مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۷۲
کد مقاله
CVL72
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مطالعه تجربی دال های بتنی مسلح دو طرفه با یا بدون دهانه تقویت شده با نوارهای کامپوزیت – بخش ۱: مقدمات آزمایشی
نام انگلیسی
EXPERIMENTAL STUDY ON TWO WAY REINFORCED CONCRETE SLABS WITH OR WITHOUT OPENINGS STRENGTHENED WITH COMPOSITE STRIPS PART A: EXPERIMENTAL SETUP
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
دال بتن مسلح, فرایند تقویت سازی, کامپوزیت, آزمایش
کلمات کلیدی به انگلیسی
reinforced concrete slab, strengthening, composites, experiment
مرجع به فارسی
کالج مهندسی راه و ساختمان و خدمات ساختمانی، دانشگاه فنی Iaşi، پرتقال دانشگاه دوپرتو، کالج مهندسی، پرتقال
مرجع به انگلیسی
Technical University of Iaşi, Faculty of Civil Engineering and Building Services; FEUP, Universidade do Porto, Portugal, Faculty of Engineering
کشور
پرتقال

مطالعه تجربی دال های بتنی مسلح دو طرفه با یا بدون دهانه تقویت شده با نوارهای کامپوزیت

بخش ۱: مقدمات آزمایشی
چکیده
این مقاله نسبت به بررسی امکان سنجی کاربرد دال های بتنی مسلح تقویت شده در حالت خمش، با یا بدون دهانه ها، با استفاده از نوارهای پلیمر تقویت شده الیاف کربنی (CFRP)، دارای پیوند بر روی طرف کشیده دال، اقدام می نماید. بر این مبحث دو سری دال تحت بررسی مد نظر است. اولین سری معرف چهار دال بدون دهانه می باشد و سری دوم مشخص کننده چهار دال با یک  دهانه  مرکزی  است. هر سری دارای یک دال کنترلی  بدون تقویت با نوارهای CFRP می باشد ویژگی های آزمایشی و ابزارهای بکار گرفته شده در زمینه دال های RC به ما اجازه می دهد تا قابلیت تعیین سفتی کلی و ظرفیت خمشی نمونه های تقویت شده در مقایسه با نمونه های کنترلی را داشته باشیم.

کلمات کلیدی: دال بتن مسلح، فرایند تقویت سازی، کامپوزیت، آزمایش

 

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

 

۱- مقدمه
تقویت سازه های بتنی مسلح، بواسطه عوامل مختلف که بر روی ساختمان در طی چرخه حیات آن تأثیر می گذارند، به عنوان یک ضرورت مدنظر است. برخی از این عوامل به صدماتی اشاره دارند که بر روی عواملی نظیر جامعیت سازه ای ساختمان، بهینه سازی ظرفیت حمل بار، تغییرات در سازه یا اصلاح مشکلاتی که در طی ساخت و ساز به وجود می آیند، تأثیرگذار هستند. تکنیک های مختلف برای تقویت و تعمیر المان های سازه ای بتن مسلح (RC) در خلال زمان بکار گرفته شده اند تا قابلیت فایق آمدن بر این مشکلات به وجود آید. تکنیک های استفاده شده برای دال های بتن مسلح (RC)، به منظور انجام فرایندهای تقویتی به شرح ذیل مدنظر می باشند: افزایش مقطع، پوشش فروسیمان، پیوند ورق فولادی خارجی، پس کشیدگی خارجی، تکنیک های کوتاه سازی دهانه و اضافه نمودن اتکاهای کمکی / مکمل. هر کدام از این راهکارها منوط به شرایط بکار گرفته شده دارای مزیت ها و معایبی می باشند (Emmons، ۱۹۹۳، Radomski، ۲۰۰۲).
کاربرد کامپوزیت پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP) به عنوان یک راه حل جایگزین برای تکنیک های تقویتی ارائه شده فوق مورد بررسی قرار گرفته و به منظور امتحان و مشخص نمودن معایب و ویژگیهای استفاده مورد بررسی و تست قرار گرفتند. هدف اصلی بررسی های تجربی بر روی دال های RC تقویت شده با مواد FRP مشخص سازی مزیت های هر کدام از این تکنیک ها و مشکلات مورد انتظار (معایب) می باشد. در مبحث علمی کنونی می توان مطالعاتی را در خصوص کاربردپذیری این تکنیک برای دال های RC دو طرفه یا یک طرفه یافت که با یا بدون ابزارهای قطع – وصل (cut-outs)، معرف نتایج خوب تا بسیار خوب، مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای آن قابلیت افزایش ظرفیت حمل بار و سفتی نیز  آنها مشخص شده است.

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

 

۲- بررسی مباحث
مطالعات اخیر انجام شده به وسیله محققین بین المللی در خصوص رفتار دال های RC دو طرفه با  سیستم های FRP  مختلف نشان دهنده  مزیت کاربرد این نوع از  سیستم ها  می باشد.
بررسی های آزمایشی در خصوص دال های RC دو طرفه تقویت شده با استفاده از سیستم های کامپوزیتی پیوندی که به وسیله Mosallam و همکاران (۲۰۰۳) بر روی نمونه های ۶/۷ ´ ۲۶۴ ´ ۲۶۴ سانتیمتری تقویت شده با استفاده از سیستم های کامپوزیت کربن / اپوکسی و  Eـ شیشه / اپوکسی انجام شده است نیز قابل توجه می باشد. نتایج آزمایشات انجام شده معرف آن هستند که سیستم کامپوزیت نه تنها قابلیت حاصل آوردن ظرفیت اولیه دال های صدمه دیده را خواهند داشت، بلکه منجر به افزایش قابل توجه استحکام و مقاومت دال های تعمیر شده تا یک حد میانگین افزایشی بیش از ۵۴۰% از ظرفیت اصلی در مقایسه با دال های معمولی می شوند. دفرمه شدگی نمونه های آزمایشی قبل از بروز شکست نسبتاً زیاد گزارش شده است که مشخص کننده طول دهانه بیش از ۴۵/۱ است. Limam و همکاران (۲۰۰۵) همچنین اقدام به بررسی مکانیزم فروپاشی و ظرفیت بار متناظر برای دال های دو طرفه RC تقویت شده با نوارهای CFRP نمودند.
Kim و همکاران (۲۰۱۰) یک مطالعه مشخص را بر روی دال های RC تقویت شده با ورقه های CFRP پیش کشیده یا غیر پیش کشیده انجام دادند. نتایج این آزمایشات معرف یک افزایش در ظرفیت حمل بار نهایی دال های تقویت شده با ورقه های CFRP از ۴ الی ۱۸% می باشد، که شامل یک افزایش ۲۵% در بارهای ترک خوردگی، با توجه به نمونه شاهد می باشد. مطالعه مشابهی بر مبنای معیارهای خرابی پانچ به وسیله Michel و همکاران (۲۰۰۷) بر روی دال های بتن مسلح تقویت شده با CFRP پیوندی خارجی انجام شده است.

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

 

۳- آماده سازی نمونه
در این برنامه تجربی ما اقدام به آماده سازی دو سری از دال های RC نمودیم. اولین سری معرف دال های بدون دهانه (SW) و سری دوم معرف دال های دارای دهانه های مشخص (SO) می باشد. هر سری دارای چهار دال است که سه مورد از آنها با استفاده از نوارهای CFRP در چیدمان های مختلف مستحکم گردیده و یکی از آنها بدون انجام فرایند مستحکم سازی باقی ماند که معرف دال کنترلی می باشد.

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

 

۴- رویه های آزمایشی
برای انجام این آزمایش، دال RC به صورت نوعی دال با پشتیبانی ساده بر روی کلیه طرف ها در نظر گرفته شده است به گونه ای که بارگذاری به راحتی قابلیت انتقال در امتداد چهار نقطه مشخص با استفاده از اجزای پلاستیکی ارائه شده در شکل ۵ را داشته باشد.
نیروی کاربردی با استفاده از یک سلول نیرو تحت کنترل می باشد، که به طور مستقیم به ابزار بارگذاری متصل است. در طی انجام این آزمایش، جابجایی در نقاط مختلف با استفاده از مبدل های دیفرانسیل متغیر خطی (LVDT) اندازه گیری می شود. کرنش ها در نوارهای تقویت CFRP نیز با استفاده از گیج های کرنشی (SG) با دو گرید سنجشی (T-rosette) اعمال می شود. کاربرد گیج های کرنشی تحت شرایط آزمایشگاهی با توجه به شاخص های ارائه شده برحسب هنجارهای مشخص و ویژگی های ارائه شده به وسیله کارخانه تعیین شد (Bejan و همکاران، ۲۰۰۶، ASTM D-3039). موقعیت یابی LVDTs و SGs برای اکتساب داده ها نیز برحسب ویژگی های شکل ۶ حاصل آمده است.

دال های بتنی مسلح تقویت شده کامپوزیت بخش ۱: آزمایش

 

۵- نتیجه گیری
کاربرد کامپوزیت های پلیمر تقویت شده با الیاف، از گذشته تا حال، برای انجام فرایند مستحکم سازی یا تقویت دال های بتن مسلح مد نظر بوده است و در مقایسه با راه حل های “متعارف” از مزیت های مهمی برخوردار می باشد.
برخی از این مزیت ها عبارتند از: کاربرد مواد FRP سبب افزایش معنی  دار بارهای دائمی نمی شود. این مواد تحت تأثیر فرایند خوردگی قرار نمی گیرند. احتمال طراحی برحسب جهت گیری  الیاف، با توجه به ویژگی تقویتی FRP، به منظور مشخص سازی خواص مرتبط، در مسیر مورد نیاز و با توجه به فرایند تقویتی، نیز وجود دارد.
بر این مبنا لازم است تا برای آزمایش تجربی این موارد، به منظور حاصل آوردن نتایج دقیق که بازتاب دهنده کارایی سیستم تقویتی تحلیلی می باشد، آماده سازی خوبی انجام شده باشد. اکتساب یا حاصل آوردن داده های ضروری، در حد ممکن، به منظور تحلیل و بررسی راهکارهای انجام فرایندهای تقویتی اجزا تحت بارگذاری و قبل از شکست از جمله ویژگی های مهم در این زمینه به شمار می آید.
مطالعه این تکنیک های مستحکم سازی برای فایق آمدن بر معایب و مشکلاتی که در طی فاز نصب و در طی چرخه کاربرد یا حیات مواد با آنها روبرو می شویم بسیار حائز اهمیت و مهم تلقی می شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.