مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه شیمی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده شیمی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۷۸
کد مقاله
CHEM78
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام
نام انگلیسی
Novel Methods for Desulfurization of Petroleum Fractions
تعداد صفحه به فارسی
۱۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
گوگرد زدایی, اجزای نفت خام, کربن فعال, گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Desulfurization, Petroleum fractions, Activated carbon, Ultrasound-assisted oxidative desulfurization
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه آزاد، آبادان، ایران
مرجع به انگلیسی
Department of Chemical Engineering Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan
کشور
ایران

 

 روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

چکیده
به علت نیاز به محتوای پایین گوگرد در اجزای نفت خام، توسعه روشهای جایگزین برای گوگردزدایی اجزای سنگین نفت خام ضروری است. به خاطر معایب فناوریهای HDS نظیر هزینه، ایمنی و محیط زیست سبز، روشهای جدیدی توسعه یافته اند. یکی از این روشها، گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت (آلتراسوند) می باشد. با استفاده از گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت، ترکیباتی نظیر بنزوتیوفن و دی بنزوتیوفن می توانند اکسید شوند. یک روش جایگزین، حذف گوگرد از اجزای سنگین نفت خام با استفاده از کربن فعال در یک ستون بسته به حالت ناپیوسته می باشد. حذف ترکیبات گوگردی در این شرایط به حدود ۹۹% می رسد. مهمترین خاصیت کربن فعال، توانایی جذب سطحی آن است که به علت مساحت سطح بالا و حجم زیاد حفره در آن می باشد.

 

کلیدواژه ها : گوگردزدایی، اجزای نفت خام، کربن فعال، گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

۱- مقدمه
وجود گوگرد در اجزای سنگین نفت خام منجر به نشر SOx می شود که سلامتی عمومی را به خطر می اندازد. اکثر کشورها برای کنترل آلودگی هوای ناشی از سوختن اجزای سنگین نفت خام، قانون جدیدی را که مستلزم استفاده از اجزای نفت خام با گوگرد پایین است، تصویب کرده اند. این امر بدین معنی است که محتوای گوگرد در اجزای نفت خام استفاده شده در وسایل نقلیه، تا ppm 15 حذف می شود. فرایند هیدروگوگردزدایی سالها بخشی از پالایشگاهها بوده است اما قوانین جدید فناوری بهتری را در این حوزه وضع کرده است. در طی سالیان گذشته، فناوریهای جایگزین بوسیله تعدادی از محققین بررسی شده است]۷-۱[ ، که از این میان، گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت توجه گسترده ای را به خود جلب کرده است. در تحقیق حاضر، گوگردزدایی اکسنده از نفتا و پنتان به کمک فراصوت در سیستم هیدروژن پروکسید/ استیک اسید مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین، گوگردزدایی در کربن فعال و بسترهای بسته و دارای الک مولکولی، به عنوان یک فناوری جایگزین، مطالعه شده و نتایج با گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت مقایسه شده است.

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

 
۲- بخش تجربی
مواد و ابزارها
نفتا، پنتان، استیک اسید، هیدروژن پروکسید، کربن فعال به صورت پودر و گرانول، الک مولکولی، دی متیل دی سولفید و سیلیکاژل از شرکتهای پتروشیمی آبادان و تبریز تهیه شدند.
برای انجام آزمایشها،  از هفت جزء نفت خام با محتوای گوگرد متفاوت ppm 530 ، ppm 22 ، ppm 17،  ppm 8/5 ، ppm 5/3 ، ppm 5 و ppm 3/6 استفاده شد.
یک دستگاه فراصوت ساخته شده توسط شرکت صوت و مواد (Sonics and Materials) بکار برده شد. ترکیبات گوگردی در خوراک بوسیله کروماتوگرافی گازی در شرکت پتروشیمی تبریز آنالیز شد. همچنین، از یک دستگاه پایلوت (طول: m 1 و عرض: cm 10 ) برای گوگردزدایی ناپیوسته نفتا و پنتان استفاده شد.

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

 
۳- نتایج و مباحث
در ابتدا، cc 100 نفتا با محتوای گوگرد اندازه گیری شده ppm 22 به مدت ۱۰ دقیقه در حمام فراصوت قرار داده شد و cc 1 استیک اسید و cc 1 هیدروژن پروکسید به آن اضافه شد. خلوص هیدروژن پروکسید ۳۰% خوانده شد. نتایج حاصل از اندازه گیری گوگرد، بازده حذف ۶۰% را در مدت ۱۰ دقیقه نشان داد که بدین معنی است که گوگرد باقیمانده ppm 8/8 می باشد. آزمایشها نشان دادند که بهترین نتایج حاصل از گوگردزدایی در فرکانسهای kHz 200-20 به دست می آیند. بهترین شرایط ترجیحا در فرکانسهای kHz 50-20 حاصل می شوند. بهترین نتایج ترجیحا در محدوده توان W/cm2 300-30 یا W/cm2 100-5 به دست می آیند. بطورکلی، آنالیز صوتی آلاینده های آلی در محلولهای آبی در فرکانسهای بالا(kHz 850-20) منجر به بازده بالاتری نسبت به فرکانسهای پایین (kHz 80-20) می شود. سرعت گوگردزدایی در سرعتهای توان پایین (W/cm2 4/0-1/0) در سیستم نفتا-هیدروژن پروکسید-استیک اسید با سرعت توان کاهش می یابد. با این وجود، اگر توان فراصوت (آلتراسونیک) بالاتر از W 200 باشد، گواهی می دهیم که سرعت گوگردزدایی با توان فراصوت افزایش می یابد که این امر به خاطر حفره سازیها می باشد. همچنین توان فراصوت با حجم محلول رابطه دارد. محدوده معین فراصوت W 200-50 است درحالیکه حجم محلول که در محدوده cc 60-50 می باشد، بهترین گوگردزدایی ممکن را ارائه می دهد. محلول فراصوت شده قبلی متشکل از فازهای آبی و آلی می باشد. فاز آلی شامل سولفونهای حاصل از واکنشهای اکسایشی می باشد. ما سولفونها را با استفاده از استخراج مایع- مایع به کمک محلول قطبی دی متیل فرمامید به دست آوردیم. نفتای اکسید شده دو بار با دی متیل فرمامید استخراج شد. در بازیافت ثانویه، نفتا حدود ۱۰% افزایش یافت. بازده گوگردزدایی با افزایش سرعت و تعداد استخراجها در محلول افزایش یافت.

روشهای جدید برای گوگرد زدایی اجزای نفت خام

۴- نتیجه گیری
در این پروژه تحقیقی، گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت با سیستم بستر بسته کربن فعال برای حذف گوگرد از نفتا و پنتان مقایسه شده است. آزمایشهای اولیه نشان می دهند که هنگام استفاده از هیدروژن پروکسید بدون استیک اسید، گوگرد حذف شده خیلی پایین است (حدود ۲۰%) اما هنگام استفاده از استیک اسید، تحت شرایط مشابه ، سرعت تا حد قابل توجهی افزایش می یابد(۶۰%). همچنین آزمایشهای دیگر نشان می دهند که هنگام استفاده از کربن فعال تحت حالت ناپیوسته بالاترین سرعت حذف گوگرد می تواند مشاهده شود (۱۰۰%) در حالیکه هنگام استفاده از این سیستم در حالت پیوسته سرعت حذف گوگرد کاهش می یابد. روش گوگردزدایی اکسنده به کمک فراصوت برای حذف گوگرد در مقایسه با روشهای متداول دیگر مانند HDS مزیت مهمی دارد. در این روش، آزمایشها می توانند در فشار اتمسفری و دماهای نسبتا پایین انجام شوند. همچنین، در این روش برای حذف گوگرد به هیچ کاتالیزور فلزی نیازی نیست. کار تحقیقی حاضر نشان می دهد که روشهای فراصوت و بستر بسته کربن فعال، جایگزینهای مناسبی برای حذف گوگرد از ترکیبات نفتی مختلف می باشند.  
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.