مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۱۳
کد مقاله
AGR13
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها
نام انگلیسی
Forest Products Measurements and Values
تعداد صفحه به فارسی
۱۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
محصولات جنگلی، الوار، کاغذ
کلمات کلیدی به انگلیسی
Forest Products, Lumbers, paper
مرجع به فارسی
خدمات ترویج کشاورزی دانشگاه تنسی
مرجع به انگلیسی
Agricultural Extension Service The University of Tennessee
کشور
ایالات متحده

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها

مقدمه   Introduction
موفقیت در خرید و فروش محصولات جنگلی، به آگاهی هر فرد در برآورد محصول و توانایی وی در پیش‌بینی ارزش بازار جاری بستگی دارد. زمانیکه درختان بعنوان محصول آماده برداشت می‌شوند، ممکن است به صورت درختان کامل، الوار شده کلاس کارخانه‌ای، الوارهای کلاس ساختمانی، الوارهای مخصوص روکش، خرده چوب و چوب نرم مخصوص کاغذسازی به فروش برسند. روش فروش الوار معمولا براساس رتبه‌بندی چوب می‌باشد که عامل تعیین کننده آن مقدار و موقعیت نقص‌های موجود بر روی چوب است. هر محصول بدست آمده از جنگل روش ویژه‌ای داشته که بوسیله آن نسبت به برآورد و تعیین ارزش بازاری آن اقدام می‌شود. این مقاله بیانگر اقدامات صورت گرفته در رابطه با محصولات جنگلی رایج در ایالت تنسی و نیز چگونگی ارزیابیهای مرتبط با  ارزش بازاری آن می‌باشد.

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها

 

چوب نرم مخصوص کاغذسازی  Pulpwood
چوب نرم مخصوص کاغذسازی معمولا از طریق حجم چوب اندازه‌گیری شده با استفاده از معیار cord (حدودا ۶/۳ متر مکعب) یا معیار پوند خرید و فروش می‌شود.
یک واحد cord استاندارد برای چوب، مقدار چوب انباشته شده در فضایی حدود ۱۲۸ فوت مکعب است. این واحد در حقیقت کپه‌ای چوب به ارتفاع و پهنای۴ فوت و طول ۸ فوت می‌باشد. انواع مختلفی از این استاندارد وجود دارد، بنابراین خریدار و فروشنده می‌بایست از نوع مشابهی استفاده کنند. مقدار حقیقی چوب در فضای ۸*۴*۴ فوت، بسته به چگونگی بسته‌بندی چوب از لحاظ ضخامت، صافی و یکنواختی قطعات، بسیار متفاوت خواهد بود. مطالعات نشان داده است که مقدار چوب موجود در هر cord استاندارد ممکن است از ۵۸ فوت مربع تا ۹۴ فوت مربع متغیر باشد. به دلیل تفاوت حجم چوب موجود در هر cord و توسعه روش‌های جدید حمل و نقل و جابجایی مواد، چوب نرم مخصوص کاغذسازی و خرده چوب اغلب بر اساس وزن خرید و فروش می‌شوند. بخش جنگل اداره کشاورزی در ایالت تنسی، هر cord درخت کاج را به وزن ۵۳۵۰ پوند و هر cord چوب سخت جنگلی را به وزن ۵۸۰۰ پوند، تعریف می‌کند.
در این خصوص تمایلی جهت فروش چوب نرم کاغذسازی و خرده چوب بصورت طولی وجود دارد. بارهای طولی اغلب بر مبنای وزن به فروش می‌رسند. تریلرهای حمل الوار، به منظور تعیین وزن  خالص بار ، ابتدا زمانیکه کاملا بار زده شده‌اند و سپس بدون بار وزن می‌شوند. در صورت لزوم وزن را می‌توان  به مقدار مشابه آن در فوت یا cord تبدیل نمود. برخی شرکت‌ها معیارهای وزنی استانداردی جهت قیمت‌گذاری به کار می‌گیرند، و برخی دیگر معیارهای خود را براساس ترکیب محصول بوجود می‌آورند. معیارهای وزنی بسته به اندازه‌ الوار تغییر می‌کنند، زیرا الوارهای بزرگ‌تر معمولا از لحاظ وزنی حجم محصول بیشتری را نسبت به الوارهای کوچکتر بوجود می‌آورند. عواملی چون کیفیت، تراکم، مقدار رطوبت و کیفیت کارخانه‌ای چوب، فاکتورهای مرتبط با مقیاس و قیمت پرداخت شده در کارخانه برای الوار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فایده خرید و فروش براساس وزن این است که مالکین را جهت تحویل سریع و به موقع چوب به کارخانه، تشویق و ترغیب می‌نماید. تحویل سریع محصول پس از برداشت، تضمین کننده مقدار بالای رطوبت در چوب می‌باشد. الوارهای تازه برداشت شده، از لحاظ وزنی، سنگین‌تر از الوارهای خشک می‌باشند. کارخانه‌ها الوارهای تازه بریده شده را ترجیح می‌دهند، زیرا آنها از لحاظ مقدار پوسیدگی، لکه و حشرات مخرب چوب کمتر در معرض خطر می‌باشند.

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها

 

الوارهای اره شده   Saw-Logs
اغلب کارخانه‌های چوب‌بری چوب سخت، الوارها را براساس درجه و مقیاس الوار خریداری می‌کنند. معیار رتبه‌بندی الوار براساس تعداد عیوب ظاهری و مشهود بر سطح الوار مانند گره‌ها و پوسیدگی می‌باشد. این عیوب کیفیت و کمیت الواری که از کنده چوب بدست می‌آید را تحت تاثیر قرار می‌دهند. رایج‌ترین اصول و قواعد رتبه‌بندی الوار توسط خدمات جنگلی ایالات متحده(U.S. Forest Service)  بوجود آمده است. رتبه مورد نظر الوار رتبه‌بندی شده برای هر درجه الوار خدمات جنگلی ایالات متحده، در جدول(۲) به ثبت رسیده است. شکل(۱) نشانگر نمونه‌هایی از قواعد مربوط به الوار خدمات جنگلی ایالات متحده می‌باشد. درجات الوار ثبت شده در ستون بازده الوار، در حقیقت همان درجات الوار مجمع الوار جنگلی ملی(NHLA) برای محصولات باارزش‌تر، می‌باشند. اینگونه محصولات فرصت سودآوری بیشتری برای کارخانه‌های چوب‌بری ایجاد می‌کنند. هرچه درجه کنده چوب بالاتر باشد، الوار مرغوب‌تری از آن بدست می‌آید؛ بنابراین، الوار مرغوب دارای ارزش بیشتری از الوار نامرغوبی است که از نظر حجم با هم برابرند. الوارهای با ضخامت بسیار و بدون عیب، اغلب به عنوان الوارهای روکش به فروش می‌رسند و چنانچه به صورت الوار اره شده فروخته شوند دارای قیمت بالاتری می‌باشند. الوارهای بسیار نامرغوب، اغلب به عنوان الوارهای درجه ساختمانی به فروش می‌رسند که از آنها اتصالات راه‌آهن و الوارهای معدنی به دست می‌آیند. برخی کارخانه‌های چوب‌بری، به جای استفاده از قواعد درجه خدمات جنگلی، درجات الوار خود را بوجود آورده و به کار می‌گیرند.

محصولات جنگلی برآوردها و ارزشها

 

الوار  Lumber
الوار پس از اینکه برش داده شده و بصورت دلخواه  درآمد رتبه‌بندی می‌گردد. الوار براساس رتبه‌ یا درجه‌شان به فروش می‌رسند، که در مورد چوب سخت و چوب نرم متفاوت است. درجات الوار چوب نرم در ایالت تنسی معمولا براساس قواعد مصوب کمیته نظارت کاج جنوبی(Southern pine Inspection Bureau) یا SPIB می‌باشد. درجات الوار چوب سخت براساس تعداد و اندازه برش‌هایی دقیق که ممکن است از یک تخته چوبی بدست آید و با استفاده از قواعد تصویب شده توسط مجمع الوار چوب سخت ملی یا NHLA (National Hardwood Lumber Association  )، تعیین می‌شوند. درجات الوار چوب سخت توسط NHLA تعیین شده و مقدار مواد مشخص موجود در هر درجه، در جدول(۳) ارائه شده است. بخشی از یک تخته چوب که در برش‌های سطحی صاف و دقیق، جهت قواعد درجه‌بندی الوار NHLA مورد نیاز است در شکل(۳) ارائه شده است. چنانچه تعداد نقص‌ها افزایش یابد، ارزش الوار کاهش خواهد یافت.
در هنگام خرید یا فروش چوب نرم مخصوص کاغذسازی، خرده چوب یا کنده‌های درخت، شخص خریدار یا فروشنده می‌بایست بهترین روش اندازه‌گیری مناسب را انتخاب نماید. روش‌های گوناگون بسیاری جهت اندازه‌گیری محصولات مشابه وجود دارند.  بنابراین از آگاهی خریدار و فروشنده نسبت به روش اندازه‌گیری به کار گرفته شده اطمینان حاصل نمایید. در هنگام خرید و فروش الوار، به خاطر داشته باشید که چوب سخت و نرم با استفاده از قواعد مختلف رتبه‌بندی شده‌اند و نیز ارزش محصولات بسته به درجه آنها تغییر می‌کند. به منظور برآورد ارزش محصولات جنگلی جهت خرید و فروش، می‌توانید یکی از انتشارات قید شده در این مقاله که ارائه دهنده قیمتهای بازاری محصولات می‌باشند را بررسی نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.