مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی –  ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

 

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

ترجمه گروه آموزش - ایران نرجمه - Irantarjomeh

شماره
۴۳
کد مقاله
EDU43
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مطالعه ای در زمینه کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی
نام انگلیسی
A Study on the Use of ICT in Mathematics Teaching
تعداد صفحه به فارسی
۲۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
فن آوری اطلاعات و ارتباطات, تدریس ریاضی
کلمات کلیدی به انگلیسی
ICT, Mathematics Teaching
مرجع به فارسی
ژورنال آنلاین فن آوری آموزشی، مالزی (ICT)
کالج فن آوری اطلاعات، دانشگاه مولتی مدیا، مالزی
مرجع به انگلیسی
Malaysian Online Journal of Instructional Technology (MOJIT) ; Faculty of Information Technology
Multimedia University, Cyberjaya
Selangor Darul Ehsan, Malaysia
کشور
مالزی
مطالعه ای در زمینه کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی
 چکیده
فرآیند استفاده از کامپیوترهای لپ تاپ در زمینه تدریس ریاضی و علوم به زبان انگلیسی، تحت عنوان برنامه تدریس و فراگیری علوم و ریاضی به زبان انگلیسی (PPSMI)، به وسیله وزارت آموزش از سال ۲۰۰۳ به بعد عملی شد. مشاهدات اولیه معرف آن هستند که مدرسین بطور کامل از این تسهیلات در پروسه تدریس خود استفاده نمی نمایند. بر این مبنا مطالعه ای انجام شد تا موانع  استفاده جامع از فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ارتباط با تدریس ریاضی مورد بررسی قرار گیرند. شش  مانع اصلی در این مورد مشخص گردیده اند: عدم وجود وقت کافی در مدارس و برنامه ریزی پروژه هایی نظیر ICT، فرصت های ناکافی آموزش معلمین برای پروژه های ICT، پشتیبانی فنی ناکافی از این پروژه ها، عدم وجود دانش لازم در زمینه روش های بکارگیری یکپارچه ICT جهت ارتقای برنامه های درسی، وجود مشکلات متفاوت در این زمینه و استفاده از ابزارهای مختلف ICT در یک درس واحد و عدم دسترسی به منابع ضروری در خانه برای دانشجویان به منظور دستیابی به مواد آموزشی ضروری. به منظور فایق آمدن بر این موانع این مقاله یک پرتال / درگاه الکترونیکی را برای تدریس ریاضی پیشنهاد می نماید. این پرتال الکترونیک حاوی دو مدل خاص می باشد: مخزن یا بانکی از منابع و طراح یا برنامه ریز درسی. مخزن منابع در حقیقت مجموعه ای از ابزارهای ریاضی، یک بانک سوال و دیگر منابع در قالب دیجیتال می باشد که می توان از آن جهت تدریس و فراگیری ریاضی استفاده کرد. برنامه ریز تدریس نیز یک ابزار کاربر پسند می باشد که قابلیت یکپارچه سازی منابع از این مخزن به منظور برنامه ریزی درس ها را خواهد داشت.

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی

 

مقدمه
در طی بررسی بودجه سال ۲۰۰۳، نخست وزیر وقت مالزی، YAB Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad اعلام داشت که دولت تصمیم به اجرای فرآیند تدریس علوم و ریاضی با استفاده از زبان انگلیسی بعنوان رسانه آموزشی در مدارس نموده است. در این راستا، دولت وقت در حدود ۵ بیلیون رینگیت[۱] از ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۸ برای این پروژه تخصیص داد. این تخصیص می بایست صرف آموزش مدرسین، فراهم آوردن کمک هزینه مرتبط برای مدارس و همچنین  برنامه های کمک آموزشی، شامل تامین ابزارهای ICT، شود. به منظور پیاده سازی یکنواخت این پروژه، مجموع ۷/۹۷۸ رینگیت در سال ۲۰۰۳ جهت خرید کامپیوترهای نوت بوک، پروژکتورهای LCD و دیگر ادوات مرتبط هزینه شد (Mahathir، ۲۰۰۲).
Ittigson و Zewe (2003) اظهار داشتند که فن آوری یکی از مولفه های ضروری در امر تدریس و فراگیری ریاضی بشمار می آید. ICT سبب ارتقای روشی می گردد که بر مبنای آن قابلیت تدریس ریاضی و ارتقای درک دانشجویان در ارتباط با مفاهیم اصلی مهیا خواهد شد. بسیاری از محققین مطالعاتی را جهت ارزیابی مزیت های استفاده از ICT در ریاضی انجام داده اند. Becta (2003) مزیت های کلیدی این تحقیقات را خلاصه نموده و مشخص ساخته است که ICT سبب مشارکت بیشتر دانشجویان و ترغیب برقراری ارتباطات و به اشتراک گذاری دانش در این زمینه شده است. ICT بازخوردهای سریع و دقیقی را در اختیار دانشجویان قرار داده و این مورد در تعامل با انگیزه های مثبت در این مبحث می باشد. علاوه بر این، چنین فرآیندی به آنها اجازه تمرکز بر روی استراتژی و تفسیر پاسخ ها به جای صرف زمان بر روی محاسبات خسته کننده را خواهد داد. ICT همچنین از فرآیند پرورش سازنده پشتیبانی می نماید، که در آن دانشجویان قابلیت بهره گیری از این فن آوری جهت بررسی و درک مفاهیم ریاضی را خواهند داشت. این رویکرد سبب ارتقای نوعی تفکر مرتبه بالاتر شده و موجب بروز استراتژی هایی می شود که حل مشکلات را تسهیل نموده و در تعامل با توصیه های می باشد که بوسیله شورای ملی مدرسین ریاضی (NCTM) ارائه شده است. بر این مبنا دانشجویان از این فن آوری جهت تمرکز بر روی فرآیندهای حل مشکل، به جای محاسبات مرتبط با مسائل، تمرکز خواهند نمود (Ittigson و Zewe، ۲۰۰۳).

 

هدف اصلی این مطالعه کمک به مدرسین ریاضی در زمینه یکپارچه سازی و بکارگیری جامع ICT در فرآیند تدریس خود می باشد. این مطالعه سعی در شناسایی شایع ترین کاربردهای ICT که بوسیله مدرسین مورد استفاده قرار گرفته اند داشته و بعلاوه در این بررسی چگونگی استفاده ICT در کلاس درس نیز مشخص خواهد شد. علاوه بر این، هدف دیگر این مطالعه  درک  این  مسئله می باشد که چگونه اینترنت بوسیله معلمین بکار گرفته می شود، و در این راستا نیازهای آموزشی آنها مورد تحلیل قرار گرفته و متعاقبا سطح کاربرد ICT در برنامه های آموزشی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. مواردی که مدرسین در طی فرآیند یکپارچه سازی ICT در دروس ریاضی با آن روبرو بوده اند و درک آنها در زمینه میزان فایده یک پرتال الکترونیکی نیز از جمله مواردی است که بررسی خواهند شد.

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی

 

روش شناسی
این تحقیق جهت بررسی کاربرد ICT و موانع یکپارچه سازی ICT در تدریس ریاضی یک روش تحقیقاتی را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق در طی دوره ریاضی مشخص شده بوسیله دپارتمان آموزش دولتی انجام پذیرفت. قبل از آغاز این تحقیق، اطلاعات مختصری در ارتباط با اهداف تحقیقاتی در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. مجموع ۱۱۱ پاسخ دهنده با استفاده از بسته نرم افزاری آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یک پرسشنامه از تحقیقات فن آوری معلمین بوسیله انستیتو تحقیقات آمریکا (AIR ، ۱۹۹۸) در این ارتباط مهیا شد. این پرسشنامه به هفت بخش تقسیم گردید: (الف) پروفایل / مشخصات معلمین، (ب) چگونگی استفاده معلمین از ICT، (ج) فعالیت توسعه حرفه ای، (د) تجربه مدرسین از ICT، (ه) سطح کاربرد ICT، (و) موانعی که مدرسین با آن روبرو می شوند و (ز) راه حل پیشنهادی.
مباحث و نتایج
کاربردهای کلی ICT
بطور کلی مجموع ۱/۷۱% پاسخ دهندگان غالبا از کامپیوتر استفاده می نمودند. جدول ۱ نشان دهنده درصد کاربرد معلمین در برنامه های مختلف ICT به شرح ذیل می باشد: بسته نرم افزاری پردازش کلمه (۱/۷۱%)، صفحه گسترده (۲/۵۱%)، فعالیت اینترنتی (۱/۴۴%)، ماشین های جستجو (۱/۴۴%)، نرم افزار ارائه مطلب نظیر / پاورپوئینت (۹/۳۶%)، مشق و تمرین (۳/۲۴%)، ابر رسانه ها / ادوات چند رسانه ای (۵/۲۲%)، بانک های اطلاعاتی (۶/۲۱%)، کاربردهای گرافیکی (۸/۱۹%)، برنامه شبیه سازی (۱/۱۷%)، انتشارات رومیزی (۶/۱۲%)، برنامه های فلش (۷/۱۱%) و نهایتا اپلت های جاوا (۳/۶%). این درصدها نشان دهنده آن هستند که نرخ سواد کامپیوتر در بین مدرسین ریاضی سطح متوسطه بالا می باشد.
[۱] Ringgit
برنامه های کاربردی ICT در کلاس درس
۵/۴۹% پاسخ دهندگان از سیستم هایی تحت عنوان دوره افزار در کلاس درس، ۵/۴۰% از ICT تحت عنوان ابزارهای ارائه مطالب درسی، ۱/۸% از ICT بعنوان ابزارهای نمایش گرافیکی، ۳/۶% از ICT بعنوان ابزارهای نمایش آنلاین و ۶/۳% نیز آن را برای اهداف دیگر در کلاس درس مورد استفاده قرار می دهند. در حدود ۷/۲۹% پاسخ دهندگان از ICT در محتوای کلاس درس بهره نبرده اند. جدول ۲ نشان دهنده توزیع درصد کاربردهای ICT در کلاس درس می باشد.
استفاده از اینترنت
اینترنت برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. ۵/۶۸% پاسخ دهندگان از آن برای انجام مرورگری یا وب گردی استفاده نموده و ۱/۴۴% از آن بعنوان تسهیلات ایمیلی بهره گرفته اند. بعلاوه ۸/۱۰% از اتاق های چت یا گفتگو استفاده نموده و ۹/۹% از IRC بهره گرفتند، بعلاوه ۲/۷% آن را در جلسات بحث بکار گرفته و ۸/۱% برای اهداف دیگر از آن استفاده نموده اند. ۱/۱۷% از پاسخ دهندگان از اینترنت استفاده ای نبرده اند. جدول ۳ نشان دهنده جزئیات این مورد می باشد.
از این تحقیق یافته های ذیل مشخص شده است:
  • پنج مورد از معروفترین بسته های نرم افزاری بکار گرفته شده بوسیله معلمین ریاضی عبارتند از: پردازشگر کلمه / برنامه ورود (۱/۷۱%)، صفحه گسترده / اکسل (۲/۵۱%)، ماشین های جستجو (۱/۴۴%)، نرم افزار ارائه مطالب / پاورپوئینت (۹/۳۶%) و نرم افزار تمرین و مشق (۳/۴۲%). با این وجود، ذکر این موضوع ضروری است که آن دسته از بسته های نرم افزاری که بعنوان موارد چندان مثبتی بوسیله پاسخ دهندگان قلمداد نشده اند الزاما غیر مفید نیستند. معلمین ریاضی به زمان بیشتری جهت فراگیری رویه بکارگیری برنامه های مشخص شده همانند اپلت های خاص جاوا، برنامه های ارائه فلش، کاربردهای گرافیکی و برنامه های شبیه سازی نیاز داشته و این موارد دارای پتانسیل بالایی برای تدریس ریاضی می باشند چرا که آنها سبب ترغیب بیشتر تحقیق و بررسی همراه با تفکرات مرتبط در مرتبه بالاتر آن خواهند شد.
  • دوره افزار (۵/۴۹%) و ابزارهای ارائه مطالب (۵/۴۰%) بطور گسترده ای برای تدریس ریاضی بکار گرفته شده اند. ابزارهای بصری گرافیکی و ابزارهای ارائه آنلاین نیز دارای ارزش های آموزشی قابل توجهی هستند. بر این اساس معلمین و مربیان این رشته ها می بایست اقدام به ترغیب مدرسین ریاضی جهت کاربرد این موارد در کلاس های خود نمایند. توابع و گراف ها بعنوان مفاهیم تجریدی در علوم ریاضی بشمار آمده و از طریق کاربرد ابزارهای نمایش گرافیکی، ایده های بسیاری را می توان به راحتی برای دانش آموزان نشان داد. دانش آموزان نیز می بایست زمان کافی جهت بحث پیرامون نتایج، بغیر از نمایش گرافیکی، را در اختیار داشته باشند.
  • این مورد نیز قابل توجه است که ۵/۶۸% پاسخ دهندگان از مرورگرهای اینترنتی جهت حاصل آوردن اطلاعات استفاده نموده اند. بر این مبنا لازم است تا مدرسین ریاضی را ترغیب نماییم تا نسبت به بهره گیری از اینترنت برای نمایش های آنلاین همانند استفاده از اپلت های جاوا در ارتباط با آموزش ریاضی، که البته صرفا بصورت آنلاین در دسترس می باشند، اقدام نمایند.
  • بیش از نصف پاسخ دهندگان (۸/۵۶%) هیچگونه آموزش حرفه ای در ارتباط با ICT در طی دوره ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۴ ندیده اند. بخش بزرگی از آنها (۹/۶۴%) نیز هیچگونه آموزشی در زمینه بکارگیری ICT در تدریس ریاضی نداشته اند. چنین آموزشی می بایست بعنوان بخش لاینفکی از فرآیند آموزش حرفه ای مدنظر قرار گیرد. بعلاوه، ۳/۳۳% پاسخ دهندگان خواستار آموزش در ارتباط با چگونگی استفاده از ICT در فرآیند تدریس شده اند.
  • ۷/۷۱% از پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که آنها بصورت ناپیوسته از ICT استفاده نموده اند و یا آنکه اصلا از این پدیده در کلاس درس استفاده نکرده اند. چنین موردی در تعامل با یافته های مطالعه اولیه می باشد که در آن مدرسین اقدام به استفاده از پروژکتور LCD صرفا برای ۲۹ ساعت در طی یک مدت دو ساله نموده بودند. مدیران مدارس می بایست معلمین را در زمینه کاربرد این ادوات ترغیب نمایند تا آنها قابلیت ارتقای فرآیند تدریس و فراگیری را داشته باشند.
  • برخی از موانع اصلی که از پیاده سازی مناسب ICT در زمینه تدریس ریاضی جلوگیری می نمایند عبارتند از: عدم وجود زمان کافی در برنامه های مدرسه ای برای پروژه های ICT، عدم پشتیبانی فنی لازم برای پروژه های ICT، عدم وجود فرصت های آموزشی برای معلمین در ارتباط با پروژه های ICT، عدم وجود دانش در خصوص راهکارهای یکپارچه سازی ICT به منظور ارتقای برنامه های درسی و یکپارچه سازی و کاربرد ابزارهای مختلف ICT در یک کلاس درس واحد. بعلاوه، این مورد توصیه می شود که محتویات این موضوع بگونه ای کاهش یابد تا قابلیت یکپارچه سازی ICT فراهم شود. مدرسین مشخص ساخته اند که زمان ناکافی بعنوان یک عامل در مقابل تدریس و فراگیری کارای چنین راهکاری بشمار می آید.
نتیجه گیری
استفاده ICT در تدریس ریاضی سبب می شود تا فرآیند تدریس بصورت کارآمدتری جلوه نموده و همچنین سبب ارتقای قابلیت های دانش آموزان در زمینه درک مفاهیم اصلی شود. با این وجود، پیاده سازی چنین ابزاری در خصوص تدریس بدون مشکل نمی باشد و در این راستا شاهد موانع متعددی هستیم. انواع مختلف این موانع در مطالعه جاری مشخص شده اند. در این راستا، یک پرتال الکترونیک به منظور فایق آمدن بر این مشکلات و بعنوان بخشی از پروژه تحقیقاتی در دست اجرا ارائه شده است.

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.