مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مدیریت ایمنی فرآیند

مدیریت ایمنی فرآیند

مدیریت ایمنی فرآیند – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

مدیریت ایمنی فرآیند

شماره       
۵۶
کد مقاله
MNG56
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مدیریت ایمنی فرآیند
نام انگلیسی
Process Safety Management
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
ایمنی فرآیند، مدیریت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Process Safety , Management
مرجع به فارسی
ایمنی سیستم، موسسه ویلی و پسران
مرجع به انگلیسی
Wiley & Sons Inc.
سال      
کشور
مدیریت ایمنی فرآیند
مقدمه
هدف از مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) استاندارد مواد شیمیایی بسیار خطرناک (HHCs)، (استاندارد ۲۹ CFR 1910.119 (وزارت کار ایالات متحده- ۱۹۹۲)) ممانعت یا به حداقل رسانی پیامدهای انتشار فاجعه‌آمیز مواد سمی، مواد شیمیایی واکنش‌پذیر، مواد قابل اشتعال، یا مواد منفجره شیمیایی کاملا خطرناک از یک فرآیند خاص می‌باشد. فرآیند در چنین مضمونی به معنای هر گونه فعالیت یا ترکیبی از فعالیتها شامل هر نوع استفاده، ذخیره‌سازی، تولید،‌ پردازش و یا انتقال و جابجایی در محل مواد شیمیایی کاملا خطرناک تلقی می‌شود.
هدف از این فصل معرفی مدیریت ایمنی فرآیند می‌باشد که شامل سابقه‌ای است که منجر به بوجود آمدن قوانین عمومی مربوطه، تعارف کاربردی در این زمینه منحصر بفرد و ضروریات مدیریت ایمنی فرآیند، هم در ایالات متحده و هم در کانادا، شده است. این مقوله بعنوان یک حیطه جدید قابل توجه، چه برای موارد ایمنی یا مضامین حرفه‌ای ایمنی سیستم و چه برای شاغلین و متخصصین عرصه صنعت فرآوری، مدنظر می‌باشد.
احتمالا مهمترین دلیل تمرکز بر روی PSM آن است که صرفه‌جوییهای مقیاسی و یا مقوله مربوط به صرفه‌جوییهای تولید انبوه سبب اعمال رویه‌های فزاینده  فرآوری یا فرآیند بیشتر همراه با تسهیلات تولیدی فزونی‌تری گردیده و بر این اساس فرصتها و علل کافی برای بروز فجایع و بلایای بزرگتر محقق شده است.
اغلب مضامین این فصل بر مبنای اطلاعات برگرفته شده از جزوه اطلاعاتی  OSHA (اداره ایمنی شغلی و بهداشت ایالات متحده- ۱۹۹۳) و کتابچه آنالیز ایمنی سیستم (استفانز و تالسو ۱۹۹۷) می‌باشند.
 

مدیریت ایمنی فرآیند

 

سوابق
بروز یکسری از حوادث عمده در سطح جهان (همانند انفجار شیمیایی در تگزاس سیتی ایالت تگزاس، در سال ۱۹۴۷ که باعث کشته شدن ۵۸۱ نفر و مجروح شدن حدودا ۳۵۰۰ نفر گردید، نشت گاز متیل ایزوسیانید در بوپال هند به سال ۱۹۸۴ و انفجار سکوی نفتی پایپرآلفا در دریای شمال به سال ۱۹۸۸، جدول ۱-۲۱ ) توجه بخش صنعتی و عموم مردم را بدین مشکل در ایالات متحده جلب نمود. این مسائل با توجه به چنین نگرشی که مسائل مرتبط با صرفه‌جوییهای مقیاسی و تخطی‌های صنعتی ممکن است منجر به بروز حوادث بزرگتر و فاجعه‌آمیزی گردند، نمود بیشتری یافته و توجه بارزتری را بخود جلب نموده‌اند.
وجه مشترک سیستم و ایمنی فرآیند
در صریح‌ترین مفهومی که برای این مضمون می‌توان متصور شد، ایمنی سیستم شامل ایمنی فرآیند می‌شود که این دو مقوله بصورتی ناگسستنی با یکدیگر در ارتباط هستند. از آنجائیکه سیستم‌ها بگونه‌ای تعریف شده‌اند که شامل فرآیندهای خاصی خواهند بود، ایمنی فرآیند را می‌توان بعنوان یک زیرمجموعه ایمنی سیستم در نظر گرفت. کاربرد ایمنی سیستم بصورتی متناسب، برپایه روالهای مبتنی بر صنعت فرآوری شیمیایی می‌باشد. در صنعت فرآوری، متخصص ایمنی سیستم تلاش خواهد نمود تا نسبت به مشخص سازی، ارزیابی، آنالیز و حذف یا کنترل موارد خطرناک در طول سیکل حیات یک فرآیند اقدام نماید. در این مقوله، اولویت موارد کنترلی بصورت یکسان حفظ می‌گردد. بنابراین، ارتباط نزدیکی بین سیستم و ایمنی فرآیند شیمیایی و همچنین صنعت فرآوری وجود دارد.
 
سابقه PSM
ملزومات ریسک‌گرا در مقابل ضروریات ایجابی
قبل از دهه ۱۹۹۰، قوانین و دستورالعملهای اداره ایمنی شغلی و بهداشت ایالات متحده تقریبا بصورت انحصاری حالت ایجابی داشت. در این اثنا، قواعد مشخص بسیاری منتشر شده بودند و بررسی‌ها جهت اطمینان از آنکه این قوانین بخوبی اعمال می‌گردند انجام می‌پذیرفت. با معرفی قواعد ایمنی فرآیند، بخشی از این قواعد در بردارنده این نکته بود که ریسک یا خطر مرتبط با انجام یک روال تولیدی و یا یک سایت شیمیایی می‌بایست مورد ارزیابی قرار گرفته و به منظور تسکین یا خفیف سازی نتایج یک حادثه محتمل و محافظت از کارکنان اقدامات مقتضی باید در این زمینه صورت پذیرد.
قوانین PSM دیدگاهی یکپارچه را برای ایمنی شیمیایی بنیان گذاشت و بر این اساس نکته تمرکز خود را بر روی برنامه مدیریت جامع معطوف ساخت. از طریق کاربرد تکنولوژیهای یکپارچه، رویه‌ها و افعال مدیریت جامع، شرکتها قادر به توسعه یک استراتژی ایمنی بگونه‌ای می‌باشند که این استراتژی بطور موثر فرآیندهای خاص آنها را مورد خطاب قرار داده و کمک می‌نماید تا از انتشار بالقوه گازها و مایعات قابل اشتعال، مواد منفجره و ادوات آتش‌بازی جلوگیری بعمل آید (وزارت کار ایالات متحده- ۱۹۹۲).
 
ضروریات
کاربرد
این استاندارد برای فرآیندی بکار گرفته می‌شود که، همانگونه که در قسمت ضمیمه این فصل تشریح شده است، در بردارنده یک مقدار آستانه‌ای یا میزان بیشتری از مواد سمی یا مواد شیمایی کاملا خطرناک واکنش‌پذیر می‌باشد. به علاوه، این استاندارد مقادیر ۱۰۰۰۰ پوندی یا بیشتر مایعات و گازهای قابل اشتعال را در برگرفته و همچنین فعالیت فرآیند تولیدی مواد منفجره و ادوات آتش‌بازی را نیز شامل می‌شود.
استثنائات
این استاندارد تاسیسات خرده فروشی یا جزئی، تاسیسات از راه دور که معمولا پوشیده از جمعیت نمی‌باشند، یا حفر چاههای نفت و گاز یا فعالیتهای خدمات دهی را شامل نمی‌شود. سوختهای هیدرو کربنی که صرفا برای مصارف گارگاهی و بعنوان سوخت مصرف می‌شوند، در صورتی که چنین سوختهایی بعنوان بخشی از یک فرآیند متشکل از مواد شیمیایی کاملا خطرناک دیگر که در این استاندارد گنجانده شده است تلقی نمی‌گردند، تحت پوشش این استاندارد قرار نخواهند داشت.

مدیریت ایمنی فرآیند

 

اطلاعات ایمنی فرآیند
در این مبحث به گردآوری اطلاعات ایمنی فرآیند نوشتاری نیاز می‌باشد که شامل اطلاعات خطرناک در زمینه مواد شیمیایی بسیار خطرناک، اطلاعات تکنولوژی و داده‌هایی مرتبط با ادوات در فرآیندهای تحت پوشش می‌شود.
مشمولیت کارکنان
یک برنامه نوشتاری در زمینه اقدامات و عملکردهای مرتبط با این مقوله را می‌بایست با توجه به مشارکت کارکنان بوجود آورد. کارکنان و نمایندگان آنها می‌بایست در جریان امور مرتبط با توسعه و آنالیز خطرات فرآیند و همچنین توسعه عناصر دیگر مدیریت ایمنی فرآیند که تحت این قانون مورد نیاز می‌باشند، قرار داده شوند. کارکنان و نمایندگان آنها می‌بایست به آنالیزهای خطرات فرآیند و کلیه اطلاعات مورد نیاز دیگری که تحت این قاعده توسعه می‌یابند دسترسی داشته باشند. منظور ما از کارکنان در این مقاله افراد حاضر در کارگاه و کارکنان مقاطعه‌کار می‌باشند.
 
آنالیز خطرات فرآیند
آنالیزهای خطرات فرآیند (PrHAs) را می‌بایست به مجرد امکان برای هر یک از فرآیندهای تحت پوشش با استفاده از داده‌های ایمنی فرآیند گردآوری شده بر مبنای مرتبه خاص خود و بر حسب مجموعه‌ای از ملاحظات مورد نیاز انجام داد. آنالیزهای خطرات فرآیند را می‌بایست حداقل هر پنج سال یکبار بروز رسانی و مورد ارزیابی مجدد قرار داد و بر این مبنا آنها را برای دوره حیات فرآیند مد نظر ابقا و حفظ نمود.
 
روالهای عملیاتی
روالهای عملیاتی می‌بایست بصورت نوشتاری باشد و دستورالعملهای روشنی را برای فعالیتهای در دست انجام مربوط به ایمنی، شامل فرآیند تحت پوشش سازگار با داده‌های ایمنی فرآیند، مهیا کرده باشند. این روالها می‌بایست مراحلی را برای هر یک از پارامترهای مربوطه در نظر داشته باشند که عبارتند از: فاز عملیاتی، محدوده‌های عملیاتی، ملاحضات ایمنی و سلامت و سیستمهای ایمنی و عملکردهای آن. آنها می بایست به آسانی در دسترس کارکنانی قرار گیرند که بر روی یک مقوله فرآیند تحت پوشش قرار گرفته کار می‌کنند و یا آنکه آن را نگهداری می‌نمایند، همچنین لازم است تا آنها را غالبا مورد بررسی و بازنگری قرار داد تا بدینوسیله اطمینان حاصل شود که آنها بازتاب دهنده عملیات جاری می‌باشند.
آموزش
کارکنانی که یک فرآیند تحت پوشش را عملیاتی می‌سازند می‌بایست در زمینه نکات کلی این فرآیند و روالهای عملیاتی که قبلا مورد بحث قرار گرفته‌اند تحت آموزش کافی قرار داده شوند. این آموزش می‌بایست مقوله‌های مرتبط با ایمنی و خطرات بهداشتی خاص، عملیات اضطراری و افعال کاری ایمن را تحت پوشش قرار دهد. آموزش اولیه می‌بایست قبل از هرگونه انتصاب وظیفه‌ای صورت پذیرد. دوره‌های آموزشی و یادآوری مدون حداقل برای هر سه سال یکبار مورد نیاز می‌باشند.
 
پیمانکاران
شناسایی مسئولیتهای کارفرمای کارگاهی و کارفرمایان پیمانکار، با توجه به کارکنان مقاطعه‌کاری که در مقوله نگهداری، تعمیر، گردش کاری، نوسازی اساسی، یا کار خاص در منطقه یا نزدیک با فرآیندهای تحت پوشش مشارکت دارند، الزامی است. کارفرمایان پیمانکار می‌بایست نسبت به آموزش کارکنان خود به منظور انجام ایمن وظایف ذی‌ربط اقدام نموده و بر این اساس مستندات آموزشی دال بر تحت آموزش قرار دادن کارکنان و درک آنها از مقوله آموزشی را در اختیار داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان قراردادی اطلاعات کافی در باره خطرات بالقوه فرآیند کاری خود را بدست آورده‌اند و علاوه بر این برنامه عملیاتی اضطراری کارگاهی کارفرما نیز باید موکد این نکته باشد که کارکنان قواعد ایمنی کارگاه خود را دنبال نموده و فضای مشاوره‌ای لازم، در زمینه خطرات کار پیمانکاری یا خطراتی که فرا روی کارکنان مقاطعه‌کاری قرار دارد، را برای کارفرمای کارگاه ایجاد نموده باشند.
 
بررسی ایمنی قبل از شروع بکار
بررسی مسایل ایمنی برای تاسیسات جدید و کارگاههایی، که با تغییرات قابل توجهی روبرو بوده‌اند، بعنوان یک ضرورت مطرح می‌باشد تا آنکه مشخص شود که ادوات و روالهای ساخت و ساز فرآیند مورد بحث منطبق با مشخصه‌های طراحی می‌باشند و همچنین اطمینان حاصل شود تا ایمنی لازم، عملیات، نگهداری و رویه‌های اضطراری در جای خود قرار داشته و علاوه بر این آموزش کاربران فرآیند خاص بدرستی انجام شده باشد. بعلاوه، برای تاسیسات جدید، PHA را می‌بایست اعمال نمود و توصیه‌هایی را در نظر داشته و آنها را قبل از شروع بکار اجرا کرد. تاسیسات تغییر یافته نیز می‌بایست منطبق با ضروریات و ملزومات مدیریت تغییر یابند.
 
جامعیت مکانیکی
کارفرما می‌بایست نسبت به بوجود آوردن و اعمال رویه‌های مدون برای جامعیت در حال پیشرفت ادوات فرآیند، مخصوصا مواردی که مشمول و کنترل کننده فرآیند تحت پوشش می‌باشند، اقدام نماید.
 
عملیات داغ
برای انجام عملیات داغ (شامل جوشکاری، لحیم کاری، تراش کاری و کارهای دیگری که با منابع آتش و احتراق سر و کار دارند) صدور مجوزهای عملیات داغ که در سایت یا در مجاورت فرآیند تحت پوشش انجام می‌گیرند ضروری می‌باشد.
 
مدیریت تغییرات
کارفرما می‌بایست نسبت به بوجود آوردن و اعمال رویه‌های مدون جهت مدیریت تغییرات به استثنای «جایگزینی بعین» به منظور انجام تسهیلات لازم بر روی موارد تاثیر گذار بر رویه اعمال فرآیند تحت پوشش اقدام نماید. این استاندارد در بردارنده چنین مضمونی می‌باشد که براساس آن کارفرمای کار و کارفرمایان پیمانکار اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند و نسبت به آموزش کارکنان تحت تاثیر در زمینه تغییرات قبل از شروع به کار اقدام نمایند. اطلاعات ایمنی فرآیند و رویه‌های عملیاتی می‌بایست در صورت لزوم بروز رسانی شوند.
 
بررسی حادثه
کارفرمایان به مجرد امکان (و نه بیش از ۴۸ ساعت) می‌بایست نسبت به بررسی حوادثی که باعث انتشار فاجعه آمیز مواد شیمیایی تحت پوشش شده است و یا آنکه از نظر منطقی می‌توانند سبب بروز این ضایعه شوند اقدام نمایند. این استاندارد خواستار وجود یک تیم بررسی، متشکل از حداقل یک فرد مطلع در زمینه فرآیند شامل شده (یک کارمند قراردادی به هنگامی که حادثه بوجود آمده شامل کارهای قراردادی می‌شود) و افراد دیگر با داشتن دانش و تجربه در زمینه بررسی و آنالیز حادثه رخ داده، می‌باشد که این افراد پس از انجام بررسی‌های مربوطه می‌بایست نسبت به تهیه یک گزارش نوشتاری در زمینه حادثه اقدام نمایند. این گزارشات باید برای ۵ سال حفظ شوند.
 

مدیریت ایمنی فرآیند

 

برنامه‌ریزی اضطراری و واکنش‌های مربوطه
کارفرمایان می‌بایست نسبت به تهیه و اعمال یک برنامه عملیاتی اضطراری اقدام نمایند. این برنامه می‌بایست شامل رویه‌هایی در زمینه مدیریت انتشارهای اندک باشد.
 
حسابرسیهای رعایت
کارفرمایان می‌بایست این نکته را مورد گواهی قرار دهند که نسبت به انجام ارزیابیهای مربوطه، منطبق با ضروریات ایمنی فرآیند، حداقل هر سه سال یکبار، اقدام نموده‌اند. واکنش سریع در مقابل یافته‌های حسابرسی و مستندسازی، درستی وجود نقصها و کمبودها، از جمله ضروریات به شمار می‌آیند. بر این اساس کارفرمایان می‌بایست نسبت به حفظ دو مورد از جدیدترین گزارشات حسابرسی اخیر اقدام نمایند.
 
رمز و رازهای تجارت
در این زمینه ضروریاتی وجود دارند که مشابه با قواعد مربوط به رمز و رازهای تجاری سال ۱۹۱۰ می‌باشند. ۱۲۰۰ مورد استاندارد ارتباطات خطرناک نیازمند اطلاعاتی می‌باشند که خود بوسیله استاندارد PSM برای دسترسی به کارکنان (و نمایندگان کارکنان) مدنظر قرار گرفته است. کارفرمایان ممکن است در زمینه عدم افشای رمز و رازهای تجاری موافقت‌نامه‌های مخفیانه‌ای را با کارکنان خود داشته باشند.
 
کاربرد بین‌المللی
با وجود آنکه این قواعد و دستورالعملها در داخل ایالات متحده بکار گرفته می‌شوند، در صورتی که دولت مشخص یا مدیریت تاسیسات خاصی خواستار استفاده از این دستورالعملها باشند، می‌توان آنها را خارج از مرزهای این کشور به کار گرفت. اتخاذ چنین قواعدی بطور قطع باعث ارتقای سطح ایمنی در صنعت فرآوری مربوطه خواهد شد.
 
مدیریت فرآیند در کانادا
بسیاری از پارامترهای تکوین ایمنی فرآیند در کانادا از ایالات متحده سرچشمه گرفته‌اند. شاید علت عمده را بتوان در قرار داشتن این دو کشور در مجاورت هم جستجو نمود، اما لازم به ذکر است که اعمال ایمنی فرآیند باعث بهره‌وری اقتصادی مناسب و همچنین احساس ایمنی می‌شود. سه گروه نسبت به توسعه ایمنی فرآیند در کانادا اقدام نموده‌اند: شورای کانادایی حوادث صنعتی عمده (MIACC) ( یک سازمان اصلی و پیشرو با هدف توسعه ایمنی فرآیند)، انجمن تولید کنندگان مواد شیمیایی کانادا (یک اتحادیه صنعتی) و جامعه مهندسین شیمی کانادا (CSChE). با توجه به وظیفه پیشرو، MIACC در سال ۱۹۹۱ منحل گردید. پس از انحلال MIACC ، ویژگی‌های مدیریت ایمنی فرآیند این سازمان به CSChE انتقال یافت که هم اکنون نیز این جامعه فعالیت خود را تداوم بخشیده است.

مدیریت ایمنی فرآیند

 

ایمنی شیمیایی در اروپا
در اروپا، در دهه ۱۹۷۰، علی‌الخصوص بروز یک حادثه شیمیایی عمده باعث تصویب یک لایحه گردید که هدف از آن ممانعت و کنترل حوادث عمده در صنعت فرآوری شیمیایی بوده است. حادثه سویزو واقع در شمال ایتالیا به سال ۱۹۷۶ در یک کارخانه شیمیایی تولید مواد آفت‌کش و علف‌کش رخ داد. در این حادثه به واسطه واکنش گرمازایی کنترل نشده، ابر متراکمی که حاوی دی‌اکسین بود انتشار یافت. از نظر مقداری، مقادیر میکروگرم دی‌اکسین، که یک ماده سمی و سرطان‌زا می‌باشد، می‌تواند کشنده باشد و قابلیت      آلوده‌ سازی ۱۰ مایل مکعب را خواهد داشت. بر این اساس با انتشار این آلاینده بیش از ۲۰۰۰ نفر بواسطه در معرض قرارگیری آن تحت درمان قرار گرفتند. خوشبختانه هیچگونه مرگ و میر فوری در این حادثه گزارش نشده است.
سیستمهای مدیریت ایمنی
 معرفی سیستمهای مدیریت ایمنی بطور کلی نیازمند توسعه روشهای مدیریتی و سازمانی جدید و بطور خاص تغییرات قابل ملاحظه در عملکردهای صنعتی مرتبط با مدیریت ریسک می‌باشد.
 
برنامه‌های اضطراری
برنامه‌های اضطراری داخلی به منظور پاسخگویی به اقداماتی که می‌بایست در داخل تاسیسات و کارخانجات مربوطه صورت پذیرد، باید بوسیله اپراتور مربوطه طراحی شود و به مقامات مسئول محلی تحویل شده تا آنکه قابلیت عرضه بصورت برنامه‌های اضطراری خارجی را داشته باشند.
 
برنامه‌ریزی استفاده از زمین
این مضامین بازتاب دهنده درسهایی است که از حادثه بوپال هند گرفته شده است و براساس آن مشخص شده است که تلویحات مرتبط با برنامه‌ریزی استفاده زمین در ارتباط با خطرات حوادث عمده را باید مدنظر قرار داد.
اطلاعات و مشاوره عمومی
این رهنمود اختیارات بیشتری، برحسب دسترسی به اطلاعات و همچنین مشاوره‌های لازم، را در اختیار عموم قرار می‌دهد.
گزارش حادثه
کشورهای عضو ملزم شده‌اند تا نسبت به گزارش حوادث عمده به اتحادیه اروپا اقدام کنند.
بررسیها
در این رهنمود، تلاشی جهت این مورد صورت پذیرفته است که اطمینان حاصل شود سازگاری فزاینده در اجرای این قانون در سطح اتحادیه اروپا با توجه به چشم‌اندازهای بیشتر و جزئیات مربوطه وجود دارد. یک سیستم بررسی، که می‌تواند شامل ابلاغ سیستماتیک بررسی برای هر یک از تاسیسات باشد و یا آنکه شامل بررسی محلی بصورت سالیانه باشد، می‌بایست سازمان دهی شود.
مستندات راهنمایی
به منظور کمک به کشورهای عضو در زمینه تفسیر قواعد خاص «Seveso Directive II»، این اتحادیه با مشارکت کشورهای عضو نسبت به توسعه مستندات راهنمای ذیل اقدام نموده است:
راهنمایی در خصوص آماده سازی یک گزارش ایمنی
راهنمایی در زمینه خط‌مشی بازدارنده حادثه اصلی و سیستم مدیریت ایمنی
توزیحات و راهنمایی‌ها در خصوص معیارهای هماهنگ شده برای رهنمودهای مربوطه و برنامه‌ریزی استفاده از زمین
راهنمایی کلی در زمینه محتوای اطلاعات به عموم
راهنمایی در زمینه بررسیها
 

مدیریت ایمنی فرآیند

 

آینده
در آینده و در خلال این قرن، ملاحضات متعددی در خصوص صنعت فرآوری بصورت نسبی قطعیت می‌یابند. ضرب آهنگ رشد جمعیت همچنان تداوم یافته و در کنار آن شاهد اکتشافات علمی و نوآوریهای پیوسته در صنعت خواهیم بود.
با تداوم رشد، نه تنها شاهد افزایش فزاینده تقاضا برای محصولات خواهیم بود، بلکه شاهد خواهیم بود که جمعیت بیشتری در اطراف سایتهای فرآوری شیمیایی اسکان خواهند یافت، بر خلاف زمانی که تصور می‌شد که مراکز جمعیتی کاملا دور از دسترس اینگونه سایتها استقرار یافته‌‌اند. تقاضای محصول همچنین ضرورت وجود سایتهای بزرگتر و بیشتر را بیش از گذشته نشان می‌دهد. صرفه‌جوئیهای اقتصادی (همانند موارد اعمال شده برای شرکت یونیون کارباید و کارخانه بوپال) و ساخت سایتهای فرآوری بزرگتر موجب افزایش پتانسیل رخدادهایی شده است که از پیامدهای بالاتری در مقایسه با قبل برخوردار هستند.

مدیریت ایمنی فرآیند

 

خلاصه
در اولین فصل بخش ۵، ما مبنای این مضمون، از طریق بحث در خصوص سابقه و تاریخچه حوادثی که منجر به برپایی قواعد ایمنی فرآیند ایالات متحده گردید، را بنیان نهادیم. در این باره مبحثی در خصوص وجه مشترک ایمنی سیستم بیان شد. براستی، می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری نمود که ایمنی فرآیند بعنوان زیرمجموعه ایمنی سیستم مطرح می‌باشد که بر روی فرآیند‌های شیمیایی و صنایع وابسته متمرکز شده است. این فصل همچنین ضروریات قانون OSHA PSM را خاطرنشان نموده و نسبت به بررسی هر یک از مولفه‌های اصلی آن اقدام کرده است. بدنبال این مورد، مبحثی در زمینه اجرا و اعمال PSM در کانادا و اشتقاق آن از مرکز آمریکایی ایمنی فرآیند شیمیایی و منابع دیگر مطرح شده است. در نهایت این فصل موارد مرتبط با آینده را مورد خطاب قرار داده و مبحث خط‌مشی مرتبط با معیارهای صرفه‌جویی اقتصادی آتی و گسترش نواحی جمعیتی در مناطقی که زمانی بعنوان مراکز دور دست از تاسیسات فرآوری شیمیایی محسوب می‌شد، را مطرح می‌نماید. چنانچه خواسته باشیم تا چشم انداز مثبتی را متصور شویم، شاهد وجود اطلاعاتی در باره پتانسیل ایمنی ذاتی مبتنی بر تکنولوژی در آینده خواهیم بود.
 

مدیریت ایمنی فرآیند

 

سوالات دوره
  • دو مورد از دیگر قواعد مرتبط با قانون PSM را نام برده و ضروریات هر یک از آنها را تشریح کنید.
  • انگیره اصلی برای بوجود آوردن قانون PSM چه بود؟
  • آیا بخشهای دیگر صنعت می‌توانند با بکارگیری قواعد PSM نسبت با ارتقای ایمنی اقدام کنند؟
  • چرا می‌توان عملیات اضطراری، در صورتی که بطور اولیه مرتبط با اعمال رویه‌هایی پس از بروز یک فاجعه باشد، را بعنوان بخشی از ایمنی سیستم بحساب آورد؟
  • در حالیکه مقررارت QA در قانون PSM ذکر نشده است، چگونه آنها می‌توانند نسبت به ارتقای ایمنی سیستمهای فرآیند و عملیات مربوطه اقدام کنند؟
  • در کدام مرحله / مراحل اشتغال یک کارمند وی می‌تواند برای وارد شدن در عملیات کارخانه یا شرکتی که در آن کار می‌کند اقدام نموده و سطح این اقدام به چه میزان می‌باشد؟
  • به چه هنگام قانون PSM می‌بایست بطور کامل برای صنعت ایالات متحده اجرایی شود؟
  • هفت نوع PSM PrHAs را بیان کنید؟
  • به چه هنگامی به یک کارگر اجازه داده می‌شود تا نسبت به اعمال یک فرآیند در صنعت فرآوری شیمیایی اقدام نماید؟
  • قواعد مدیریت ایمنی فرآیند کانادا از کجا نشات گرفته است؟
 

مدیریت ایمنی فرآیند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.