مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه بهداشت خانواده

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده آماده گروه بهداشت خانواده - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۶
کد مقاله
FML06
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد
نام انگلیسی
Efficacy of a new method of family planning: the Standard Days Method
تعداد صفحه به فارسی
۲۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
روش روزهای استاندارد، کارایی ضد حاملگی، اطلاع از باروری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Standard Days Method; Contraceptive efficacy; Fertility awareness
مرجع به فارسی
دانشگاه جورج‌تان، ایالات متحده – الزویر
مرجع به انگلیسی
Georgetown University, USA
کشور
ایالات متحده
سودمندی روش جدید تنظیم خانواده
روش روزهای استاندارد
چکیده
روش روزهای استاندارد یک روش تنظیم خانواده بر مبنای آگاهی از باروری می‌باشد که در آن زوجها از آمیزش جنسی در طی سیکل روزهای هشتم الی نوزدهم پرهیز می‌نمایند. بر این اساس یک برنامه تست سودمندی چند- مرکزی بلند مدت، با استفاده از گروه جمعیتی نامتجانس، نسبت به تست کارایی ضدبارداری سیستم روزهای استاندارد اقدام نموده است. در این مطالعه مجموع ۴۷۸ زن در سنین ۱۸ الی ۳۹ سال در بولیوی، پرو و فیلیپین شرکت داشتند. این گروه که به گفته خود دارای سیکلهای ۲۶ الی ۳۲ روز بودند در نظر داشتند تا آبستنی خود را برای حداقل یک سال به تاخیر اندازند. با توجه بدین موضوع آنها برای چنین مطالعه‌ای انتخاب گشتند. بر این اساس داده‌های جمع‌آوری شده از جدول «حیات خود- تنظیمی» با افزایش تک پله‌ای، نشان داده است که پس از بهره‌گیری درست از این روش بعد از گذشت ۱۳ سیکل میزان احتمال حاملگی بصورت کلی ۷۵/۴% بوده است. این میزان در شرایط معمولی ۹۶/۱۱% می‌باشد. این مقاله نسبت به تشریح مطالعه و نتایج حاصله از دستاوردهای مربوطه اقدام می‌کند. نتایج بدست آمده اینگونه نشان می‌دهند که علیرغم نیاز به تغییر رفتار جنسی زوجین، به هنگامی که زن در شرایط باروری قرار دارد، روش روزهای استاندارد ارائه دهنده یک سیستم محافظتی مهم برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته می‌باشد. بر این اساس، این سیستم، در محدوده گسترده‌ای، مورد پذیرش بسیاری از زوجین قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: روش روزهای استاندارد، کارایی ضد حاملگی، اطلاع از باروری

 

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

۱- مقدمه
زوجهایی که می‌خواهند از حاملگی اجتناب نمایند و یا آنکه شرایط حاملگی را ایجاد نمایند نیازمند آن می‌باشند که اطلاعات کافی از این موضوع داشته باشند که زنان در طی سیکل قاعدگی خود به چه هنگام با احتمال حاملگی روبرو خواهند بود. برای تحصیل این مهم آنها می‌توانند از روش تنظیم خانواده بر مبنای آگاهی و هوشیاری طرفین بهره جویند. پنجره باروری سیکل قاعدگی زنان شامل تقریبا ۶ روز می‌باشد- ۵ روز قبل از تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری، با احتمالات حاملگی متغیر برای هر روز. با این وجود لازم به ذکر می‌باشد که زمان تخمک‌گذاری در بین زنان و حتی در بین سیکلهای مختلف مربوطه به یک زن متفاوت می‌باشد، حتی برخی از زنان از این نظر حالتهای متغیر بیشتری را در مقایسه با دیگران تجربه می‌کنند. روش آگاهی- محور که چنین متغیرهایی را به حساب می‌‌آورد می‌تواند بعنوان یک گزینه آشکار برای بسیاری از زوجین مطرح باشد. انستیتو بهداشت سیستم تناسلی، دانشگاه جرج تام، نسبت به ارائه یک فرمول ثابت اقدام نموده است که در آن زنانی که معمولا دارای سیکلهای قاعدگی ۲۶ الی ۳۲ روزه می‌باشند خود را در روزهای هشتم تا نونزدهم (۱۲ روز)، از سیکلهای قاعدگی خود، در معرض حاملگی می‌بینند. جهت ممانعت از حاملگی ناخواسته، آنها می‌بایست از آمیزش بدون استفاده از ادوات محافظتی در این روزها اجتناب کنند.                                         
بطور ایده‌آل، زنی که از روش آگاهی محور باروری استفاده می‌نماید می‌بایست قادر باشد تا نسبت به تعیین ۶ روز از روزهای مرتبط با پنجره باروری خود اقدام نماید و بر این اساس می‌بایست اطلاع کامل داشته باشد که روزهای انتخابی اشتباها به عنوان روزهایی نباشند که وی قابلیت باروری را ندارد. این مقوله اصطلاحا بعنوان مثبتهای اشتباه مطرح می‌باشد که در مقابل مورد منفی‌های اشتباه قرار دارد که به معنی روزهای می‌باشد که از طرف زنان بعنوان روزهای باروری مشخص شده‌اند، در حالیکه عملا زنان در این روزها دارای باروری نمی‌باشند. با این وجود، تکنولوژی دانستن روزهای دقیق برای زنان بصورت گسترده‌ای، مخصوصا در کشورهای در حال توسعه، موجود یا در دسترس نیست. برای برقراری تعادل کافی در این زمینه و مشخص نمودن نیازها جهت مهیاسازی روش محافظتی موثر برای جلوگیری از حاملگی بدون برنامه، در حالیکه امکان محدود کردن دوره حاملگی دانسته به چندین روز میسر ‌‌باشد، ما نسبت به توسعه روش روزهای استاندارد (SDM) اقدام نمودیم که در آن یک زن می‌تواند خود را در روزهای هشتم الی نوزدهم سیکل قاعدگی خود بارور پندارد. بر این اساس در صورتی که وی خواستار حاملگی نباشد، لازم است تا از آمیزش بدون استفاده از ادوات محافظتی در این روزها خودداری شود.
 به منظور توسعه روش روزهای استاندارد (SDM)، نسبت به بکارگیری فرمولهای مختلف اقدام نمودیم (یعنی تعداد روزهای گوناگون و مجموعه‌ای از روزهای متغیر) تا بدینوسیله  بیش از ۷۵۰۰ سیکل قاعدگی در یک مجموعه از داده‌های موجود مرتبط با سازمان بهداشت جهانی تحت پوشش قرار گیرند. هدف از این مطالعه تعیین این مورد می‌باشد که کدام فرمول ارائه‌دهنده بهترین تراز از نظر طول دوره باروری شناخته شده می‌باشد و همچنین میزان کارایی موارد مرتبط با جلوگیری از حاملگی ناخواسته و بدون برنامه‌ریزی شده نیز تعیین گردد. به منظور انجام این مهم، ما نسبت به توسعه یک برنامه شبیه‌سازی کامپیوتری اقدام نمودیم که احتمال حاملگی را براساس روزهای سیکل متفاوت، قبل و شامل روز احتمالی تخمک‌گذاری و همراه با احتمال متغیر تخمک‌گذاری که در روزهای سیکل مختلف ممکن است روی دهد، را در نظر می‌گرفت. فرمول روز هشتم تا نوزدهم ارائه‌دهنده بیشترین میزان محافظت می‌باشد در حالی که تعداد روزهایی که می‌بایست از آمیزشهای ناخواسته ممانعت شود را نیز به حداقل می‌رساند. بر این اساس ما اینگونه ارزیابی نمودیم که در صورتی که زنان دارای سیکلهای در محدود ۲۶ الی ۳۲ روزه، از فرمول روزهای هشتم الی نوزدهم استفاده نمایند و از آمیزش ناخواسته در این روزها اجتناب کنند، بالاترین میزان احتمال حاملگی در هر یک از این روزها تنها ۰۰۷/۰ می‌باشد.
اما در عین حال این ارزیابی نیز صورت پذیرفت که این روش تقریبا دارای تاثیر مناسبی برای زنانی می‌باشد که بصورت متعارف دارای سیکلهایی در چارچوب محدوده ۲۶ الی ۳۲ روزه می‌باشند اما این زنان گاهگاهی (نه بیش از دوبار در طول ۱۲ ماه) دارای یک سیکل کوچکتر یا بزرگتر نیز می‌باشند. با این وجود، فرمول ۸ الی ۱۹ دارای تاثیر کمتری برای زنانی می‌باشد که بصورت پایدار دارای سیکلهایی کوچکتر از ۲۶ روز یا بزرگتر از ۳۲ روز می‌باشند. با این وجود، به هنگامی که کلیه زنان و کلیه سیکلها بدون توجه به طول آنها در شبیه‌سازی کامپیوتری وارد شدند، بالاترین میزان احتمال حاملگی/ آمیزش در هر یک از روزهای ارائه شده تنها به میزان ۰۱۱/۰ می‌باشد.
در طراحی این مطالعه موثر، ما از رهنمودهای توصیه شده بوسیله تراسل و کوست بهره گرفتیم. ادوات جمع‌آوری اطلاعات، ثبت نام متقاضیان و تعریف حاملگی تماما تحت تاثیر این توصیه بوده است. رهنمودهای آنها همچنین بر روی روشی که ما نسبت به آنالیز داده‌ها اقدام نمودیم نیز تاثیر داشت، از این طریق این نتایج در این مقوله گنجانده شده و ارائه گردیده است.

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

 

۲- مواد و روشها
مطالعه‌ جاری که بصورت چند مرکزی و غیر تصادفی انجام شد برای تست کارایی روش روزهای استاندارد ( SDM) در بین جمعیت متفاوت فرهنگی انجام پذیرفت.         شرکت کنندگان در این تحقیق از ۵ منبع و محل متفاوت انتخاب گردیدند که شامل موارد ذیل می‌باشند: بولیوی‌ (ترینیداد)، پرو (جولیکا و ریما) و فیلیپین (لاترینیداد و توبا).
 
۱-۲ شرکت کنندگان در این مطالعه
مجموع ۴۷۸ زن (زنان ازدواج کرده و یا زنانی که دارای یک شریک جنسی ثابت می‌باشند) در این مطالعه بکار گرفته شدند. کلیه شرکت کنندگان بین ۱۸ و ۳۹ سال بودند (جهت به حداقل رساندن تغیرپذیری سیکل و کم‌باروری)، همچنین زنان شرکت کننده در این مطالعه دارای سیکلهای منظم قاعدگی بودند (که با توجه به تاریخچه اخیر اغلب سیکلها بین ۲۶ و ۳۲ روز طول داشته، همانگونه که بوسیله پروتکل‌ نظارتی تعریف شده است)، همچنین زنان شرکت کننده این نکته را در نظر داشتنه که باید از آمیزش جنسی برای ۱۲ روز متوالی در هر سیکل خودداری نموده و بر این اساس شرکای جنسی آنها نیز در این راه با آنها همکاری داشتند. شرکت کننده‌های بالقوه از نظر احتمال حاملگی، ریسک بیماری‌های واگیردار جنسی و همچنین ناباروری تحت کنترل و نظارت قرار گرفتند.
 
۲-۲ رویه‌ها
در کلیه محلهای انجام این آزمایش، انستیتو بهداشت تناسلی نسبت به آموزش ۵ الی ۱۰ نفر از کارمندان بهداشت (ارائه دهنده خدمات) در برنامه SDM اقدام نموده است و علاوه بر این آموزش کافی جهت اعمال رویه‌های این مطالعه را نیز اعمال نموده است. رویه تدارکاتی این سیستم بدین صورت بود که نشستهای مشاوره‌ای با حضور زنان و در صورت حضور شریک جنسی آنها، بصورت مشترک، برگزار می‌گردید و رویه‌ها و دستورالعملهای این برنامه به آنها آموزش داده شد. بر این اساس فرآیندهای مهم این روش و توصیه‌های مربوطه جهت جلوگیری از حاملگی برای زوجین تشریح ‌شد. در این برنامه از زنان خواسته می‌شود نسبت به تماس با ارائه‌دهنده خدمات و پاسخ به سوالات در این زمینه اقدام نموده و بر این اساس رویه‌های لازم را نیز در اختیار شریک جنسی خود بصورت مناسب قرار دهند. بمنظور کمک به زنان جهت نظارت بر دوره‌های مربوطه، ارائه‌دهندگان خدمات نسبت به ارائه یک ابزار یادآوری اقدام نمودند. این ابزار در حقیقت وسیله‌ای رشته مانند می‌باشد که از ۳۲ دانه تشکیل شده و هر دانه معرف یک روز از سیکل قاعدگی می‌باشد. اولین دانه به رنگ قرمز است که معرف اولین روز شروع قاعدگی می‌باشد. ۶ دانه بعدی به رنگ قهوه‌ای می‌باشند که معرف روزهای ناباروری بعدی در طی سیکل پنجره باروری می‌باشند. ۱۲ دانه بعدی سفید هستند که معرف روزهایی است که می‌بایست آنها را بعنوان روزهای باروری در نظر گرفت (۱۹-۸) و نهایتا ۱۳ دانه باقیمانده به رنگ قهوه‌ای می‌باشند که دوباره معرف روزهای ناباروری هستند. همچنین این ابزار دارای یک حلقه لاستیکی چفت شده قابل حرکت می‌باشد که برای مشخص کردن روز جاری در سیکل بکار گرفته می‌شود. به زنان آموزش داده می‌شود تا در روز اول قاعدگی حلقه لاستیکی مربوطه را در کنار دانه قرمز قرار دهند و بترتیب با گذشت هر روز حلقه را به دانه بعدی حرکت دهند. همچنین به آنها گفته می‌شود که می‌بایست از حاملگی اجتناب نموده و نباید در روزهایی که این حلقه بر روی دانه سفید می‌باشد بدون ادوات محافظتی به آمیزش بپردازند. در صورتی که آنها قبل از روز ۲۷ سیکل قاعدگی خود دچار خونریزی شوند (یعنی سیکلی کمتر از ۲۶ روز)، و یا آنکه در صورتی که قاعدگی آنها تا روز پس از آنکه آنها کلیه ۳۲ دانه را کامل کردند رخ ندهد (یعنی سیکلی بزرگتر از ۳۲ روز)، آنها لازم است نسبت به مراجعه به ارائه‌دهندگان کمک خود برای دریافت ارزیابی‌ها و مشورتهای بعدی اقدام نمایند. به زنانی که خارج از روز ۲۶ الی ۳۲ خود دارای دو سیکل می‌باشند پیشنهاد می‌گردد تا از روش دیگری استفاده برده و بنابراین از این مطالعه کنار گذاشته می‌شوند. این ابزار یادآوری به نام «دانه‌های سیکل» خوانده می‌شود و کاربرد آن نیز در شکل ۱ نشان داده شده است.
۳-۲ تجزیه و تحلیل
ما از جداول حیات چند- کنترلی تک کاهنده استفاده نمودیم. این نوع از جداول به ما اجازه می‌دهند تا نسبت به مستثنی ساختن برخی از سیکلها از این آنالیز، بدون محروم نمودن زنان از مشارکت در سیکلهای بعدی این تحقیق، اقدام نمائیم. ما سیکلهایی که در طی آن شرکت کنندگان دارای آمیزش جنسی نبودند (۳۵/۰%) را مستثنی نمودیم چرا که احتمال وجود حاملگی در آنها وجود نداشت. همچنین ما نسبت به مستثنی ساختن سیکلهایی که در طی آن روشهای دیگر تنظیم خانواده مورد استفاده قرار گرفته شده بود، در روزهایی به غیر از روزهای هشتم الی نوزدهم، اقدام نمودیم، که بر این اساس بعنوان موارد یا روزهای غیر باروری بوسیله SDM تعیین گردیده شده است. بدینگونه، چنین سیکلهایی مستثنی شدند چرا که تعیین آنکه آیا زنان بواسطه بهره‌گیری از روش SDM از حاملگی در امان مانده‌اند، یا بواسطه استفاده از روشهای دیگر، ممکن نمی‌باشد.

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

 

۳- نتایج
مجموع کل ۴۷۸ زن در این آزمایش پذیرفته شدند، که دارای میانگین سنی ۴/۲۹ بودند. زنانی که در این مطالعه مشارکت داشتند از مناطق شهری، ترکیبی از مناطق شهری و روستایی و همچنین مناطق روستایی انتخاب گردیدند. لیما بعنوان بزرگترین شهر در این مطالعه بود. شرکت کنندگان از لاترینیداد (فیلیپین)، ترینیداد (بولیوی‌) و جولیاکا (پرو) در این شهرهای کوچک بعنوان ترکیبی از جمعیت شهری و روستایی شناخته شدند. همچنین توبای (فیلیپین) نیز بعنوان یک منطقه روستایی شناخته شد.
سطح تحصیلات شرکت کنندگان نسبتا بالا بود: بیش از ۹۰% از زنان دوره آموزش اولیه را تکمیل نموده‌ بودند. به هنگامی که از آنها خواسته شد تا نسبت به خواندن دستورالعمل‌های ساده مرتبط با این روش اقدام نمایند، تنها میزان ۹% از زنان قادر به خواندن آن نبوده و یا آنکه در تکمیل این مهم دارای مشکلاتی بودند.
تقریبا کلیه شرکت کنندگان در این تحقیق (۹/۹۸%)، با توجه به میانگین ۵/۲ نفر اولاد برای هر زن،  دارای اولاد بودند. اغلب شرکت کنندگان حداقل یک اولاد ۲ ساله یا جوانتر داشتند. همانگونه که از جوامعی که آنها در آن زندگی می‌کردند مشخص بود، تقریبا ۸۰% از شرکت کنندگان از این مطالعه کاتولیک بودند، با این وجود تنها یک زن اظهار داشت که اعتقاد مذهبی وی بعنوان یک عامل تعیین کننده در انتخاب روش جلوگیری از بارداری مد نظر می‌باشد.
همچنین تغییرپذیری قابل توجهی میان محلهای مختلف مرتبط با استفاده قبلی برنامه تنظیم خانواده وجود داشت. زنانی که در نواحی شهری زندگی می‌کردند دارای تجربه بیشتری بوده و از ادوات ضد بارداری هورمونی و ادوات داخل رحمی استفاده نموده بودند، در حالیکه روشهای سنتی در نواحی روستایی از شیوع بیشتری برخوردار بود. با وجود آنکه ۳/۱ زنان در زمان پذیرش شیرده بودند، آنها کلیه شرایط این مطالعه را داشته، و همچنین از تجربه حداقل سه دوره قاعدگی منظم از زمان آخرین دوران بارداری برخوردار بودند. تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این مطالعه دارای حقوق خارج از خانه بودند. بر این اساس نمودار این شرکت کنندگان در جدول ۱ نشان داده شده است.

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

 

۴- مباحث
با توجه بدین موضوع که از میان ۴۷۸ زنی که در این مطالعه شرکت داشتند تنها ۴۳ زن حامله گردیدند به نظر روش روزهای استاندارد (SDM) بعنوان یک روش موثر در ممانعت از حاملگی‌های ناخواسته می‌باشد. همانگونه که در جدول ۵ نشان داده شده است کارایی این روش قابل مقایسه با استفاده از کاندومهای مردانه می‌باشد و به میزان قابل توجهی بهتر از دیگر روشهای جلوگیری مدنظر است (نظیر کاندوم زنانه، دیافراگم، کلاهک‌های دهانه رحم یا اسپرم‌ کشها) .
این یافته که چنین روشی در اغلب سیکلها به درستی استفاده شده است (بدان معنی که جفتها در طی کل دوره باروری از ادوات محافظتی مقاربتی استفاده نموده، همانگونه که بوسیله این روش مشخص گردیده است) معرف این موضوع می‌باشد که جفتهایی که در این مطالعه مشارکت داشتند قادر بودند تا این روش را بخوبی درک کرده و همچنین قابلیت انتقال و بکارگیری توصیه‌های این روش به رفتارهای آمیزشی خود را دارا می‌باشند. جفتهایی که در این مطالعه شرکت داشتند از نظر مسائل جنسی نه فعال‌تر از گروه‌های جمعیتی دیگر می‌باشند و نه ضعیف‌تر از آنها. آنها بصورت میانگین دارای ۰۵/۵ مورد از آمیزش در طی هر دوره می‌باشند. این آمار مشابه با آمارهای ۶۴ ساله مقاربتی (۳/۵ مورد بصورت ماهیانه) برای افرادی می‌باشد که از روشهای آمیزشی در ۳۲ کشور در سراسر جهان بهره جسته‌اند.
تقریبا کلیه شرکت کنندگان در این مطالعه با سواد بودند (۹۱% قابلیت خواندن دستورالعمل‌های روش ساده را داشتند). با این حال اطلاعات قابل توجه و قابل تکیه‌ای در زمینه وضعیت تحصیلی در محل‌های تحت مطالعه وجود ندارد. با این وجود، شرکت کنندگان در این مطالعه دارای سالیان تحصیلی رسمی بیشتری در مقایسه با میانگین ملی مربوطه می‌باشند.

سودمندی روش جدید تنظیم خانواده – روش روزهای استاندارد

 

۵- نتیجه‌گیری
آزمایش کارایی نشان داد که روش روزهای استاندارد (SDM) بعنوان یک روش موثر تنظیم خانواده مدنظر می‌باشد. با توجه به نرخ حاملگی در سال اول که به میزان کمتر از ۵%، در صورت استفاده درست، می‌باشد، این روش قابل مقایسه با دیگر روشهای کنترل توسط مشارکت کنندگان می‌باشد که هم اکنون در سراسر مراکز باروری و بهداشتی و همچنین از طریق برنامه‌های دیگر در دسترس هستند. این مطالعه همچنین نشان داد که شرکت کنندگان قادرند تا نسبت به فراگیری یک روش اقدام نموده و آن را بصورتی موفق جهت ممانعت از حاملگی ناخواسته بکار برند. بر این اساس، روش SDM یک راهکار با ارزش مناسب را ارائه می‌نماید که اضافه بر مواردی است که توسط برنامه‌های دیگر و مراکز بهداشت باروری عرضه می‌شود. بواسطه اینکه تدریس این روش آسان است و همچنین استفاده و فراگیری آن نیز ساده می‌باشد، روش روزهای استاندارد (SDM)  دارای این پتانسیل می‌باشد تا آنکه بعنوان یک برنامه موثر خارج از محدوده برنامه‌های تنظیم خانواده سنتی در سراسر جوامع توسعه یافته و مراکز غیر دولتی و سازمانهای بازاریابی اجتماعی ارائه گردد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.