مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

 

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده گروه امنیت - ایران ترجمه - Irantarjomeh

شماره
۸
کد مقاله
sec08
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: چگونگی تأثیرگذاری روند پیاده سازی راکتورهای پیمانه ای کوچک بر روی پروتکل های واکنشی در برابر تهدیدهای هسته ای و رادیولوژیکی
نام انگلیسی
Nuclear Threats and Security Challenges – Chapter Chapter 16: Will the Implementation of Small Modular
Reactors Affect Our Response Protocols
to Nuclear and Radiological Threats
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
تهدید هسته ای, چالش امنیتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Nuclear Threat, Security Challenge
مرجع به فارسی
کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای، واشنگتن، ایالات متحده، سری کتاب های علوم ناتو برای صلح و امنیت، اسپرینگر
مرجع به انگلیسی
Samuel Apikyan, David Diamond; NATO Science for Peace and Security Series; Series B: Physics and Biophysics; Springer
کشور
ایالات متحده

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

 

کتاب تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی
 
فصل ۱۶
 چگونگی تأثیرگذاری روند پیاده سازی راکتورهای پیمانه ای کوچک بر روی پروتکل های واکنشی در برابر تهدیدهای هسته ای و رادیولوژیکی
چکیده
ایالات متحده در شرف اجرا و پیاده سازی راکتورهای پیمانه ای / مدولار کوچک به عنوان سیستم های تولید برق می باشد. این راکتورهای پیمانه ای (SMRها) از تفاوت های بسیاری در مقایسه با نیروگاه های برق هسته ای متعارف برخوردار هستند. این تفاوت ها سبب بروز وقفه و مشکلاتی در پروتکل های مرتبط با نشان دادن واکنش یا پاسخ مناسب اساسی در برابر تهدیدهای هسته ای و رادیولوژیکی خواهد شد. در ابتدا لازم است تا قابلیت مشخص سازی تفاوت ها را داشته باشیم و متعاقباً پروتکل های پاسخ خود را آماده سازیم. در این راستا، می توانیم از ملت ها و سازمان های بین المللی دیگر نکته های زیادی را با توجه به تلاش های گسترده برخی از آنها در خصوص بررسی خطرات و تهدیدهای هسته ای و رادیولوژیکی مرتبط با ویژگی ها و فرآیندهای پیاده سازی راکتورهای پیمانه های کوچک، فرا گیریم.
 

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

 

۱۶ـ۱٫ مقدمه
منابع پایا و کارآمد نیروی الکتریسیته برای ایالات متحده حیاتی تلقی می شوند. با این وجود، با توجه به تهدیدهای مرتبط با حملات هسته ای و رادیولوژیکی این منابع از جذابیت بیشتری برای گروه های تروریستی برخوردار می باشند. گروه های تروریستی دیگر از حجم وحشت و هراس اندک ایجادی توسط آنها، به اهداف مورد حمله قرار گرفته، رضایت ندارند و در مقابل خواستار ایجاد ترس و وحشت زیاد و صدمه زدگی بیشمار بوده که هم اکنون به عنوان هدف اصلی گروه های تروریستی به شمار می آید. راکتورهای پیمانه ای کوچک در این زمینه فرصت های منحصر به فردی را برای گروه های تروریستی ارائه می نمایند.
یکی از چالش های مرتبط با این عرصه مشخص سازی اینگونه از فرصت های منحصر به فرد و  آمادگی پروتکل های واکنشی / پاسخ در برابر این تهدیدها به منظور برخورد با فعالیت های تروریستی مرتبط با راکتورهای پیمانه ای کوچک می باشد. در این راستا می توانیم از ملت ها و سازمان های بین المللی مختلف درس های گوناگونی را فرا گیریم، چرا که برخی از آنها با توجه به پیاده سازی راکتورهای پیمانه ای کوچک تلاش های گسترده ای را در خصوص بررسی تهدیدهای هسته ای و رادیولوژیکی انجام داده اند.
۱۶ـ۲٫ راکتورهای پیمانه ای کوچک چیست؟
راکتور پیمانه ای کوچک که هم اکنون مراحل توسعه خود را طی می نماید دارای خروجی الکتریکی در محدوده ای از ۱۰ الی ۶۴۰ مگاوات (e) می باشد. بر مبنای رده بندی مشخص شده به وسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، راکتورهای کوچک در حقیقت جزء آن دسته از راکتورهایی محسوب می شوند که دارای نیروی الکتریکی معادل یا کمتر از ۳۰۰ MW(e) می باشند.
با استفاده از این رده بندی، کلیه راکتورهای هسته ای نیروی دریایی ایالات متحده را می توان به عنوان راکتورهای پیمانه ای کوچک دسته بندی نمود. این موارد هم اکنون شامل بیش از ۴۰ طراحی برای راکتورهای پیمانه ای کوچک می باشند. آژانس بین المللی اتمی مشخص ساخته است که ۱۳۱ راکتور پیمانه ای کوچک در حال حاضر مشغول به کار می باشند و ۴۵ مورد دیگر نیز تحت ساخت قرار دارند. ارتش ایالات متحده خود دارای بیش از ۵۰ راکتور هسته ای کوچک است که عمدتاً در نیروی دریایی ایالات متحده کاربرد دارد. چرخه های بازسوخت SMR همانگونه که به وسیله متخصصین و شرکت های توسعه دهندگان آنها مشخص شده است محدوده زمانی ۱۲ ماهه تا ۷ الی ۸ سال را شامل می شوند.
طراحی SMR دارای هیچ گونه چرخه بازسوختی نمی باشد، (NO)، این MSR برای مدت ۳۰ سال کار نموده و متعاقباً  از رده خارج می شود، اما سوخت آن را می بایست تا میزان ۳/۱۶ درصد غنی نمود. غنی سازی بالاتر یکی از ویژگی های جذاب دیگر برای هر گروه تروریستی به شمار می آید. بسیاری از SMR ها هم اکنون در تأسیسات هسته ای دریایی در گوشه و کنار جهان بکار گرفته شده اند و حتی شاهد استفاده از آنها در برخی از کاربردهای تجاری نیز می باشیم. در ایالات متحده، شرکت های توسعه دهنده اصلی غالباً در محدوده خروجی ۴۵ ـ ۱۸۰ MW(e) عمل می نمایند [۳، ۴].
ویژگی های مرتبط با توسعه SMR در سطح جهان ـ IAEA ـ در ارتباط با راکتورهای کوچک و پیمانه ای [۱]:

 

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

 

۱۶ـ۳٫ مزیت های راکتورهای پیمانه ای کوچک
(الف) هزینه کمتر اولیه ـ سرمایه گذاری برای یک SMR بسیار کمتر از سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های برق هسته ای معمولی می باشد. این خصیصه بخودی خود در ارتباط با تأسیسات برق و سرمایه گذاران به معنای سرمایه بسیار کمتر و ریسک کمتر در زمینه ساخت SMR ها به جای نیروگاه های برق هسته ای معمولی می باشد.
(ب) تأثیر کمتر بر روی محیط زیست ـ آثار فیزیکی یک SMR بسیار کمتر از نیروگاه های برق هسته ای معمولی تلقی شده و میزان مواد رادیو اکتیو و خطرات آن نیز بسیار کمتر می باشد.
(ج) پذیرش آسانتر جامعه ـ قابلیت کمتر و مطلوب تر در خصوص قرارگیری در معرض دید عموم ـ راکتورهای پیمانه ای کوچک از زمان ساخت بسیار کمتری به واسطه اندازه کوچکتر و ساختار پیمانه ای آن برخوردار می باشند. از نقطه نظر عموم، ساخت یک راکتور پیمانه ای کوچک به نظر از ویژگی نامطلوب کمتری در مقایسه با ایجاد یک تأسیسات بزرگ برق هسته ای برخوردار می باشد.
(د) ارائه خدمات به جوامع دوردست بدون نیاز به خطوط انتقال طولانی ـ راکتورهای پیمانه ای کوچک غالباً در مناطقی که به شبکه برق دسترسی ندارند (یا شبکه برق مناسبی برای آنها فراهم نشده است) بکار گرفته می شوند. چندین ویژگی در ارتباط با ساخت SMR ها در این زمینه مدنظر می باشد.
(هـ) ساخت پیمانه ای ـ خط تولید کوچک ـ SMR ها با توجه به ساخت پیمانه ای خود همگی دارای قطعات اصلی از هم جدا می باشند که نهایتاً با یکدیگر مونتاژ شده و در منطقه مورد نظر نصب می گردند. این روش ساخت پیمانه ای از نقطه نظر عموم مشخص کننده این موضوع می باشد که مشکل چندانی در زمینه SMR وجود ندارد.
(و) زمان کوتاه مراحل ساخت تا آماده سازی ـ با توجه به سیستم های کنترل ساده شده SMR و ویژگی پیمانه ای ساخت آن زمان مورد نیاز تا ساخت و نصب تجهیزات کمتر از ۱۲ ماه مدنظر خواهد بود.
(ز) اخذ آسانتر تأیید NRC پس از نصب اولین واحد ـ با توجه به آنکه SMR به صورت پیمانه ای می باشد این موضوع سبب خواهد شد که تأیید NRC برای نصب SMR های دیگر در منطقه نصب شده قبلی یا در مناطق مجزا آسانتر گردد.
(ح) تأثیر کمتر محیطی در صورت بروز یک حادثه ـ حتی در صورتی که چندین SMR در حال کار در یک منطقه خاص باشند، بروز یک حادثه برای یکی از سیستم های SMR احتمالاً دارای تأثیر قابل توجهی بر روی دیگر سیستم های عملیاتی در آن منطقه نخواهد بود. یک SMR دارای نشر بسیار کمتر مواد رادیواکتیو در مقایسه با راکتورهای هسته ای معمولی می باشد. به علاوه، طرح های SMR از پایایی و قابلیت بیشتری در مقایسه با نیروگاه های برق هسته ای عملیاتی کنونی برخوردار می باشند.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

 

۱۶ـ۴٫ معایب راکتورهای پیمانه ای کوچک
(الف) هزینه اولیه بالاتر بر حسب MW ـ هزینه سرمایه گذاری اولیه برآورد شده بر حسب مگاوات تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از راکتور هسته ای معمولی می باشد.
(ب) پرسنل بیشتر در هر MV ـ اظهارات اولیه در خصوص عملکرد SMR ها بدون تداخل انسان در حقیقت یک غلو آشکار می باشد. تعداد پرسنل بر حسب مگاوات (MW) عمدتاً برای یک SMR بیشتر از یک راکتور هسته ای معمولی می باشد. نصب SMR های متعدد در یک موقعیت واحد تا اندازه ای قابلیت کاهش تعداد پرسنل بر حسب MW را خواهد داشت، اما سبب تقلیل تعداد پرسنل ضروری برای یک راکتور هسته ای معمولی نخواهد شد.
۱۶ـ۸٫ نتیجه گیری: میزان تاثیر پیاده سازی راکتورهای پیمانه ای کوچک بر روی پروتکل های پاسخ ما در برابر تهدیدهای هسته ای و رادیو اکتیویته
(الف) راکتورهای هسته ای بیشتری بر حسب میزان مگاوات تولیدی نصب شده اند.
(ب) محمول های سوخت بیشتری بر حسب مگاوات شامل محموله های سوخت مصرفی در این زمینه مدنظر هستند.
(ج) موقعیت های دوردست راکتورهای پیمانه ای کوچک آنها را به عنوان هدف های آسان مطرح می سازد.
(د) با توجه به موقعیت های دوردست SMR ها شاهد زمان طولانی تری در زمینه کمک رسانی به این تأسیسات در صورت بروز حملات تروریستی می باشیم.
(هـ) غنای بالاتر در برخی از طرح های راکتور پیمانه ای کوچک آنها را به عنوان یک هدف جذابتر مطرح می نماید.
محموله های سوخت بیشتری بر حسب مگاوات نیروگاه های نصب شده مدنظر بوده و با توجه به موقعیت دوردست که دسترسی کمتری به آن توسط تیم های پاسخ سریع وجود دارد، می توان اینگونه اذعان داشت که غنای بالاتر سوخت یک ویژگی جذاب برای گروه های تروریستی به شمار می آید. چنین موردی نیاز در خصوص استخدام نیروهای پاسخ سریع بیشتری را بصورت بیشتری طلب می نماید. مخاطب قرار دادن خطرات بالقوه بیشتر رادیولوژیکی با توجه به غنای بالاتر سوخت از جمله موارد مورد بررسی می باشد.
ما می بایست قابلیت ارتقای پروتکل های پاسخ خود را در این زمینه داشته باشیم. در ابتدا لازم است تا اقدام به تحلیل تغییرات در طبیعت خطرات و تهدیدها به واسطه پیاده سازی پروتکل های پیمانه ای کوچک نماییم. هیچگونه راه حل ساده ای در این زمینه وجود ندارد، اما فرصت های مختلفی جهت مشخص سازی و بررسی راه حل های گوناگون در اختیار ما می باشد.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۶: راکتورهای پیمانه ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.