مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

هزینه یابی چرخه عمر

هزینه یابی چرخه عمر

هزینه یابی چرخه عمر  – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده حسابداری - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۳
کد مقاله
ACC23
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
هزینه یابی چرخه عمر
نام انگلیسی
Life cycle costing: a review of published case studies
تعداد صفحه به فارسی
۶۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۲
کلمات کلیدی به فارسی
هزینه‌های چرخه عمر، دوره عمر محصول، مطالعات موردی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Life cycle costs, Product life cycle, Case studies
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه تکنولوژی هلسینکی، فنلاند، امرالد
مرجع به انگلیسی
Department of Industrial Engineering and Management, Helsinki University of Technology, Finland; Emerald
کشور
فنلاند

هزینه‌یابی چرخه عمر

بررسی مطالعات موردی انتشار یافته

چکیده

هدف – علیرغم وجود توضیحات مرتبط با روش هزینه‌یابی چرخه عمر (LCC) و توصیه‌های قابل پیش‌بینی برای انجام آنالیزهای LCC، هیچگونه تجزیه و تحلیل سیستماتیک در زمینه اجرای حقیقی روشهای مرتبط با هزینه‌یابی چرخه عمر وجود ندارد. هدف از این مقاله بررسی گزارشات وابسته به کاربردهای روش هزینه‌یابی چرخه عمر می‌باشد تا بدین وسیله یک نگرش کلی در زمینه کاربردهای این مبحث و امکان اجرای آن فراهم شود.

 

طرح/ اسلوب/ دیدگاه ـ بررسی گزارشات مرتبط با روش هزینه‌یابی چرخه عمر در مقوله دانشگاهی و مضامین اجرایی از جمله موارد مدنظر در این مقاله می‌باشد. گزارشات موردی در این زمینه با یکدیگر و در تقابل با مقوله‌های مشخص دیگر در این رشته مقایسه گردیدند.
یافته‌ها ـ اغلب گزارشات مربوط به کاربردهای روش هزینه‌یابی چرخه عمر دور از مباحث ایده‌آل بوده‌اند. در مقایسه با روشهای پیشنهاد شده در این مبحث، بسیاری از برنامه‌های کاربردی مرتبط با مطالعات موردی دارای خصیصه‌های ذیل می‌باشند: تحت پوشش درآوردن بخشهای اندکی از مجموع مباحث مرتبط با چرخه عمر، ارزیابی هزینه‌ها با سطح تفصیلی کمتر، استفاده از روشهای ارزیابی هزینه بر مبنای گزینه کارشناسی به جای روشهای آماری و ارزیابی‌های جبری در زمینه هزینه‌های چرخه عمر بجای آنالیزهای حساسیت.
استلزام‌ها و محدودیت‌های تحقیقات ـ‌ این بررسی تنها محدود به کاربردهای هزینه‌یابی چرخه عمر می‌باشد. بر این مبنا، انجام تحقیقات بعدی بصورت مطالعات چند بخشی در این رشته جهت آشکار ساختن ابعاد خاص مربوط به مضامین آنالیز هزینه یابی چرخه عمر و کاربردهای چالش برانگیز آن با جزئیات مربوطه ترغیب و درخواست می‌شود.
استلزامات عملی ـ این مبحث مشکل انجام آنالیز هزینه‌یابی چرخه عمر بصورتی مطمئن را در نظر داشته و مشکلات معمول که باید آنها را به دقت قبل از نتیجه‌گیری در زمینه آنالیز هزینه‌یابی چرخه عمر مدنظر قرار داد را خاطر نشان می‌سازد.
اصالت / ارزش ـ آنالیز سیستماتیک اولیه کاربردهای هزینه‌یابی چرخه عمر جهت مشخص ساختن مسیرها و دستورالعمل‌های تحقیقات آتی در زمینه مفهوم LCC مدنظر خواهد بود.

 

کلمات کلیدی: هزینه‌های چرخه عمر، دوره عمر محصول، مطالعات موردی

 

 

مقدمه

هزینه چرخه عمر یک قلم یا کالا بعنوان مجموع کلیه بودجه‌های صرف شده در پشتیبانی از آن قلم از شروع شکل گیری مفهومی‌آن و سپس روالهای تولید تا چرخه عملیاتی و نهایتا انتهای دوره عمر مفید آن بشمار می‌آید.

 

چنین هزینه‌های مربوط به چرخه عمر یک محصول می‌تواند چند برابر هزینه‌های خرید اولیه یا سرمایه‌گذاری باشد. بر مبنای منابع مختلف ۷۰ الی ۹۰% از این هزینه‌های چرخه عمر قبلا در فاز طراحی تعریف گردیده‌اند. با این وجود، هزینه‌‌های سرمایه‌گذاری اولیه غالبا بعنوان معیار اولیه و یا در برخی از مواقع بعنوان تنها معیار در امر تصمیم‌ مرتبط با خرید مطرح می‌باشند. علیرغم مزیت‌های طولانی مدت آشکار هزینه‌یابی چرخه عمر، پذیرش آن با سرعت نسبتا اندکی روبرو بوده است. دلیل احتمالی این امر عدم وجود استاندارد یا رهنمودهای رسمی‌و کمبود داده‌های قابل اطمینان گذشته در این زمینه می‌باشد.

 

بررسی مقاله

سوابق

هزینه یابی چرخه عمر به طور اولیه برای اهداف تدارکاتی و کارپردازی در وزارت دفاع ایالات متحده به کار گرفته شد و هنوز نیز به صورت شایع در بخش نظامی‌‌و همچنین در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته پذیرش تفکرات مرتبط با چرخه عمر در صنایع دیگر بسیار آهسته بوده است. بخش دولتی نیز به عنوان یکی از بخش های ارتقا دهنده محاسبات هزینه یابی چرخه عمر به شمار می‌آید.

 

مقاله های نسبتاً اندکی در خصوص تداوم استفاده از هزینه یابی چرخه عمر وجود دارد و نتایج بدست آمده از این مقاله ها نیز تا اندازه ای ناهمگن و غیره متجانس می‌باشند. در مطالعه فنلاند مشخص شد که تنها ۵% از شرکت های صنعتی بزرگ از روال هزینه یابی چرخه عمر استفاده نموده اند. در مطالعات مربوط به صنعت ساختمان سوئد، ۶۶% از شرکت ها از LCC جهت کمک به روال تصمیم سازی بهره برده و در مطالعه ایالات متحده نیز ۴۰% از مدیریت های شهری از این مضمون و آنالیزهای مربوط بدان در زمینه ارزیابی پروژه های ساختمانی خود بهره جسته‌اند.

اهداف هزینه یابی چرخه عمر
هزینه یابی چرخه عمر (LCC) به نظر به طور اولیه بر روی دارایی‌های سرمایه ای یا ثابت تمرکز دارد. Asiedu و Gu (1998) از طرف دیگر اعتقاد دارند که هزینه یابی چرخه عمر را می‌توان برای کلیه انواع محصولات مورد استفاده قرار داد: با این وجود طبیعت و هدف این آنالیز وابسته به محصول می‌باشد.
همانگونه که در مباحث فوق مطرح گردید، هزینه یابی چرخه عمر به طور اولیه برای اهداف تدارکاتی طراحی شد، یعنی استفاده از نکته نظر یک مشتری. بسیاری از برجسته‌ترین روشهای هزینه یابی چرخه عمر جهت پشتیبانی طرح های مرتبط با تصمیم سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این حال چنین مواردی معمولاً از نکته نظر چشم اندازها و دیدگاه های مشتریان اعمال می‌شوند. از نکته نظر تولیدکنندگان Dunk (2004) عوامل انگیزه بخش برای کاربرد هزینه یابی چرخه عمر را معرفی نمود:
روش های هزینه یابی چرخه عمر
Durairaj و همکاران (۲۰۰۲) نسبت به ارائه و مقایسه روش های آنالیز هزینه چرخه عمر در مقاله خود اقدام نمودند. برخی از روش های ارائه شده در این مقاله کاملاً نکات باریکی را ارائه نموده و از اینرو برای آنالیز کلی مفید نمی‌باشند. از ۸ روش مطرح شده، ۳ روش درتطابق با روش های تشریح هزینه یابی چرخه عمر بوده اند. ما از این سه روش و مقاله های مشخص دیگر در رشته هزینه یابی چرخه عمر جهت تشکیل چارچوبی، در مقابل مواردی که آنها را در مطالعات خود مورد مقایسه قرار دادیم،  بهره گرفتیم.
طراحی تحقیقاتی
تحقیقات ما از طریق مشخص نمودن دسته بندی های بالقوه ای آغاز می‌شود که بر اساس آن مطالعات موردی را می‌توان طبقه بندی نمود. این مرحله بر مبنای بررسی مقاله به طور گسترده بنیان شده است. برخی از دسته بندی ها جهت طبقه بندی محیط عملیاتی مورد استفاده قرار گرفتند و دسته بندی های دیگر نیز در زمینه آنالیز هزینه چرخه عمر مدنظر قرار داده شد. مرحله بعد تصمیم گیری در زمینه چگونگی جمع آوری مواد و انتخاب واقعی مطالعات موردی مناسب جهت این بررسی می‌باشد.
جمع آوری اطلاعات
بر مبنای بررسی ما، مقوله مرتبط با رشته هزینه یابی چرخه عمر به طور کامل از ویژگیهای بخش شدگی برخوردار می‌باشد. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم تا از بانک های اطلاعاتی مختلفی به جای مجلات واحد جهت مشخص ساختن مطالعات موردی مربوط به LCC استفاده نماییم . بانک های اطلاعاتی انتخاب شده در این بررسی عبارتند از جامعه آمریکائیان مهندسین راه و ساختمان:
 
آنالیزهای موردی
۹ خصیصه مختلف از کلیه مطالعات موردی گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. چهار مورد از خصیصه ها محیط عملیاتی را تشریح نموده و چهار مورد دیگر روش های بکارگرفته شده در این آنالیر را مورد بحث قرار می‌دهند. هدف از آنالیز هزینه‌یابی چرخه عمر در این موارد با دسته بندی واحد مورد ارزیابی قرار گرفت. دسته بندی های مختلف و طبقه بندی ما در زمینه چنین ویژگی هایی در جدول ۱ ارائه شده اند. هریک از این دسته بندی ها با جزئیات مربوطه در بخش نتایج تشریح گردیده اند.
نتایج تحقیقاتی
محیط عملیاتی
تأثیر صنعت و بخش دولتی. ما از تقسیمات SIC (وزارت کار ایالات متحده، ۲۰۰۶) جهت دسته بندی صنایعی استفاده نمودیم که در آنها مطالعات موردی انجام شده بود. ما دو تغییر جزئی را در تقسیم SIC پیاده نمودیم تا آنکه بتوانیم بهتر مطالعات موردی را مورد تشریح قرار دهیم. ما دسته بندی انرژی را به طبقه بندی خود اضافه نمودیم، چرا که بخش قابل توجه این موارد در ارتباط با انرژی مصرفی و یا تولیدی می‌باشد. یکی از این موارد با هریک از مضامین تقسیمات SIC موجود در انطباق نبوده است، بر این مبنا، ما آن را در ارتباط با دسته بندی تحقیقاتی در جدول ۲ مورد مطالعه قرار دادیم.
هدف این آنالیز
ما از لیست توابع احتمالی Barringer و Weber (1996) جهت استفاده در هزینه یابی چرخه عمر همراه با اصلاحات اندک بهره جستیم تا آنکه بتوانیم اهدافی که برای آنها آنالیزهای مربوطه انجام شده اند را دسته بندی نماییم. ما دو مورد از این دسته بندیها را به دو زیرمجموعه تقسیم نمودیم. مطالعات انتخاب منبع خود به دسته های فروشنده و محصول تقسیم شده و رابطه جایگزینی طرح نیز به دسته های بهینه سازی و مقایسه تقسیم شدند. اولین اصلاح در مدل Barringer و Weber به منظور نشان دادن آنکه اغلب مطالعات انتخاب منبع محصولات مختلف یا سیستم های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، به جای تأمین کنندگان مختلف، انجام گردید.
رویه ها و مضامین تحت پوشش
فازهای چرخه عمر در این آنالیز شامل شده اند. ما این امر را مورد بررسی قرار داده‌ایم که کدامیک از فازهای چرخه عمر در آنالیز مطالعه موردی شامل شده اند. نتایج در جدول ۴ خلاصه شده اند. در یک مطالعه موردی، هیچ گونه تمایزی بین فازهای چرخه عمر مشاهده نشده است. در کلیه موارد دیگر، هزینه‌‌های مربوط به پشتیبانی از رویه‌های عملیات و نگهداری به صورت نسبی اعمال گردیده اند. در برخی از مطالعات موردی، به طور مثال، تنها هزینه‌های انرژی از فاز عملیات و نگهداری شامل گردیده است. هزینه‌های تولید و ساخت و ساز نیز از جمله مواردی می‌باشند که به صورت شایع در مطالعات موردی گنجانده شده اند. از طرف دیگر، هزینه های تحقیقات و توسعه همراه با هزینه‌های مستهلک سازی و تنها در حدود یک چهارم این موارد جای گرفته اند.
 
محدودیت های این مطالعه
یکی از محدودیت های مطالعه جاری در ارتباط با اصطلاحات استفاده شده در طرح تحقیقاتی می‌باشد. ما تلاشی جهت یافتن و طبقه بندی کلیه مطالعات موردی در زمینه مضامین مرتبط با مدیریت هزینه با نگرش چرخه عمر نداشته ایم. در عوض، ما بر روی چیزی تمرکز نموده ایم که تحت واژه LCC خوانده می‌شود. به طور مثال، یکی از یافته‌های مطالعه ما را باید بر مبنای عبارت جستجو تشریح نمود. بر این مبنا تنها یک مطالعه مربوط به انتخاب منبع برای محصولات متوالی و پیوسته در بین مطالعات موردی وجود داشت.

 

نتیجه گیری
هدف از این مطالعه بررسی آنالیز LCC منتشر شده مطالعات موردی به شرح ذیل می‌باشد:
  • ویژگی های محیط عملیاتی که باعث ترغیب پذیرش روال هزینه یابی چرخه عمر (LCC) می‌شود چیست.
  • اهداف اصلی انجام روال هزینه یابی چرخه عمر چیست
  • چگونه روال های پیاده سازی هزینه یابی چرخه عمر در تطابق با روش های پیشنهادی در این مقاله می‌باشند و
  • چگونه ویژگی های محیط عملیاتی بر روی روش های استفاده شده در آنالیز هزینه یابی چرخه عمر تأثیر می‌گذارند.
ما سوالات این تحقیق را در بخش های متعاقب مورد خطاب قرار می‌دهیم.
به عنوان یک مشاهده کلی، مطالعات موردی هزینه یابی چرخه عمر دارای یک مضمون متعارف قدرتمند در هیچ یک از ژورنال های علمی‌‌نمی‌باشد. بنابراین، مطالعات موردی بصورت یکپارچه نبوده و نمی‌توان آنها را در مباحث قبلی یافت. نکته تمرکز مطالعات موردی به خودی خود مسایل مربوط به توسعه آتی چنین مضمونی نمی‌باشد، بلکه بیشتر نشانگر استفاده از آن در یک مضمون یا محتوای خاص بوده و مخصوصاً در زمینه توجیه اولویت یک محصول یا طرح در مقایسه با محصولات دیگر مدنظر می‌باشد، که علیرغم هزینه اولیه بالاتر روال قبلی در نظر گرفته شده اند.

 

ویژگی های محیط عملیاتی
اظهارات Woodward (1997) بر این مبنا که کاربران اصلی روال هزینه یابی چرخه عمر از بخشهای ساخت و ساز و نظامی‌‌می‌باشند و بنابراین بخش دولتی نیز در این زمره قرار می‌گیرد نقش قابل توجهی را در ترغیب استفاده از روال هزینه یابی چرخه عمر دارد که خود پشتیبانی نسبی را برای آن بوجود می‌آورد. نسبت مطالعات موردی انجام شده در زمینه نیازهای بخش عمومی‌‌به راستی قابل توجه می‌باشد (۴۰% از موارد). بخش ساخت و ساز بر روی موارد گزارش شده اشراف قدرتمندی دارد (۶۲%)، اما موارد نظامی‌تقریباً غایب می‌باشند. با این وجود، علت این امر احتمالاً به واسطه اریبی گزارش دهی می‌باشد که ذکر گردید.
اهداف آنالیزهای هزینه یابی چرخه عمر
روال هزینه یابی چرخه عمر در محدوده وسیعی از اهداف مختلف به کار گرفته شده است. کلیه ۶ دسته بندی موجود در سیستم طبقه بندی Barringer و Weber (1996) در حداقل یک مورد از مطالعات موردی بیان شده اند. به طور کلی، بیشترین مصارف کلی روال هزینه یابی چرخه عمر مطالعات انتخاب منبع برای محصولات مختلف و روابط جایگزینی با تبادلات طرح، هم در سطح مقایسه و هم در سطح بهینه سازی بوده است. تفاوت هایی در اهداف هزینه یابی چرخه عمر به وسیله صنعت به چشم می‌خورد: صنعت ساخت وساز کاربر اصلی مطالعات مربوط به کیفیت و قابلیت مدیریت مالی بوده است و مواردی از بخش های انرژی نیز عمدتاً بر روی مطالعات انتخاب منبع برای محصولات مختلف تمرکز داشته اند. با درک کامل این موضوع، بخش عمومی‌از هزینه یابی چرخه عمر غالباً در تصمیمات مربوط به منبع یابی بهره برده است، در حالیکه بخش خصوصی از این مضمون به عنوان ابزار پشتیبانی طرح استفاده نموده است.
روش های هزینه یابی چرخه عمر
روش های هزینه یابی چرخه عمر گزارش شده، به طور کلی از حالت عدم رضایت نسبی برخوردار می‌باشند، که معمولاً بواسطه ویژگی های تحت آنالیز قرارگرفته موارد گوناگون می‌باشند (فازهای چرخه عمر مدنظر، منابع اطلاعات استفاده شده، روش های ارزیابی  هزینه استفاده شده و طبیعت جبری این آنالیزها).
تحقیقات آتی
با توجه بدانکه مطالعات موردی تحت بررسی به میزان زیادی بر روی ویژگی های محصولات یا طرح ها تمرکز داشته اند، به نظر می‌رسد که فضای کافی برای تمرکز بر روی مطالعات موردی در زمینه روال های اجرایی کاربردهای هزینه یابی چرخه عمر مختلف وجود داشته است. مطالعات موردی جاری به هیچ وجه برای خوانندگانی که به دنبال بینش های مرتبط در زمینه چگونگی انجام روال های هزینه یابی چرخه عمر در عمل می‌باشند ترغیب کننده نخواهد بود.
جهت مخاطب قرار دادن محدودیت های این مطالعه، ما دو مبحث مرتبط با تحقیقات آتی را مدنظر قرار داده و آنها را پیشنهاد می‌کنیم:
(۱)یک آنالیز مشابه، بر مبنای چنین مبحثی، بصورت متعدد، برای تحت پوشش درآوردن عبارات مرتبط با مدیریت هزینه مختلف، با توجه به تمرکز بر روی چرخه عمر جهت بوجود آوردن یک نگرش قابل توجه در زمینه مضامین متعارف و سنتی LCC و
(۲) یک مطالعه موردی متعدد در خصوص کاربردهای عینی روش های هزینه یابی چرخه عمر که در صنعت استفاده شده است.
چارچوبی که آن را برای این مقاله توسعه داده ایم می‌تواند به عنوان یک نقطه آغازین قابل توجهی برای هر یک از دو مضمون تحت آنالیز مدنظر قرار گیرد، مخصوصاً برای مطالعه کاربردهای عینی روش های هزینه یابی چرخه عمر در صنعت.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.