مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۴
کد مقاله
TXT04
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
معرفی رنگ تیوفن بر پایه ترکیبات آزورنگهای دیسپرس برای پارچه‌هایی با جنس پلی استر
نام انگلیسی
Thiophene based monoazo disperse dyes for polyester fabrics
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
۲-آمینو-۳-کربوکسی-۴- ۵-دیمتیل‌تیوفن- رنگهای دیسپرس- حمام رنگ- تثبیت- پلیمرها- ثبات رنگ.
کلمات کلیدی به انگلیسی
۲-amino-3-carbethoxy-4-5-dimethylthiophene- disperse dyes- exhaustion- fixation- polyester- fastness
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور        

 

معرفی رنگ تیوفن بر پایه ترکیبات آزورنگهای دیسپرس برای پارچه‌هایی با جنس پلی‌استر

 چکیده
یک سری از رنگهای دیسپرس مونو‌آز و با ترکیب ۲-آمینو-۳-کربوکسی-۴ و۵-دی‌متیل‌تیوفن با انواع مختلفی از N آریل‌مال‌ایمیدها ساخته می‌شوند. رنگهای دیسپرس مونوآزو توسط تحقیقات انجام شده با دستگاه طیف سنج IR و تجزیه عنصری شناسایی می‌شوند. این رنگها با غلظت ۲% برای پارچه‌پلی استر شید رنگی زرد روشن تا قهوه‌ای استفاده می‌شوند که ثبات نوری خوب وثبات شستشویی عالی را داشته و ثبات مالشی، تعرق وتصعیدی آنها نیز بسیار خوب می‌باشد.
درصد جذب رنگ حمام رنگرزی و تثبیت رنگی آنها بر روی منسوجات نیز بسیار خوب گزارش شده است.

 

کلمات کلیدی: ۲-آمینو-۳-کربوکسی-۴، ۵-دی‌متیل‌تیوفن، رنگهای دیسپرس، حمام رنگ، تثبیت، پلیمرها، ثبات رنگ.

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس

 

مقدمه
شیمی رنگهای آلی قابل پیش‌بینی نیست. برخی از رنگها بر اساس سیستم ترکیبات همگون و یکنواخت مولکولی استوار هستند، مثل رنگهای ماووین یا اینکه دارای ساختار شناخته شده قدیمی هستند. مثل رنگ ایندویگو(نیلی).
نوع یکنواخت تحت عنوان رنگهای دیسپرس(پخش شونده) مطرح می‌شود که نوع پیچیده‌تر و برای شرایط رنگرزی تحت فشار محسوب می‌شوند و بر پایه گروه آمینها بنا شده‌‌اند و طیف گسترده‌ای از شیدهای رنگی را شامل می‌شوند که در صنایع نساجی کاربرد دارند و بر پایه رنگهای دی‌آزو ساخته میشوند. اگثر آنها با روشهای تکنیکی خاص و نمودار رنگرزی تعریف شده، به کار گرفته می‌شوند و شامل پنج حلقه مولکول آلی و گروههای سولفور می‌باشد که گروههای آمینو آنها دی‌آزو شده‌اند. این گروه شامل طیف کامل رنگهای قرمز تا آبی بوده و شرایط رنگرزی مناسب و اقتصادی و مقرون به صرفه‌ای را شامل می‌شوند(برای تولیدکننده و مصرف‌کننده). رنگهای هیدروفوبیک مونوآزو شامل حلقه‌های تیوفن هستند توسط فردی به نام Dann در سال ۱۹۴۹ کشف شد. این کار توسط گروه تحقیقاتیDickey ازEastman Kodak 1950 تکمیل شد. و نتیجه تحقیقات منتشر گردید و یک نسخه از آن در مورد رنگهای دیسپرس در سال ۱۹۵۸ توزیع گردید.
در این مقاله روش ساخت -Nآویل‌مال‌ایمید براساس ۲- آیمینو تیوفن ۴a-h توضیح داده می‌شود. برای تولید دو ترکیب فوق ۲آمینو، ۳کربوکسی،۴و۵ دی‌متیل‌تیوفن دی‌آزودار شده و با نوع خاصی از -N آریل‌مال‌ایمید، ۳a-h  ترکیب می‌شود تا رنگهای دیسپرس ۴a-h آزو را تولید نماید.
رنگها آزمایش خود را با موفقیت برای منسوجات پلی‌استر پشت سر گذاشته‌اند و درصد جذب رنگ تثبیت و انواع ثبات و خصوصیات آنها ارزیابی شده است.
 
انجام آزمایش :
خصوصیات مواد :
کلیه مواد شیمیایی مورد استفاده در این روش برای تولیدرنگهای ۴a-h تولیدی تجاری داشته و در دسترس هستند. همه حلالهای بکار رفته برای تجزیه و تحلیل مواد و رسوبات آنها نیز در دسترس می‌باشند.
روشها ی آزمایش :
۲- آمینو ۳- کربوکسی ۴ و۵ دی‌متیل تیوفن را آماده کنید. عناوین مواد در فهرست ضمیمه مقاله آمده‌اند.

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس

 

روش رنگرزی :
برای رنگرزی پارچه‌های پلی‌استری طبق دستور ذیل عمل نمایید:
درصد جزئی رنگ و تثبیت رنگینه :
درصد جذب رنگ از حمام رنگرزی و بالا بودن ثبات شتشوی آن با استفاده از روشهای شاخته شده محاسبه می‌گردد.
 
آزمایشات ثبات رنگینه بر روی پارچه :
ثبات نوری، ثبات تصعیدی و ثبات در برابر تعرق طبق استاندارد ۱۹۷۸- ۱۰۰۶ :BS کنترل می‌شود و ثبات شستشویی طبق استاندارد: ۱۹۷۹-۷۶۵ :IS ثبات مالشی با دستگاه کراک میتر(Atlas) طبق استاندارد ۱۹۶۱ – AATCC اندازه‌گیری می‌شود.
جزئیات آزمونهای متفاوت رنگی قبلا ارائه شده است و اطلاعات آن در جدولIII آمده است.
 
روش عمومی کار :
نقطه ذوب مواد توسط روش کاپیالاری باز( لوله موئینه ) اندازه‌گیری می‌شود. طیف جزئی مرئی رنگ و محلول آن توسط دستگاه طیف‌سنج کارل زاینUV/VIS (Specord) اندازه‌گیری می‌شود. تجزیه عنصری آن توسط دستگاه Carlo Erba 1108 انجام می‌شود. طیف‌سنجی مادون قرمز نیز توسط سیستم perkin Elmer – KBr مدل ۹۸۳ انجام می‌شود.
بررسی نتایج :
ساخت رنگینه ۲ آمینو ۳ کربوکسی ۴ و ۵ دی‌متی تیوفن (۱):
واکنش gewal که براساس متراکم‌سازی کتون‌ها استواراست با استفاده از نیتریلهای فعال شده مثل سیانواستیک استرها و سولفورها با حضور یک آمین آلیفاتیک در دمای اطاق انجام می‌گیرد. ۲ آمینو ۳ کربوکسی ۴ و ۵ دی‌ستی تیوفن ۱ یک ترکیب واسطه‌ای در ساخت گروههای مختلف رنگی بحساب می‌آید. در روش ساخت با تغلیظ ۲ بوتانون با استفاده از اتیل سیانواستات و سولفور با حضور دی‌اتیل آمین بعنوان کاتالیز و روش gewal استفاده شده است.

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس

 

طیف سنجی مادون قرمز رنگها :
طیف IR (مادون قرمز ) برای رنگهای ۴a-h بصورت طول باند ۳۲۰۰-۳۰۸۵ cm-1 (پیوند c-h از -N فنیل مالمید )، ۱۵۹۵-۱۵۸۰ cm-1، (s) 835-825 (w) 955-945. cm-1 ( C=C پیوندی با C=O ).
خصوصیات فیزیکی رنگینه‌ها :
رنگهای ۴a-h که قهوه‌ای تیره هستند جامد بوده و محلول رنگی قهوه‌ای و قرمز تیره را در DMF ارائه می‌دهند. خلوص رنگها توسط سیستم TLC با استفاده‌از استات بنزن   (۴:۱) اندازه‌گیری می‌شود. با استفاده از طیف ‌سنجی سیلیکا هر رنگینه نقطه رنگی منفردی را ارائه می‌دهد. کلیه رنگهای کریستالی شده دارای نقطه ذوب مشخص و پارامترهای آنها در مورد آنالیز عنصری در جدولII آمده است.
خواص رنگی و طیفی رنگها :
رنگ قهوه‌ای تیره بیشترین جذب را بین طول موجهایnm 530 و ۴۹۵ دارد. اطلاعات حاصله نشان می‌دهد مقدار حداکثر جذب رنگها به ماهیت و موقعیت ترکیبات جانبی در حلقه آریل دارد. مقدار لگاریتمی ضریب جذب مولار( log e ) برای رنگها عین ۹۲/۳ – ۲۰/۳ است. که شدت جذب خوبی را نشان می‌دهد یکی از عوامل این مطلب سطحی بودن مولکولهای رنگینه است. که پایین بودن شرایط نامساعد را برای ۵ حلقه مولکولی باعث می‌شود. قضیه مقاومت مولکولی دلیلی برای بررسی رنگی   ۲- آمینوتیوفن می‌باشد.
درصد جذب رنگ و ثبات آن :
جدول یک مقادیر مختلف درصد جذب رنگ و ثبات آنها، برای همه رنگهای ۴a-h برای منسوجات تقریبا خوب تا خیلی خوب را دسته‌بندی کرده است. پارچه‌های پلی‌استر که بیشتر فشردگی دارند غیرآبدوست و ساختار کریستالی داشته و انتشار رنگ در آنها با آهستگی انجام می‌شود.

پلی استر رنگ تیوفن آزورنگهای دیسپرس

 

نتیجه ‌گیری
ترکیبات دی‌آزو در واکنش gewald برای ساخت رنگهای زرد روشن تا قهوه‌ای دیسپرس بکار می‌روند. ترکیب دی‌آزو ناجور حلقوی ضعیف برای این کار مورد نیاز است که می‌توان به نیتروزیل سولفوریک اسید برای انجام دی‌آزو دارکردن مناسب با عدم انجام واکنشهای جانبی ناخواسته پس از دی‌آزو دار کردن اشاره نمود. اتم سولفور شامل ۵ ظرفیت حلقه اشتراکی با مولکولهای جانبی است که برای تعویض گروههای رنگ‌زا در ترکیبات دی‌آزو آنلین می‌باشد.
زیرا اندازه کوچک مولکولها و خواص ذاتی آنها در حلقه‌های تیوفن کشش الکترونی برای تعویض گروههای کربواتوکسی برای تابلین دیسپرس بهتر مؤثر می‌باشند، همچنین رنگ‌پذیری و پیوستگی ذاتی در ساختار مولکولها نیز استحکام و ثبات رنگی بالایی را سبب می‌شوند.
مولکولهای کوچک وضعیت بهتری را در جذب پارچه و ثبات آن ایفا می‌کنند. همچنین خشک کردن پس از رنگرزی راحت‌تر بوده و ثبات تصعیدی آن نیز بالاتر است. این خواص موجب برتری این رنگها نسبت به رنگهای آبی آنتراکینون شده است.
پارچه‌های رنگ شده دارای ثبات نوری خوب(۳-۲، خیلی خوب ۵-۴ و عالی ۵) هستند و ثبات شستشویی، تعرق، مالشی و تثبیتی آنها نیز به همین صورت دسته‌بندی می‌شود.
نکته قابل توجه درجه روشنی و ثبات بعد از شستشوی پارچه است که درجه‌بندی خوب تا عالی را برای این رنگها به همراه دارد.
کاربرد اتمهای سولفور همراه رنگهای دیسپرس تیوفن برای پلی‌استر موفقیت خوبی را به همراه دارد.
این رنگها برتری خاصی در مورد آماده‌سازی، میزان جذب(شفافیت شیدرنگی)، یکنواختی و ثبات تصعیدی بالا را ارئه می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.