مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

هفت خطای آنالیز وب

هفت خطای آنالیز وب

هفت خطای آنالیز وب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره      
۱۸
کد مقاله
COM18
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
هفت خطای آنالیز وب و چگونگی اجتناب از آنها
نام انگلیسی
Seven Web Analytics Sins, and How to Avoid Them
تعداد صفحه به فارسی
۳۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۵
کلمات کلیدی به فارسی
علم آنالیز وب
کلمات کلیدی به انگلیسی
Web Analytics
مرجع به فارسی
کلیک‌تراکس
مرجع به انگلیسی
ClickTracks
کشور
ایالات متحده

۷ خطای آنالیز وب  و چگونگی اجتناب از آنها

“معمولا استفاده مردم از آمار شبیه استفاده یک معتاد از یک تیر چراغ برق است؛ یعنی بیشتر برای تکیه دادن است تا استفاده از روشنایی آن.” مارک تواین
احتمالا زمانی که مارک توین عبارت بالا را بیان میکرده به فکر آنالیز وب نبوده- اما میتوانست چنین باشد. اکثرا، هدف آنالیز وب ارائه نموداری است که به سمت بالا و راست در حال حرکت باشد. اما آنالیز خوب و با معنی وب یک فرآیند  بازاریابی و تجاری استنتاجی است، نه فقط تلاشی برای ایجاد یک نمودار صرف.
حال چگونه از بروز خطا هنگام آنالیز وب اجتناب میکنید؟ با صرف وقت برای بررسی درست دادهها، با درک درست علت و معلول آن و با شناخت نقاط اصلی دادهها، زمانیکه همزمان نسبت به فیلترینگ نویزها فیلتر میکنید، میتوان به این هدف رسید.
این مقوله تحقیقاتی،۷ خطای آنالیز وب خطاهای رایج در طراحی و /یا اجرای آنالیز وب را بیان نموده و پیشنهاداتی را برای بهتر شدن نتایج آن ارائه مینماید:

هفت خطای آنالیز وب

 
خطای شماره ۱: تعداد بازدید کننده گان معمولی
عواملی که ممکن است باعث انحراف دادههای بازدیدکنندگان شوند را بیابید.
خطای شماره ۲: معروفیت عبارت جستجو
دریابید  که چرا تاجران باید از طریق کلید واژه بر کیفیت بازدید کنند گان تمرکز کنند، نه بر کمیت آنها.
خطای شماره ۳: قیف خطی
دلایل اینکه چرا قیفهای فروش سنتی  ممکن است منجر به فرضیات خطرناکی شوند را بیابید.
خطای شماره ۴: دادههای اضافی (اورلود)
بدانید چرا توانایی جدا کردن اطلاعات مورد نظر از اطلاعات قابل پیگیری اهمیت دارد.
 
خطای شماره ۵: استناد به اعداد مطلق
بدانید که چرا تمرکز بر فرآیند ها به جای اعداد مطلق اهمیت بیشتری دارد .
خطای شماره ۶: استناد به ۱۰ لیست برتر
بدانید که چگونه اتکا به ۱۰ مراجعه کننده بالایی ممکن است سبب صرف هزینه برروی  فرصت های گسترده و طولانی شود.
خطای شماره ۷: گزارش رنگی
علت آنکه  روش نمایش اطلاعات میتواند اثر عمیقی بر سادگی استفاده یا مشاهده داشته شود را دریابید.
خطای شماره ۱: تعداد بازدید کننده گان معمولی
تمامی بازدید کنندگان به یک شکل بوجود نمیآیند. بسیاری از موجودیت هایی که به وب سایت شما میرسند ممکن است بازدید کننده انسانی به نظر برسند، اما اینچنین نیست. متأسفانه این ترافیک غیر انسانی در کنار  بازدید کننده های انسانی قرار میگیرند- بنابراین درمییابید که به چه دلیل داده “تعداد بازدید کننده گان” میتواند نادرست باشد. تعدادی از عواملی که منجر به شمارش بازدید کنندگان غیر انسانی به همراه بازدید کنندگان انسانی میشوند عبارتند از:

هفت خطای آنالیز وب

 

بات ها (برنامههای رباتیک)
باتها در حقیقت ربات هایی هستند که  از سایت شما بازدید میکنند تا از صفحات آن دادههایی استخراج کنند، مانند مرور گرهای موتور جستجو Googlebot و Yahoo! Slurp مطمئنا شما میخواهید این ربات ها از وب سایت شما بازدید کنند تا صفحات شما در نتایج موتور جستجو ظاهر شود.
ربات های قانونی از قرارداد خاصی پیروی میکنند، تا خود را به گونه ای به برنامه هالی آنالیز وب معرفی کنند تا با فعالیت های انسانی اشتباه گرفته نشوند. اما برخی از ربات ها طبق قواعد عمل نمیکنند، خصوصا هنگامیکه مشغول کارهای کمتر پسندیده ای مانند برداشتن یک آدرس پست الکترونیکی هستند. این ربات های “ناخواسته” پوشش گمنامی را که ظاهر یک بازدید کننده انسانی را به آنها میدهد، ترجیح میدهند  و برنامه نویسان آنها میدانند که اگر آنها از قرارداد مطبوع پیروی کنند و خود را به گونه ای که هستند معرفی کنند، صاحبان وب مانع کار آنها میشوند و آنها را مسدود میسازند. بنابراین رفتار انسانی را شبیه سازی میکنند و باعث تحریف آمار و ارقام شما میشوند.
کلیک های گول زننده
یک مشکل واقعی و رو به رشد سریع، حقه کلیک، زمانی رخ میدهد که شخص یا اشخاصی ( یا یک اسکریپت کامپیوتری) عمدا بدون هیچ علاقه ای به محصولات یا خدمات شما، بر روی  برنامه ارتباط سایت (PPC) شما کلیک میکند. این اشخاص چه بخواهند از روی حقه و فریب از ترافیکی که به سایت شما میفرستند پول در آورند و چه از روی کینه به بودجه تبلیغاتی شما حمله کنند، یک چیز واضح است – زمانی که حقه کلیک رخ میدهد، بازگشت سرمایه شما کاهش مییابد همانطور که آمار و ارقام شما نیز افزایش مییابد.
خدمات کنترل زمان فعال
خدمات زمان فعال، سرویس ترافیک “خوبی” بنظر میرسند، چرا که خدمات مفیدی را ارائه میکنند. این سرویسها با بررسی سایت شما به گونه ای که انگار بازدید کننده های انسانی هستند، نسبت به اعلام مشکلاتی که بازدید کنندگان انسانی ممکن است با آن مواجه شوند اقدام میکنند. این خدمات مطمئنا مفید هستند … و مطمئنا دادههای شما را تحریف میکنند.
برای دقت بالاتر تعداد بازدید کنندگان را با بقیه آمار ترکیب کنید
هر یک از نمونه های مذبور میتوانند موجب اختلالی در شمارش یک  بازدید کننده ساده یا یک روند رو به بالا شوند. با عبور از این اطلاعات جعلی و بر اساس رفتار انسانی حقیقی، باید تمایلی برای بررسی دادهها، بغیر از دلیل صرف تسهیل محاسبات، وجود داشته باشد، گرچه این مورد ممکن است چندان ساده نباشد.
تعیین کردن بازدید کننده های شایسته
باید استانداردی تعریف شود که تنها بر بازدید کننده های “شایسته” تمرکز کند.سایتهای متفاوت روشهای متفاوتی برای این تعریف دارند، اما یک روش نسبتا عمومیاین است که تنها بازدید کنندههایی را در نظر بگیریم که بیش از ۱۰ ثانیه بر روی یک سایت وقت صرف میکنند.
این کار بسیاری از ربات ها و نمونه های حقه کلیک را حذف میکند، زیرا چنین موجودیتهایی تنها تمایل دارند یک صفحه ساده را برای زمان کوتاهی بازدید کنند. برای آنالیز وب بصورت مطمئن، تنها میتوانیم زمان را در کلیک دوم بر روی صفحه/سایت اندازه گیری کنیم، چرا که در حقیقت کلیک دوم است که محدوده مدت زمان اولین صفحه را تعیین میکند، (به طور مثال، برنامه نمیداند چه زمانی کاربر پنجره مرور گر را میبندد). با این وجود، این کار هیچ ارزشی ندارد، زیرا  یک برچسب ۱۰ ثانیه ای یا بیشتر، ناخواسته تعدادی، هر چند اندک، از کلیک های انسانی واقعی را حذف میکند، نظیر کسانی که بواسطه دیدن تبلیغات سایتی بر روی آن کلیک میکنند  و سپس بواسطه آنکه صفحه وارده را نمیپسندند، فورا از آن خارج میشوند.
خطای شماره ۲: معروفیت عبارت جستجو
زمانی که باید واژه ای را انتخاب کنیم، بیش از کمیت بر کیفیت تمرکز کنید. کیفیت ترافیک مهم است نه کمیت آن یا تعداد دفعاتی که آن عبارت مذکور، ترافیک سایت شما را زیاد میکند.
در دنیای بازاریابی و آنالیز وب، کیفیت به معنی احتمال تبدیل یک فرد بالقوه به یک مشتری است. خواه مقوله مربوطه یک دانلود آزمایشی باشد یا فروش و یا یک روال تولیدی، میخواهیم بدانیم چه عاملی سبب میشود که مشتریان خرید کنند، تا بدینوسیله نسبت به تقویت آن عامل اقدام نموده و آن را در جای دیگری تکرار کنیم.
زمان میانگین بر روی سایت
یکی از مطمئن ترین و قابل فهمترین سیستمهای متریک زمان میانگین سایت (ATOS) است. این سیستم با این حقیقت کار میکند که کاربران هرگز زمان خود را بر روی وب سایتی که آنها را علاقمند نمیکند به هدر نمیدهند. نتایج جستجوی صدها یا حتی هزاران وب سایت دیگر نشان میدهد که به دلیل آنکه چیزی که کاربران بر روی آن کلیک میکنند نیاز های آنها را برآورده نمیکند، تنها یک کلیک بر روی آن ثبت میشود (بعد از آن کاربر از سایت خارج میشود و کلیک دیگری نمیکند). تصویر زیر ATOS را با واژه و موتور جستجو نشان میدهد.
چه موقع زمان میانگین بازدیدهای کوتاه سایت را نشان میدهد
زمانی که واژه های جستجویی را پیدا میکنید که یک مدت زمان میانگین کوتاهی بر سایت در مقایسه با بقیه دارند، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که آن کلید واژه را از عملیات PPC خود حذف کنید. اما قبل از حذف کلید واژه و عملیات، مطمئن شوید که نیازهای بازدید کنندگان را برآورده میکنید.آیا صفحه ورودی با واژه جستجوی آنها مرتبط است؟ در غیر این صورت تغییرات نهایی را به جای عملیات بر روی صفحه ورودی خود اعمال کنید و سپس دوباره سیستم را مجدد آزمایش کنید.

هفت خطای آنالیز وب

 

خطای شماره ۳: قیف خطی
اجرا کنندگان گزارشات قیفی را دوست دارند زیرا آنها از طریق نقطه های خروجی کاملا مشخص، به آسانی قابل بررسی میباشند. اما متأسفانه آنها اغلب گمراه میشوند، زیرا با رفتار انسانی اصولی سر و کار ندارند. در این خصوص، حقیقت این است که انسانها وب سایت ها را به صورت خطی پیمایش نمیکنند.
یک عیب اساسی قیف
مسئله ای که در مورد قیف های ساده وجود دارد این است که آنها یک جریان خطی را بر عملکرد کاربر تحمیل میکنند. بر اساس یک قیف خطی، یک کاربر یا به مرحله بعدی پیش میرود  و یا به جایی خارج از قیف میرود. واقعیت بسیار پیچیده تر است. افراد بر لینک های بی شماری کلیک میکنند، در صفحات محصولات سیری میکنند تا به حالتی که نیاز های آنها را بهتر برآورده میکند دست یابند، آنها همچنین محصولات را مقایسه میکنند و نهایتا یکی را در سبد خرید خود قرار میدهند. اما بعدا در نهایت منصرف میشوند.
طراحی یک قیف بهتر
یک طراحی کارآمد میتواند مشکلات قیف قدیمی را به ۳ روش حل کند. روش اول: تصویری از صفحاتی که حرکت رو به جلو به سمت قیف را تقویت میکند را ارائه میکند، بدون تلاش برای نشان دادن ترتیب آن صفحات در یک مرحله خاص قیف.این کار با محاسبه اینکه کدام صفحات متقاعد کننده هستند انجام میشود، یعنی وقتی بازدید کنندگان صفحه خاصی را میبینند، احتمال بیشتری وجود دارد که به مرحله بعدی  قیف پیش بروند.
خطای شماره ۴: دادههای اضافی
گاهی شما واقعا میتوانید مقدار زیادی از یک چیز خوب را داشته باشید.مقدار زیادی از داده میتواند منجر به یک سردرد خفیف شود- ممکن است منجر به ناتوانی در آنالیز شود، این شرایط زمانی اتفاق میافتد که بیش از مقدارمورد نیاز یا قابل استفاده، داده در اختیار دارید.
خطای شماره ۵: استناد به اعداد مطلق
اعدادی که نشان دهنده موفقیت سایت شما هستند ممکن است نشانه شکست یا عدم موفقیت سایت دیگری باشند. به طور مثال، اگر سایت شما لوکس ترین کالا را به صورت آنلاین بفروشد، ممکن است درصد تبدیل شما کم باشد(۵%) در حالیکه مدت زمانی که بر سایت سپری کردید خیلی طولانی باشد(۱۸ دقیقه).همان اعدادی که برای شما موفقیت میآورند، ممکن است موجب هدر رفتن زمان هم بشوند (و برخی از مواقع بسیار اشتباه) برای یک سایت که محصولات ۵ دلاری میفروشد.
حضور آنلاین خود را تجدید و تقویت کنید
بزرگترین عاملی که ممکن است موجب تقویت سایت شما شود، توانایی شما در حضورمجدد به صورت آنلاین و تقویت آن میباشد.اما اجازه ندهید “فرآیند” ها شما را گول بزند و فکر کنید میتوانید رفتار کاربر را کنترل کنید – یعنی به هنگامی که آمار ویزیت سایت بالا رفته کارها را بدرستی انجام دادهاید و به هنگامی که پایین آمده روال کاری درستی نداشتهاید. متأسفانه، خطوط مرتبط با آمار سایت برای اکثر سیستمها به طور تصادفی بالا و پایین میرود. سایت شما به نیروهای عظیم بیرونی مربوط میشود که خود موجب حرکت نامنظم نمودار ها میشود.
فرآیند ها، مسیریابی ارزشمندی هستند
از آنجاییکه نرم افزار آنالیز وب مشاهده فرایند های خاصی را آسان میکند، مانند تعداد بازدید کنندگانی که در یک مدت زمانی مشخص به سایت میآیند، آن داده بیشتر از آنکه مفید باشد جالب است.چرا؟
پارامتر های زمانی مناسبی را تنظیم کنید
یک راه دقیق تر برای اندازه گیری روندها در طول زمان این است که دوره های  زمانی  که نرم افزار شما آنها را با هم مقایسه میکند را تحت کنترل در آورید. به جای اینکه اجازه دهید نرم افزار یک دوره ۳۰ روزه یا ۶ ماهه را تعیین کند، روز های معمول خود را بر اساس رخداد ها و فعالیت هایی که به عنوان بخشی از برنامه تجاری شما رخ میدهند، تنظیم کنید. مثلا: اگر شما یک عملیات پستی مستقیم بزرگی در ۱۸ام ژوئن انجام دادید،۲۰ روز قبل از ۱۸ ام ژوئن را با ۲۰ روز بعد مقایسه کنید. این کار به شما دیدی نسبت به موفقیت (یا شکست) در مورد تلاش های مربوطه را میدهد، بگونه ای که یک روند از پیش آماده نمیتوانست به درستی این امکان را فرهم سازد.

هفت خطای آنالیز وب

 

خطای شماره ۶: استناد به ۱۰ لیست برتر
تمام ابزار های آنالیز وب محدوده وسیعی از گزارشهای برتر را ارائه میدهند، نظیر صفحات برتر و مراجع برتر. برای بسیاری از ما، این اقلام اولین چیز هایی هستند که به آنها نگاه میکنیم- خصوصا مراجع. از آنجاییکه مراجع اساسا منابع بازدید کنندگان هستند، جالب توجه است وقدری هیجان انگیز که ببینیم چه سایت هایی موجب افزایش ترافیک  سایت شده است. مشکل این گزارشات این است که آنها به ناچار تنها تعداد اندکی از معروف ترین ها را نشان میدهند و نه موارد جالبی که در پس آن  دادههای دنباله دار وجود دارند.
گذشتن از ۱۰ مورد برتر
به ۱۰ مراجعه برتر در مورد سایت خود نگاه کنید. احتمالا چند ماه است که تغییر نکردهاند، شاید در همان ترتیب قرار گرفته باقی مانده اند. اگر محتویات این گزارش را از میان بخش های مختلف با هم مقایسه کنید، به ارزش بیشتری دست مییابید، اما بجز آنکه واقعا در بالای آنالیز خود نباشید، این کار را بیش از یکبار یا دوبار در ماه انجام نمیدهید.
خطای شماره ۷: گزارش رنگی
ارائه اطلاعات با هدف متقاعد کردن دیگران در سازمان خود شاید یکی از سخت ترین کارها در دنیای آنالیز وب باشد. مطمئنا میتوانید ROI را به بخش های مختلف تقسیم کنید،آنها را با هم مقایسه کنید و یا آنها را محاسبه کنید،اما زمانی که باید بقیه تیم را متقاعد کنید که آن عملیات غیر اجرایی را بازبینی کنند، یا مثلا به نسخه بهتر و قدیمیتری از وب سایت کارآمد تر بازگردید که کسی نخواهد فرآیند سبد خرید را تغییر بدهد، شما با یک کار وحشتناک ثابت کردن چرا و چگونه روبرو هستید.
اصول نمایش داده
در طول روند طراحی و توسعه در کلیک تراکس، دائما ایده های جدیدی ارائه میدهیم که به شیوه های منحصر به فردی برای نمایش داده نیاز دارد. ما به تدریج مجموعه ای از اصول نمایش داده را مطرح میکنیم.
  1. بخش ها را نشان دهید: تمام گزارشات باید قابل تفکیک بوده و دارای یک سیستم متریک مشترک باشند که تمام بخش ها را بتوان بطور همزمان در یک صفحه مشاهده نمود. مقایسه بخش ها مهمترین چیز است.
  2. مراقب رنگ ها باشید: استفاده از رنگ ها برای نشان دادن یک مقدار اشتباه است. به طور مثال، “زرد” بالاتر، پایین تر، بهتر یا بد تر از “سبز” نیست. مغز ما رنگ های مختلف را میبیند به گونه ای که معانی مختلفی دارند (قرمز=هشدار) اما ارزش متفاوتی ندارند. از طرفی دیگر استفاده از سایه همان رنگ ارزش را منتقل میکند.
  3. از حالت سه بعدی استفاده نکنید: این آرایش ۳ بعدی کاری انجام نمیدهد اما موجب حواس پرتی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.