مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین  – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۳
کد مقاله
AGR03
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
معرفی مجدد گونه ها در باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین
نام انگلیسی
The Species Reintroduction Programme at the Berlin-Dahlem Botanic Garden
تعداد صفحه به فارسی
۲۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
باغ گیاه‌شناسی، کشت مجدد گونه‌ها
کلمات کلیدی به انگلیسی
Botanic Garden, Species Reintroduction
مرجع به فارسی
باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین
مرجع به انگلیسی
Berlin-Dahlem Botanic Garden
کشور
آلمان

برنامه کشت مجدد گونه‌ها در باغ گیاه‌شناسی دهلم ـ برلین

خلاصه
محافظت فضای زندگی کلیه گونه‌های گیاهی چیزی نیست که در آینده نزدیکی صورت واقعیت بخود گیرد. تلاشهایی می‌بایست جهت ممانعت از انتقراض نسل گونه‌های در معرض خطر از طریق محافظت زراعی بعمل آید. برنامه کشت مجدد باغ گیاه شناسی دهلم ـ برلین شامل گونه‌های سالیانه ، گونه‌هایی که بطور کلی می‌بایست در زیستگاههای مرطوب بسر ‌برند، گونه‌های همیشگی نواحی خشک ، و گونه‌های یکساله نواحی کشاورزی می‌باشند. این برنامه جهت محافظت از گونه‌های در معرض خطر اطراف، منطقه  برندربرگ، تهیه گردیده است.

 

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

مقدمه
محافظت از گونه‌ها از طریق باغهای گیاه‌شناسی در طی سالیان اخیر تمرکز خاصی یافته‌ است. یکی از قسمتهای مهم این عملیات در چنین باغهایی توجه به گونه‌هایی است که در جهان در معرض خطر می‌باشند.این گونه‌ها بصورت پویا شناسایی شده و مورد طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند. آنها، جدای از شکل ظاهری خود، بوسیله موسسه بین‌المللی حفاظت باغهای گیاه‌شناسی در لیستهای جستجویی، که انتشار یافته، قرار گرفته‌اند.
از دیگر فعالیتهای مهم ، همانگونه که در فرمولاسیون قطعنامه کنفرانس سال ۱۹۷۵ در ”کو“ ذکر شده است، نگهداری گیاهان محلی می‌باشد: ”هدف جمع‌آوری گیاهان، نگهداری آنها و انجام تحقیقاتی است که به نگهداری آنها بهمراه آموزش عمومی بیانجامد.“
از آنجا که نگرانیهایی در خصوص تخریب کنونی مناطق جنگلی باران‌خیز استوایی وجود دارد، که باعث از دست رفتن گونه‌های بسیاری از گیاهان می‌گردد و در برخی از موارد علل آن نیز مشخص نیست، تنها داشتن یک برنامه محافظت برای آنها بنظر کافی نمی‌باشد. با این وجود، ابقا و حفظ گوناگونی گیاهی، که هنوز نیز در هر یک از مناطق مجاور ، چه دور و چه نزدیک، کم و بیش وجود دارد، مهم می‌باشد. همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده، در طی برنامه‌های کشت مجدد، از مجاورت باغهای گیاه‌شناسی لازم می‌باشد تا آنکه میزان تاثیر چنین تلاشهایی بدرستی ارزیابی گردد. این امر باعث می‌گردد تا نهایتا  از این اطلاعات استفاده دقیقی در سراسر جهان شود.

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

ملاکهای مقدمه
نیازهای پروژه‌های کشت مجدد مشخص بوده و شامل اصول زیر می‌باشند:
  • گونه‌ها در محدوده جاری یا تاریخی خود می‌بایست مجددا کشت گردند.
  • دانه‌ها یا مواد گیاهی را می‌بایست از مناطق جمعیتی مجاور بدون صدمه زدن به آنها بدست آورد.
  • شرایط محیطی، منطقه‌ای که می‌بایست مجددا دارای پوشش‌گیاهی گردد باید منطبق با نیازهای گونه‌های خاص باشد.
  • هر یک از موارد کشت مجدد را می‌بایست از نظر علمی اداره نموده و طبقه‌بندی یا مستندسازی نمود.
  • مراقبتهای لازم برای مناطقی که در آنها گیاهان جدید روئیده شده است، را می‌بایست به کار برد.
در توافق با اداره شهر برلین که مسئول محافظت محیطی و نگهداری کمربند سبز می‌باشد ، در حدود ۲۰ گونه در معرض خطر در سال ۱۹۸۷ شناسایی شده که می‌بایست به باغ گیاه‌شناسی برلین منتقل و برای مطالعه و کشت مجدد آماده شوند. این موارد شامل گیاهانی بودند که در معرض خطر بوده و در لیست قرمز برلین غربی در سال ۱۹۸۷ قرار داشتند.
در پی این تصمیم دانشمندان مورد نظر ما و باغ‌داران مسئول محافظت گونه‌ها ، توافق جدید را قبول کرده و پس از آن میزان کافی از دانه‌ها و در برخی از موارد دیگر انواع مختلف گیاهان از پوششهای موجود جمع‌آوری گردید و در باغ‌ گیاه‌شناسی دهلم ـ برلین مورد بررسی قرار گرفت. در جایی که ممکن بود ، کشت دانه‌ها ترجیحا از بین دانه‌هایی انتخاب شد که دارای گوناگونی ژنتیکی بودند. این امر همیشه امکان‌پذیر نبود، از این رو در بعضی اوقات، امر تکثیر در ابتدا به وسیله نهال‌ها انجام ‌گرفته و پس از آن بوسیله دانه‌های برداشت شده تداوم یافت. برای مهیا سازی امر کشت مجدد گیاهان، رشد گیاه در مرحله کشت گلخانه‌ای مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج آن طبقه‌بندی شد.

 

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

روش شناسی
اکنون تمایل دارم تا روش شناسی یا متدولوژی مورد نظر و همچنین مشکلاتی که در کشت مجدد چهار گروه گیاهان زیر وجود دارد را بیان نمایم:
  • گونه‌های سالیانه ، نظیر Alyssum alyssoides
  • گونه‌‌های همیشگی در مناطق زیستی مرطوب، مثل Euphorbia palustris
  • گونه‌های همیشگی نواحی خشک، مثل:Silene chlorantha, S.otites Veronica spicata
  • گونه‌های سالیانه مناطق کشاورزی، مثلArnoseris minima, Hypochoeris_glabra

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

گونه‌های سالیانه ( یکساله )
Alyssum alyssoides دارای طبقه‌بندی در دسته ۱ لیست گیاهان در معرض خطر سال ۱۹۹۱ برلین می‌باشند. این یک گیاه یکساله زمستانی است،  که در بین جامعه  Sedo-Scleranthetali  رشد کرده و خاک آن از نظر مواد مغذی ضعیف و ماسه‌ای و همراه با ظرفیت پذیری اندک آب می‌باشد. تنها تعداد اندکی از این گونه‌ها در برلین دیده می‌شود. در ابتدا این گیاه در باغ گیاه‌شناسی، از دانه‌های جمع‌آوری شده در محل اصلی آن، پرورش داده شده و سپس دانه‌های بدست آمده از برداشت غنی این باغ در محل مورد نظر کاشته شد تا گونه‌های موجود را تقویت نماید. پس از آنکه این تلاش کاملا شکست خورد، دانه‌ها در گلدانهای ”جفیپات“ ، در باغ،  پرورش یافت و پس از آن در جولای ۱۹۹۱ گروههای نهال ۷-۹ تایی در ظروف جداگانه، پس از آنکه اندازه آنها به ۵ سانتی‌متر رسید، کشت داده شد. تعداد کل گیاهان کشت داده شده تقریبا۴۵۰ اصله بود.
شکل۱٫ Euphorbia palustris همراه با مخازن مربوطه جهت دستیابی به دانه‌های فرار
از این تعداد، ۳۰% به مرحله دانه‌دهی رسیده، که می‌بایست بعنوان یک موفقیت در خصوص گونه‌های سالیانه بحساب آورده شود. در پاییز سال ۱۹۹۱ تعداد زیادی نهال و گیاهان جدید کاشته شد. در بهار ۱۹۹۲ در حدود ۴۰۰ گلدان”جفیپات“ در سه سایت مجاور کاشته شد. با وجود آنکه تنها هفته‌ای دوبار بدانها آب داده می‌شد، گیاهانی که در بخشهای نسبتا سایه‌دار قرار داشته و یا حتی درمعرض نور زیاد خورشید بودند ، ولی از ذخیره رطوبت خاک استفاده می‌کردند، توانستند گرمای شدید غیر معمول تابستان را سپری نمایند. تنها آن دسته از گیاهانی که در معرض نور آفتاب بودند و محل آنها نیز ماسه‌ای بود پژمرده شده از بین رفتند. ماسه در این نواحی دمای ۶۵ درجه سانتیگراد را بدست می‌آورد.

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

گیاهان همیشگی در زیستگاههای مرطوب
Euphorbia palustris مثال خوبی برای گیاهان همیشگی در زیستگاههای مرطوب می‌باشد. این گونه در علفهای مرطوب رشد می‌کند و همچنین در کناره‌های بستر رودخانه نیز وجود دارد. این گونه به لیست قرمز برلین اضافه شده و اکنون متعلق به آن دسته از گیاهانی است که توجه خاصی ،تحت نظارت قانون سال ۱۹۸۹ محافظت گونه‌های آلمانی، بدان اعمال می‌شود.
شکل ۲٫ Euphorbia palustris تکثیر شده در باغ جهت کشت مجدد

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

گونه‌های همیشگی از نواحی خشک
مناطق متعلق به برخی از گیاهان در سرزمینهای خشک بوته‌زار با خاک فقیر چنان آسیب دیده بود که برخی از گونه‌ها نظیر Silene chlorantha, S.otites  وV eronica spicata در طبقه بندی لیست قرمز برنامه محافظت باغ گیاه‌شناسی قرار گرفت. برای Silene chlorantha سایت هلیجنسی بومبرجن بعنوان غربی‌ترین منطقه مورد نظر شناخته می‌شد. خاک فقیر و زمین بوته‌زار خشک در این تپه‌ها با عناصر گیاهان جلگه‌ای آسیایی جنوب‌غربی نه تنها خصیصه‌ خاص منطقه برلین بشمار می‌رود بلکه در طول نواحی وسیعتری نیز از این نظر اهمیت می‌یابند.
این سایتها بطور فزاینده‌ای تخریب گردیده و دلیل اولیه آن نیز تمارین نظامی‌ بوده است. قبل از آن در سال ۱۹۸۷ بذرهایی در آنجا مجتمع شده بود که متعلق به گونه Silene chlorantha و V eronica spicata می‌بود. این بذرها در باغ گیاه‌شناسی کشت شده و مورد تکثیر قرار گرفته، و علیرغم مانورهای نظامی، گیاهان دیگری نیز به سایت اضافه شدند تا باقیمانده پوشش گیاهی را تقویت نماید. تنها پس از آنکه فعالیت نظامی در سال ۱۹۸۹ به یک ناحیه محدود گشت و سایت بعنوان منطقه طبیعی حفاظت شده معرفی گشت، تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی توانستند در آن ناحیه مجددا کشت گردند. در پاییز ۱۹۹۰، ۱۵۰ گونه Silene chlorantha از باغ گیاه‌شناسی به مجاورت گیاهان باقیمانده سایت انتقال داده شده و کاشته شد.
شکل ۳٫ Silene otites تکثیر شده در باغ برای کشت مجدد
انتخاب نواحی منفردی که می‌بایست کشت در آنجا صورت پذیرد آسان می‌نمود، چرا که فواصل بین پوشش گیاهی باقیمانده فضای کافی را در این خصوص تامین می‌نمود. تا تابستان ۱۹۹۱، ۷۵ نوع بذر از گیاهان خودـ‌ بذر تامین گردید. حدود ۵۰۰۰ میوه ، هر کدام با میانگین ۸۰ الی ۱۰۰ دانه، در گیاهان مجددا کشت گشته، شمارش گردیدند. می‌توان نتیجه گرفت که دانه موجود در خاک به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سپس از آن ۶۵ مورد دیگر در پاییز ۱۹۹۱ و ۱۰۰ مورد دیگر در پاییز ۱۹۹۲ کاشته شد. اثبات شد که نواحی کاشته شده بر روی سطح بالایی گودالها و یا برآمدگیهای راه‌آب، که توسط درخت کبوتر دارای سایه ملایمی بوده، جزء  موفق‌ترین پوششها می‌باشند.

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

گونه‌های سالیانه از مناطق کشاورزی
علفهای هرز محصولات سالیانه، که به میزان زیادی در مناطق کشاورزی بواسطه استفاده از علف‌کشها ناپدید شده‌اند، را می‌بایست همچنین در برخی از نواحی بعنوان پوششهای در معرض خطر بشمار آورد.
برنامه‌ ما شامل Arnoseris minima  و Hypochoeris glabra ‌بوده ، که در مناطق ماسه‌ای با مواد مغذی فقیر رشد می‌نمایند، ولی پوشش آنها تنها به ۲۰ مورد تقلیل یافته بود.

معرفی گونه ها باغ گیاهشناسی دهلم ـ برلین

 

ارائه اطلاعات به بازدیدکنندگان
یکی از ویژگی‌های مهم عمل ما آگهی به بازدیدکنندگان در خصوص این پروژه‌ها می‌باشد. از اینرو ، ما ارائه اطلاعات در خصوص گونه‌های منفرد را به صورت فرمتهای سریال آغاز کرده‌ که بعنوان «گونه‌های در معرض خطر» خوانده می‌شود.
در سال پیش‌رو ما همچنین قرار دادن اعلامیه‌هایی که تشریح کننده برنامه کشت مجدد در شهر می‌باشد را در نظر گرفته، بگونه‌ای که توجه بازدیدکنندگان به مشکلات گونه‌های در معرض خطر جلب شده تا بدینوسیله تلاشهایی نیز جهت نجات این گونه‌ها به عمل آورده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.