOTON HOLDING AS A NETWORK ORGANISER
 
فاکتور مهم و رشد شرکت ویدیوتون آن است که این شرکت قبل از آنکه خصوصی شود ورشکسته نگردید. شرکت ویدیوتون عملیات خود را ادامه داده و بر این اساس توانست نسبت به توسعه استراتژی خود بر مبنای تولید محصولات متفاوت اقدام نماید و از این طریق اشتراک مساعی  و همکاری را در بین بخشهای مختلف این شرکت هماهنگ و منسجم ساخت.
 
 در صورتی که ویدیوتون ورشکسته می‌گردید، واحدهای مختلف این شرکت به طور کامل در معرض شرایط بیرونی قرار می‌گرفت. با توجه به اینکه اجزای مختلفی به وجود آورنده این شرکت می‌باشند، چالشهای محیط بیرونی به وسیله شرکت مادر کنترل می‌شود. در سال ۱۹۹۱، یکی از مسئولین تصفیه شرکتها اذعان داشت که بر اساس نظر بستانکاران می‌بایست تا نسبت به مسائل تجاری شش مورد شرکتهای وابسته به ویدیوتون بر اساس نیازهای آنها اقدام گردد. شاید بر این اساس لازم باشد تا از آژانس خصوصی سازی دولتی تشکر شود و همچنین از وزارت مربوطه نیز قدر دانی به عمل آید که نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و بر این اساس اضمحلال این شرکتها رخ نداد. هماهنگونه که اشاره شد در صورتی که این برنامه اتخاذ می‌گردید امر بازسازی نیازمند تلاشهای موازی جهت ارتقای شرکتهای کوچک (SME) می‌بود و آنها می‌بایست بسیاری از مسائل تولیدی و عملکردهای توزیعی که به وسیله شرکت مادر ویدیوتون اعمال می‌گردید را در تصرف خود گیرند. با این وجود، به هنگامی که این شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده جدید به میدان ارتباطات وارد شدند کل فرآیند بازسازی به صورت بسیار زیادی وابسته به وجود سرمایه گذاری خارجی و پشتیبانی زیرساختار همراه با هماهنگی موثر بین آنها می‌بود. براین اساس می‌توان انتظار داشت که بسیاری از آنها در واقع متحمل شکست گردیده و نتیجه کلی این فرآیند برای اقتصاد محلی به میزان بالایی حصول عدم قطعیت بوده است. برخی از واحدها ممکن است بتوانند به رشد خود ادامه دهند اما بسیاری از آنها قادر به ادامه حیات بدون پشتیبانی شرکت مادر یعنی ویدئوتون نخواهند بود.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

۵- پارک‌های صنعتی و شبکه‌های محلی
INDUSTRIAL PARKS AND LOCAL NETWORKS
 
پارک‌های صنعتی جزء لاینفک استراتژی شرکت ویدئوتون بشمار می‌آیند. چهار مورد از ده منطقه متعلق به شرکت ویدئوتون در مجارستان دارای وضعیتی مشابه بعلاوه پارک‌های صنعتی می‌باشند که بوسیله دولت مجارستان مورد تایید قرار گرفته‌اند. این پارک‌ها عبارتند از:  پارک منطقه Szekesfehervar (پارک‌های الکترونیک، تاسیس شده در سال ۱۹۹۳ و دارای گواهی پارک صنعتی در سال ۱۹۹۷)، پارک Veszprem (تولید کننده اجزا و ادوات خاص با مدرک پارک صنعتی در سال ۱۹۹۸)، پارک Kaposvar (پارک الکترونیک و تولیدات پلاستیکی با اعطای مدرک در سال ۱۹۹۷) و پارک Törökszentmiklós (دارای مدرک پارک در دسامبر ۱۹۹۹). هماهنگی این پارک‌ها با استراتژی شرکت ویدئوتون بر اساس کار مشترک بین واحدهای مختلف ویدئوتون و همچنین بین آنها و عملیات نهاآخارجی می‌باشد.
 در عمل به عنوان یک واسطه بین شرکت‌های خارجی و دولت محلی و مرکزی، پارک‌های صنعتی باعث می‌شوند تا هزینه‌های معاملات تجاری کاهش یابد. بجز موارد بسیار دیگر صنعتی یا پارک‌های تکنولوژی و علوم در CEE که تنها ارائه دهنده زمین و انگیزه‌های مالیاتی می باشند، شرکت ویدئوتون با همکاری دولت محلی، تلاش دارد تا امکانات لازم، جهت انجام کلیه فرآیندهای مرتبط با یک کار تجاری، را در این مناطق بوجود آورده و آنها را تسهیل سازد. گال، نماینده شرکتIBM  ، این موضوع را بصورت ذیل بیان می‌دارد: «ما دارای دویست خط ISDN در اینجا هستیم که حتی در اروپای غربی نیز این خطوط به ندرت یافت می‌شود» (…) «به هنگامی که ما سرمایه گذاری خود را درسال ۱۹۹۵ آغاز نمودیم، اولین فاز آن ظرف مدت شش ماه تکمیل گردید. این زمان تقریبا در هیچ جای دیگر امکان پذیر نمی‌باشد. به هنگامی که دولت محلی موارد دست و پا گیر مرتبط با بروکراسی را آسان نمود، این امر موجب صرفه جویی زمانی گردیده و همچنین براین اساس باید اذعان داشت که صرفه جویی زمانی برای مشاغل تکنولوژی اطلاعات به عنوان یک الزام بشمار می‌رود».
تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی در پارک‌های صنعتی شرکت ویدئوتون حضور دارند از جمله نمایندگان آی‌بی‌ام، فیلیپس و سانیو. پارک صنعتی ویدئوتون در Szekesfehervar دارای ۶۶ شرکت مختلف بوده که نقش مهمی را در فعالیت‌های این شرکت ایفا می‌کنند. پشتیبانی محلی بدون شک نقش مهمی را در موفقیت این شرکت به عهده دارد. بطور مثال، در سال ۱۹۹۲، به هنگامی که فیلیپس علاقه خود را در سرمایه گذاری در کشور مجارستان نشان داد نمایندگان این شرکت اینگونه اظهار نظر داشتند که، «پشتیبانی شورای محلی بعنوان یک فاکتور مهم در تصمیم گیری این شرکت برای ساخت یک کارخانه تلویزیون گرینفیلد و وی‌سی‌آر در Szekesfehervar مد نظر بوده است. این شورا به فیلیپس کمک نمود تا آنکه نسبت به یافتن و خرید زمین خاص برای ایجاد کارخانه خود اقدام نماید وهمچنین مواردی نظیر سوبسیدهای محلی را نیز برای آنها تامین نمود تا آنکه بتوانند نسبت به ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز اقدام کنند. آنها همچنین نسبت به اعمال مدیریت‌های مختلف اقدام نموده و مسایل مهم مربوط به اعطای مجوزها و روال اداری را برای آنها به سرعت انجام دادند.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 ۶- اجاره‌های مولد، کارآفرینی و شبکه‌ها
PRODUCTIVE RENTS, ENTREPRENURSHIP AND NETWORKS
 
ارتباط شرکت ویدئوتون با دولت نقش مهمی را در فعال نمودن کارآفرینی و همچنین ارتباطات شرکت‌های خارجی بازی نموده است.
 درابتدا، دولت نسبت به آغاز خط مشی‌های جدید برای صاحبان تازه وارد اقدام نمود. کلیه بدهی‌های ویدئوتون ملغی گردیده و کنسرسیوم مربوطه وارث میزان کاهش نیروی کار تا ۶۰۰۰ نفر می‌بود. این کنسرسیوم برنده یک مناقصه به میزان ۵۲ میلیون دلار در آن زمان گردیده بود. البته لازم به ذکر است که جزئیات مربوط به این مزایده بصورت مخفی بوده اما صاحبان جدید افشا نمودند که کنسرسیوم تنها نسبت به پرداخت  بخشی از معامله اقدام نموده است.
 در وهله دوم، شرکت ویدئوتون  نسبت به توسعه پارک صنعتی مرتبط با وزارت اقتصاد اقدام نموده و در یک برنامه تدریس مربیان در زمینه توسعه شرکت‌های مجارستان شرکت نمود. علاوه براین، شرکت ویدئوتون از سود مالیات از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ معاف گردیده تا آنکه براین اساس کمکی بدین شرکت برای بوجود آوردن مشاغل جدید شده باشد.
 خصوصی سازی شرکت ویدئوتون بصورت واگذاری وام حرفه‌ای در این زمینه محقق گردید. تحت برنامه اعطای وام، شهروندان مجارستان قادر به خرید دارایی‌های دولتی شده و بانک ملی مجارستان با نرخ بهره ۱۶ تا ۱۷ درصد مسئول واگذاری سهام گردیده بود و براین اساس میزان بهره متعلقه بدین سهام‌ها بطور اساسی کمتر از بهره معمول یعنی۳۰ درصد بوده است. همچنین دارایی‌های خریداری شده شرکت نیز بعنوان تضمین بازپرداخت بهره بانک‌ها مشخص شده بود.
 اجاره‌ها نیز همانند موارد عرضه شده در بسیاری از کشورهای CEE  همچون مجارستان بصورت اقلامی از اتلاف هزینه‌  بشمار می‌آمد. با این وجود، در مورد شرکت ویدئوتون این موارد بصورت خلاقانه بکار گرفته شده بود. در ژانویه سال ۱۹۹۲، صاحبان جدید نسبت به فرم دهی شرکت ویدئوتون هلدینگ اقدام نموده و بر این اساس گیبراسزلر موسس و رئیس شرکت موزرتکنیکا زمام امور را بدست گرفته و همچنین و پیترلیکاتوس و اتوسینکو، هر دو از شرکت موزرتکنیکا، تیم مدیریت جدید را راه‌اندازی نمودند. کارآفرینی آنها منجر به بروز میزان اشتغال زیاد و رشد قابل توجهی گردید.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 ۷- یک قدم به عقب دو قدم به جلو
ONE STEP BACK TWO STEP FORWARD
 
 درطی دوره سوسیالیستی شرکت ویدئوتون بعنوان یک سازنده محصولات کامل با نام تجاری خود فعالیت داشت. در دوره‌های بین ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ و تا سال ۱۹۸۹ ویدئوتون نسبت به تولید محصولات با نام تجاری خود اقدام می‌نمود که شامل محصولاتی نظیر رادیو، تلویزیون سیاه سفید، ادوات دریافت رادیویی نظامی، ضبط استریوی ماشین، ترمینال‌های کامپیوتر، اتوماسیون اداری و چاپگرهای خطی بودند. تولید این محصولات در اوایل دهه ۱۹۹۰متوقف شد.
 شروع مجدد کار این شرکت بعنوان تولید کننده مقاطعه کاری منجر شد تا بخش‌های تحقیق و توسعه این شرکت متوقف گردد. براین اساس شرکت ویدئوتون اغلب نیروی کار این بخش خود را در طی سال ۱۹۸۹ از دست داد. با این وجود، حتی در آن ایام که این شرکت دارای بخش تحقیق و توسعه قابل توجهی نبود، پتانسیل لازم در جهت ارائه طرح‌های خلاقانه تولیدی در این زمینه وجود داشت. درعوض، ۲۰۰۰ کارمندی که در بخش‌های مختلف تحقیق و توسعه کار می‌کردند نسبت به توسعه فرآیندهایی جهت تولید محصولات کارخانه‌ای دیگر اقدام کرده و براین اساس آنها بعنوان یک نیروی «آتش‌نشان» دست به اقدام زده و از این طریق سعی نمودند تا نسبت به یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات پیش روی خود در زمان مقرر اقدام ورزند. با این حال، برحسب منابع شرکت ویدئوتون، در این دوره مهندسین تحقیقات و توسعه نسبت به طراحی محصولاتی برای شرکت آمریکن دیتاپروداکت و شرکت فرنچ سیدو اقدام نمودند (البته این شرکت بعدا به نام SEMS خوانده شد و درحال حاضر شرکت BULL خوانده می‌شود).
 شرکت ویدئوتون راهکارهای جدیدی را برای طراحی مهندسی محصولات در نظر گرفته و براین اساس بعنوان پیشرو بازار کمکون مطرح گردید.
میزان فعالیتهای این شرکت از سال ۱۹۸۹ به سمت تولید مقاطعه‌کاری گرایش یافته و بر این اساس فعالیتهای آن توسعه یافته است. بعنوان یک تولید کننده قدیمی ویدئوتون نسبت به تولید سیستم‌های بلندگو، تلویزیون رنگی و سیستم‌های ارتباطات دفاعی اقدام نمود. اغلب این محصولات را شرکت ویدئوتون تحت نام شرکتهای دیگر بفروش می‌رساند. ویدئوتون دارای یک شرکت تجارت خارجی و چندین دفتر فروش خارج از کشور می‌بود، اما این موارد از سال ۱۹۹۳ به بعد بسته شدند.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 ۸- چالشهای استراتژیک: چگونگی اجتناب از تله‌های مقاطعه‌کاری
STRATEGIC CHALLENGE: HOW TO AVOID SUBCONTRACTING TRAP
 
قضیه شرکت ویدئوتون نشان دهنده آن است که امور مربوط به مقاطعات فرعی بعنوان روش بسیار خوبی برای دسترسی به بازارها، تکنولوژی و مسائل مالی بشمار می‌آید. با این وجود، نقصهای آن نیز بدین صورت است که در برخی از مواقع اشخاصی که نسبت به انتقاد قراردادهای فرعی اقدام می‌کنند ممکن است در تله‌ای گیر افتند که ظرفیت تولید و حتی امکانات تحقیق و توسعه و طراحی محصولات آنها دقیقا در خدمت منافع مشتریان قرار گرفته و در حقیقت خود آنها دچار نقصان و فراموشی در این قضیه می‌گردند. علاوه بر این،‌ افراد مقاطعه‌کار ممکن است بدین واسطه از بازار دور شده که این روال بواسطه عدم داشتن فعالیتهای مربوط به بازاریابی و یافتن منابع می‌باشد.
 چالش استراتژیک چگونگی برون برون رفت از تله ایجادی می‌باشد که باعث بوجود آمدن وابستگی و کم گشتن ارزش افزوده می‌گردد. استراتژی شرکت ویدئوتون برای چنین موردی بحساب آوردن ۳ بعد زیر می‌باشد:
۱- گسترش تعداد قراردادها
این هدف بطور خاص بصورت ذیل بیان می‌شود:
شرکت ویدئوتون برای گسترش افقی خود بوسیله جذب فعالیتهای بیشتر و بیشتر مقاطعه‌کاری اقدام نموده و بر این اساس نسبت به ارائه درخواستهای خود به MNCهای بزرگ اقدام می‌کند تا آنکه آنها امر تولید خود را به منابع خارجی یعنی شرکت ویدئوتون سپرده و بدینوسیله ساختارهای موجود مورد بهره برداری قرار گیرد.
۲- جامعیت به سمت جلو
هدف شرکت ویدئوتون حرکت به سمت جلو با بهره‌گیری از زنجیره ارزش افزوده و طی مراحل مختلف می‌باشد، همانگونه که در نمودار ۱ مشخص گردیده است.
۳- اشتراک مساعی
این هدف نیز بصورت صریح بدین گونه بیان می‌گردد که: شرکت ویدئوتون نسبت به بوجود آوردن اشتراک مساعی بین شرکتهای گروه اقدام می‌کند، شامل کارخانه‌های تولید کننده خودی،‌ شرکتهای دارای شرکای واحد و همچنین شرکتهای دارای سابقه با برقراری ارتباطات و تکنولوژی از طریق:
  • دسترسی بهتر و بهره‌گیری کامل از اطلاعات مشترک در زمینه کلیه سطوح تولید.
  • تحرک کارکنان بین پروژه‌ها براساس نیازها، که منجر به حساسیت کمتری در مقابل نوسانات و تغییرات می‌گردد.
  • بوجود آوردن همکاری،‌ عقد قراردادهای مقاطعه‌کاری داخل شرکتی و در کل مجارستان.
ما این سه استراتژی را در نمودار ۱ نشان می‌دهیم. این نمودار نشان دهنده آن است که چالش استراتژیکی کلیدی بوجود آوردن اشتراک مساعی بین قراردادهای واحد می‌باشد. بطور مثال، گسترش قراردادها بدون پیشبرد ارزش افزوده یا دارای آن، اما برای تعداد اندکی از شرکاء، هر کدام دارای نقصهای مربوط به خود می‌باشند.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

۹- تاثیرات رشد شرکت ویدئوتون: جابجایی و دسته‌بندی
EFFECTS OF VIDEOTON GROWTH: RELOCATIONS AND CLUSTERING
 
شرکت ویدئوتون بعنوان یک تولید کننده مقاطعه‌کاری مهم مطرح می‌باشد، البته اگر آن را بعنوان مهمترین شرکتهای مقاطعه‌کار در زمینه صنایع الکترونیک بشمار نیاوریم. تعداد زیادی از شرکای خارجی این شرکت نسبت به جابجایی فعالیت‌های خود به سمت ویدئوتون اقدام نموده‌اند. در ذیل ما نسبت به ارائه نام چندین مورد از شرکتهای که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با ویدئوتون در ارتباط هستند اقدام می‌کنیم:
  • در سال ۱۹۹۸ شرکت تگزاس ایستیرومنتس و ویدئوتون نسبت به عقد قرارداد ۷ ساله اقدام نموده که در آن شرکت تگزاس ایستیرومنتس تولید قطعات خود را از آورسای ایتالیا به مجارستان منتقل نمود.
  • از آوریل ۱۹۹۶ بخشی از تولیدات لوازم صوتی ماشین بوسیله شرکت فرانسوی کن‌وود الکترونیکس برتد (KEB) به شرکت ویدئوتون واگذار شد.
  • شرکت IBM تولید درایوهای هارد دیسک خود را از هاوانت در همشایر انگلستان به مجارستان انتقال داد.
  • شرکت ماتسوشیتا نسبت به انتقال کارخانه تولید ادوات صوتی خود از سنگاپور به مجارستان اقدام نموده و آن را به شهر Szekesfehervar با هزینه ۲۵ میلیون دلار انتقال داد.
  • شرکت فیلیپس و گروندیک نیز نسبت به تغییر کارخانجات خود از نورنبرگ و وین به کارخانه جدید در مجارستان، فیلیپس باندیلینگ، اقدام نموده که شرکت فوق‌الذکر یکی از مقاطعه‌کاران شرکت ویدئوتون می‌باشد.
  • در نهایت، شرکت ویدئوتون نیز نسبت به گسترش مراکز خود در بلغارستان اقدام نموده و همچنین تصمیم دارد نسبت به گسترش کارخانجات خود در رومانی نیز اقدامهای لازم را انجام دهد. با وجود آنکه این موارد ممکن است دارای حوزه وسیعی نباشند، این ایده را القا می‌کنند که ظهور معماری صنعتی جدید در بخشهای گسترده‌تری در اروپا در حال شکل‌گیری می‌باشد.

رشد سرمایه گذاری شرکتهای کارآفرینی

 ۱۰- نتیجه‌گیری  CONCLUSIONS
تغییر ساختار و رشد متعافب شرکت ویدئوتون را نمی‌توان تنها بعنوان یک مورد کارآفرینی منحصربفرد تشریح نمود بدون آنکه این موضوع را به حساب آورد که موفقیت این شرکت همچنین براساس یکپارچگی و یکنواختی شبکه‌های مختلف حاصل گردیده است.
 حضور شرکتهای خارجی و تقاضاهای آنها از طریق MNCها که به سمت مجارستان روان می‌باشند، همراه با پشتیبانی بوسیله سیاستهای محرک دولت، نقش قابل توجهی را در این امر بازی نموده است.  علاوه بر این، راهکارهای محلی جهت جذب شرکتهای خارجی و ایجاد تحصیلات لازم برای آنها از طریق پارکهای صنعتی یکی از راهکارهای می‌باشد که باعث ارتقای عملکرد بازیگران دیگر در این عرصه گردیده است. همچنین ویژگی‌های ورود به اتحادیه اروپا و مجاورت آن با بازارهای این اتحادیه جزء مواردی بود که باعث تشویق شرکتهای خارجی برای ورود به این عرصه شده است. حضور هم زمان این عوامل برای فهم آنکه چرا شرکت ویدئوتون به موفقیت دست یافت لازم می‌باشد. موفقیت این شرکت نه تنها نتیجه شبکه‌های انفرادی توسعه بشمار می‌آید، علی‌الخصوص شرکت ویدئوتون هولدینگ بعنوان یک عامل باسازی اقتصادی، بلکه جامعیت بخشیدن شرکت ویدئوتون و شبکه‌های محلی بصورت یکپارچه در شبکه‌های شرکتهای جهانی نیز از جمله عوامل موفقیت شرکت بشمار می‌آیند.
 کارآفرینی به تنهایی نمی‌تواند توضیح دهنده این حقیقت باشد که چرا اغلب دیگر شرکتهای الکترونیکی موجود در جامعه سوسیالیستی با شکست روبرو گردیده‌اند. با این وجود در صورتی که ما کیفیت شبکه‌ها و همچنین (عدم) یکپارچگی آنها را بعنوان فاکتورهایی در پس پرده شکستها و موفقیتهای آنها بشمار آوریم می‌توان نسبت به استنتاج در زمینه این موارد بصورت آشکار اقدام کرد.
 در نهایت شرکت ویدئوتون نشان داد که داشتن حالت مدرنیزه شدن با کنترل داخلی یک پدیده امکان‌پذیر می‌باشد. دگرگونی و مرحله گذار در شرکت ویدئوتون بدون هیچگونه سرمایه‌گذاری مستقیم قابل توجه خارجی محقق شد. با این وجود، حتی پدیده مدرنیزه کنترل شده داخلی می‌بایست برای اغلب ویژگی‌های استراتژیکی خود، مخصوصا دسترسی به بازارها و مسائل مالی، به شرکای خارجی تکیه داشته باشد. ترکیب کارآفرینی و چندین عامل دیگر در فضای محلی،‌ ملی و جهانی این مسئله را عنوان می‌نماید که آیا می‌توان نسبت به تکرار مدل ویدئوتون اقدام نمود یا خیر؟ صرفنظر از این قضیه شرکت ویدئوتون ارائه دهنده درسهای بسیار با ارزشی برای اشخاصی می‌باشد که با چالشهای مشابه‌ای در CEEC مواجه هستند.
واژه نامه Vocabulary
شرکت اقتصادی سرمایه گذاری   
Enterprise
کارآفرینی
Entrepreneurship
انطباق شبکه‌ای
Network Alignment
مقاطعه کاری
CONTRAC
ادامه حیات
SURVIVAL
رشد
GROWTH
اروپای شرقی
EAST EUROPE
هماهنگ کننده
ORGANISER
پارک‌های صنعتی
INDUSTRIAL PARKS
شبکه‌های محلی 
LOCAL NETWORKS
چالشهای استراتژیک
STRATEGIC CHALLENGES
تله
TRAP
تولید کننده
manufacturer
مجارستان
Hungary
مصرف کننده
Consumer

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.