مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

شماره      
۱۳۸
کد مقاله
MNG138
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
منبع یابی مشارکتی – انگیزه و طراحی مجموعه های طرف تقاضا
نام انگلیسی
COLLABORATIVE SOURCING – THE MOTIVATION AND DESIGN OF DEMAND SIDE COMBINATIONS
تعداد صفحه به فارسی
۳۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
برون منبع یابی، همترازی، همدستی و مشارکت، سیستم های میان سازمانی
کلمات کلیدی به انگلیسی
outsourcing, alignment, collaboration, interorganisational systems
مرجع به فارسی
کنفرانس بین المللی سیستمهای اطلاعات اروپا، دانشگاه سیدنی، استرالیا
مرجع به انگلیسی
European Conference on Information Systems (ECIS), The University of Sydney, NSW, Australia
کشور
استرالیا

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

منبع یابی مشارکتی – انگیزه و طراحی مجموعه های طرف تقاضا
چکیده
فرآیند منبع یابی مشارکتی به عنوان گروهی از سازمان هایی تعریف می گردد که در طرف تقاضا به عنوان بخشی از پروسه برون منبع یابی به گرد هم پیوسته و با یکدیگر متحد شده اند. بر مبنای یک تحلیل حاصل آمده از مباحث برون منبع یابی و مشارکت / تشریک مساعی، این مقاله به دنبال بررسی مزیت های حاصله از منبع یابی مشارکتی و گزینه های موجود و در دسترس می باشد. یکسری از مطالعات موردی مشخص می سازند که تعدادی از روش های منبع یابی مشارکتی جایگزین با توجه به انگیزه های مختلف– بر مبنای صرفه جویی های مقیاسی و در عین حال تعدیل شده بر اساس تاثیرات – شدت – آنها امکان پذیر بوده و وجود دارند که بسادگی دربردارنده محدوده متفاوتی از انباشتگی تقاضا، در مرحله عقد قرارداد، تا استقرار یک هویت مجزا، جهت فراهم آوردن خدمات، می باشند – البته با توجه به زیرساختارهای تکنولوژی اطلاعات (IT) الی فرآیندهای تجاری- و گسترش آنها – همراه با تعداد شرکای شامل شده و فعالیت های تحت پوشش که همگی در این مقوله می گنجند.

کلمات کلیدی: برون منبع یابی، همترازی، همدستی و مشارکت، سیستم های میان سازمانی

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

۱- مقدمه
از زمان پیدایش، مبحث برون منبع یابی به طور قابل توجهی رشد خود را از نگرش صرف بدان یعنی یک مفهوم منحصربفرد واگذاری امور به خارج از سازمان (Loh و Venkatraman، ۱۹۹۲ الف) الی شناسایی این موضوع که انواع مختلف فرآیندهای برون منبع یابی امکان پذیر هستند (Marcolin و McLellan، ۱۹۹۸) ادامه داده است.
در ارتباط با چیدمان یا چگونگی قرار گیری این مبحث، انواع گوناگون چنین مقوله ای مشخص شده است (Sambamurthy و همکاران، ۲۰۰۱) علاوه براین پارامترهای دیگری نیز در این مبحث گنجانده شده اند نظیر چارچوب زمانی (Lacity و Willcocks، ۱۹۹۸)، این موضوع که آیا یک یا چند تامین کننده در این مبحث مشارکت دارند (Currie، ۱۹۹۸) یا خیر، نوع فعالیت شامل شده- به طور مثال مشخص نمودن تمایز بین تکنولوژی اطلاعات (IT) و برون یابی فرآیند تجاری (Dibbern و همکاران، ۲۰۰۴)- موقعیت جغرافیایی آن (Bergkvist و Fredrikkson، ۲۰۰۸) و طبیعت ارتباط بین تامین کننده و مشتری (Fitzgerald و Willcocks، ۱۹۹۴) که همگی در زمره پارامترهایی گنجانده شده اند در این مبحث مورد کنکاش قرار می گیرند.
دسته بندی های مختلفی نیز ارائه شده است. به طور مثال، Millar (1994)، انواع مختلف نظام مندی برون یابی را پیشنهاد نمود – که می توان آن را بر مبنای اهداف، شمولیت و ارتباطاتی متمایز ساخت. Cullen و همکاران (۲۰۰۵) رویه نظام مندی یا آرایش یافتگی برون یابی را بر مبنای حوزه، طبقه بندی تامین کننده، مقیاس مالی، چارچوب قیمت گذاری، مدت قرارداد، مالکیت منابع و ارتباط تجاری دسته بندی نمودند.
Willcocks و همکاران (۲۰۰۷) نیز مدل های متناوب یا جایگزین برون منبع یابی را مشخص ساختند – شامل مدل های سنتی، منبع یابی خالص و مشارکت یا سرمایه گذاری مشترک مشتری- تامین کننده. با این وجود، یکی از مباحثی که ظاهرا این مقاله آن را نادیده گرفته است پتانسیل منبع یابی مشارکتی می باشد- که در اینجا به عنوان گروهی از مشتریان تعریف می گردند که تقاضای خود را به صورت یکپارچه به عنوان بخشی از فرآیند برون منبع یابی مطرح نموده اند.
در عین آنکه allivan  و Oh (1999) یک نوع از کلاس برون منبع یابی را مشخص ساختند که در آن گروهی از سازمان ها به دور یکدیگر جمع شده تا آنکه یک سرویس مشترک را از تامین کننده طلب نمایند. البته بررسی مقاله جاری مؤکد آن است که تحقیقات اندکی در خصوص این پدیده انجام گرفته است. در عین حال، استثنای این مورد، تحقیق انجام شده به وسیله Seddon (2001) می باشد که اقدام به بررسی برون منبع یابی IT به وسیله خوشه ای از موسسات در دولت فدرال استرالیا نمود. با این حال، این نتیجه بدست می آید که این دیدگاه عملکرد مناسبی نخواهد داشت.
با این وجود، مزیت های بالقوه مشارکت و تشریک مساعی در حوزه های دیگر به خوبی شناخته شده اند (Smith، Carroll و Ashford، ۱۹۹۵) و تعدادی از فعالیت های مخاطره آمیز منبع یابی مشارکتی نیز آغاز شده اند. در انگلستان، به طور مثال، بانک  Lloyds TSB، بانک Barclays و بانک HSBC به صورت سرمایه گذاران مشترک در زمینه پردازش پروسه های مربوط به چک شکل گرفتند (Roberts، ۲۰۰۴). بنابراین، نادیده گرفتن فرآیند منبع یابی مشارکتی، و یا طرد آن به عنوان موردی که قابلیت پیاده سازی ندارد، چندان مناسب نخواهد بود.
ادامه این مقاله در دو قسمت ارائه می گردد.
قسمت اول مباحث مرتبط با منبع یابی مشارکتی جهت ایجاد چارچوبی به منظور حصول درک بهتر انگیزه بالقوه در این زمینه و تعیین ابعادی که خود مشخص کننده طرح حاصله می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به فرآیند برون  منبع یابی، منبع یابی مشارکتی توام با موفقیت نیازمند یک انگیزه یا هدف آشکار می باشد (Dibbern و همکاران، ۲۰۰۵). به علاوه، فراوانی گزینه های برون منبع یابی در حال ظهور می باشد- به مباحث قبلی رجوع شود- که خود مؤکد آن هستند که امر مشخص نمودن آشکار طراحی منبع یابی مشارکتی حاصل آمده به چه میزان مهم و معنادار خواهد بود.
بخش دوم ارائه دهنده نتایج یک مطالعه تجربی در خصوص ۹ رویه آرایش یافتگی / چیدمان منبع یابی مشارکتی در کشور استرالیا می باشد که جهت ارزیابی سودمندی این چارچوب انجام گردیده است. 

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

۲- انگیزه و طراحی منبع یابی مشارکتی
با توجه به عدم وجود مباحث مشخص شده در ارتباط با منبع یابی مشارکتی، تحقیقات موجود در ارتباط با برون منبع یابی و مشارکت را می توان نقاط آغازین، برای بررسی چارچوب تئوریکی این مقوله، به منظور درک انگیزه و طراحی منبع یابی مشارکتی، بحساب آورد.
تعداد گسترده ای از انگیزه ها در خصوص فرآیند برون منبع یابی فرض شده اند که خود شامل تمایل جهت تمرکز بر روی نقاط قوت کلیدی (Lacity و Willcocks، ۲۰۰۱)، واکنش به عملکرد سازمان های دیگر (Loh  و Venkatraman، ۱۹۹۲ب) و درک قابلیت های ممتاز تامین کنندگان خارجی می باشند (Poppo و Zenger، ۱۹۹۸). شاید شایع ترین دلیل بیان شده برای برون منبع یابی کاهش هزینه های عملیاتی است (Lacity و Willcocks، ۱۹۹۸)، که غالبا از طریق صرفه جویی های مقیاسی – کارایی تولید و توزیع، با توجه به مقیاس بزرگتر، بیان می شوند (Chandler، ۱۹۹۰، Dibbern و همکاران، ۲۰۰۵). مزیت ها در خصوص برون منبع یابی های سنتی در موقعیت هایی حاصل می شوند که تولید خانگی به حداقل مقیاس کارایی خود نرسیده باشد (Venkatesan، ۱۹۹۲). منبع یابی مشارکتی یک بعد طرف تقاضا را برای این پدیده «طرف تامین سنتی» عرضه می دارد.

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

۳- روش
با توجه بدانکه تحقیقات اندکی جهت درک پدیده منبع یابی مشارکتی انجام شده است، یک دیدگاه کمی به عنوان یک راهکار مناسب تعیین شد (Benbasat و همکاران، ۱۹۸۷ Straus و Corbin، ۱۹۹۰). این تحقیق به جای اتخاذ یک راهکار فرآیند- محور عمدتا بر مبنای نتیجه – محور بوده و در جستجوی مشخص نمودن انگیزه و روش های طراحی راهکارهای منبع یابی مشارکتی به جای فرآیند اتخاذ این نوع از تصمیم ها می باشد (Patton، ۲۰۰۲). یک طرح چند موردی با توجه به چیدمان منبع یابی مشارکتی، حاصل آمده از بخش های خصوصی و دولتی در استرالیا، انتخاب شد. یک دیدگاه چند موردی، به نظر قابلیت فراهم آوردن رویه های تعدیلی قدرتمند و کلی تر با توجه به تناسب انگیزه و ساختارهای طراحی را داشته باشد و در مورد ویژگی آخری، انتخاب های خاص را می بایست به هنگام ایجاد یک آرایش یافتگی یا چیدمان منبع یابی مشارکتی مدنظر قرار داد (Yin، ۱۹۸۴).

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

۴- نتایج
همان گونه که در شکل ۲ مشخص شده است تحقیقات تجربی نشان دهنده آن است که منبع یابی مشارکتی بسیار پیچیده تر از موارد پیش بینی شده ای است که در آن هیچ گونه انگیزه واحد یا هیچ گونه طراحی واحد  مشارکتی وجود ندارد. هر یک از ویژگیها – انگیزه، شدت، تمرکز و وسعت- به شرح ذیل تشریح می شوند.
۱-۴٫ انگیزه
در صورتی که صرفه جویی های مقیاسی به عنوان انگیزه در کلیه موارد ذکر شوند، می توان آنها به صورت نوعی بر مبنای دیگر عوامل تعدیل نمود.
  • صرفه جویی های مقیاسی
«هدف اصلی صرفه  جویی مقیاسی است» GGMS-A-1
« به سادگی ما برای موارد زیادی از طریق تقویت و کاربرد صرفه جویی های مقیاسی، خدماتی را برای سه موسسه تنها به قیمت ارائه خدمات برای دو موسسه عرضه داشتیم. بنابراین همان گونه که می دانید قابلیت تحصیل این مورد را داشته که البته صحبت ما در ارتباط با فروشندگان سخت افزار و دیگر فروشندگان است و در صورت آنکه خواسته باشید در آینده با ما همکاری کنید، مزیت این کار ۳۰ درصد کاهش در هزینه خواهد بود» CIO-P-9  
۲-۴٫ شدت
تحقیق این موضوع را مشخص ساخته است که هیچ گونه طرح واحدی در زمینه منبع یابی مشارکتی وجود ندارد، به غیر از به حساب آوردن جایگزین های مختلف که ممکن است با توجه به شدت مشارکت مد نظر متغیر باشد.
  • دنباله پوششی
این مورد به هنگامی صادق خواهد بود که یک سازمان خط مشی یا اصطلاحا دنباله- پوششی راهکارهای دیگر سازمان ها را ادامه داده و بدون هیچ گونه پارامتر ورودی و اضافه شده یا فرصتی جهت اصلاح، هر نوع گزینه یا راه حلی که آن سازمان انتخاب می کند، که خود سبب تحصیل سود از صرفه جویی های مقیاسی می گردد، را دنبال نماید. البته این خود سبب مطرح شدن سوالی می شود که آیا چنین گزینه ای به درستی معرف مشارکت در یکی از موارد بررسی شده، که در آن ضروریتی جهت سرمایه گذاری شرکت در سیستمی که برای این هدف مشخص شده بود، می باشد یا خیر.
  • تقاضای کل
سازمان ها تقاضا و نیازهایی خود را به طور کلی در مرحله مزایده انباشته ساخته اما در عین حال با عقد قراردادها و عملیات اجرایی خود را درگیر کار با تامین کننده انتخابی می نمایند.
«توافقات میزبان همگی به صورت مجزا هستند .. بنابراین، این مورد تنها خرید قدرت محسوب می شود .. آنچه ما سعی در انجام آن داریم حصول هزینه سود در حد کفایت بدون فروختن یا واگذاری غزت نفس خود. بر این مبنا با یکدیگر مذاکره کرده، اما در آخر روز به عنوان هویت های مجزا عمل خواهیم نمود. ما مشاغل مجزایی هستیم، با در اختیار داشتن تامین کننده مشابه. این ویژگی برای ما مفید خواهد بود» MD-A-3
  • مدیریت اشتراکی
سازمان ها اقدام به برپایی رویه های واسطه گری اشتراکی می نمایند که قابلیت مذاکره از طرف آنها با تامین کنندگان را داشته و پس از آن اقدام به مدیریت ارتباطات با تامین کننده انتخابی خواهد نمود که خدمات مشترک را برای کلیه آنها فراهم می آورد.
۳-۴ تمرکز
این موارد مؤکد آن هستند که فعالیت های منبع یابی مشارکتی شامل فعالیت های مختلفی در ارتباط با این مسئله است که میزان ارتباط استوار آنها با عملیات خاص سازمان های شامل شده چه اندازه است- با توجه به مشارکت مشخص شده در زیر ساختار IT، شامل سیستم های کاربردی IT و سطوح فرآیند تجاری.
  • زیرساختار IT
احتمالا در غالب سطوح پایه، سخت افزارهای عمومی، نرم افزارهای عامل و خدمات مربوطه قرار دارند.
۴-۴ وسعت
این تحقیق مؤکد این موضوع می باشد که آرایش ها یا چگونگی چیدمان فرایندهای منبع یابی مشارکتی با توجه به وسعت آنها هم بر حسب تعداد شرکای شامل شده و تعداد فعالیت های تحت پوشش متغیر می باشد. با این وجود، ظاهرا نوعی رابطه بده بستان بین این دو مورد با توجه به مشارکت با تعداد بزرگتری از شرکا که در بردارنده محدوده باریکی از فعالیت ها هستند، و یا عکس این مورد، وجود دارد.

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

۵- مباحث
در عین آنکه آشکارا منبع یابی مشارکتی بسیار پیچیده تر از آنچه در ابتدا تصور می شد می باشد (چرا که هیچ گونه انگیزه و یا طراحی خاصی وجود ندارد)، تحقیقات مؤکد آن هستند که این چارچوب پیشنهادی می تواند همچنان با توجه به ابعاد جذاب گوناگونی ها و تسهیل نوعی از دسته بندی در زمینه مشارکت، مفید باشد.
در حالیکه در کلیه موارد صرفه جویی های مقیاسی به عنوان یک محرک یا انگیزه به شمار می آید، غالبا به عنوان تنها مورد محسوب نشده و به طور کلی به نظر می رسد با استفاده از عوامل دیگری تعدیل می گردد. بر حسب تمرکز مشارکتی، گوناگونی های قابل توجهی وجود خواهند داشت. متعاقبا ظاهرا این مورد به عنوان یک پیشرفت سلسله مراتبی ساده  – از زیر ساختار به سمت رویه های کاربردی و فرآیندهای تجاری- مدنظر نیست. با این حال، با توجه به وسعت آن به نظر رابطه بده بستان بین تعدادی از شرکا و فعالیت ها وجود دارد- که در این زمینه می توان به پهنا و عمق چگونگی چیدمان و آرایش های مرتبط اشاره داشت.
تحقیقات بعدی با توجه به سه بعد مرتبط می تواند کاملا مفید باشد. در ابتدا بررسی جزئیات گوناگونی ها و پیچیدگی های رویه های چیدمان و آرایش یافتگی منبع یابی مشارکتی مد نظر است. دوما مشخص نمودن این موضوع که کدامیک از این رویه ها و چیدمان های اعمالی از احتمال موفقیت بیشتری برخوردار می باشند و در چه شرایطی این موفقیت بیشتر خواهد بود مورد بررسی قرار می گیرد. سوما این آرایش ها / چیدمان ها در خلال زمان مورد بررسی قرار می گیرند- آیا آنها به عنوان شرکا قابلیت توسعه تجربه و درک ما را خواهند داشت؟ آیا سازمان ها قابلیت حصول راه حل های خاص را نداشته و شرکا با توجه به داشتن راهکارهای جایگزین در خلال زمان محکوم به محصورشدگی هستند؟

منبع یابی مشارکتی انگیزه و طراحی طرف تقاضا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.