مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3 – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فیزیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فیزیک - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره      
۱۸
کد مقاله
PHY18
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
وابستگیهای دمای رسانایی الکتریکی ، اثر هال و نیروی ترموالکتریک تک بلورهای Tl2Se3
نام انگلیسی
Temperature dependences of the electrical conductivity, Hall Effect and thermoelectric power of Tl2Se3 single crystals
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
رسانایی الکتریک، اثر هال، نیروی ترموالکتریک، تک بلورهای Tl2Se3
کلمات کلیدی به انگلیسی
Temperature dependences, electrical conductivity, Hall effect, thermoelectric power, Tl2Se3, single crystals
مرجع به فارسی
دپارتمان فیزیک، کالج علوم، دانشگاه سافولی
مرجع به انگلیسی
Physics Department, Faculty of Science, South Valley University
کشور
مصر
 

وابستگی‌های دمای رسانایی الکتریکی، اثر هال و نیروی ترموالکتریک تک بلورهای Tl2Se3

چکیده
رسانایی الکتریکی (s) و ضریب هال (RH) تک بلورها که از یک ذوب شده رشد یافته در فاصله دمای k 388-183 بررسی شده است. بررسی‌ها نشان داد که نمونه‌های انتخاب شده ما از نوع رسانایی نوع p   هستند. وابستگی تحرک (جنبش) هال بر دما به صورت گرافیکی نمایش داده شد. شکاف انرژی ممنوع (ممنوعه) محاسبه شده و مقدار ۰٫۱۲ eV بدست آمده، در حالیکه انرژی یونیزاسیون سطوح ناخالص برابر با ۰٫۱۲ eV بود. مقادیر رسانایی الکتریکی، ضریب هال و تراکم حامل در دمای اتاق به ترتیب برابر با۱۰W-1 cm-1  ´ ۱٫۴۴،  ۶٫۳۳ ´ ۱۰۵cm3 c-1    و۹٫۳۹ ´ ۱۰۱۱ cm3   بوده است. تحرک (جنبش) هال در دمای اتاق (mH) مقدار ۹٫۸۸۶ ´ ۱۰۲ cm2 V-1 s-1  را به خود اختصاص داد. همچنین نیروی متروالکتریکی (TEP) در فاصله دمایی K 376-180 مورد بررسی قرار گرفت. همچنین رابطه بین TEP و تراکم حامل‌های بار و رسانایی الکتریکی مورد مطالعه قرار گرفت. تحرک‌ها (جنبش‌ها)‌، جرم‌های موثر، زمان‌های آسایش، طول‌های انتشار (نفوذ) و ضریب‌های انتشار برای حامل‌های اقلیت و اکثریت در دمای اطاق بدست آمد.
 

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3

 

۱- مقدمه
در سالهای اخیر توجه زیادی به بررسی خصوصیات گوناگون فیزیکی کلکوژناید تالیوم داده شده و این به علت خصوصیات نیمه‌رسانایی جالب آنها است. ساختار سلنید –  تالیوم  با وجود ۳ ترکیب مشخص می‌شود. Tl2Se , TlSe , Tl2Se3. ترکیب Tl2Se3 بصورت پری‌تکتیک ذوب می‌شود. در حالیکه Tl2Se و TlSe به علت ثبات (پایداری) ترکیبات تالیوم یک ظرفیتی به صورت هماهنگ ذوب می‌شوند. از این جهت کلکوژنایدهای نوع Tl2Se3 با شدت کمتری نسبت به ساب‌کلکوژنایدهای نوع  Tl2Seو مونوکلکوژنایدها مورد مطالعه قرار گرفتند. اگر چه مقاله‌های زیادی در مورد خصوصیات حرارتی و الکتریکی TlSe و Tl2Se3  نوشته شده است، نیروی ترموالکتریکی Tl2Se3 مورد بررسی قرار گرفته است، اخیرا محاسبات (اندازه‌گیری‌های) رسانایی الکتریکی و اثر هال بلورین تک (تک ‌بلورین)        Tl2Se3  pتوسط گامال (Gamal) انجام شده است. اثر برخی از عناصر ناخالص در یک نمونه Tl2Se3 گداخته شده و وابستگی دمایی توسط کاریمو (Karimov) و مارلونوا (Marlonova) مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. هدف کار حاضر، بررسی خواص حرارتی و الکتریکی این نیمه‌رسانایی امیدبخش است، و اینکه به خاطر داشته باشیم که‌ تخمین پارامترهای فیزیکی مهم برای سنجش کاربرد مواد نیمه‌رسانا مورد نیاز هستند.

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3

 

۲- جزئیات آزمایشی
جزئیات تجهیزات آزمایشی برای کریستال رشد نموده توسط روش بریدج‌من (Bridgman) در جای دیگر مواد مورد نظر از آلدرچ (Aldrich) با ۹۹۹۹/۹۹% خالصی برای Tl و Se تهیه شدند. در این آزمایش g 961/2 از تالیوم (۶۹/۳۶%) و g 25 109/5 از سلینوم (۳۱/۶۳%) به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار داده شده‌اند. تک بلورها در یک آمپول کواتز تهی شده در ۱۰  تور (Torr) پرورش می‌یابند. این آمپول با بارش به یک کوره لوله‌ایی ۳ منطقه‌ایی معرفی می‌شود (نگهداری می‌شود) (در دمای T = 600 k) حدود ۲۴ ساعت. هموژنیزه ذوب شده (یکدست‌سازی ذوب شده) در این منطقه که دما بالاتر از نقطه ذوب است انجام می‌شود. از طریق یک حرکت بسیار کند، آمپول و بارش به منطقه دوم کوره که دما برابر با نقطه تبلور است وارد می‌شوند. سرانجام عمل استحکام در منطقه سوم رخ می‌دهد. چنین فرآیندهای حدود ۲۱ روز برای یک عدد که تک بلورهای ترکیب Tl2Se3  زمان می‌برند. تک بلورینگی (بلورسازی تکی) محصول کریستال بوسیله آنالیز پراش‌های پرتو x تثبیت می‌شوند. برای مطالعه رسانایی الکتریکی (s ) و ضریب هال (RH) نمونه مورد نظر در یک حالت مستطیل شکل فراهم و آماده شد. ابعاد نمونه مورد نظر بعد از عمل صیقل دادن برابر بود با ۸٫۷ mm ´ ۲٫۹ mm ´ ۲٫۶ mm . چسب نقره‌ای به عنوان یک ماده اهمی به کار رفت. از آنجایی که تماس‌های نیمه‌رسانا- فلزی ولتاژهایی را ایجاد می‌کند خصوصیت I-V در هر مسیر متفاوت ذخیره شد. نتایج نشان دادند که چسب نقره‌ای یک اتصال اهمی بسیار خوب است. اندازه‌گیریهای هال در یک میدان مغناطیسی ۵/۰ (Tesla) تسلا انجام شدند. روش تبدیل پتاسیومتر، dc در آزمایش کنونی به کار برده شد. برای اندازه‌گیری نیروی ترموالکتریک (TEP) نمونه در یک حالت استوانه‌ایی آماده و مهیا شد. طول نمونه باید تا آنجایی که امکان دارد کوچک باشد، اما ناحیه برش عرضی (سطح مقطع) باید تا حد امکان بزرگ باشد. بنابراین ابعاد نمونه برابر بودن با طول ۲٫۴ mm و ضخامت (قطر) ۵٫۸ mm. نمونه بین دو گیرنده حرارت دهنده (گرم کننده) قرار داده شد. گرمکن داخلی (متصل به انتهای پایینی کریستال) با هدف خاصی برای کنترل تغییر دما (کمتر از k 5) در طول نمونه ساخته شده‌اند. ترموکوپل‌ها در تماس مستقیم با دو انتهای بالایی و پایینی نمونه که با ورقه‌های نازک میکا از بدنه اتاق تهی شده     ( Torr 10-3 ) عایق‌بندی شده قرار داده شدند. نیروی ترموالکتریکی دیفرانسیلی با استفاده یک پتاسیومتر حساس اندازه‌گیری شد. روند اندازه‌گیری همانند آنچه قبلا شرح داده شده انجام شد.

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3

 

۳- نتایج و بحث
رسانایی الکتریکی s از طریق فاصله دمایی k388-183 اندازه‌گیری شد. منحنی کاملا شبیه رفتار نیمه‌رسانای ساده است. همانطور که از شکل (۱) می‌توان فهمید، ۳ ناحیه را می‌توان جدا کرد. با شروع فاصله دمای کم (k248-183، ناحیه بیرونی)، رسانایی الکتریکی با افزایش دما به آهستگی افزایش می‌یابد. این به علت تراکم حاصل است که در این ناحیه با تعدادی از گیرنده‌های یونیزه آزاد شده از سطوح ناخالص گیرنده مشخص می‌شود. از این ناحیه، انرژی یونیزاسیون محاسبه شد، که حاکی از آن است که سطح گیرنده ۰٫۲ eV بالای قسمت بالای نوار والانس قرار می‌گیرد.

دمای رسانایی الکتریکی اثر هال تک بلور Tl2Se3

 

۴- نتیجه‌گیری
کار حاضر مشخص کرد که Tl2Se3 یک نیمه‌رسانای ساده با یک وقفه انرژی (فاصله انرژی) برابر با ۱٫۳۴ eV است. ترکیب رسانایی الکتریکی، اثر هال و داده‌های نیروی ترموالکتریکی به ما اجازه می‌دهند که پارامترهای فیزیکی زیادی از جمله ارتفاع (عمق) مرکز ناخالصی، ضریب هال، تراکم حامل،‌ تحرک‌های هال برای حامل‌های اکثریت و اقلیت، طول انتشار و ضریب انتشار را استنباط کنیم. مکانیزم انتشار حامل‌های بار در مطالعه کنونی مورد بحث قرار گرفت. ترکیب رسانایی و داده‌های TEP مشخص کرد که نقش اصلی بیشتر توسط گوناگونی تراکم بار بر دما انجام می‌شد تا توسط تحرک‌هایشان.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.