مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

کارآفرینی و تاریخچه تجارت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 58000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

شماره       
۷۴
کد مقاله
MNG74
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کارآفرینی و تاریخچه تجارت
نام انگلیسی
Entrepreneurship and Business History
تعداد صفحه به فارسی
۵۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۵۱
کلمات کلیدی به فارسی
کارآفرینی ، تاریخچه تجارت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Entrepreneurship , Business History
مرجع به فارسی
کالج تجاری هاروارد
دانشگاه پاسفیک
مرجع به انگلیسی
Harvard Business School, University of the Pacific
کشور
ایالات متحده
کارآفرینی و تاریخچه تجارت 
تجدید برنامه تحقیق
درطول دهه ۴۰ و ۵۰ مورخان تجاری پیشگامان پژوهش کارآفرینی بشمار می‌آمدند. مرکز چندرشته‌ای تحقیقات در زمینه تاریخچه کارآفرینی در دانشکده تجاری هاروارد تاسیس شد، که افرادی چون جوزف شومپتر (Joseph Schumpeter) و آلفرد چندلر (Chandler Alfred) در آن شرکت داشتند. نشریه این مرکز به نام «تحقیقات در مورد تاریخچه کارآفرینی» محرک‌های اصلی سازمانی جهت برنامه کار این تحقیق به شمار می‌رفت. به هر حال پژوهش کارآفرینی با ایست‌های بازرسی صعب العبور اسلوب شناسانه‌ای مواجه شد و در حالیکه پژوهش کارآفرینی ناقص و بی اهمیت رها شده و توجهات در این زمینه به مقوله «شرکتها» معطوف گردید. با این وجود مورخان تجاری، از طریق ارائه رویدادهای گوناگون کشورها، مناطق و صنایع، همچنین (در مقایسه با بیشترین میزان مدیریت تحقیقات نسبت به دو دهه گذشته) با بررسی میزان اهمیت موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سازمانی و بنیادی در ارزیابی کارآفرینی، نقش عمده‌ای در پژوهش کارآفرینی ایفا نمودند.
موضوع این مقاله حاکی از این است که اکنون فرصتهای فوق العاده‌ای برای تجدید برنامه تحقیق در مورد کارآفرینی بر اساس ریشه‌های قدرتمند موجود و ایجاد آن بر اساس اصول منطقی رفتارشناسی کارآفرینی وجود دارد. بر این اساس فرصتهای لازم برای شناخت نقش تاریخی و رفتار کارآفرینانه وجود دارد، که دقیقتر از گذشته موارد را مورد بررسی قرار داده و سعی بر تعیین دقیق تر چگونگی ارتباط این اقلام و همچنین موقعیت‌های عمده‌ فرهنگی و ارزشمندی موارد و مقایسه آن با متغیرهای دیگر را دارد. در زمینه تحقیقات تکمیلی نقش موسسه‌ها در رشد اقتصادی با بررسی‌ ارتباط خاص بین موسسات و کارآفرینان مشخص می‌شود.

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

 

۱- تاریخچه تجارت و کارآفرینی Entrepreneurship and Business History
از دهه ۸۰ کارآفرینی بعنوان موضع مورد علاقه کارشناسان مدیریت و محققان اجتماعی پدیدار شد. این مبحث بویژه در مدارس تجاری اعتبار یافت (کوپر، سال ۲۰۰۵). این رشته دانشگاهی در اثر برخی از تحولات اخیر ایالات متحده مورد تشویق قرار گرفته است: که از جمله این موارد می‌توان از بقای شرکتهای نوپا در صنایعی با تکنولوژی فوق العاده‌ عالی، توسعه تامین سرمایه گذاری مخاطره آمیز و موقعیت‌های گروه‌های منطقه‌ای بویژه دره سیلیکون، نام برد. کارشناسان مدیریت و محققان اجتماعی علاقمند به کارآفرینی با توجه به انگیزه مهم این تحولات، تمرکز و توجه خود را بر مطالعه ایجاد تجارت جدید معطوف کردند که مبنای متشابه و مشخصی را برای کارهای کمی تجربی فراهم می‌آورد. (تورنتون ۱۹۹۹، آلدریچ ۲۰۰۵، ۱۹۹۹؛ گارتنر و کارتنر ۲۰۰۵).
اینگونه مطالعات معمولاً از مجموعه اطلاعات بنیان گذاری یا شرکتها استفاده می‌کنند و متدولوژیهای دقیق و همه جانبه علوم اجتماعی را بکار می‌گیرند. لیکن توجه تحلیل گرانه اندکی به مفهوم زمانی یا مکانی رفتار کارآفرینی دارند.
این مقاله به دنبال ارائه پژوهش جامع و کاملی در تمام زمینه‌های تاریخچه تجارت که کارآفرینی را مد نظر قرار می‌دهد نمی‌باشد. هر چند باید تاکید کرد که تالیفات گسترده‌ای در مورد نو جنسبت (کولک فولند سال ۱۹۹۸، گلاین سال ۱۹۹۰)، ناحیه‌های صنعتی (سابل و زیلتین سال ۱۹۹۷)، تجارت خانوادگی (کولی سان ۲۰۰۳) و جهانی شدن (جونز، سال‌ ۲۰۰۵a) در میان دیگر موارد دارای بیشترین مباحث در مورد کارآفرینی می‌باشد.

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

 

۲- اصول و انگیزه‌ها  Origins and Motivation
مفهوم کارآفرینی نقش تعیین کننده‌ای در پیدایش تاریخچه تجارت به عنوان رشته دانشگاهی مجزا ایفا کرده است و‌ بر این اساس از اواسط قرن نوزدهم مورخان اقتصادی، ‌تئوری‌های راکد تفکر اقتصادی کلاسیک و نئوکلاسیک را مورد نقد و انتقاد قرار داده بودند. بطوریکه به شیوه‌های تغییر ساختار اقتصادهای در گذشته استناد شده است. تاریخ گرایی اولیه به شیوه‌های پیدایش مراکز سرمایه‌داری و صنعت مداری تاکید داشت (هاگسون۲۰۰۱).
بهر حال در اوایل قرن بیستم تعدادی از مورخان و جامعه شناسان تاریخ از بعد سازمانی فراتر رفته تا بدین وسیله نگرش و عملکرد کارآفرینان را در فرآیند تغییر اقتصادی مورد تاکید قرار دهند. جامعه شناسان تاریخ آلمانی نقش مذهب و روابط اجتماعی را در پیشرفت نگرشهای مدرن کاپیتالیست به سمت موقعیتها و منافع اقتصادی کشیده و آنها را تحقیق و بررسی قرار دادند (وبر ۱۹۰۵، ترجه زبان انگلیسی ۱۹۳۰، سیمل ۱۹۰۸، ترجه زبان انگلیسی ۱۹۵۰، مامبارت ۱۹۱۱).
در اواسط دهه‌های این قرن مورخان اقتصادی و تجاری مشغول بررسی مشاغل کارآفرینان با نفوذ قرن هیجدهم بعنوان شیوه‌ای برای فهم دلایل انقلاب صنعتی بودند (اشتون ۱۹۳۹، ویلسون۱۹۵۵، مکندریک ۱۹،۱۹۵۹). این مطالعات و بررسی‌ها تماما توجه را به نمایندگی خلاق و ذهنیت اشخاص در فرآیند تغییر اقتصادی معطوف کردند.

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

 

۳- فرهنگ و ارزشها Culture and Values
از آنجایی که دانش پژوهی در زمینه کارآفرینی در دهه ۴۰ و ۵۰ ظهور یافت، اکثر آثار نخستین و اولیه در این رشته سعی بر شکل گرفتن حول سئوال تاریخ خاصی را داشت، چرا بیش از سه قرن گذشته بعضی از کشورها بیش از حد ثروتمند و تولیدی شدند در حالیکه دیگر کشورها نسبتاً فقیر باقی ماندند؟ تئوری شومپترپیتر (Schumpeter) بر این محور استوار بود که نوآوری کارآفرینی منشأ رشد و ترقی بهره‌وری در جوامع کاپیتالیست بوده است. در دهه ۵۰ مورخان بطور فعالی مشغول مطالعه و بررسی تنوع موجود در ویژگی‌ها و عرضه کارآفرینی در سابقه تاریخ کشورهای مختلفی بودند و سعی بر مرتبط کردن یافته‌های خود با عملکرد بلند مدت ملت‌ها خود داشتند.
پژوهش‌های ملی خصوصیات کارآفرینی را در ایالات متحده توسط پیشگامانی کوکران، جنگز تعدادی و از دیگر مورخان مرتبط  با مرکز تحقیقاتی کول آغاز گردید. جنگر و کوکران «نقش گرایی ساختاری» جامعه شناسی پارسونی را برگزیدند تا  تحقیق تاریخی کارآفرینی را فراتر از کارآفرینان قهرمان شومپترپیتری در مطالعات موردی مشخص ببرند و مطالعه کارآفرینان در موقعیتهای خاص تاریخی‌ واجتماعی جای دهند. جنگز در نقطه عطف پژوهش کارآفرینان راه آهن قرن نوزدهم آمریکا چنین گفت: «تئوری نوآوری‌ها» شخصی مهم یا «تله بهتر» تئوری تاریخ نمی‌باشد. نوآور کسی است که خصوصیات وی تا حدودی عملکرد نقش ومحیط اجتماعی- فرهنگی وی هستند. نوآوری‌های این فرد ترکیب جدید عوامل و عناصر قابل دستیابی می‌باشد. (جنگز ۱۹۴۹، ۱۹۴۴، کوکران ۱۹۶۰،۱۹۵۰). این روش به «پژوهش‌های ملی» چندی در مورد نقش‌ها و ضمانت‌های اجتماعی منتهی شد که موقعیت پیدایش کارآفرینی را در کشورهای خاصی بوجود آورده است.
این شیوه عمدتاً توسط لندز گسترش یافت. در این شیوه لندز بررسی اجتماعی- فرهنگی کارآفرینی را به عملکرد اقتصادی بلند مدت کشورهای خاصی مرتبط دانست. لندز (۱۹۵۳) این مسئله را عنوان کرد که فرهنگ شاخص همیشگی عرضه کارآفرینی بود و از این رو رشد اقتصادی بلند مدتی را بوجود آورد. در پژوهش کلاسیک وی عنوان کرد عملکرد اقتصادی علی الظاهر ضعیف فرانسه در قرن نوزدهم می‌تواند مربوط به محافظه کاری و کم جراتی کارآفرینان فرانسوی شود. چرا که این کارآفرینان تجارت را بعنوان بخش ادغامی در موقعیت خانوادگی خود دانستند تا اینکه آن را به صورت هدفی درون خود ببینند (لندز ۱۹۴۹). لندز در یک سری پژوهش‌ها در بیش از نیم قرن به دفاع از اهمیت عوامل فرهنگی ملی، ارزشها ونگر‌شهای اجتماعی و توصیف پیشرفت فعالیت کارآفرینی و در عوض عملکرد اقتصادی کشورهای پرداخت.

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

 

۴- اقتصاد سیاسی کارآفرینی  The Political Economy of Entrepreneurship
اهمیت سازمانهای سیاسی – قانونی در توصیف الگوهای رشد اقتصادی به عنوان موضوع مورد علاقه مورخان تاریخی مجدداً پدیدار شده است. بسیاری از تحقیقات اقتصاددانان اصرار به اثبات این ادعا دارد که موسسه‌های توارثی به رشد اقتصادی بلند مدت توجه داشته، از این رو تحقیقات تاریخی سعی بر تشخیص و تعیین راهکارها و عملکردهایی دارد که در سطوح بسیار متنوع به توصیف علت و چگونگی اهمیت یافتن موسسات بویژه در فرآیندهای کارآفرینی می‌پردازد.
داگلاس نورس (Douglass North) مورخ اقتصادی نقش محوری و اساسی در پیدایش «سازمان گرایی جدید» ایفا کرد. اثر مکتوب نورس بر نقش حقوق اموال، قوانین حق بهره‌برداری انحصاری، توافقات سیاسی تقسیم قدرت در غرب تاکید داشت تا بررسی تحمل قوانین سیاسی که به حمایت از فعالیت کارآفرینی می‌پردازد مدنظر قرار گیرد ( نورس ۱۹۹۰، نورس و دیوس ۱۹۷۱، نورس و وینگست ۱۹۸۹). نورس و دیگران افرد باری دیگر کمک کردند تا سازمانهای میراثی را در مرکز استدلال اقتصادی قرار گیرد. آنها بر این عقیده بودند سازمانها ساختار مشوق شرکتهای خصوصی را فراهم می‌آورند. سازمان محوری جدید در علم اقتصاد مسلم می‌داند جوامعی که انگیزه‌ها و فرصتهایی را برای سرمایه گذاری فراهم می‌کند ثروتمندتر از آن دسته از جوامعی خواهند بود که قادر به انجام چنین کاری نیستند. با کاهش هزینه‌های معاملاتی و تسهیل منابع موجود در مبادلات، سازمانها می‌توانند بهره‌وری و پیشرفت توسعه را تشدید کنند.

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

 

۵- کارآفرینی سازمانی  Corporate Entrepreneurship
همانطور که قبلاً گفته شد ساختار جذاب چندلر برای درک ارتقاء تجارت عظیم، جایگزین توجه اولیه به کارآفرینی شومپترپیتر به عنوان برنامه تحقیق تاریخچه تجاری شد. از دیدگاهی دیگر توجه دوباره به برنامه کار تحقیق در مورد نقش کارآفرینی در شرکت وجود  دارد که به منظور بذل توجه به موقعیت تاریخی متفاوت (ارتقاء تجارت عظیم) به شکل گیری درباره تحقیق می‌انجامد.
توجه به کارآفرینی سازمانی (بر خلاف کارآفرینی شخصی) پیش از زمان چندلر بود. این موضوع بخش مکمل تحقیقی بود که شومپترپر در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ آن را ترغیب و تشویق می‌کرده است. با وجود اینکه رویکرد بارز اجتماعی- فرهنگی به کارآفرینی تاثیر زیادی اشت، مفهوم کارآفرینی سازمانی در دهه ۵۰ از میان تالیفات دیگر در کتاب آرتور کول و ادیت پنروز مورد بررسی قرار گرفت. این اشخاص برنامه‌هایی را در مورد توسعه تکامیل شرکتها با  استفاده از روش مشخص شومپترپیتر ارائه دادند. برای مثال کول مدل التقاطی تحول کارآفرینی را در سیستم تجاری ایجاد کرد که شامل نقش عوامل سازمانی، روابطی بر مبنای صنعت واهداف فرهنگ ملی می‌شد (کول ۱۹۵۹).
۶- سرمایه گذاری کارآفرینی  Financing Entrepreneurship
در کتابهای علوم اجتماعی سرمایه‌ گذاری کارآفرینی در عمل مترادف با مطالعه شرکتهای سرمایه گذاری مخاطره آمیز می‌باشد. سرمایه گذاری مخاطره آمیز، بر مبنای استدلال، موقعیت منحصر بفردی را در نظام مالی ایجاد می‌کند. این کار از طریق تخصصی کردن سرمایه گذاری بلند مدت و نسبتاً مخاطره آمیز کارآفرینان و تا میزان اندکی بوسیله سرمایه ثانویه انجام می‌گیرد. اکثر شرکت‌های کارآفرینی با سرمایه گذاری خارجی، نیاز بالقوه در جهت توسعه عالی، اما با واسطه‌ها و اشخاص کمتر در موقعیتی هستند که چنین سرمایه گذاری‌هایی را گسترش دهند. این سرمایه‌ گذاری‌ها مشکلات عمده‌ای را بوجود می‌آورد. سرمایه گذاری‌های شرکتهای جدید همراه با عدم پیشینه و تردیدهای فراوان ذاتاً وجود دارد. سرمایه گذری‌های مخاطره آمیز خود را در موقعیت منحصر به فردی قرار می‌دهند تا این گونه سرمایه گذاری‌ها به دو طریق انجام گیرد. اولاً آنها در درک موثر وکنترل چنین شرکتهای جدید التاسیس و مدیرانشان به گونه‌ای تخصصی می‌شوند که شانس رفتار فرصت طلبانه کارآفرینان کاهش می‌یابد. دوماً آنها مجموعه‌ای از اطلاعات، مهارتها و روابط‌ مهمی را با شرکتهای کارآفرینی تبادل می‌کنند که شک و تردید‌های مواجه با آن را کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت را می‌افزاید (کامپرز و لرنر ۲۰۰۵، ۲۰۰۰).
از آنجایی که صنعت سرمایه گذاری مخاطره آمیز نسبتاً جدید می‌باشد، عالمان اجتماعی اندکی «سرمایه گذاری کارآفرینی» را بعنوان موضوع تاریخی تلقی می‌کنند. با وجود مشکلاتی که سرمایه گذاری‌ کارآفرینی به آن اشاره می‌کند (چالش‌های افزایش سرمایه گذاری  مخاطره آمیز بلند مدت برای سرمایه گذاری‌ در تجارتهای جدید نامطمئن) در واقع درک کارآفرینی در طیف وسیعی از موقعیت‌های تاریخی حائز اهمیت می‌باشد. همانطور که تحقیقات تاریخی تاکید دارد، مشکلات سرمایه گذاری کارآفرینی در بخش وسیعی از روشهای سازمانی و بنیادی در موقعیتهای تاریخی متفاوتی همراه با مفاهیمی برای ماهیت فعالیت کارآفرینی در آن دوره مورد توجه قرار  گرفته است.
۷- نتیجه گیری Conclusions
پژوهش کارآفرینی در تاریخچه تجارت بعد از حیات اولیه در دهه‌های بعد از جنگ به موانع صعب العبور متدولوژیک برخورد کرد. مباحث طولانی، مانند نقش کارآفرینی در انحطاط مربوط به قرن نوزدهم بریتانیا، به نمادهای واقعی چالشهای متدولوژیک مواجه با بررسی این موضوع تبدیل شد. روال مرتبط با چندین دهه مطالعه زندگی نامه کارآفرینان، موفق به ایجاد «تعمیم معتبر» که شومپترپیتر (۱۹۴۷ ) سالها قبل بیان نموده بود، نگردید. مسیر تحقیقات افرادی چون شومپترپیتر و کول با عطف توجه به شرکت رو به تضعیف نهاد. این امر جایگزین تحقیقات کارآفرینی نشد بلکه آن را از جریان اصلی برنامه‌های کار تحقیق دور کرد.
با این وجود تاریخچه تجارت کمک حائزی اهمیتی به مطالعه کارآفرینی نمود. تحقیق تاریخچه‌ای با نهفته کردن کارآفرینی در فرآیند وسیعتر تغییرات تاریخی صنایع و اقتصادها،‌ دیدگاه‌هایی را برای عالمان اجتماعی در چگونگی موقعیت یابی بهتر مکان و زمان فعالیت کارآفرینان معاصر فراهم آورد. همانطور که شین و نکارتامن (۲۰۰۰) خاطر نشان کرده‌اند مشخصاً عدم توجه به شرایط وجود موقعیت‌های کارآفرینی می‌تواند بعنوان نقطه ضعف اولیه تحقیقات علوم اجتماعی امروزی محسوب شود. تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد چگونه (موقعیت اقتصادی، اجتماعی، سازمانی یا نهادی در عملکرد کارآفرینان) برای دستیابی و ارزیابی کارآفرینی همانند ویژگی‌ها و رفتار خود کارآفرینان اهمیت دارد.
تاریخچه تجاری با در برگرفتن انواع کشورها، مناطق و صنایع حتی تالیفات به سختی به سمت شرکتهای بزرگ جهت گیری داشته است و کمک عمده‌ای به مطالعه کارآفرینی نمود. جایی که تحقیقات مدیریتی کارآفرینی طی  دو دهه گذشته در زمینه تجربه گرایی گرد آوری شد،‌ در حالیکه تعمیم گسترده بر مبنای شرکتهای  جدید التاسیس با فن‌‌آوری عالی در مکان‌های کمی انجام گرفت، تحقیقات تاریخی به دنبال درک کارآفرینی درمکان‌های بزرگتر و شناسایی نقش آن در شکل گیری پیشرفت اقتصادی بود.
بنابر این مورخان تجاری می‌توانند از دیگر علوم اجتماعی در مورد مطالعه شناخت و رفتار کارآفرینی مطالب زیادی بیاموزند. در حالیکه مورخان سعی داشتند بدانند چه کسی کارآفرین می‌شود و چقدر موقعیت اهمیت دارد، آنها اغلب به چگونگی جستجوی موقعیتها توسط کارآفرینان توجه می‌کردند (استیون و جاریلو ۱۹۹۰). تحقیقات علوم اجتماعی دیدگاه‌های مهمی را فراهم می‌آورد که چگونه به بررسی این سوالات بپردازیم که عبارتند از چگونه کارآفرینان موقعیتها را در می‌‌یابند؟ چگونه این کارآفرینان به گرد آوری منابعی در مورد فرضیه تحویل کالا و خدمات نامطمئن آتی بپردازند؟ چگونه آنها روابطی قرار دادی و نظارتی را ایجاد کنند؟ این سوالات و رویکردها می‌تواند به شیوه‌ای برای تحقیقات تاریخی گزینش شود که مورخان به درک عملکرد کارآفرینان درموقعیتی خاص دست یابند. چنین مطالعات رفتاری دقیق می‌تواند به مورخان کمک کند تا درک بهتری از مکانیزم‌های تصادفی داشته باشند که سازمانها یا حوادث خاصی بر حالات رفتار کارآفرینی طی گذشت زمان تاثیر می‌گذارند.
کارآفرینی و همچنین گردآوری تحقیقات مختلفی باموضوع مشابه به گسترش دهنده (کاسیس ومینوگلو ۲۰۰۵). بر خلاف رشته‌های دیگر (و بر عکس تحقیق‌های کارآفرینی دوران بعد از جنگ)، تحقیقات کارآفرینی در تاریخچه تجاری امروز، رشته مرتبطی نمی‌باشد: هیچ مکانیزم سازمانی برای حفظ این رشته وجود ندارد، مورخان اندکی خودشان را متخصص کارآفرینی اولیه می‌دانند،‌ به منظور اتصال انواع آثار کارآفرینی و مد نظر قرار دادن مباحث گسترده‌تر تئوریک در مورد ماهیت کارآفرینی در تاریخ، تالش زیادی صورت نگرفته است.
این مقاله برای دفاع مجدد از کارآفرینی به عنوان موضوع اصلی تحقیق و به منظور ایجاد اصول بنیادین به موقعیت‌های مهمی پی برده است. در مورد نقش تاریخی فرهنگ و ارزشها در زمینه رفتار کارآفرینی، استفاده از متدولوژی‌های دقیقتر از گذشته و درک اهمیت ارتباط فرهنگ با متغیر‌های دیگر کارهای زیادی باید انجام گیرد. موقعیت‌های مهمی وجود دارد، تا تحقیق موجود در مورد نقش سازمانها در توسعه اقتصادی با بررسی بین رابطه سازمان‌ها و کارآفرینان تکمیل گردد. مورخان تجاری در موقعیت منحصر بفردی قرار دارند تا نقش علوم اجتماعی کامل شود و درک از موضوع «شخصیت مرموز و نکته سنج کارآفرین» که تعبیر مومول (۱۹۸۸) می‌باشد افزایش یابد.
واژه نامه Vocabulary
چالشهای اسلوب شناسانه
methodological challenges
تحقیقات تاریخی
historical research
کارآفرینی
entrepreneurship
مشارکت
contribution
شناخت
cognition
 
علوم اجتماعی
social sciences
فرصتها
opportunities
تحقیقات علمی
scientific research
بینشها
insights
کالاهای آتی
future goods
مطالعات رفتاری
behavioral studies
ارتباط
Relationship

کارآفرینی و تاریخچه تجارت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.