مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه بیولوژی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات آماده ترمه شده گروه بیولوژی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۲
کد مقاله
BIO02
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مطالعه‌ای در خصوص ماهیگیری بصورت اشتراکی ، گونه‌های سیم دریایی نقره‌ای، پمپز، در بخش شمالی خلیج فارس
نام انگلیسی
Fishery of Shared Stock of the Silver Pomfret, Pampus argenteus, in the Northern Persian Gulf
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
ماهیگیری بصورت اشتراکی، گونه‌های سیم دریایی نقره‌ای، پمپز، بخش شمالی خلیج فارس
کلمات کلیدی به انگلیسی
Fishery of Shared Stock,Silver Pomfret, Pampus argenteus, The Northern Persian Gulf
مرجع به فارسی
انستیتو تحقیقات علمی کویت
مرجع به انگلیسی
Institute for Scientific Research
کشور

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

 

مطالعه‌ای در خصوص ماهیگیری بصورت اشتراکی ، گونه‌های سیم دریایی نقره‌ای، پمپز، در بخش شمالی خلیج فارس
چکیده
زوبایدی (یا ماهی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز،آرجنتیوس) یکی از با ارزش‌ترین توده ماهی‌های اولیه در قسمت شمالی خلیج فارس (ایران، کشورها‌ی عربی) به حساب می‌آید که ناحیه‌ زیست آنها بین ایران وکویت می‌باشد. صید آن میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کل صید پره ماهی در کویت را تشکیل می‌دهد. ولی باید ذکر کرد که میزان صید کویت از ۱۱۰۰ تن در سال ۱۹۹۴ به۱۲۰ تن در سال ۲۰۰۰ تنزل یافته است. میزان صید توسط ناوگان ایرانی‌ها نیز کاهش داشته است. این کاهش از ۱۱۴۲ تن در سال ۱۹۹۶ به ۱۱۴ تن در سال ۲۰۰۰ بوده است. اکنون عقیده بر این است که توده ماهی‌های شمال خلیج تحت فشار شرایط محیطی بوده‌اند. دلیل این امر میزان زیاد ناوگان ماهیگیری و تغییرات اکولوژیکی به علت کاهش میزان بده رودخانه‌ای است. داده‌ها‌ی موجود نشان دهنده‌ آنست که زوبایدی در قسمت شمالی خلیج فارس متشکل از یک توده واحد بوده و ناحیه مهاجرت آنها محدود به ناحیه‌ای در اطراف کویت، عراق و استان خوزستان ایران می‌باشد. همچنین عقیده بر این است که تخم‌ریزی اصلی این دسته از ماهی‌ها درناحیه‌ خور‌های ایران (شط‌العرب) بوده، در حالیکه ناحیه تغذیه‌ و منطقه زمستانی آنها در آبهای کویت می‌باشد.
تحقیق مشترکی بوسیله‌ انستیتو تحقیقات کویت و سازمان تحقیقات شیلات ایران جهت بررسی وضعیت شدید کاهش توده زوبایدی طرح گردیده است. اهداف اصلی این تحقیق تعیین تراکم زیست، فراوانی فصلی، الگو‌ها‌ی مهاجرت و دیگر پارامتر‌های بیولوژی پایه بوده که برای مدیریت اینگونه موارد مهم وضروری می‌باشد. همچنین ساختار وتاثیر ماهیگیری عملی در منطقه بررسی خواهد شد. نتیجه‌ی این پروژه مهیا‌سازی دانش پایه جهت راه‌اندازی و تاسیس یک سیستم مدیریت مشارکتی در این ناحیه می‌باشد. همچنین با توجه به این پروژه، کل موارد تایید شده و میزان ماهیگیری مصوب(TAC) و همچنین سهمیه‌ هر کشور مورد بررسی قرار گرفته است. موفقیت هرگونه مدیریتی در این خصوص و طرح محافظت از دسته ماهی‌ها در ناحیه، به طور کامل مشروط به اجرای موثر طرح و اعمال نیروی نظارتی، تصمیم‌سازی مشترک و مانیتورینگ یا کنترل دقیق دسته ماهی‌ها می‌باشد.
 

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

 

مقدمه
صید پره ماهی‌ها در کویت بعنوان صید چند گونه‌ای و چند پوششی محسوب شده که تقریبا تمام سال را شامل می‌شود. تعداد کل ماهی‌گیران این منطقه در حدود ۳۳۷۸ بوده و میزان صید نیز ۵۹۱۶ تن در سال،۱۰۶ X 011،۹ KD         (۱۹۹۸-۱۹۲۲) بوده است. بخش‌های اصلی شامل تور ماهیگیری با سوراخ‌هایی که اندازه‌های متفاوتی دارند، برای صید انواع گوناگون ماهی‌های دریایی و انواع گونه‌های میگو، می‌باشد. همچنین تور‌های سیمی استوانه‌ای (گرگور) برای صید گونه‌های دمر سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونه پره ماهی خود شامل ۱۱ نوع می‌باشد از جمله ماهی سیم دریایی نقره‌ای (پمپز، آرجنتوس که در محل به نام زوبایدی خوانده می‌شود)، ماهی‌خواردار (ماهیان دریای گرمسیر)، دندان ببری‌ها (اوتولیزرابر)، یلوفین‌سیبریم (اکانتوپگراس‌لاتوس) و شنا‌ماهی (لیزاکلون زینگری)، اما این گونه‌ها کمتر مشخص گردیده‌اند. با این وجود عقیده بر این‌ است که توزیع جمعیتی آنها ارتباط تنگاتنگی باخور‌ها دارد.
زوبایدی (از خانواده‌ی ماهیان باله‌خاردار) به طور گسترده‌ای در ناحیه غربی- هند اقیانوس آرام پراکنده گردیده‌اند. این دسته از ماهی‌ها منبع با ارزشی برای سواحل هند (کگ وید ۱۹۸۸- پتی ۱۹۸۲) می‌باشند.
قسمت شرق چین، غرب و جنوب غربی شبه جزیره کره (چو- ۱۹۸۹) و غرب آسیا، کلیه نواحی خلیج، محل این ماهی محسوب می‌گردد. میزان ارزش زوبایدی که در بازار‌های کویت در سال ۱۹۹۳ به فروش رسید ۹۴۷۷۰۰۰ دلار آمریکا، ازمجموع کل مبلغ فروش ماهی ۱۹۴۱۰۰۰۰ دلار بوده است. میزان صید ناوگان کویت ۸۸ درصد تنزل داشته است، یعنی از ۱۱۱۲تن درسال۱۹۹۴ به۱۲۰ تن     (۳ ۱،۵۷۰،۱۰ دلار آمریکا) در سال ۲۰۰۰ رسید (۲۰۰۱،CSO).
در طول ساحل غربی بنگال در هند، زوبایدیها به منظور تخم‌ریزی در فصل خاص خود بسوی مناطق شمال رهسپار می‌شوند. پس از اتمام دوره‌ی تخم‌ریزی آنها دوباره بسوی جنوب مهاجرت می‌کنند (پاتی۱۹۸۲). بیشترین میزان صید زوبایدی در دریای شرق چین و دریای زرد درناحیه‌ای روی می‌دهد که دو جریان آب سرد و گرم به هم می‌پیوندند (چو ۱۹۸۹). زوبایدی بر اساس توزیع آب گرم بسوی شمال یا جنوب حرکت می‌کند. وضعیت مهاجرت آنها در تابستان به سوی شمال و در زمستان به سمت جنوب می‌باشد.
مطالعات انجام پذیرفته از نواحی دیگر خاطر نشان می‌سازد که زیر‌لایه‌ گلی- شنی زیستگاه مناسبی از نظر تغذیه محسوب می‌شود (کتولینگام، ۱۹۶۷)، جائیکه تعداد زیادی از زوبیدی های بالغ در آبهای کم‌عمق ساحلی یافت می‌شوند (پاتی،۱۹۸۲). بررسی‌های انجام شده بر روی غده‌ی جنسی زوبیدی نشان داده است که زوبایدی دارای فصل تخم‌ریزی طولانی می‌باشد. فصل تخم ریزی در کویت از مارس تا آوریل آغاز می‌گردد، (ابو- حکیم،۱۹۸۳، حسین و عبد‌الله،۱۹۷۷)، همچنین نقطه اوج آن در ماه مه بوده و در ماه آگوست تا سپتامبر پایان می‌پذیرد. در خلیج بنگال، دو نقطه اوج ملاحظه گردید  فوریه تا آوریل و جولای تا آگوست (پاتی،۱۹۸۲)، در حالی که در دریای شرق چین، اوج مرحله‌ تخم‌ریزی از مه‌ تا جولای می‌باشد (لی و جین ۱۹۸۹).
توزیع محل‌های تخم‌ریزی می‌تواند به ۵ فاکتور مهم بستگی داشته باشد: دمای آب، شوری، سطح اکسیژن حل‌شده در آب، جریان‌های دریایی، شفافیت آب و فراوانی پلانکتون. وجود پلانکتون توسط دامز و مور (۱۹۸۳) بررسی گردیده است. محل این بررسی شمال وغرب آبهای کویت و خلیج فارس می‌باشد. میزان تخم‌ریزی در خورالسیته و قسمت شمال فیلاکا به هنگام تابستان در مه و آگوست زیاد است. در دیگر ماه‌های سال یا جاهای دیگر این میزان بسیار کمتر خواهد بود(دمز و مور،۱۹۸۳).
زوبایدی به هنگام دوره‌ی قبل- بلوغ  یا لیسه‌ای جزو گیاهخواران به حساب می‌آید ولی پس از دگردیسی بگونه گوشت‌خوار تبدیل شده (پاتی،۱۹۸۳) و از خرچنگ‌های پا ‌پارویی، که غذای اصلی زوبایدی‌های جوان را تشکیل می‌دهد، تغذیه می‌کند. همچنین در نواحی عمیق‌تر خرچنگ فرامینیخورا  نیز جزء رژیم غذایی زوبایدی می‌باشد (کوتالینگام،۱۹۶۷). در سال ۱۹۸۰، پاتی تحقیقی را بر روی محتوای معده‌  زوبایدی در خلیج بنگال انجام داد و نشان داد که خرچنگ پا‌پارویی اصلی‌ترین غذای زوبایدی را در سال تشکیل می‌دهد. از دیگر غذاهای مهم زوبایدی خرچنگ لارویی، پولی چیتها و شانه‌داران می‌باشند. تحقیقات دادزی  (b2000) مشخص نموده  که خرچنگ پا‌پارویی ۳۹% غذای زوبایدی را درآبهای  کویت تشکیل می‌دهد، همچنین جلبکها (۲۱%)، نرم‌تنان (۱۱%)، ماهیان دیگر(۱۰%) و تخم ماهیها نیز جزء گروه‌های اصلی به حساب می‌آیند. پاتی (۱۹۸۳)، دریافت که تغییرات رشد در زوبایدی ارتباط مستقیم با سطح غذای موجود در دریا دارد.

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

 

اکولوژی شمال خلیج فارس
خلیج فارس یک دریای کم عمق و تقریبا بسته می‌باشد که به وسیله‌ نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری محدود گشته است. منبع اصلی آب شیرین، مواد مغذی و ورودیهای رودخانه در قسمت شمال خلیج فارس بواسطه وجود شط‌العرب دارای میانگین جریان= S/m 1456 می‌باشد که این جریان وارد نواحی شمال گشته و اتصال آبراه دجله و فرات (در عراق) و کارون (در ایران) را بوجود می‌آورد. شط‌العرب نقش بسیار مهمی در نگهداری و محافظت  از گونه‌های ماهی و میگو در شمال خلیج فارس  بعهده داشته و میانگین کل تولید سالیانه این منطقه۱۰x 7/72 تن می‌باشد (کویت، عراق و ایران). میانگین اولیه حاصل‌خیزی شمال غرب خلیج فارسd 1 mgC 89/152 با حداقل ۱۱ وحد‌اکثر ۶۱۰ با استفاده از روش ۱۴-c می‌باشد (الیمنی- ۱۹۷۰).
نیتوپلانکتون‌ها و زئوپلانکتون‌ها به هنگام بهار و تابستان در شمال خلیج فارس رشد و نمو نموده و تراکم زیست را در آن به بیشترین حد خود می‌رسانند (جونز،۲۰۰۲). ارتباط و هماهنگی مهمی بین فراوانی زئوپلانکتون‌ها (خرچنگهای پاپارویی و مروپلانکتون‌ها) وجود دارد که باعث می‌گردد غذای کافی برای گونه ماهی‌های لاروی یا لیسه‌ای موجود آماده شده و محیط برای تخم‌ریزی مساعد ‌گردد (هود، ۱۹۸۶).
تغییرات اخیر در اکولوژی و هیدروبیولوژی شمال غرب خلیج فارس که به علت تخریب مناطق مردابی گسترده در جنوب تلاقی دو رودخانه می‌باشد باعث کاهش جریان آب شیرین گردیده است (مالتبی،۱۹۹۴). مردابها که به بواسطه تلاقی دو رودخانه دجله و فرات تشکیل گردیده به‌طور رسمی ناحیه‌ای به وسعت ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شوند. کانالیزه نمودن انبوه مرداب‌ها وسدسازی در ناحیه‌ی ابتدایی رودخانه در ترکیه، سوریه و عراق (مالت‌بی،۱۹۹۴) باعث گردیده که توده ماهی‌های رودخانه‌ای وسیستم‌های خوری با خطر روبرو گردند. ساخت و سازهای سد‌ها، همچنین باعث جلوگیری از بروز سیل گردیده است که خود یکی از مهمترین نیروهای فیزیکی وبیولوژیکی فرآیندهای مرتبط با رودخانه و مناطق اطراف آن به حساب می‌آید. این عملیات بر روی کمیت و کیفیت آب ناحیه‌ انتهای رودخانه یا پایین رود تاثیر می‌گذارد. تصاویر ماهواره‌ای نشان داده است که حدود ۹۰ درصد از زمین‌های مرطوب خشک گردیده است و تنها میزان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از این زمین‌ها باقی مانده است. تکمیل و توسعه طرح‌های ترکیه و عراق تا سال ۲۰۰۳ موجب خواهد شد که جریان شط‌العرب تا میزان ۷۰ درصد کاهش یابد (مالت‌بی ۱۹۹۴).
همچنین مشخص است که میزان مهاجرت و تغذیه سالیانه ماهیان، به علت تغییرات هیدرولوژیکی و محیط دریایی که مرتبط با جریان آب شور می‌باشد، نیز صدمه خواهد دید. در نتیجه، این امر بر روی فعالیت‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها و میزان محصول‌دهی و توان آنها تاثیر خواهد داشت.

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

 

ماهیگیری
زوبایدی در محل به صورت یک گونه مهم اقتصادی و شایع مطرح می‌باشد. میانگین ۲۵ درصدی صید این گونه‌ها، در خلال سالها‌ی ۱۹۹۱تا ۱۹۹۴، به بازار کویت اختصاص داشته است (آمارهای صید دفتر مرکزی آمار، وزارت برنامه‌ریزی کویت). این در حالی بود که اغلب نیازها از طریق واردات در سال‌های ۱۹۸۵تا ۱۹۸۹ به هنگام جنگ ایران و عراق برآورده می‌شد         (قیصر،۱۹۸۸). در خلال سالیان اخیر این میزان صید تنها ۳/۴% کل شیلات کویت را تشکیل می‌دهد (لی-۱۹۹۰،متیو- ۱۹۸۹).
مهمترین بخش عملیاتی داخل ساحلی و بیرون ساحلی صید زوبایدی در ایران وکویت بوسیله‌ی ناوگان صید متشکل از قایق‌های دکل‌دار و قایق‌های سریع‌السیر و با استفاده از تور‌های شناور انجام می‌گیرد. اندازه‌ی شبکه تور‌های مورد استفاده در حدود mm140 می‌باشد. ظرفیت ناوگان صید استان خوزستان ایران ۸۲۶ کشتی دکلی و ۱۴۹۵ کشتی سریع‌السیر می‌باشد. در حالی که این ظرفیت برای کویت تنها ۱۵ قایق دکلی و۷۲۰ کشتی سریع‌السیر می‌باشد. با این وجود، میزان دقیق وحقیقی قایق‌های درگیر در صید زوبایدی در هر دو  کشور مشخص نمی‌باشد. صید معمولا در ناحیه‌ی کم عمق ۳ تا۱۰ متری نواحی گلی- ماسه‌ای انجام می‌پذیرد. ناحیه‌ی اصلی صید این ماهی در کویت، شمال وشرق جزیره‌ فیلاکا، جنوب شرق جزیره‌ بوبیان و در خور عبد‌الله می‌باشد. بخش‌های دیگر مانند قایق ماهیگیری تور‌دار و تور‌های میان ساحلی (هدرا) میزان اندکی از صید زوبایدی را به خود اختصاص می‌دهند.
در سالیان اخیر میزان صید ناوگان صیادی ایران ۵۹۱ تن بوده است (۱۹۹۸تا۲۰۰۰)، که این میزان شامل ۶درصد از کل صید خوزستان می‌باشد. آمار ثبت شده‌ صید زوبایدی در جدول ۱ نشان داده شده است . میزان قابل توجهی از این صید در بازار عرضه نشده چرا که به صورت غیر قانونی بر روی دریا و یا در کشور‌هایی نظیر کویت و یا در خلیج  فارس به فروش رفته است (پارسا‌منش و همکاران، ۱۹۹۶).

ماهیگیری اشتراکی سیم دریایی نقره‌ای، پمپز بخش شمالی خلیج فارس

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.