مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۵
کد مقاله
IND05
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست
نام انگلیسی
Environmental and Health Threatening Materials: Asbestos
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
آزبست، محیط زیست، خطرات
کلمات کلیدی به انگلیسی
Asbestos, environment, hazards
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور

 

  

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

چکیده
آزبست جزء مواد خطرناکی در جهان می باشد که محیط زیست و زندگی انسانها را تهدید می کند. در مطالعه جاری اطلاعات مرتبط در خصوص آزبست و خواص آن معرفی می شود. بر این مبنا، در این مقاله سعی شده است تا نسبت به ارائه آکاهی لازم در مورد خطرات مرتبط با آزبست و بررسی برخی از راهکارهای پیش گیرانه در رخدادهایی که با این مواد سر و کار داریم اقدام شود.

کلمات کلیدی: آزبست، محیط زیست، خطرات

 
مقدمه
گرد و غبار آزبست و الیاف مربوط بدان یکی از خطرات اصلی در زمینه بهداشت و سلامت انسانها تلقی شده و بعنوان ماده سرطان زا طبقه بندی شده اند. بالاترین خطر در این زمینه استنشاق ذرات غبار و الیاف کوچک می باشد- مخصوصا الیاف کوچکی که قابل مشاهده نیستند. انواع آبی و قهوه ای آزبست به عنوان خطرناک ترین انواع، شناخته شده اند اما به یاد داشته باشد شایع ترین نوع آن یعنی آزبست سفید نیز تحت عنوان ماده سرطان زا طبقه بندی شده است.

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

 

مباحث
آزبست یک ماده بوجود آورنده سرطان است. به هنگامی که مواد حاوی آزبست کهنه شوند یا به علتی صدمه ببینند الیاف آن ممکن است در هوا انتشار یافته و در صورتی که به صورت عمیق استنشاق گردند و در داخل شش ها قرار گیرند ممکن است در آنجا به مدت مدیدی باقی مانده و سبب بروز مشکلات بهداشتی و تاخیر در ترمیم بیماری ها شوند. به عنوان یک مثال، سطوح خطرناک آزبست هوابرد ممکن است در برخی از ساختمانهایی که اخیرا بوسیله آتش صدمه دیده باشند یا فرو ریخته باشند موجود باشند. بعلاوه، تماس کوتاه مدت اما شدید با الیاف آزبست ممکن است در طی انجام کارهای روزمره، مخصوصا در سمباده کاری یا سوراخ نمودن مواد حاوی آزبست، رخ دهد.
با وجود آنکه استنشاق اولیه گرد و غبارها و الیاف مربوطه ممکن است سبب بروز اندک سوزش یا خس خس سینه شود، پس از گذشت مدت مدیدی بعد از تماس های اولیه شاهد شروع بیماری‌های مرتبط با آزبست خواهیم بود (غالبا بین ۱۵ و۶۰ سال) بنابراین، چنین معضلی تحت عنوان «قاتل مخفی» خوانده می‌شود.
به طور کلی ۵ دسته اصلی از بیماری های مرتبط با آزبست وجود دارند:
  • بیماری آزبستوزیس (Asbestosis) یک بیماری ریوی که در آن مسمومیت ناشی از استنشاق آزبست سبب بروز فیبروز (فساد لیفی یا تصلب بافتها) یا زخم شدن بافت ریه می شود.
  • سرطان شش یا ریه
  • مزوتلیوما (Mesothelioma) – سرطان پوشش داخلی سینه یا جداره بطنی یا شکمی
  • پلاک های جلدی یا وابسته به شامه ششی
  • رشد و ضخامت غشای ریوی

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

 

کلیه این بیماری ها ممکن است سبب بروز مشکلی برای سلامتی یا حتی مرگ شوند.
برخی از موارد استعمال شایع آزبست در گذشته عبارتند از:
درساختمانها- برای محافظت در برابر آتش، عایق حرارت و صدا و به عنوان مواد ساختمانی.
مواد ساختمانی در این رابطه از حدود ۱۹۳۰ الی ۱۹۸۰، مخصوصا دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفته و شامل موارد ذیل بوده اند:
  • عایق بندی (محتوای آزبست ۵۵ الی۱۰۰درصد)- جهت عایق حرارتی لوله ها و بونرها
  • پوشش اسپری (آزبست با محتوای بیش از ۸۵ درصد) برای محافظت فولاد سازه ای در برابر آتش
  • تخته عایق آزبست (AIB)
  • محصولات سیمانی آزبست (آزبست با محتوای عمدتا ۱۰ الی ۱۵ درصد، اما دربرخی از مواقع حتی تا ۴۰ درصد) که غالبا مصرف گسترده‌ای دارند.
  • برای مصارف پوشش دهی جداره ها و پوشش سقف ها
  • پوشش‌های و کاربرد در زیرنماها و بخش پایینی عمارت‌ها
  • پوشش برای آتش دان ها یا شومینه ها،
  • دودکش ها، لوله آب گرم
  • تانک های آب سرد
  • کاشی ها یا آجرهای مخصوص پوشش سقف (برای خانه ها و گاراژها)
  • آبراهه ها یا فاضلاب ها
  • لوله های آبگذر یا زه کش ها

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

 

موارد استعمال دیگر عبارتند از:
  • هیترها یا گرمکن های برقی (تا سال ۱۹۷۶)
  • روکش ها یا لایه های حرارتی برای تعدیل آتش
  • لنت های ترمز
به صورت دیگر، بواسطه عواملی همچون سن یا کهنگی ساختمان ها یا ظاهر شدن موادی که درساخت این مواد بکار گرفته شده اند باید به وجود آزبست در این گونه از موارد مشکوک شد. البته بسیاری از ساختمانهای جدید احتمالا فاقد آزبست می‌باشند. وجود الیاف آزبست را نمی توان غالبا و به آسانی از طریق رنگ به تنهایی مورد شناسایی قرار داد و بر این اساس روشهای تست بصری یا دیداری غالبا مورد نیاز می‌باشند – مخصوصا در موردی که نوع آزبست را باید تشخیص داد. اغلب کارکنانی که در بالاترین میزان خطر از این نظر قرار دارند عبارتند از:

 

  • الیاف کربنی
 و الیاف معدنی تولیدی بوسیله ماشین (MMMF) که ممکن است شامل موارد ذیل باشند:
  • پشم معدنی یا پشم شیشه
  • الیاف سرامیکی
  • الیاف خاص
  • الیاف فیلامنتی پیوسته

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

 

الیاف کربنی غالبا جهت ایجاد یک ماده چند سازه یا کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند که از قدرت ذاتی و استحکام الیافی برخوردار می‌باشند که با استفاده از رزین‌های مختلف با یکدیگر پیوند خورده‌اند. مثالی از این کاربرد پلاستیک تقویت شده الیاف کربنی (یارزین) می‌باشد که کاربرد وسیعی را در ساختار هواپیما سازی مدرن بدست آورده است. در این زمینه خطری که ممکن است در یک صانحه هوایی در کمین پرسنل باشد، ناشی از جدا شدن قطعات هواپیما چه در طی آتش سوزی و چه در عملیات پس از آن می‌باشد. الیاف کربنی ممکن است در شرایط قابل اشتعال باقی مانده و به آسانی خرد گردیده و یا در صورت تماس آزاد شوند. با وجود آنکه این الیاف از نظر اندازه قابل استنشاق نمی‌باشند، آنها ممکن است به آسانی سبب بروز بیماری های مرتبط با آماس پوستی یا جراحاتی همانند فرو رفتن نوک سوزن شوند. موقعیت به هنگامی وخیم تر می گردد که محصولات جدا شده رزینی و دیگر محصولات قابل اشتعال بر روی سطح الیاف کربنی جذب شده و به داخل پوست فرو روند. به علاوه هرگونه دود یا بخاری که در منطقه برخورد بوجود می‌آید ممکن است سبب شود تا خار و خاشاک و مواد موجود در منطقه به فواصل دور دست تری در جهت وزش باد انتقال یابند.

مواد تهدید کننده محیط زیست و سلامت : آزبست

 
نتیجه گیری
در مطالعه جاری این موضوع مشخص شد که آزبست یک ماده مضر است که ممکن است باعث بروز سرطان شود. بعلاوه انواع مختلف بیماریهایی که ممکن است بواسطه آزبست بوجود آید مشخص گردید و کاربردهای کوناگون آن در گذشته نیز تعیین شد. مقاله های آتی امر بررسی مواد خطرناک را تداوم خواهد داد.
 
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.