مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۱
کد مقاله
WOD31
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
نقص میزان رطوبت غیریکنواخت
نام انگلیسی
Uneven Moisture Content Dry Defects
تعداد صفحه به فارسی
۱۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
نقص، میزان رطوبت غیریکنواخت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Uneven Moisture Content, Dry Defects
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده
 

میزان رطوبت غیریکنواخت  Uneven Moisture Content

الوار با توجه به میانگین میزان رطوبتی که منطبق با عملیات فرآوری متوالی و استفاده از محصول نهایی باشد تحت فرآیند خشک سازی قرار می‌گیرند. اپراتورهای کوره در ایالات متحده معمولا میزان میانگین رطوبت ۱۵ درصد را برای الوار نرم (الوار ساختمانی) و ۶ الی ۸ درصد را برای الوار نرم و سختی که به منظور ساخت ادواتی چون مبلمان، محوطه‌سازی یا چوب‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، مد نظر قرار می‌دهند. میزان غیریکنواخت رطوبت به موقعیتی اشاره دارد که تخته‌های منفرد در کوره دارای سطحی از میزان رطوبت باشند که انحراف و تفاوت زیادی از میزان رطوبت مقصد یا دلخواه دارند. این تخته‌ها به منظور فرآوری مجدد و فوری برگشت داده می‌شوند. دلیل این امر عبارت است از: (۱) میزان رطوبت میانگین تخته کمتر یا بیشتر از حد مطلوب مورد نظر می‌باشد و (۲) میزان رطوبت میانگین تخته‌ها در محدوده قابل قبولی بوده ولی مرکز یا هسته تخته‌ها دارای رطوبت یا میزان آبی می‌باشند که در فرآیندهای بعدی روال خشک سازی باعث ایجاد مشکل خواهند شد.

 

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت

  
عدم پذیرش الوار Board Rejects
علت اصلی عدم پذیرش الوار بالا بودن بیش از حد میزان رطوبت آنها می‌باشد. در عین حال الواری که میزان رطوبت آنها از بیش از حد مطلوب پایین‌تر باشد نیز در طی انجام روالهای ماشینکاری بعدی مشکل آفرین خواهند بود. الوار نرم که دارای میانگین میزان رطوبت ۱۹ درصد یا کمتر باشند، بعنوان الوار خشک رتبه بندی شده و الواری که این میزان به ۲۰ درصد یا بیشتر برسد بعنوان الوار خشک معتدل نامیده می‌شوند. الوار نرم که میانگین میزان رطوبت آنها زیر ۱۰ درصد باشد معمولا بعنوان الواری که بیش از حد خشک شده‌اند مد نظر می‌باشند چرا که به هنگامی که رنده و صاف می‌گردند در معرض شکستگی و خرد شدگی حاد قرار می‌گیرند. الواری که بیش از حد خشک شده‌اند بوسیله انجمنهای رتبه‌بندی الوار مردود نشده، ولی اپراتورهای کوره ممکن است شاهد عدم رضایت در طی کار با این الوار در روال ماشینکاری ام-‌هاوس باشند.
پس از خشک نمودن، الوار دارای میزان رطوبت بیش از حد در معرض انقباض بیشتری در مقایسه با الوار دارای میزان رطوبت مطلوب قرار خواهند گرفت و این الوار نهایتا بعنوان محصول دلخواه با اندازه و شکل مطلوب وارد بازار نخواهند شد. همچنین پیوند عناصر الوار مرطوب و خشک در محصولات کامپوزیت یا ترکیبی نیز چندان رضایت بخش نمی‌باشد.در صورتی که میزان رطوبت چوب برای بوجودآوردن حالت توازن در داخل ساختمان ادوات چوبی بسیار بالا باشد، ادواتی که این الوار در آنها بکار رفته شده است مثل مبلمان یا اثاثیه، دربهای کابینت و قفسه‌ها دارای اتصالات  سست و شل گردیده و اقلام بوجود آمده دارای فواصل و شکافهای ناخوشایندی خواهند گشت.
 

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت

 

منافذ آب Water Pockets
برخی از تخته‌ها با وجود آنکه میانگین میزان رطوبت کلی قابل قبولی دارند، دارای منفذها یا رگه‌های آب داخلی با میزان رطوبت ۱۰ درصد یا بیشتر از حد میانگین می‌باشند. تسطیح الواری که دارای منافذ آب هستند می‌تواند به هنگامی که هسته چوب نهایتا خشک می‌شود منجر به تنزل سطحی شود. اره‌کاری مجدد الوار دارای این منافذ منجر به پیچیدگی قطعات تحصیل شده جدید می‌گردد. این خصیصه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در چسباندن الوار خشک شده، که در تولید محصولاتی نظیر دربها و صفحات چوبی استفاده می‌شود، گردد. با وجود آنکه این منافذ حاوی آب ممکن است به نازکی نوک قلم باشد، آنها بوجودآورنده میزانی از فشار بخار به هنگام فرآیند چسباندن الکترونیکی می‌شوند که قادر خواهد بود این منافذ را شکافته و منجر به آسیب رسیدن و خرد شدگی سطوح الوار شود. همچنین رطوبت سنجهای دی‌الکتریک برای الواری که دارای منافذ آب هستند بخوبی عمل نکرده و میزان درستی را نشان نمی‌دهند.
 

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت

 

برآوردهای کنترلی  Control Measures
میزان رطوبت غیریکنواخت موجب بوجود آمدن مشکلاتی در کوره خواهد شد، آن هم به هنگامی که (۱) تفاوت بالایی در میزان رطوبت بار اولیه کوره وجود دارد و (۲) الوار یک محموله دارای میزان متفاوتی از نفوذپذیری می‌باشند. تفاوتهای گسترده میزان رطوبت به هنگامی روی می‌دهد که محموله الوار کوره ترکیبی از چوبهای تازه و نسبتا خشک شده باشد. همچنین مشکلاتی نیز به هنگامی که محموله الوار شامل گونه‌هایی نظیر کاج و شوکران  باشند، که در آنها میزان رطوبت الوار نرم و تازه بسیار بیشتر از میزان رطوبت چوبهای سخت است، ممکن است روی دهد. مشکلات میزان رطوبت غیریکنواخت همچنین ممکن است به هنگامی روی دهد که محموله الوار شامل چوبهای گونه‌های مرطوب با نفوذپذیری متفاوت باشند.
 
تفاوتهای میزان رطوبت اولیه  Initial moisture content differences
به هنگامی که کوره از محموله الوار ترکیبی که دارای میزان رطوبت بالا و پایین می‌باشند پر گردد، شرایط نهایی روال خشک سازی می‌بایست بصورت تصادفی منطبق با میزان رطوبت هدف باشد. الوار داخل کوره بر حسب میزان از دست رفتگی رطوبت در مرطوبترین تخته‌ها  تحت روال خشک سازی قرار گرفته و بصورت یکنواخت و یکپارچه بر اساس محدوده نهایی قابل پذیرش میزان رطوبت خشک‌ترین الوار خشک می‌شوند. الوار خشک‌تر بیش از اندازه در کوره قرار گرفته که همانا قیمتی می‌باشد که می‌بایست برای حذف رطوبت الوار مرطوب پرداخته شود. این رویه به هنگامی عملی می‌گردد که میزان نهایی رطوبت ۸ درصد یا کمتر می‌باشد. رویه خشک نمودن الوار نرم به هنگامی که میزان نهایی رطوبت ۱۵ درصد باشد و مقادیر میزان رطوبت الوار تازه در محدوده ۵۰ درصد برای الوار سخت تا ۱۷۰ درصد برای الوار نرم زیر پوست باشد، رویه‌ای غیرعملی و ناممکن خواهد بود. به هنگامی که الوار نرم زیر پوسته به میزان نهایی رطوبت خود رسیدند، الوار سخت بیش از حد خشک گردیده‌اند و افزایش میزان رطوبت الوار چوب سخت از ۱۰-۸ درصد به ۱۵-۱۲ درصد اقتصادی نمی‌باشد.

نقص میزان رطوبت غیریکنواخت

تفاوتهای نفوذ‌پذیری  Permeability differences
سورت نمودن الوار بر روی زنجیره سبز می‌تواند مشکلات ناشی از تفاوتهای نفوذپذیری، به هنگامی که محموله کوره شامل ترکیبی از گونه‌های مختلف باشد، را حل نماید. بعنوان یک راهنمای کلی که بر اساس آن می‌توان گونه‌ها را بصورت ترکیبی و یا مجزا خشک نمود، اپراتورهای کوره می‌توانند به برنامه‌های ارائه شده روال خشک سازی مراجعه نمایند. بطور مثال، الوار صنوبر و لاله درختی را می‌توان با استفاده از برنامه T12-E7 در حالی که الوار سبز یا تازه می‌باشند تا تحصیل میزان رطوبت ۶ درصد در خلال مدت زمان یکسان انجام داد. دو گونه متفاوت که دارای ملزومات خشک سازی مشابه و در عین حال غیریکسان می‌باشند، مثل بلوط قرمز و سفید، را می‌توان با هم خشک نمود. با این وجود، الوار ترکیبی بلوط را می‌بایست با استفاده از نمونه‌های بلوط سفید با برنامه ملایمتر این گونه خشک نمود. این رویه را می‌توان برای گونه‌هایی که دارای تفاوت گسترده‌ای در میزان نفوذپذیری می‌باشند انجام داد، اگر چه از نظر اقتصادی چندان بصرفه نمی‌باشند، بطور مثال، محموله ترکیبی از الوار افرای نرم و بلوط قرمز را می‌بایست با استفاده از نمونه‌های کوره از نوع بلوط بوسیله برنامه ملایمتر بلوط قرمز خشک نمود. این امر زمان قرارگیری در کوره، که معمولا برای افرا مد نظر می‌باشد، را به دو برابر افزایش می‌دهد.
به هنگامی که الوار مرطوب و الوار غوطه‌ور در آب مسئول بروز عدم یکنواختی میزان رطوبت و بوجودآمدن منافذ آب در داخل چوب باشند، سورت نمودن الوار بر روی زنجیره سبز بهترین راه‌حل خواهد بود، البته این راه‌حل را نمی‌توان بسادگی با بهره‌گیری از تکنیکهای موجود انجام داد. برای گونه‌هایی نظیر شوکران، صنوبر، کاج سفید و اشنگ، میزان رطوبت الوار مرطوب بیشتر از نوع الوار سخت بوده ولی در عین حال مساوی با الوار نرم می‌باشد. الوار مرطوب را می‌توان بدقت با استفاده از دست سورت نمود، ولی این روال را نمی‌توان در چوب‌بریهایی که تولید زیادی را دارند انجام داد. تحقیقات بدست آمده از لابراتوار محصولات جنگلی نشان داده است که اندازه‌گیریهای الکترونیکی را می‌توان برای جدا نمودن الوار تازه صنوبر بر اساس سه نوع سورت یا دسته‌بندی الوار نرم، سخت و مرطوب انجام داد. تاکنون، هیچگونه روشی برای سورت نمودن تجاری الوار مرطوب به بازار ارائه نشده است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.