مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کنترل محرک‌های آسم درخانه

کنترل محرک‌های آسم درخانه

کنترل محرک‌های آسم درخانه – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۲۱
کد مقاله
MDSN21
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کنترل محرک‌های آسم درخانه
نام انگلیسی
Controlling Asthma Triggers in the Home
تعداد صفحه به فارسی
۱۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۱
کلمات کلیدی به فارسی
آسم
کلمات کلیدی به انگلیسی
Asthma
مرجع به فارسی
اگریلایف اکستنشن تکزاس سیستم A&M
مرجع به انگلیسی
The Texas A&M University System, U.S. Department of Agriculture
کشور
ایالات متحده
کنترل محرک‌های آسم درخانه
در آمریکا از هر ده نفر کودک حداقل یک نفر مبتلا به آسم می‌باشند: این آمار برابر با بیش از ۶ میلیون کودک است. در کودکان ۵ الی ۱۷ ساله، آسم مسئول ۱۰ میلیون مورد غیبت از مدارس در طی یک سال بشمار می‌آید. این بیماری بیش از دیگر انواع بیماری مزمن در کودکان می‌باشد.
دلیل ۳ میلیون مورد مراجعه به پزشک در یک سال، همین بیماری آسم است. رایج‌ترین علت بستری شدن کودکان در ۲۰۰۰۰۰ مورد پذیرش سالانه، ابتلا به آسم است. نهایتاً به دلیل بی‌توجهی بدین بیماری و عدم حضور مراقبین بیماران در محل کار خود ۷۲۶ میلیون دلار هزینه تحمیل می‌شود.

کنترل محرک‌های آسم درخانه

 

آسم چیست؟
آسم یک عارضه مزمن ریه‌ای است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و سبب انسداد این مجاری می‌گردد. این التهاب مربوط به تنگ شدن با قابلیت عود مجدد مجاری هوا است که در پاسخ به محرک‌های گوناگون رخ می‌دهد. کودکان مبتلا به آسم در هنگام تنفس از طریق مجاری باریک هوا صدایی شبیه به جیغ یا سوت تولید می‌کنند. این صدای سوت مانند wheeze (خس‌خس‌ کردن) نامیده می‌شود. دیگر علائم آسم شامل نفس کشیدن دشوار، به سختی نفس کامل کشیدن، تنگی سینه و سرفه کردن می‌باشد. تجویز داروی صحیح برای آسم منجر می‌شود تا حالت تنگی مجاری هوا بصورت جزئی یا کلی بالکعس ‌شود.
باید به آسم به عنوان یک واکنش آلرژیک بنگریم که در پاسخ به یک مورد آلرژی‌زا یا «محرک» رخ می‌هد و تنها بر ریه اثر می‌گذارد. همچنین به این موضوع فکر کنیم که چگونه با کنترل محرک‌های آلرژی در خانه می‌توانیم علائم آلرژی را کاهش داده و بدین ترتیب محرک‌های آسم را کنترل کنیم. گرچه بیماران مبتلا به آسم به داروی نجات بخش و در اکثر موارد به داروی پیشگیری نیاز دارند، اما در هر صورت کنترل محرک‌های آسم در خانه به طور چشمگیری تداوم حمله‌های آسم به کودکان شما را کاهش می‌دهد.

کنترل محرک‌های آسم درخانه

 

چند محرک‌هایی باعث شروع حملات آسمی می‌شوند؟
عفونت‌های تنفسی فوقانی و آلرژی‌ها رایج‌ترین محرک‌های آسم می‌باشند. به عبارت دیگر، اگر فرزند شما آسم دارد و زود به سرما خوردگی دچار می‌شود یا آلرژی دارد، علائم آسم را به طور مداوم‌تری نشان می‌دهد. دستورالعمل‌های کنترل عبارتند از:
  • به مادران جدید توصیه می‌شود تا فرزندانشان را برای ۱۲ ماه نخست، از شیر خود تغذیه کنند. زیرا این امر سیستم ایمنی بچه را تقویت می‌کند.
  • با اجتناب از مراقبت بیش از ۵ کودک در یک اتاق توسط پرستار در سنین طفولیت، قرار گیری طفل در معرض ویروس و باکتری را کاهش دهید.
  • پرستاران و کودکان باید مرتباً از مواد ضد عفونی کننده دست یا آب گرم و صابون استفاده نمایند.
  • از مسئول بهداشت درباره نیاز به تزریق آنفلوآنزا بطور سالانه برای کودکان سوال کنید.

کنترل محرک‌های آسم درخانه

 

ورزش
ورزش می‌تواند محرک‌های آسم را افزیش دهد، زیرا بدین ترتیب کودک می‌تواند سریعتر و از طریق دهان باز نفس بکشد تنفس از طریق دهان باز، نسبت به تنفس آرام و کنترل شده از طریق بینی،‌ امکان گرم کردن هوا به بینی را نمی‌دهد. این تغییر دمای هوا در ریه‌ها سبب می‌شود که ماهیچه‌های اطراف ریه منقبض شود، اما همچنان به ورزش توصیه می‌کنیم. ورزش‌های معینی هستند که کمتر امکان وقوع این واکنش را دارند. دستورالعمل‌های کنترل آنها عبارتند از:
  • شنا ورزش غایی برای مبتلایان به آسم بشمار می‌آید. زیرا شناگر در محیط گرم و مرطوب و در وضعیت افقی قرار گرفته و ماده مخاطی را از انتها به سوی ریه‌ها حرکت می‌دهد.
  • قدم زدن، دوچرخه سواری تفریحی، پیاده‌روی و دیگر ورزش‌ها که انرژی اندکی آزاد می‌کنند نسبت به موارد دیگری که نیازمند سرعت و تداوم است، از جمله ورزش‌های مناسب برای مبتلایان به آسم بشمار می‌رود.
آب و هوای سرد
آب و هوای سرد هم به همین دلایل سبب حمله آسم می‌شود. وقتی که هوای سرد استنشاق شود، ماهیچه‌های کوچک اطراف ریه منقبض می‌شود. در این وضعیت اطمینان یابید که کودک شما گرم باشد. دستورالعمل‌های کنترل در این مورد عبارتند از:
  • کودک خود را وادار کنید که از طریق بینی نفس بکشد و در هوای خیلی سرد شال گردن دور دهان و دماغش بپیچد.
سیگار کشیدن
لازم است تا از کشیدن سیگار بطور کامل در نزدیک کودک دچار آسم پرهیز شود. اقدامات کنترلی در این خصوص عبارتند از:
  • والدین را مجبور کنید تا سیگار کشیدن را رها کنند
  • در اطراف کودک، خانه و ماشینی که کودک در آن حضور دارد سیگار نکشید
  • اگر کسی سیگار می‌کشید، باید قبل از آنکه کنار کودک برود، لباسهایش را عوض کند
  • دود کردن سیگار در محل‌های عمومی‌، سبب حمله‌های آسم می‌شود. به تابلو‌های «استعمال دخانیات ممنوع» در رستورانها و مکانهای عمومی توجه کنید

کنترل محرک‌های آسم درخانه

 

کرم‌های زیر خاکی
  • کرم‌های زیرخاک یک محرک رایج آسم هستند. کرمهای زیرخاکی در اندازه‌های میکروسکوپی بوده و از مواد پوست انسان‌ها تغذیه می‌کنند. آنها در مکانهای گرم و مرطوب پیشرفت کرده و جزء اصلی‌ خاک خانگی هستند. حتی در تمیزترین خانه‌ هم، این کرم‌ها در غبار موجود در رختخواب، مبلمان و اثاثیه،‌ پرده‌ها، فرش و حتی ماکیان شکم پر وجود دارند، دستورالعمل‌های کنترل آنها عبارتند از:
  • خانه را مرتباً تمیز کرده و فرش‌ها و مبلمان را با فیلتر هوای پاک کننده (HEPA) و دارای کارآیی بالا جارو کنید
  • فرش‌ و قالیچه را از اتاق خواب برچینید.
  • در اتاق خواب مبلمان نگذارید.
  • ماکیان را در آب گرم بشویید و آنها را کیسه فریزی قرار داده و یا در طی شب فریزر کنید.
  • رطوبت خانه‌ خود را در تابستان ۵۰% و در زمستان در حد ۳۵% تنظیم کنید.
  • تشک، فنر‌های مارپیچ تختخواب و بالش‌ها را با کاورهای ضد حساسیت و غیر قابل نفوذ بپوشانید.
  • از بکار بردن پرده‌های کلفت و پرده کرکره‌های دلتنگ‌ کننده و خفه بپرهیزید.
  • فیلترهای هوا موجود در سیستم گرمایشی و سیستم خنک کننده را باید هر ماه تعویض نمود.

کنترل محرک‌های آسم درخانه

 

مواد مترشحه حیوانات
شوره یا مواد مترشحه حیوانات در حقیقت پروتئینی است که از پوست و یا آب دهان حیوان به دست می‌آید. حیوانات دست آموز در خانه می‌توانند سبب ایجاد درد سر بسیار برای کودکان مبتلا به آسم گردند. گربه پر دردسرترین حیوان است. روالهای کنترلی در این خصوص عبارتند از:
  • حیوانات را از داخل خانه بیرون کنید. اتاق خواب نباید جای حیوانات باشد.
  • حیوانات را یکبار در هفته با شامپو بشویید. دستورالعمل‌هایی که در مورد کرم‌های زیر خاکی بیان شد، در این مورد نیز باید اجرا شود.
سوسکها
سوسکها سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند که می‌توانند منجر به دردسر در کنترل آسم کودکان گردند. مطالعات نشان می‌دهد در نواحی که هجوم سوسکها خارج از کنترل باشد، میزان آسم هم بسیار بالاتر است. دستورالعمل‌های کنترل در این زمینه عبارتند از:
  • مرتباً جاروبرقی بکشید.
  • با جارو کردن و نظافت، خانه را تمیز و بهداشتی نگه دارید و زباله و همچنین غذای حیوانات را در ظرف در بسته نگهدارید.
  • با گرفتن شکاف‌ها، تعمیر پنجره و غیره آفت و حشرات را خارج از خانه نگهدارید.
  • آفت را از جاهایی که ممکن است در آن پنهان شوند نظیر قفسه مجله، روزنامه‌ها، جعبه‌ها و کلاً مکانهای در هم ریخته بیرون بیاندازید.
  • حشرات ایجاد کننده آفات را با روش‌های سم زنی بکشید. اگر به مشکل هجوم حشرات دچار شده‌اید، شاید لازم باشد که با یک شرکت کنترل آفت، تماس بگیرید.
قارچ گیاهی و کپک
قارچ گیاهی و کپک در نواحی گرم و مرطوب رشد می‌یابد. قارچ گیاهی غالباً بر روی برگها در آب راکد رشد می‌یابد. این قارچها غالباً در حمام، آشپزخانه و مکانهای همگانی مشاهده می‌شود. دستورالعمل‌های کنترل در این زمینه عبارتند از:
  • توده برگها و آب راکد را از اطراف خانه دور کنید.
  • مخزن آب ریزی تهویه هوا و یخچال را دائماً تخلیه کنید تا از تجمع آب راکد در خانه جلوگیری کرده باشید.
  • برای خانه خود ضد مرطوب کننده خریداری کنید و سیستم تهویه را در هوای گرم راه اندازی کنید.
  • پس از استحمام دیوارهای اطراف دوش را با پارچه خشک تمیز کنید و در را بازنگهدارید تا هوا در حمام جریان یابد.
  • غذای کپک زده را دور بریزید و سطح زباله را مرتباً تخلیه کنید.
  • قارچ‌های گیاهان داخل خانه را که مشاهده می‌کنید، تمیز کنید. با کنترل رطوبت از رشد آتی آنها بپرهیزید، با محلول ضد قارچ، محیط را تمیز نگه دارید

کنترل محرک‌های آسم درخانه

رفلاکس
رفلاکس (Reflux) بیماری رفلاکس شکمی (GERD) می‌تواند منجر به حمله آسم در کودکان گردد. اسیدی که از شکم خارج می‌شود می‌تواند وارد جریان هوا شده و بر روی کیسه صدا، سینوسها و گوشها تاثیر گذارد. در برخی کودکان و نوزادان، رفلاکس مرتباً اوج کرده و نامنظم‌تر از دیگر کودکان می‌باشد. دستورالعمل‌های کنترل در این باب عبارتند از:
  • اگر آسم کودکان شما پس از غذا بدتر می‌شود یا دارای سرفه‌های مزمن، گرفتگی صدا و یا عفونت مداوم گوش می‌باشند این مسائل را با متخصص کودکان در میان بگذارید.
احساسات شدید
احساسات شدید، چه باور داشته باشید و چه خیر، می‌تواند آسم کودکان شما را بدتر کند، خنده، گریه یا جیغ زدن ماهیچه‌های اطراف ریه را تحریک کرده و منقبض می‌کند دستورالعمل‌های کنترل در این زمینه عبارتند از:
  • اگر کودک شما این حساسیت را دارد که پس از احساسات شدید آسمش بدتر شود، او را وادار به انجام فعالیت‌های آرامش بخش و نفس کشیدن آرام کنید. با دکتر مربوطه مشورت کنید که آیا داروهای مد نظر او را در چنین دورانی آرامتر می‌کند یا خیر.
محرک‌های خانگی
محرک‌های خانگی از قبیل تمیز کننده‌ها، رنگ تینر، سفید کننده،‌ براق کننده و اسپریهایی با بوی تند از قبیل عطرها، دئودرانت و اسپری مو، می‌تواند آسم فرزند شما را بدتر کند. دستورالعمل‌های کنترل در این زمینه عبارتند از:
  • در طول استفاده از این مواد، برای او ماسک بزنید تا از استنشاق این هوا جلوگیری شود و یا کلاً او را از این محرک‌ها دور کنید.

کنترل محرک‌های آسم درخانه

 

دی اکسید نیتروژن
دی اکسید نیتروژن گازی بی بو است که سبب سوزش چشم،‌ بینی و گلو و همچنین تنگی نفس گشته و یک محرک حمله آسم است. این گاز در نتیجه استفاده از وسایلی به دست می‌آید که سوختهایی از قبیل گاز،‌ چوب و نفت سفید را می‌سوزاند. مونوکسیدکربن دیگر گازی بی‌بویی است که از طریق وسایل یا ماشین‌هایی از قبیل بخاری، اجاق گاز، آب‌گرمکن، کوره و وسایل حمل و نقل وارد هوا می‌شود. مونوکسید کربن نه تنها حمله آسم را تحریک می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به مرگ نیز گردد. دستورالعمل‌های کنترل آن عبارتند از:
  • اطمینان حاصل یابید که وسایل سوخت خانگی، دریچه‌ای به بیرون دارند.
  • در حین پخت و پز بر روی اجاق در آشپزخانه از هود استفاده کنید.
  • هرگز از اجاق‌پز خوراکی برای گرم کردن خانه استفاده نکنید.
  • یک هشدار دهنده مونوکسید کربن خریداری کرده و درخانه نصب کنید.
  • هرگز ماشین را در گاراژ روشن نگذارید.
  • بطور سالانه دودکش وسایل سوختی خانه را کنترل کنید.
کنترلهای معمول را در نظر داشته باشید
برنامه‌ریزی برای دور نگه داشتن محرک‌های آسم از کودکتان را در نظر داشته باشید. یکبار دیگر این جزوه را مرور کرده و دستورالعمل‌های کنترل برای هر یک از محرک‌های آسم را مجدداً بخوانید، وقتی که هر دستورالعملی را انجام دادید داخل مربع علامت  بگذارید.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.