مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده حسابداری - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱
کد مقاله
ACC01
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه
نام انگلیسی
ACCOUNTING SYSTEMS IN DEVELOPING NATIONS
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۲
کلمات کلیدی به فارسی
سیستم حسابداری ، نیجریه ، ملت‌های در حال توسعه
کلمات کلیدی به انگلیسی
accounting system , Nigerian , developing nations
مرجع به فارسی
دیوان حسابداری
مرجع به انگلیسی
Accounting Bureau
کشور
نیجریه
سیستمهای حسابداری  ملت‌های در حال توسعه
تجربه نیجریه‌ایها
با وجود آنکه اصول اولیه حسابداری ممکن است در بین کلیه ملل یکسان باشد سیستمهای حسابداری نیز می‌توانند تفاوتهایی داشته باشند. همچنانکه این سیستمها در بین صنایع مختلف نیز متفاوت می‌باشند. چنین گوناگونی در سیستمهای حسابداری  می‌تواند مرتبط با تفاوتهای سطوح توسعه اقتصادی، وضعیت اجتماعی و تا حد زیادی به واسطه پیچیدگی کاربران اطلاعات مالی در کشورها و صنایع گوناگون باشد. علاوه بر این، با داشتن اهمیتی برابر، آنالیزهای سیستمهای حسابداری بین ملت‌ها معرف آن است که هیچگاه دو محیط حسابداری و تجاری نمی‌توانند مثل هم باشند. هر محیط حسابداری و تجاری ملی، گوناگون بوده و ممکن است به سیستم حسابداری با دیدگاههای متفاوتی، از آنچه در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز داشته باشد.
 با استفاده از این دیدگاهها جهت آنالیز سیستمهای حسابداری کشورهای مختلف و محیط‌های متفاوت تجاری،‌ یکی از هدفهای ایده‌آل برای مجموعه حسابداری کشورهای در حال رشد، اتخاذ ویژگی‌های پذیرفته شده عمومی اصول حسابداری و تکنیکهای کاربردی در محیط‌های مربوط به آن می‌باشد. به صورت طعنه‌آمیزی، بیشتر کشورهای در حال توسعه، درگیر شدن در امر واردات سیستمهای حسابداری را از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بجان خرید‌ه‌اند. در حالیکه، بسیاری از این سیستمها برای آنها ناکارآمد و در اغلب مواقع تاسف‌بار می‌باشند. چنین سیستمهای وارداتی حسابداری، به طور نامشخص و بدون تمایز در برخی از کشورهای در حال توسعه پذیرفته می‌شوند، نظیر کشور نیجریه، بدون آنکه تغییرات مناسبی را با توجه به نیازهای خاص ملت خود در این محیط حسابداری و تجاری وارد نموده باشند. عملی که در برخی از مواقع منجر به بروز هرج و مرج در روند اداره امور حسابداری می‌گردد. این مقاله، سیستمهای حسابداری جاری در نیجریه را بررسی و پیشنهاداتی را جهت ارتقای آن ارائه می‌نماید.

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه

 

سیستم حسابداری جاری و رویه‌های آن در نیجریه
سیستم حسابداری نیجریه، کاملا موازی و دنباله‌رو دیدگاه فلسفه بریتانیا به صورت عام می‌باشد (همچنین به میزان اندکی نیز شباهت به سیستم ایالت متحده دارد). چنین سیستم حسابداری که بوسیله مجموعه‌ای از حسابداران حرفه‌ای نیجریه‌ای بدون تغییرات تعیین کننده پذیرفته شد، به میزان زیادی متکی به عملیات حسابداری بخش خصوصی و مفاهیم آن می‌باشد. این سیستم حسابداری، شامل روش دفترداری دوبل و ترازنامه می‌باشد که در آن کلیه دارائیها می‌بایست مساوی کلیه بدهیها و دارایی شرکاء بوده تا بتوان رابطه پایه حسابداری را نگه داشت. این سیستم همچنین شامل یک وضعیت صورتحساب تجاری ـ مالی متعارف می‌باشد ـ حساب سود و زیان. سیستم حسابداری کنونی نیجریه همانگونه که از بریتانیا اتخاذ گردیده محدود به این دو صورتحساب مالی چند منظوره نبوده و شامل سیستمهای زیر می‌باشد:‌ صورتحسابهای عملکرد مالی، دفتر کل، دفتر روزنامه و دیگر مستندات مربوطه، که بیشتر آنها براساس فروش و دریافت نقدی، خرید و پرداخت، نگهداری زمان کار کارکنان، حقوق و همچنین گزارشات محصول و هزینه، تنظیم می‌گردند.
کلیه شرکت‌هایی که به نوعی با قواعد و مقررات شرکت‌های نیجریه‌ای سر و کار دارند می‌بایست نسبت به نگهداری دفاتر حسابداری به صورت مناسب اقدام کرده که در آن موارد وصولی و هزینه‌ها، فروش و خرید، دارئیها و بدهی‌ها مشخص گردیده باشد.
این امور با طراحی سیستم حسابداری از مستندات اولیه تا دفاتر روزنامه و ثبت آنها در دفتر کل حسابها و همچنین از دفتر کل به اسناد خاص امکان‌پذیر می‌گردد. نظیر آماده‌سازی حسابهای تراز آزمایشی و آماده نمودن کاربرگها. نتیجه مراحل گوناگون چنین سیکل حسابداری، شامل آماده‌سازی و گزارش‌دهی فرمهای گوناگون صورتحسابهای مالی می‌باشد، از قبیل: ترازنامه، حساب سود و زیان و صورت تغییرات در مسائل یا وضعیت مالی. صورتحسابهای مالی و گزارشات براساس ماهیانه آماده شده و به عنوان گزارش مورد استفاده مدیران و سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد. این سیستمها همچنین وضعیت‌ها را به صورت ماهیانه و سال به روز نشان می‌دهند. علاوه بر این، صورتحسابهای تلفیقی، تغییرات در وضعیت مالی در مواقع ادغام و یا خرید بین شرکت مادر و شعبات آن، می‌‌تواند به کار گرفته شود. همچنین، فرمهای گوناگون حسابها به صورت لیست شده در دفتر کل و در حسابهای کل هزینه دسته‌بندی شده و در نتیجه در ترازنامه و صورتحسابهای سود و زیان نیز گنجانده شده و در بیشتر مواقع برحسب سیستم کدگذاری عددی رسمی شماره‌گذاری می‌گردند. همچنین، بخش بدهکار و بستانکار، که در آن بدهکاران و بستانکاران شرکت، پس از دیگر اعمال موارد عمومی ثبت می‌گردند.

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه

 
ضعف‌ها در روش گزارش‌گیری جاری
مشکلات حسابداری در نیجریه و دیگر کشورهای در حال توسعه به خوبی مستندسازی شده است. معمولا مشکلات مدیریت شامل:‌ کنترل داخلی ضعیف، عدم مفاهیم حسابداری مدیریتی، رکوردهای تکمیل نشده غیر دقیق و دیر، بستن عملیات حسابداری و سیستمهای غیر قابل حسابرسی می‌باشند. این مشکلات به صورت اولیه مرتبط با کمبود حیاتی کارکنان با تجربه و متخصص و عدم وجود سیستمهای حسابداری خوب می‌باشد و همانگونه که جلوتر بیان گردیده حرفه‌ حسابداری نیجریه جهت کشورهای پیشرفته طراحی شده و بدون اعمال تغییرات لازم به منظور برآورده‌سازی نیازهای نیجریه مورد استفاده قرار گرفته است. اینگونه سیستمهای حسابداری وارداتی برای برطرف‌سازی نیازهای اطلاعاتی کاربران مالی در کشورهای پیشرفته طراحی گشته که معمولا از تخصصی بالایی در حسابداری و مسائل مربوط به آن، برعکس همتایان نیجریه خود، برخوردارند. برای کشورهای در حال توسعه تجربه نیجریه این نکته را تاکید می‌کند که نیاز به یک سیستم کارای حسابداری وجود دارد. سیستمی که در آن متغییرهای محیطی و سطح پیچیدگی کاربران اطلاعات مالی منظور شده باشد. بطور مثال ترازنامه‌های عادی، عمر و سودمندی خود را در نیجریه کرده است و می‌بایست به گونه‌ای تغییر یابد که نیازهای حسابداری نیجریه و محیط تجاری آن را برآورده سازد. در پی مقرارات و قوانین  سال ۱۹۸۸ که تا میزان زیادی کپی قواعد مربوط به کمپانی بریتانیایی بود، حسابداران نیجریه هم اکنون به روش گزارشات همراه به ترازنامه متعارف و حسابهای سود و زیان، که قبلا ذکر گردید، عمل می‌کنند.
با توجه به این حقایق، ارزیابی کلی این موضوع، با توجه به سیستم حسابداری جاری نیجریه، جهت تعیین آنکه به چه میزان این سیستم توانسته است در نیجریه موفق باشد، البته چنانچه اصلا موفقیتی در کار باشد، امری الزامی جلوه می‌نماید. مطالعه سیستم حسابداری جاری نیجریه نشان دهنده تخلفات اصلی، در صورتی که این سیستم اصلا بکار گرفته شده باشد، در استانداردهای گزارشات صورتحسابهای مالی می‌باشد. در هیچیک از زمینه‌ها چنین تخلفاتی قابل توجه‌تر از ترازنامه نیست، که هنوز نیز با فرمت سنتی در نیجریه تهیه می‌گردد.

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه

 

پیشنهاداتی برای ارتقای گزارشات حسابداری جاری:
اسکینر در تحقیق جاری خود بدین نتیجه رسید که هدف نهایی حسابداری ”انتقال اطلاعات مرتبط با نیازها به کاربر“ می‌باشد. بدون هیچگونه بحثی این اظهارات بیانگر ”سودمندی“ به عنوان هدف اولیه حسابداری بوده و این مورد به راستی در خصوص محیط حسابداری نیجریه دقیق و درست می‌باشد.

 

کاربران اطلاعات حسابداری گوناگون در نیجریه شامل سرمایه‌گذاران، اتحادیه‌های تجاری، دولت و آژانسهای دولتی، موسسات مختلف و مشاغل تجاری می‌باشند. آنها به خودی خود افرادی غیر فنی بوده که معمولا در امور حسابداری ومالی بی‌اطلاع و کم تجربه هستند. با توجه به این حقیقت، این فهم ضروری می‌باشد تا موسسه حسابداران خبره نیجریه، گامهای لازم را جهت کاهش استفاده از فرامین فنی و ساده‌سازی فرمت‌ها، به منظور افزایش درک فهم کاربران، بدون از دست رفتن استانداردهای حرفه‌ای این موسسه، بردارند.

 

فاصله بسیار زیاد از حسابداری استاندارد مورد نیاز، می‌تواند باعث صدمه و آسیب‌ زدن به پیامی باشد که یک صورتحساب مالی می‌بایست به کاربران خود تفهیم دارد. مفهوم ضرورت مرتبط با این موارد نهایتا بعنوان یک عنصر حیاتی در پیاده‌سازی صورتحسابهای مالی پیشنهادی برای کاربران اطلاعات مالی نیجریه مطرح می‌گردد، همانگونه که در زمینه ۱ و۲ نشان داده شده است. چنین صورتحسابهای مالی        ساده، قابل درک و با زبان ساده نوشته شده‌است. کارگران نیجریه و نیاز آنها به عدم پیچیدگی، کاملا مشخص می‌باشد. خوانندگان صورتحسابهای مالی معمولا فعالیت خود را حول موارد مورد علاقه خود قرار می‌دهند تا مباحث فنی و آماری. بنابراین، گزارشات می‌بایست جریان فعالیت را به هنگام سیکل ساده حسابداری یک شرکت نشان دهد. چنین گزارشات سیستماتیک خوانندگان غیر حرفه‌ای را قادر می‌سازد تا جریان هزینه‌ها را در فاکتورهای تولید مشاهده نموده و بتوانند میزان موفقیت یا شکست بدست آمده را در ارائه محصولات یا خدمات و همچنین بدست آوردن نقدینگی از این طریق لمس نمایند. ضمن آنکه سادگی کار، آنها را قادر می‌سازد تا ارزیابی‌های مادی را در فاکتورهای تولیدی مختلف، نظیر تصفیه بدهی‌ها، بهتر درک نمایند. از دیگر فرمتهای این دیدگاه سیستماتیک نسبت به گزارشات صورتحساب مالی آن است که زیبایی اینگونه گزارشات مالی را به عنوان یک سیستم منظم علمی و هنری، افزایش می‌دهد. به طور مثال، ارتباط بین دارایی‌ها و بدهی‌ها نمی‌بایست کاملا از دست رود و در این خصوص این موضوع می‌بایست اهمیت ثانویه داشته باشد، تا آنکه به عنوان یک نقطه متمرکز در گزارش مورد توجه باشد.
بیشتر دفاتر مالی شرکتهای نیجریه از فرمت T شکل استفاده می‌کنند، که یک فرمت گزارش‌دهی عمودی است. با این وجود، در صورتیکه این فرمت به صورت منظم و متناسب ارائه گردد، می‌تواند برای محیط حسابداری نیجریه مناسب باشد. در این فرمت، که هم‌اکنون برای کاربردهای بین المللی در نیجریه پیشنهاد شده، دارائیهای  دیگر نیز اضافه شده و تعهدات باقیمانده کسر گردیده، تا نهایتا دارائی خالص صاحب حساب مشخص گردد. این فرمت که در مقابل فرمت متعارف گزارش‌گیری مالی در شرکتها می‌باشد، دارای فرمت مشخص‌سازی سرمایه در گردش بوده و همچنین مقایسه بین سالها را نیز آسان می‌سازد.

 

عمل جاری حسابداری نیجریه در خصوص استفاده از اطلاعات مقایسه‌ای یک سال مالی به تنهایی، جهت گزارش‌گیری، می‌بایست تغییر کند. صورتهای مقایسه‌ای گزارشات برای زمانهایی نه کمتر از ۳ سال می‌بایست کلیه مشاغل و موسسات الزامی باشد، بجز شرکتهایی که در طول این مدت عملیاتی نبوده‌اند. چنانچه این اطلاعات را نتوان در بدنه صورتحساب مالی قید کرد، آنها را می‌بایست در صورتحسابهای فرعی و متمم گنجاند. این روش آماده‌سازی ترازنامه و صورتحساب ضرر و زیان دارای فرمت آشکارسازی تغییرات مهم بوده و باعث بروز ایده تجاری- مالی و توسعه آن در طول سالها خواهد شد. به منظور آنکه خوانندگان این گزارش گمراه نگردند، صورتهای مقایسه‌ای می‌بایست بیانگر کاربرد مداوم اصول حسابداری قابل قبول عامه از یک زمان به زمان دیگری باشند. هر دلیلی برای استفاده از صورتحسابهای غیر مقایسه‌ای را می‌بایست تشریح نمود. این موضوع قویا توصیه گردیده است که اشکال مقایسه‌ای برای زمانهای درآمد یکسان برحسب سهم، درصورتیکه چنین چیزی وجود داشته باشد، فورا در انتهای صورتحساب سود و زیان قید گردد. همچنین مهم می‌باشد که ارزش جاری بازار برحسب سهام و بازده سود سرمایه نیز فورا در انتهای ترازنامه قید گردد. این امر به صورت اولیه، برای سهامداران نیجریه‌ای که علاقه بیشتری به نسبت سود‌دهی در برابر نسبت آنالیز مالی دارند، مطلوب می‌باشد. اطلاعات مالی که نشان دهنده سودمندی و بازده سود و گزارشات سرمایه‌گذاری به زبان ساده باشد دارای بیشترین کاربرد در نیجریه است.

 

بیان شفاف و بی‌پرده می‌بایست در بدنه مجموعه صورتحساب مالی به همراه تشریح هر یک از موارد آن وجود داشته باشد. همچنین هر یک از موارد اضافه و مفید اطلاعاتی را می‌توان به صورت زیرنویس  نشان داد و یا آنکه آنرا در گزارش شرکت به مدیران ارائه داد. مهمترین توسعه بعدی آن است که کلیه اقلام صورتحساب می‌بایست به زبان ساده، شفاف و قابل فهم درج گردد. اینچنین ترازنامه‌های ساده‌ای، در مقایسه با نوع پچیده بریتانیایی آن، می‌بایست با بیان الفاظ ساده جهت فهم کاربران اطلاعات مالی غیر متخصص به کار گرفته شود.
از آنجا که ملل در حال توسعه معمولا با تورم سنگین و تاثیرات تغییرات سریع تکنولوژی روبرو هستند، فاکتورهایی که می‌تواند تعیین کننده این موضوع باشد که چیزی باعث افزایش دارایی‌های خالص می‌گردد ممکن است در چنین محیط‌هایی متفاوت با ملل پیشرفته باشد. پروفسور آنتوان توصیه می‌کند که ارزش جاری حسابداری در اقتصاد، که به صورت زیادی بوسیله دولت‌ها کنترل می‌شود، بواسطه آنکه احتمال زیادی وجود دارد که قیمتهای جاری بر سیاست‌های دولت‌ها تاثیر گذارد، الزاما واقعیت اقتصادی را مطرح نمی‌سازد. تغییرات تکنیکی ممکن است در کشورهای درحال توسعه بسیار سریعتر از کشورهای توسعه یافته روی دهد و از اینرو نیاز به اندازه‌گیری ارزش دقیق چنین اقلامی، نظیر نسبت سرمایه به تولید در مقابل هزینه،  سود، مالیات و هزینه جایگزینی، در کشورهای در حال توسعه می‌تواند دارای تفاوتهای زیادی با کشورهای در حال توسعه باشد.

 

به صورت خلاصه، چیزی که ملل در حال توسعه بدان نیاز دارند، یک سیستم حسابداری سیستماتیک و کاملا طراحی شده می‌باشد که بتواند پاسخگوی نیازهای حسابداری محیط تجاری آنها باشد. متغیرهایی که در این خصوص می‌بایست به آنها توجه کرد عبارتند از: اقتصاد، سیستم سیاسی، مالیکت تجاری و شرایط اجتماعی، پیچیدگی مدیریت تجاری و مالی جامعه، اقدامات در جهت نوآوری تجاری و مراحل توسعه اقتصادی. چنین سیستمهای حسابداری‌ای را می‌توان پس از توسعه سیستمهای ملل پیشرفته نظیر ایالت متحده الگوسازی نمود. اما، همانگونه که پروفسور آنتوان پیشنهاد می‌نماید، آنها را می‌بایست جهت برطرف‌ نمودن نیازهای حسابداری و تجاری محیط خود مورد بازنگری قرار داد.

سیستمهای حسابداری در ملتهای در حال توسعه

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.