مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پنج کاربرد گیاه ختمی درختی

پنج کاربرد گیاه ختمی درختی

پنج کاربرد گیاه ختمی درختی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۳۳
کد مقاله
AGR33
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
پنج کاربرد برای گیاه ختمی درختی
نام انگلیسی
Five Uses for Hollyhocks
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
گیاه ختمی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Hollyhocks
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
سال
۲۰۱۳
کشور

 

پنج کاربرد برای گیاه ختمی درختی

بسیاری از مردم نمی­دانند گیاه ختمی (ختمی درختیhollyhock ) که گل باغچه ای متداولی است تماماً قابل خوردن بوده (ریشه، برگ ­ها و گل ­ها) و صرفا بیش از تنها ظاهر زیبایش مفید فایده است. بین گیاه ختمی درختی و گیاه گل­ختمی (Marsh mallow) رابطه کاملاً مستقیمی وجود دارد و می­توانند بجای یکدیگر به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار گیرند. تفاوت ابتدایی آنها در این است که گیاه ختمی درختی با ریشه های سفت ­تر و چوبی­تر می باشد و نسبت به گیاه گل­ختمی که ریشه­های نرم­تری دارد برای مصارف خوراکی کمتر باب طبع است.
یک نکته که در مورد این گیاه باید بخاطر سپرد ای است که حرارت بالا و الکل می­تواند بعضی از خواص درمانی آن را از حالت طبیعی خارج کند، بنابراین برای آماده سازی و نگهداری اکثر قسمتهای گیاه ختمی از این دو روش اجتناب کنید.
پنج روش مورد نظر برای استفاده از گیاه ختمی عبارتند از :
۱- دم کردن به صورت سرد :
در مصرف خوراکی، ختمی تسکین دهنده مجاری گوارشی، تنفسی و ادراری در بدن انسان است. باعث افزایش ادرار، تسکین زخم معده و سرفه خشک می­شود. هنگامی که گلو درد شدید دارید و بلعیدن برای شما دشوار است گیاه ختمی سرد دم شده را امتحان کنید.
برای درست کردن دم­کرده کافیست یک کف دست برگ یا گل تازه ختمی (می­توانید از خشک شده هم استفاده کنید) را در مرکز یک پارچه توری مربع شکل قرار دهید. لبه های پارچه را به سمت بالا تا کنید تا به شکل یک کیسه چای درآید و سپس با یک نخ آن را ببندید (می توان از نخ دندان فاقد موم استفاده کرد). نخ را از لبه آویزان کرده و برای نگه داشتن آن از درب شیشه استفاده کنید، حال باید کیسه را در زیر آب و در نزدیکی سطح آب قرار داد. شیشه را به مدت یک شب در جایی قرار داده و سپس آن را خارج کرده و دم­کرده را در یخچال قرار دهید، و در مدت یک روز و یا بیشتر از آن استفاده کنید.

پنج کاربرد گیاه ختمی درختی

 

۲- مرهم :
گیاه ختمی بصورت خارجی می­تواند به صورت مرهم برای بریدگی پوست، خراشیدگی، نواحی ملتهب دردناک و تورم ها استفاده شود. بخاطر ضخیم بودن برگ­های ختمی بسیار بهتر است در ابتدا به آنها بخار آب جزئی داده تا آنها را نرم­ تر کند. برگ­ها را به هنگامی که کاملاًًًً گرم هستند در محل مورد نظر قرار دهید و روی آن یک حوله برای گرم نگه داشتن آن بگذارید و با بندهای پارچه ای ببندید تا در محل ثابت شود.
۳- تولید صابون :
هر چیز سودمندی که در این اطراف رشد می­کند را  می توان به صابون تبدیل نمود و گیاه ختمی هم از این قائده مستثنی نیست. بر این اساس بجای استفاده از آب، دم­کرده­ای از ختمی را می توان در دستور تهیه صابون به کار برده و مقدار کمی خاک رز برای رنگ دهی به آن اضافه نمود (راهی ساده برای تولید شخصی صابون).
۴- در باغچه :
پرورش گل ختمی بسیار ساده بوده و گلی بسیار تماشایی است، برای مثال می توانید اقدام به پرورش این گل نمائید. استفاده از بذر خالص، دست­کاری نشده و خودروی بذرهای خودروی بیکر کریک که در برابر خشکی بسیار مقاوم هستند و در خاک فقیر و سفت بخوبی رشد می­کنند توصیه می شود (امتیازی برای مناطق دارای رس قرمز زیاد که نه تنها باعث می­شود گیاهان ختمی هر ساله دوباره رشد کنند بلکه قابلیت رشد در قسمتی از حیاط منزل که دارای خاک سفت است نیز وجود دارد. یکی از موارد ویژه برای این گیاه آن است که گل ختمی میزبانی مناسب برای پروانه های رنگی بوده و بنابر این با کاشت آن محیطی مطبوع حتی باری سرگرمی کودکان نیز حاصل می­شود.
این مقاله کاربردهای کمتر شناخته شده گل ختمی را معرفی نموده و اشتیاق لازم در خصوص بهره گیری موثر از این گل و گنجینه ­های پنهان اطراف را ایجاد می کند. برای این کار انجام بررسی تحقیقات میدانی آزمایشات مرتبط توصیه می شود.

پنج کاربرد گیاه ختمی درختی

 
پرورش ختمی به روشی آسان :
در نهایت گیاه ختمی مرحله گل ­دهی  را  تمام  نموده و قوزه های  بذر  در  آن  شکل  می گیرد. بهتر است تا قوزه های بذر کاملاً تا جایی که امکان دارد رشد کرده باشند تا شانس بذر­ها برای بلوغ کامل و جوانه زدن افزایش یابد، بنابراین معمولاً شب قبل از اولین یخ ­بندان پیش­بینی شده قابلیت چیدن قوزه های بذر هنوز سبز مانده ختمی از ساقه­های آن  وجود خواهد داشت. بهتر است تا قوزه های خشک شده و یا باز شده را بر روی ساقه باقی ­گذاریم،­ و وقتی چند روز بعد ساقه های گیاه را بریدم بذر­ها را روی خاک پراکنده سازیم.
گیاه ختمی را در اوایل بهار و یا اوایل پاییز می­توان کاشت­. بهترین نتیجه­ها از کشت پاییزه و تنها با پاشیدن تعداد کمی بذر­های جمع­آوری شده خشک بر روی زمین حاصل شده اند. این روش بسیار خوب کار می­کند زیرا بسیار شبیه چرخه کشت طبیعی گیاه است. پوشاندن سطح زمین با لایه ضخیمی از برگ پوسیده که بذر­ها در آن قرار گیرند بسیار کمک کننده است.
بر اساس کتاب­های مرجع گل ختمی در ماه جوئن، جولای و آگوست شکوفه می­دهد، ولی در اینجا تا اواخر جولای یا اوایل آگوست و معمولاً تا اوایل سپتامبر شروع به شکوفه دادن نمی­کنند. احتمالاً گیاهان ختمی حاصل شده از بذر از حیث نوع و رنگ مشابه هستند، هرچند پرورش ختمی با این روش ( اجازه به گیاه برای تولید بذر و ذخیره بذر­های حاصله) سبب ایجاد رنگ­های مختلف گل در هر کشت می­شود. در بعضی سال­ها رنگ درخشان­تر و در بعضی کم رنگ­تر، و گل ها ترکیب رنگی متفاوتی نسبت به سال­های گذشته می­گیرند. در دو سال گذشته زمان کافی برای تولید بذر برای ختمی ها در نظر گرفته شد و از هیچ کدام از بذر­های ذخیره شده جهت کاشت استفاده نشد­. با این کار مشخص شده که رنگ گل­ها عمدتا صورتی و نسبت به سال­های گذشته کم ­رنگ­تر شده اند. امید است تا با کاشتن بعضی بذرهای فریز شده قدیمی قابلیت بازگشت رنگ­ های شفافتر گل­ های ختمی اولیه و سایه های هلویی و کرم رنگ بیشتر وجود داشته باشد.
در صورتی که خاک مزروعی عمیق و مرطوب همراه با نور خورشید کامل در اختیار آنها قرار دهیم پرورش گیاهان ختمی کار آسانی است ولی من دریافته­ام که ختمی­ها در تمام نقاط به میزان مساوی رشد نمی­کنند. برای بررسی ختمی­ها را در چند ناحیه که تقریباً سطح رطوبت خاک و  دسترسی خورشید در آنها مشابه بود کاشت داده ولی به دلایل نامعلومی یک ناحیه نسبت به بقیه مناطق  همواره شاهد رشد ختمی­ های بیشتری بوده است. بنابر این می توان این مورد را فرا گرفت که بذر گیاه ختمی را در آن دسته از نواحی که قابلیت رشد بهتری دارد کشت نمائیم و اگر در ناحیه خاصی رشد مطلوبی نداشت دنبال جای دیگر که قابلیت مناسبی داشته باشد باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.