مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها

فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها

فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۰۳
کد مقاله
CVL103
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها
نام انگلیسی
Architectural photogrammetry: software and methods
تعداد صفحه به فارسی
۲۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
فتوگرامتری, معماری, نرم افزار
کلمات کلیدی به انگلیسی
Architecture,  photogrammetry, software
مرجع به فارسی
سورو آگوستینی
مرجع به انگلیسی
Sauro Agostini
کشور

 

فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها
سورو آگوستینی
مقدمه
امروزه برنامه های متعددی در بازار برای نقشه برداری معماری با استفاده از فتوگرامتری وجود دارد. قیمت این برنامه ها بسته به کارکرد ، عملکرد ، دقت و ویژگی های آنها متغیر است.
یافتن روش های که تمامی این برنامه ها را با ویژگی های آنها در داخل بروشور و نه با عجله به صورت نسخه نمایشی نشان دهد آسان نیست.
و واژه شناسی بکار رفته برای شرح برنامه ها غالبا برای ارزیابی کامل آنها کافی نیست ، چون عمدتا به نحوه اجرای آنها بستگی دارد.
در این مقاله نگاهی به برخی از این ویژگی های می اندازیم و شرح می دهیم چگونه آنها را در زمان بررسی یک برنامه ارزیابی کنیم.
روش های فتوگرامتری
فتوگرامتری اندازه گیری با استفاده از عکس ها ، بکارگیری روش های مختلف بسته به منابع اطلاعاتی موجود است. در این جا روش های اصلی ذکر شده اند :
فتوگرامتی استریو
روش کلاسیک فتوگرامتری برمبنای عکس های گرفته شده توسط دو دوربین خاص می باشد که در یک فاصله مشخص از همدیگر با هم موازی هستند.
دوربین ها باید متریک یا نیمه مترک با یک نوع خاص از لنزها و پارامترهای بکار رفته در فتوگرامتری استریو باشند.
این نوع یک سیستم نسبتا دقیق است ، اما پرهزینه است که عمدتا بخاطر هزینه دوربین های متریک می باشد. و مزیت توانایی اجرا روی سطوح خیلی نامنظم را دارد تا حدی که یک سری از نقاط مرجع را ترسیم می کند.
فتوگرامتری با دو یا چند فتوگرام
مشابه با سیستم قبلی ، بجز این که دو فتوگرام از دو موقعیت مختلف با دوربین های نرمال گرفته شده اند. این سیستم خیلی دقیق نیست و بنابراین بندرت برای پیمایش معماری بکاررفته است.
فتوگرامتری با اندازه گیری ها
در این روش فتوگرامتری ، خطای پرسپکتیو از طریق اندازه گیری های انجام شده روی عنصر فتوگرامتری برداشته شده است. این مورد معمول ترین نوع فتوگرامتری در برنامه های امروزی است ، بنابراین قصد داریم آنرا در تحقیق خود ذکر کنیم.
 
 تصحیح عکس ها
این نوع برداشت خطای پرسپکتیو برمبنای یک تغییرشکل پرسپکتیو معکوس با نام هموگرافی است . محاسبه ریاضی به ۴ نقطه ثابت با اندازه گیری های معین نیاز دارد که از طریق آنها امکان تعیین تمامی نقاط دیگر در سطح مشابه وجود دارد.
حذف بخش های غیرمرتبط
عکس ها حاوی عناصری هستند که در آن ها هیچ ارتباطی با اندازه گیری های ما وجود ندارد. این عناصر ممکن است با تصاویر اشتباه گرفته شوند یا اگر روی لایه ای که تصحیح انجام می شود قرار نداشته باشند می توانند تغییر شکل یابند یا ابعاد غیرمحتمل داشته باشند. از این رو ، توانایی کار با اجزای عکس ، برای برداشتن درست عناصر نامرتبط لازم است که غالبا در پس زمینه یا پیش زمینه انجام می شود.

فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها

کنترل شفافیت
عکس های بکار رفته برای تصحیح  مات هستند ، یعنی اگر انها را روی عناصر دیگر قرار دهید ، آنچه در زیر است را مخفی می کنند.
حذف اعوجاج / خطای نوری
نادیده گرفتن اعوجاج  / خطای نوری یکی از رایج ترین خطاها در کار معماری است.
امروزه هر کسی از دوربین های دیجیتال استفاده می کند ، که لنزهای بزرگنمایی آن خطای نوری قابل توجه ای دارند. و حتی بهترین لنزهای ثابت نیز کمی خطای نوری دارند که معمولا در نماهای زاویه باز بیشتر است.
سطوح منحنی یا نامنظم
تصحیح عکاسی به سطوح مسطح می پردازد ، چون هوموگرافی به تجسم پرسپکتیو معکوس یک طرح مربوط می شود.
اما آنچه با سطوح منحنی نظیر برج پیزا یا کلوزوم روی می دهد ، یا حتی سطوح نامنظم نظیر بخشی از زمین چیست ؟
تصاویر و نقشه ها
بسته به آماده سازی و سطح مشترک آنها ، نرم افزار فتوگرامتری را می توان به دو گروه طبقه بندی کرد : CAD یا رستر ( تصویری ).
موزائیک بندی
غالبا امکان برداشت کل نمای خارجی ساختمانی تنها در یک عکس وجود ندارد. شما باید چندین عکس را با هم متصل کنید تا موزائیک آن برای شکل گیری تصویر تهیه شود.
بسیاری از برانمه ها موزائیک بندی چندین عکس را انجام می دهند ، اما آنچه در واقع انجام می شود خیلی متفاوت است.
برداری کردن خودکار
گاهی اوقات کاربران می خواهند یک عکس را برای دست یابی به یک نقشه خودکار از نمای جلویی یک بنا برداری کنند.
دیجی کد سه بعدی
اکثریت برنامه های موجود در بازار بیشتر از عکس بردارهای مستقیم نیستند ، و برای استخراج نتیجه دقیق یا حل انواع مسائل احتمالی کافی نیستند.

فتوگرامتری / عکسبرداری معماری : نرم افزار و روش ها

 

دوربین ها
من غالبا از خود می پرسم کدام دوربین بیشترین تناسب را با عکسبرداری معماری دارند. بجز دوربین های متریک و نیمه متریک ، دوربین های نمادار و دوربین های انعکاسی با لنزهای قابل تنظیم بخاطر هزینه ، تعداد زیادی از مدل های کنونی نیز وجود دارند.قصد ندارم نام هر یک را ذکر کنم ، تنها به این خاطر که مدل ها بطور مداوم در حال تغییر هستند و در مدت کوتاه از بازار خارج می شوند.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.