مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده گروه امنیت - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۱۶
کد مقاله
SEC016
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: همکاری های مرزی: کلیدی به سمت آمادگی بهتر برای برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی
نام انگلیسی
Nuclear Threats and Security Challenges – Chapter Chapter 24: Cross-Border Cooperation: A Key Towards Better Preparedness for Nuclear and Radiological Threats
تعداد صفحه به فارسی
۲۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۲
کلمات کلیدی به فارسی
تهدید هسته ای, چالش امنیتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Nuclear Threat, Security Challenge
مرجع به فارسی
کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای، واشنگتن، ایالات متحده، سری کتاب های علوم ناتو برای صلح و امنیت، اسپرینگر
مرجع به انگلیسی
Samuel Apikyan, David Diamond; NATO Science for Peace and Security Series; Series B: Physics and Biophysics; Springer
کشور
ایالات متحده

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

 

کتاب تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی
 
فصل ۲۴
همکاری های مرزی: کلیدی به سمت آمادگی بهتر برای برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی
 
چکیده
این مقاله نگاه خود را معطوف به تلاش های مشترک با توجه به یکسری از پروژه های پشتیبانی شده از سوی ناتو می نماید که در زمان های مختلف و در نواحی متفاوت ذیل اعمال شده اند: قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی، بلاروس (ناحیه ممنوعه چرنوبیل) و ناحیه یوروـ قطبی. هدف از این تلاش ها ارتقای همکاری های بین مرزی در ارتباط با آمادگی اضطراری در مواجهه با مسایل مختلف و محافظت از تشعشع، ارزیابی های مشترک ریسک و کسب تجارب و آزمایشات و همچنین ارتقای آگاهی عمومی و اطلاعات در ارتباط با نواحی مشارکتی و همکاری های منطقه ای می باشد. این مقاله همچنین برخی از چالشهای مشترک در خصوص همکاری های بین مرزی و مسایل مرتبط را مورد خطاب قرار می دهد که می بایست از هماهنگی های بهتری، با توجه به آمادگی های بین المللی، بهره مند شوند.

 

۲۴ـ۱٫ مقدمه
برای دهه های اخیر عملکردهای قابل توجهی، همراه با سرمایه گذاری بر روی منابع در کشورهای مختلف و در سطوح ملی، جهت ارتقای آمادگی آنها در رویارویی با پیامدهای اضطراری و پاسخ دهی مطلوب آنها، و همچنین کنترل و ارزیابی مواد رادیواکتیویته و مسایل مرتبط انجام شده است تا از این طریق قابلیت محافظت مؤثرتر محیط زیست و سلامت انسان ها در برابر خطرات هسته ای و رادیولوژیکی بوجود آید.
با این وجود، طبیعت مرزی آلایندگی رادیواکتیو بالقوه و چالش های مشترک در کشورهای مرزی سبب می شود تا رویکردهای مشخصی را در برابر اینگونه از خطرات همانند خطرات رادیواکتیویته، خطرات محیطی و استراتژی های محافظت محیط زیست و انسان ها در نظر بگیریم و این موارد را نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح منطقه ای و بین المللی پیاده ساخت.
یکی از پیش نیازهای مبارزه با خطرات هسته ای و رادیولوژیکی تبادل مؤثر اطلاعات بین کشورها می باشد. به علاوه، جهت افزایش درک، اعتماد و پتانسیل به اشتراک گذاری منابع و اطلاعات به منظور تعدیل چالش ها و ریسک های مرتبط و همچنین اطمینان از کیفیت و قابلیت مقایسه داده های به اشتراک گذاشته شده، کاملاً مهم می باشد تا قابلیت ایجاد نوعی تعامل مستقیم بین مقامات مسئول کلیدی و سازمان های تحقیقاتی در ارتباط با مؤلفه های آمادگی در برابر خطرات اضطراری، امنیت و حفاظت جهانی را داشته باشیم.
یکی دیگر از ویژگی های مهم در این زمینه آگاهی و دانش عموم مخصوصاً در خصوص اصول تعاملی بین جوامع، نه تنها در طی و بعد از بروز حوادث، بلکه در زمان صلح، به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات پایه در ارتباط با خطرات رادیو اکتیویته، محافظت در برابر تشعشع و مؤلفه های مختلف می باشد. فراهم آوردن اطلاعات به موقع سبب افزایش درک جامعه و بنابراین کاهش قابل توجه سطح ترس و اضطرار عموم و طرف های درگیر در چنین عرصه هایی می شود.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

 

۲۴ـ۲٫ زمینه
ایده این مقاله الهام گرفته از چندین مورد از تعاملات مناسب بین مرزی، با توجه به پروژه های پشتیبانی شده از سوی ناتو، می باشد که در مناطق گوناگون نظیر قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی (تاجیکستان) و بلاروس (منطقه ممنوعه چرنوبیل)، پیاده شده اند و در این راستا می توان به یک پروژه پشتیبانی شده از سوی اروپا در نواحی اروپایی (نروژ، فنلاند و روسیه) نیز اشاره داشت. همکاری در هر یک از این نواحی دارای تاریخچه خاص خود، همراه با دیگر پارمترهای مرتبط نظیر اشتیاق ها، چالش ها، خصوصیات منحصر به فرد و موضوعات مورد علاقه می باشد. نویسنده این مقاله به طور مستقیم در این پروژه ها درگیر بوده و بنابراین خواستار به اشتراک گذاری دستاوردهای اصلی تعاملات بین مرزی در نواحی تحت مطالعه می باشد و از این طریق مسایل اصلی و راه حل های مشترک را ارائه نموده و برخی از مؤلفه های خاص را برای ارتقای آتی مشخص می سازد.
۲۴ـ۲ـ۱٫ ناحیه ۱: قفقاز جنوبی
هدف تحقیقاتی بررسی حوزه رودخانه کورا ـ آراکس (Kura-Araks) ـ به عنوان بزرگتری شریان آبی و بررسی محیط های اصلی در ناحیه قفقاز جنوبی می باشد (شکل ۲۴ـ۱). این رودخانه ها در امتداد خطوط مرزی گسترش یافته و بنابراین به عنوان یک مؤلفه استراتژیک، سیاسی و اقتصادی ضروری برای سه جمهوری قفقاز جنوبی یعنی ارمنستان، گرجستان و آذربایجان به شمار می آید [۲].
۲۴ـ۲ـ۲٫ ناحیه ۲: آسیای مرکزی (تاجیکستان)
یک برنامه همکاری و تعامل با نیت ارزیابی وضعیت رادیو اکتیویته محیطی معادن اورانیوم قبلی و مناطق مرتبط در شمال تاجیکستان ارائه شد (شکل ۲۴ـ۲).
استخراج سنگ معدن اورانیوم و پردازش آن در جمهوری اتحاد جماهیر قبلی، در کشور تاجیکستان، پس از جنگ جهانی دوم شروع شد. یکی از پیامدهای این فعالیت ها حاصل آوردن مقادیر گسترده ای از اورانیوم و رسوبات صخره ای در این ناحیه می باشد. البته یکی از مؤلفه های کلیدی و نگران کننده در خصوص فناوری سطوح ارتقاء یافته تکنولوژی در زمینه رادیو نوکلوئیدهای طبیعی (TENORM) بوده است.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

 

۲۴ـ۲ـ۳٫ ناحیه ۳: بلاروس (ناحیه ممنوعه چرنوبیل)
منطقه مورد مطالعه برای تحقیقات مشارکتی بخش بلاروس روسیه در منطقه ممنوع چرنوبیل (CEZ) می باشد. هدف اصلی تعامل بین المللی در این منطقه (شکل ۲۴ـ۳) حاصل آوردن اطلاعات جامع در ارتباط با آلایندگی رادیواکتیویته در ناحیه Polessie State Radiation-Ecological Reserve (PSRER) و نظارت بر حمل و نقل بین مرزی در خصوص این آلایندگی و سرایت آن به بلاروس و در نتیجه بروز مشکلات طبیعی حاد و همچنین مواردی نظیر آتش سوزی و سیلاب می باشد [۱].
این تحقیق مشترک در چارچوب پروژه N983057Polessie State Radiation” در مشارکت با کشورهای بلاروس، اکراین و نروژ انجام شد.
با وجود آنکه تعداد بیشماری از مطالعات رادیواکولوژیکی در داخل CEZ پس از سالیان متعاقب بروز حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ انجام شده بودند، هیچ گونه عدم قطعیت معنی داری در خصوص نقشه برداری توزیع رادیونوکلئید و آلایندگی های غیرمرزی در این زمینه اعمال نشده است.
۲۴ـ۲ـ۴٫ ناحیه ۴: منطقه یورو ـ قطب
منطقه اروپایی ـ قطبی به عنوان ناحیه مهم بین المللی به شمار می آید. ویژگی های رادیواکتیویته محیطی به عنوان یکی از مؤلفه های مهم منطقه قطبی به واسطه وجود بیشمار منابع بالقوه آلایندگی های رادیواکتیویته در آن ناحیه و نواحی اطراف آن محسوب می شود (شکل ۲۴ـ۴). به علاوه، زنجیره های غذایی زیرقطبی و قطبی اندک می باشند، که این مورد سبب جذب سریع آلاینده ها و رسیدن آن به محیط طبیعی زیستی و حتی انسان ها می گردد. چنین موردی لزوم بررسی مداوم ویژگی های رادیواکتیویته محیطی در این نواحی را خاطرنشان می سازد، یعنی آن دسته از محل هایی که به طور فعال به وسیله سکنه محلی برای جمع آوری محصولات غذایی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند ([۴، ۵، ۹]).

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

 

۲۴ـ۳٫ روش ها
همانگونه که قبلاً اشاره شد، هر کدام از این نواحی دارای چالش های خاص، نیازها و مؤلفه های خاصی در ارتباط با تعاملات بین المللی می باشند. به علاوه، قوانین، راهکارهای نظارتی و رویکردهای مهیاسازی مؤلفه های اضطراری نیز در بین این شرکت های شریک ممکن است متغیر و متفاوت باشند.
جهت پیاده سازی توأم با موفقیت چهار پروژه پیشنهادی، با توجه به یک برنامه مشارکتی و استراتژی خاص برای هر کدام از این چهار ناحیه، یک ویژگی مناسب در نظر گرفته شد که قابلیت حاصل آوردن اهداف مشترک پروژه ها را داشته و در تطابق با نیازهای مسئولین محلی نیز می باشد. یکی از ویژگی های ضروری مشارکت مشخص سازی مسیرها برای یکسان سازی و هماهنگ سازی رویکردها و حاصل آوردن داده های قابل قیاس و مطمئن در ارتباط با ارزیابی های محیطی و خطرات مرتبط می باشد. به علاوه، این مشارکت شامل ارتقای راهکارهای تعدیلی، تکنیک های اندازه گیری و قابلیت مدل سازی در کشورهای شریک، تحقیقات میدانی مشترک، تبادل تجارب عملی و مقایسه های بینابینی (چه در سطح محلی و سطح آزمایشگاهی) و همچنین بحث پیرامون رویکردها برای پیگیری های متعاقب در این زمینه می باشد.

 

۲۴ـ۴٫ نتایج و مباحث
۲۴ـ۴ـ۱٫ ناحیه ۱: قفقاز جنوبی
به واسطه همکاری های بین مرزی در قفقاز جنوبی نوعی ارزیابی مشترک حوزه رودخانه کورا و آراکس انجام شده و توافقی بین کشورهای مشارکت کننده در این زمینه حاصل آمد. این تحقیق تعاملی، در ارتباط با امنیت و ایمنی منطقه، سبب افزایش اعتماد بین محققین از طرف های مختلف و ارتقای آمادگی و ظرفیت های مرتبط در خصوص رخدادها و ویژگی های اضطراری در این ناحیه شده است. دستاوردهای خاص در این زمینه عبارتند از:

 

۲۴ـ۴ـ۲٫ ناحیه ۲: آسیای مرکزی (تاجیکستان)
با توجه به هدف ارائه شده برای بخش شمالی تاجیکستان قابلیت ارزیابی مشترک ویژگی های رادیواکتیویته محیطی و کنترل معادن اورانیوم و مناطق مرتبط در مناطق تبوشار (Taboshar)  و دیگمایی (Digmai) بوجود آمده است. در خلال زمان، واکنش های شیمیایی در این محدوده بررسی شده و بنابراین ترکیبات معدنی و مواد داخل آب نیز به صورت بالقوه مورد ارزیابی قرار گرفته که احتمالاً با توجه به مواد معدنی دستخوش تغییراتی شده اند. جهت درک ویژگی های رادیونوکلئیدها، نظارت پیوسته و برآوردهای متوالی مورد نیاز می باشد [۳]. در منطقه تبوشار ارزیابی هایی در منطقه ای که تحت عنوان «دریاچه مرده» خوانده می شود ـ
۲۴ـ۴ـ۳٫ ناحیه ۳: بلاروس (ناحیه ممنوعه چرنوبیل)
مشارکت دانشمندان از بلاروس، اکراین و نروژ سبب افزایش درک ما در خصوص توزیع، رفتار و سرنوشت رادیونوکلئیدها در بخش بلاروسی CEZ شده است [۱]. در نتیجه این مشارکت و همکاری:

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

 

۲۴ـ۴ـ۴٫ ناحیه ۴: ناحیه یورو ـ قطب
در نتیجه تعامل، یک شبکه CEEPRA بین مقامات مسئول و سازمان های تحقیقاتی از کشورهای نروژ، فنلاند و روسیه ایجاد شد [۸]. نواحی مورد مشارکت شامل نظارت بر محیط دریایی و منطقه ای، کنترل اتمسفر یا ویژگی های جوی (حوادث فرضی و مدل سازی)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و آگاهی و دانش عمومی می باشند. این شبکه به عنوان بستری برای همکاری های آتی و تبادل اطلاعات در این ناحیه به شمار می آید. خروجی های اصلی این تعامل عبارتند از:
۲۴ـ۵٫ چالش های عمومی و هماهنگی مسایل
همانگونه که تعامل ۱۲ ساله در ارتباط با نواحی جغرافیایی مختلف نشان داده است (نظیر آمادگی امور اضطرای، محافظت در برابر تشعشع، نظارت و ارزیابی، آگاهی و دانش عمومی)، نیاز فزاینده ای در خصوص یکپارچه سازی همکاری های بین مرزی و هماهنگ سازی رویکردهای جاری بین کشورهای مختلف جهت آماده سازی بهتر و مهیاسازی مؤلفه های خود جهت رویارویی، محافظت، تشخیص و پاسخ مکفی در برابر موقعیت های اضطراری و خطرات هسته ای و رادیولوژیکی و کار با مناطق قانونی هسته ای، احساس می شود که از جمله ضروریات مورد نظر به شمار می آید.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۲۴: برخورد با تهدیدات هسته ای و رادیولوژیکی

 

۲۴ـ۶٫ نتیجه گیری
کشورهای هم مرز با چالش های غالباً مشابهی روبرو می باشند. بنابراین همکاری های مرزی می تواند سبب تضمین این موضوع گردد که قابلیت ایجاد سیستم های مؤثر بهتری جهت رویارویی با حوادث اضطراری در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی وجود دارد و از این طریق توانایی تشخیص و ممانعت از خطرات هسته ای و رادیولوژیکی حاصل شده و بعلاوه قابلیت تعریف استراتژی های مناسب جهت پاسخگویی به موقع در برابر پیامدهای مرتبط با حوادث یا مدیریت مناسب سایت های قانونی نیز به وجود خواهد آمد.
تمرین های مشترک بین مرزی نیز می تواند به طور قابل توجهی سبب ارتقای ظرفیت ها و مهارت های هر یک از این کشورها از طریق تبادل متخصصین و دانش ضروری در این مبحث شود.
تعامل مؤثر بین کشورها ـ  کشورهای همسایه و یا کشورهای دور دست ـ  در صورت لزوم می توانند در زمینه یکنواخت سازی راهکارها، توسعه استراتژی های عمومی، حاصل آوردن داده های قابل قیاس، ایجاد اعتماد و حاصل آوردن بازخورد سریع با یکدیگر مشارکت نمایند.
ارتباطات مؤثر بین عامه مردم نیز می توانند در پالایش بینش عموم کمک نموده و سبب کاهش سطح وحشت عمومی در ارتباط با رخدادهای اضطراری گردیده و قابلیت مشخص سازی منابع معتبر اطلاعاتی، برای کاربردهای کلی و یا کاربردهای آموزشی شخصی، را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.