مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

شماره       
۲۰۵
کد مقاله
COM205
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رویکرد کلونی زنبور عسل مصنوعی برای رتبه بندی صفحات وبی
نام انگلیسی
Artificial Bee Colony (ABC) Approach for Ranking Web Pages
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
وب جهانی, موتور جستجو, کلونی مصنوعی زنبور عسل, علاقه کاربران, مجموع لینک دهی به وب سایت, نرخ آنالیز رشد
کلمات کلیدی به انگلیسی
WWW, Search engine, Artificial Bee Colony (ABC), User
interest, Total web site linkage, growth analysis rate
مرجع به فارسی
ژورنال بین المللی برنامه های کاربری کامپیوتر
دپارتمان علوم کامپیوتر، دانشگاه اندرا، هندوستان
مرجع به انگلیسی
International Journal of Computer Applications
کشور
هندوستان

 

رویکرد کلونی زنبور عسل مصنوعی برای رتبه بندی صفحات وبی

چکیده
وب گسترده جهانی (WWW) رشد سریع و قابل توجهی را در تمامی ویژگیهای مرتبط تجربه می نماید و به عنوان یک منبع انبوه و گسترده اطلاعاتی در جهان بشمار می آید. در رویکرد بازیابی اطلاعات، موتورهای جستجوی وبی به عنوان ابزارهای قابل توجه برای یافتن و دسترسی به محتویات وب تلقی می شوند. هدف اصلی یک موتور جستجو ارائه اطلاعات مرتبط به کاربران بر مبنای نیازهای آنها می باشد. بر این اساس، موتورهای جستجو به طور کلی نتایج زیادی را در پاسخ به پرس و جوی کاربران ارائه می نمایند. جهت محدودسازی نتیجه جستجو، لازم است تا قابلیت تخصیص رتبه به صفحات وبی در یک حالت کارآمد و مؤثر را داشته باشیم. الگوریتم کلونی مصنوعی زنبور عسل (ABC) یکی از جدیدترین رویکردهای استفاده شده جهت حل مشکلات بهینه سازی می باشد. این مقاله رویکرد کلونی مصنوعی زنبور عسل (ABC)، به عنوان یک روش جدید برای وب کاوی، مخصوصاً در ارتباط با رتبه بندی صفحات وبی، را ارائه می نماید. این الگوریتم ویژگیهای مورد علاقه کاربران، مجموع لینک به صفحات وبی و همچنین نرخ آنالیز رشد را جهت مشخص سازی رتبه صفحات وبی مورد استفاده قرار می دهد. رویکرد ABC پیشنهادی برای رتبه بندی صفحات وبی بر روی تعدادی از مجموعه های اطلاعاتی حقیقی مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج تجربی نشان دهنده کارایی روش پیشنهادی در مقایسه با الگوریتم رتبه بندی متعارف می باشد.

کلمات کلیدی: WWW، موتور جستجو، کلونی مصنوعی زنبور عسل (ABC)، علاقه کاربران، مجموع لینک دهی به وب سایت، نرخ آنالیز رشد

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

 

۱- مقدمه
رشد نمایی داده های وب جهانی (WWW) به عنوان یک چالش برای موتورهای جستجو به شمار می آید. بر این مبنا کاربران می بایست از ابزارهای فراخوانی یا بازیابی اطلاعات برای حاصل آوردن داده های مورد نیاز خود استفاده نمایند. موتور جستجو به عنوان ابزاری بکار گرفته می شود که توانایی یافتن اطلاعات ضروری در وب جهانی را دارد. معماری موتور جستجو در شکل ۱ نشان داده شده است که شامل سه مؤلفه اصلی ذیل است: کرالر / برنامه خزنده، ایندکسر / نمایه گر و مکانیزم رتبه بندی [۱] برنامه کرالر یا سیستم خزنده اقدام به جستجوی وب و جمع آوری صفحات وبی می نماید. صفحات وبی جمع آوری شده به ماژول ایندکس ساز ارسال می شوند. این ماژول قابلیت ایجاد و حفظ ایندکس ها یا نمایه های مرتبط را خواهد داشت. به هنگامی که یک کاربر اقدام به ایجاد یک روند پرس و جو در برنامه رابط موتور جستجو می نماید، جزء پردازشگر پرس و جو کلمات کلیدی مورد نظر را با شاخص موجود تطبیق داده و نهایتاً اقدام به بازگرداندن آدرس ها یا URL های صفحات وبی به کاربران می نماید. مکانیزم رتبه بندی قبل از آنکه نتایج به کاربران نشان داده شود اعمال می شود. فرآیند رتبه بندی صفحات در ابتدا جهت رتبه بندی اهمیت صفحات وبی در محیط وب ارائه شد. این مورد به عنوان یک ضروریت اصلی موتورهای جستجو به منظور به روزرسانی نتایج به صورت بسیار سریع تلقی می شود [۲].
در هر سیستم بازیابی یا فراخوانی اطلاعات فرآیند رتبه بندی نقش مهمی را به عهده دارد. غالب موتورهای جستجو  میلیون ها  صفحه  وبی  را با توجه به یک جستجوی خاص باز می گردانند، که خود عملاً  امکان بررسی تمامی نتایج حاصله را برای کاربران غیرممکن می سازد. بنابراین فرآیند رتبه بندی به عنوان یک ابزار مناسب و مفید در جستجوی وب تلقی می شود. بر مبنای محتوا و قابلیت اتصال پذیری صفحات، رتبه بندی به دو دسته تقسیم می شود. رتبه بندی محتوایی یا مبتنی بر متن که خود منوط به محتوای صفحات وبی می باشد، و رتبه بندی با توجه به ویژگی های اتصال پذیری که بر مبنای تکنیک آنالیز لینک است.
دو روش آنالیز معروف لینک وجود دارند [۳]: ـ ۱) الگوریتم رتبه بندی صفحات وبی، و ۲) الگوریتم HITS

این مقاله به شرح ذیل سازماندهی شده است: بخش ۲ مختصری از ویژگی های الگوریتم رتبه بندی صفحات وبی را ارائه می نماید که شامل بررسی کلونی مصنوعی زنبور عسل نیز می باشد. بخش ۳ ارائه دهنده الگوریتم کلونی مصنوعی زنبور عسل برای رتبه بندی صفحات وبی است، بخش ۴ راهکارهای پیاده سازی روش پیشنهادی را عرضه نموده و نهایتا بخش ۵ به نتیجه گیری مطالب می پردازد.

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

 

۲- سابقه
در این بخش الگوریتم رتبه بندی و الگوریتم کلونی زنبور عسل تشریح می شود.
۲ـ۱٫ الگوریتم رتبه بندی صفحات وبی [۲]
الگوریتم رتبه بندی ارائه شده به وسیله Brin، Page و همکاران یکی از موارد بکار گرفته شده به وسیله گوگل جهت محاسبه اهمیت نسبی صفحات وبی می باشد. ارزش رتبه بندی صفحات منوط به مقادیر مرتبطی است که هر کدام از این صفحات به آن اشاره داشته و همچنین وابسته به تعداد لینک هایی است که از آن صفحات به سمت وب سایت های دیگر در نظر گرفته شده است. در چنین الگوریتمی آن دسته از وب سایت هایی که از ویژگی های اسنادی (سایتیشن) برخوردار می باشند مهمتر تلقی می شوند. مزیت رتبه بندی صفحات نه تنها در ارتباط با میزان ارجاعات به صفحات وبی بلکه توجه به اهمیت وب سایت های مرتبط نیز می باشد.
بر این مبنا ما صفحه الف را در نظر می گیریم که دارای یک سری از لینک های T1…Tn است که به آن صفحه اشاره دارد (یعنی لینک های استنادی). پارامتر d به عنوان یک ضریب میرایی به شمار می آید که می توان آن را بین ۰ و ۱ تنظیم نمود. ما غالباً این پارامتر را در حد ۸۵/۰ در نظر می گیریم. به علاوه C (A) به عنوان تعداد لینک هایی به شمار می آید که از آن صفحه به سمت بیرون هدایت شده است. بر این مبنا الگوریتم رتبه بندی صفحه الف به شرح ذیل می باشد:
۲ـ۲٫ رفتار کلونی مصنوعی زنبور عسل (ABC)
هوش جمعی / سوآرم به عنوان یک رشته مرتبط با علوم کامپیوتر به شمار می آید که در آن الگوریتم های طراحی و مطالعات مرتبط با روش های محاسباتی کارآمد برای حل مشکلات مرتبط با رفتار جمعی حشرات اجتماعی در نظر گرفته شده اند [۵]. Karaboga در سال ۲۰۰۵ اقدام به ارائه الگوریتم ABC در ارتباط با ویژگی های جمعی نموده است و بر مبنای آن رفتار حقیقی زنبورهای عسل در زمینه یافتن شهد گل و به اشتراک گذاری اطلاعات در خصوص منابع غذایی با دیگر زنبورها در کندو را مورد بررسی قرار داده است. فرآیند جستجو برای شهد در گل ها به وسیله زنبورهای عسل را می توان به عنوان یک روش بهینه سازی در نظر گرفت [۶، ۷].
Tereshko مدلی را برای رفتار کلونی زنبورهای عسل ارائه نموده است. مدل هوش جمعی گروه های زنبورهای عسل متشکل از سه مورد ذیل است: منابع غذایی، زنبورهای مستخدم، و زنبورهای غیرمستخدم.
Tereshko اجزای اصلی مدل خود را به شرح ذیل ارائه داده است [۸ـ ۱۰]:
(۱) منابع غذایی: جهت انتخاب یک منبع غذایی، یک زنبور کارگر اقدام به ارزیابی برخی از خواص مرتبط با منبع غذایی مشخص شده، همانند نزدیکی به کندو، غنای انرژی آن، مزه شهد و آسانی یا سختی استخراج غذا از منبع انرژی، می نماید. کلیه این پارامترها معرف کیفیت یک منبع غذایی می باشند.
الگوریتم پایه ABC
زنبور در فاز آغازین
تعیین حلقه
فاز زنبوران مستخدم
فاز زنبوران جستجوگر
فاز زنبوران دیده بان
حفظ بهترین راه حل یافته شده تاکنون
تا زمانی که لوپ به انتها برسد.

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

 

۳- الگوریتم پیشنهادی
کلمات کلیدی: زنبور پیش آهنگ یا دیده بان، مسیر (برای کسب اثر بیشتر)، کیفیت شهد، فاصله از شهد و کندو
ورودی ها
صفحات وبی
کلمات کلیدی متا
میزان علاقه جدید کاربران در ارتباط با صفحه وبی (I) ـ محاسبه شده به عنوان Ii-Ij، که در آن Ii: علاقه اولیه و Ij: علاقه محاسبه شده کنونی مد نظر می باشد.

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

 

۴- پیاده سازی سیستم پیشنهادی
عملکرد رقص دم جنبانی از طریق یک زنبور مستخدم سبب خواهد شد تا زنبورهای دیگر اطلاعات لازم در خصوص مسیر دسترسی به شهد یا گرده را بیابند و از فاصله غذا نسبت به کندو و کیفیت شهد موجود آگاه شوند. این سه مورد به عنوان ویژگی های اصلی به شمار آمده و در نهایت سبب حاصل آوردن توأم با موفقیت غذا می شوند. بنابراین چنین موردی را می توان به عنوان یک سیستم چند عامله در نظر گرفت. در روش پیشنهادی مسیر به سمت عسل بیشتر تحت عنوان تحلیل رشد صفحات وبی در نظر گرفته می شود، به علاوه فاصله غذا از کندو نیز به عنوان مجموع سایت هایی که به چنین صفحه ای رجوع دارند در نظر گرفته شده و کیفیت نیز به عنوان مقادیر مرتبط با  علاقه کاربران  در  نظر  گرفته  می شود.

کلونی زنبور عسل مصنوعی رتبه صفحات وبی

 

۵- نتیجه گیری
این مقاله الگوریتمی را برای رتبه بندی صفحات وبی بر حسب کلونی مصنوعی زنبور عسل ارائه می نماید. هدف این الگوریتم تخصیص یک رتبه برای صفحات وبی بر مبنای علاقه کاربران، مجموع لینک دهی سایت ها به صفحه وبی خاص (رتبه بندی صفحه)، و نرخ آنالیز رشد می باشد. فرآیند به روزرسانی موارد مورد علاقه مرتبط با صفحه وبی نیز همچنان تداوم می یابد. چنین موردی سبب می شود که هیچ صفحه وبی به صورت همیشگی در بخش فوقانی لیست جستجو قرار نگیرد. در صورتی که محتویات صفحه وبی به طور مکرر به وسیله صاحب آن وب سایت با داده های کاملاً مرتبط به روزرسانی شود، می توان اینگونه در نظر گرفت که چنین روندی بر روی صفحات وبی تأثیرگذار بوده و سبب می شود تا آن صفحه خاص از ویژگی بهتری در مقایسه با رقبا برخوردار گردد. از طرف دیگر، چنین موردی با الگوریتم رتبه بندی تحت عنوان مفهوم ارجاعی صرف و با استفاده از URL صرف نظر از محتویات واقعی آن امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه، در صورتی که محتویات ارتقاء یابد، و تصویر مناسبی از آن ارائه نشود، الگوریتم رتبه بندی صرفاً URL آن را در نظر گرفته و محتویات آن را به روزرسانی نخواهد نمود. در عین حال، الگوریتم پیشنهادی بر چنین مسئله ای فایق آمده است. آنالیز تجربی از طریق بررسی ۵۰۰۰ URL انجام شده است. نتایج قابل توجه می باشند. الگوریتم پیشنهادی را می توان برای هرگونه موتور جستجو بکار گرفت. بعلاوه، این الگوریتم را می توان برای مجموعه های متفاوت بانک اطلاعاتی نیز مورد استفاده قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.