مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸ – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

کل کتاب

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۱۶۷
کد مقاله
MNG167
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک – فصل هشتم
نام انگلیسی
Corporate Governance and Risk Management – Chap: 8
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۱
کلمات کلیدی به فارسی
حاکمیت شرکتی, مدیریت ریسک
کلمات کلیدی به انگلیسی
Corporate Governance, Risk Management
مرجع به فارسی
انتشارات ونتوس، بوکبون
مرجع به انگلیسی
Bookboon pub inc
کشور        
ایالات متحده

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

 

۸- مدیریت ریسک و حاکمیت
۸-۱٫ نگرش ها در برابر ریسک
مدیریت ریسک به عنوان یک مولفه مهم مدیریت تجاری مطرح می باشد و در این زمینه حاکمیت نیز نقش قابل توجهی دارد چرا که درک کامل چنین حاکمیتی و ضروریات مربوط به آن می تواند سبب کاهش ریسک شود. برحسب نگرش ها و وضعیت مرتبط با ریسک می توان اشخاص را به سه گروه ذیل تقسیم نمود:
۸-۱-۱٫ اشخاص ریسک پذیر
یک فرد ریسک پذیر به عنوان شخصی محسوب می شود که فرصت حصول درآمد مثبت را با ارزش تر از ریسک درآمد منفی می پندارد. به هنگامی که فرد ریسک پذیر با دو احتمال برابر در ارتباط با حصول سود یا زیان بواسطه یک تصمیم گیری خاص مواجه می شود، وی این رویه را به دلیل احتمال تحصیل سود آن دنبال خواهد نمود.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

 

۸-۱-۲ اشخاص ریسک گریز
یک فرد ریسک گریز در مقایسه با فرصت حصول درآمد مثبت و حصول درآمد منفی، ارزش بیشتری را برای احتمال حصول درآمد منفی در یک موقعیت برابر در نظر گرفته و بواسطه احتمال زیان سعی در دنبال نمودن موارد زیان آور نخواهد داشت.
۸-۱-۳ اشخاص ریسک خنثی
یک فرد ریسک خنثی هر دو مورد فوق را به صورت مساوی ارزش گذاری نموده و در خصوص دنبال کردن هریک از موارد تفاوت خاصی را احساس نمی کند.
اشخاص مختلف دارای نگرش های متفاوتی به ریسک بوده و این مورد بر روی تصمیم گیری های آنها و چگونگی ارزش گذاری درآمدها یا نتایج محتمل تاثیر گذار خواهد بود. با این حال تحقیقات معرف آن هستند که برای تصمیمات مهم تجاری، برآورد هزینه سرمایه، مدیران سعی می کنند تا در این زمینه و در تصمیمات خود ریسک گریز باشند. بنابراین آنها سعی در اتخاذ تصمیماتی خواهند داشت که احتمالا دارای ارزش های مورد انتظار کمتری در مقایسه با دیگر تصمیمات خواهد بود اما در عین حال از ریسک کمتری نیز برخوردار است.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

 

۸-۲٫  رویه مدیریت ریسک
در تعامل با ریسک سه مرحله را باید مدنظر قرار داد:
  • ارزیابی ریسک
  • تحلیل ریسک
  • مدیریت ریسک
این موارد را می توان به عنوان مراحل مجزا در تعامل با ریسک مدنظر قرار داد. معنی هریک از مراحل به شرح ذیل است:
۸-۲-۱٫ ارزیابی ریسک
این مورد در ارتباط با شناسایی خطرات یا ریسک هایی می باشد که احتمال وقوع دارند و همچنین مشخص کردن این موضوع که کدامیک از ریسک های بالقوه ممکن است در موقعیت هایی که ما بیشتر بدانها توجه داریم رخ دهند. به هنگامی که این ریسک ها شناسایی شدند، می توان اقدام به برنامه ریزی استراتژی های خاصی جهت مدیریت آنها نمود و علاوه براین تحلیل های مرتبط در زمینه تاثیرات احتمالی ریسک را مد نظر قرار داد.
۸-۲-۲٫تحلیل ریسک
چنین موردی را می توان به عنوان مشخص نمودن ویژگی های آماری تاثیرات ریسک های شناسایی شده از طریق ارزیابی ریسک مدنظر قرار داد. این تکنیک برمبنای ویژگی های احتمالی ریسک و مشخص نمودن تاثیر هر ریسک خاص و بررسی آن بر حسب توزیع احتمالات می باشد.
۸-۲-۳٫  مدیریت ریسک
چنین موردی در ارتباط با توسعه استراتژی ها در ارتباط با ریسک می باشد. ایجاد این استراتژی ها منوط به ارزیابی نوعی ریسکی می باشد که ممکن است در ارتباط با یک موقعیت خاص مطرح باشد و در این زمینه ویژگی های تاثیرات محتمل آن نیز که از طریق تحلیل مشخص شده است مورد ارزیابی و مدیریت قرار می گیرد.
۸-۳٫  استراتژی های مدیریت ریسک
از این نمودار می توان به طور مشهود ملاحظه نمود که فرآیندهای بازخورد و تکرار به عنوان بخش های لاینفک مدیریت ریسک به شمار می آیند. چنین موردی به منظور ارزیابی متوالی تاثیرات استراتژی های اتخاذ شده مدیریت ریسک ضروری می باشد. این استراتژی های محتمل عبارتند از:

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

 

۸-۳-۱٫  اجتناب از ریسک
اجتناب در بردارنده عدم شمولیت در یک موقعیت خاص برای اولین مرتبه می باشد. به طور  مثال یک پروژه ساختمانی در یک کشور بی ثبات ممکن است آن قدر ریسک دار تلقی شود که شرکت در نخستین وهله در پیشنهاد مناقصه آن مشارکت نداشته باشد.
۸-۳-۲٫  کاهش ریسک
این مورد شامل اتخاذ مراحلی جهت کاهش احتمالات برخی از رخدادهای مشخص نامطلوب و وقوع آنها در ارزیابی می باشد. به طور مثال برای یک قرار داد ساختمانی در یک کشور بی ثبات که ممکن است شامل شراکت با شرکتی در داخل آن کشور نیز باشد.
۳-۳-۸٫ محافظت در برابر ریسک
محافظت شامل اتخاذ مراحلی جهت محدود نمودن ریسک می باشد به گونه ای که در این مثال چنین موردی شامل استقرار رویه های ایمنی جهت ممانعت از خرابکاری در کارهای ساختمانی می باشد.
۸-۳-۴٫ راهکار مدیریت ریسک
این مورد شامل بررسی احتمالات جهت مواجه با موقعیت های مشخص شده و مشخص نشده به وجود آمده در طی دوره قرارداد می باشد.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۸

 

۸-۳-۵٫  انتقال ریسک
یکی از استراتژی مرتبط با ریسک انتقال یا واگذاری آن به گروه یا اشخاص دیگر می باشد. روش های محتمل انجام این کار شامل مشخص نمودن بیمه یا قراردادهای فرعی و حواله نمودن ریسک و خطرات مختلف با توجه به شرایط قرارداد می باشد.
۸-۴٫  مشخصه های احتمال ریسک
به هنگامی که یکسری از نتایج احتمالی برای یک رخداد وجود دارد، لازم است تا به طور آشکار مجموع احتمالات برای کلیه نتایج محتمل مساوی ۱ باشد- چرا که یکی از این نتایج در نهایت می بایست رخ دهد. با این وجود، تخصیص هر یک از احتمالات به هر یک از نتایج سبب خواهد شد تا ما قابلیت ایجاد نوعی توزیع احتمال را داشته باشیم که در آن محدوده نتایج محتمل و احتمالات مطبوع آن تعیین خواهد شد.
۸-۵٫  سنخ شناسی ریسک
انواع متفاوتی از فشارها وجود دارند که بر حسب ریسک بر روی سازمان ها وارد می شوند و  می توان آنها را به عنوان ابعاد مختلف ریسک مورد شناسایی قرار داد. به منظور بررسی روش های مختلفی که ممکن است ویژگی های مختلف ریسک بر روی سازمان تاثیر بگذارند و با توجه به رفتار آن در ارتباط با پایداری، می توان اقدام به ایجاد نوعی فرایند سنخ شناسی در ارتباط با انواع مختلف ریسک نمود:
۸-۵-۱٫ ریسک عمومی
با توجه به آنکه جهان به صورت یکپارچه تر گردیده است- فرایند جهانی شدگی که در فصل آخر مشخص شده است- ریسک حاصله از رقابت جهانی نیز به طور طبیعی افزایش یافته است. در نتیجه هردو مورد مرتبط با طبیعت یا ذات ریسک و مقیاس ریسک افزایش یافته است.
۸-۵-۲٫ ریسک محیطی
یک سازمان بر روی محیط زیست تاثیر می گذارد و این تاثیر نه تنها شامل محیط فیزیکی، برحسب ویژگی های جغرافیایی، بلکه شامل محیط محلی از طریق مواردی چون آلودگی، نویز و همچنین ازدحام ترافیک نیز می باشد.
۸-۵-۳٫  ریسک اجتماعی
یک شرکت در حقیقت بخشی از جامعه به شمار می آید و بر روی جامعه تاثیر گذار است، چه به صورت مثبت چه به صورت منفی. بنابر این، ریسک ها به طور طبیعی بواسطه تعاملات بین جامعه و شرکت بوجود می آیند.
۸-۵-۴٫ ریسک فرهنگی
مقاله های بسیاری در خصوص ارتباط بین یک شرکت و مستخدمین آن به رشته تحریر درآمده است که غالبا فی نفسه منفی هستند. مقوله ارتباط را نیز می توان به عنوان یک منبع ریسک به شمار می آید. این مبحث علی الخصوص به هنگامی مهم خواهد بود که ارتباطات از هم گسیخته و رویه های پیگیری قانونی و قضایی یا صنعتی آغاز گردد.
۸-۵-۵٫  ریسک مالی
کلیه فعالیت های شرکتی دارای ویژگی های مالی هستند. در حقیقت طبیعت یک شرکت خود در بردارنده اتخاذ ریسک مالی و پذیرش پیامدهای آن می باشد. به طور ایده آل چنین مواردی ممکن است منجر به حصول دستاوردهای مالی شود که در تناسب با سطح ریسک می باشد اما در برخی از مواقع حصول مزیت اندک منجر به سطح بالای مواجهه با ریسک خواهد شد.
۸-۵-۶٫  ریسک دراز مدت / کوتاه مدت
غالبا پیامدهای فعالیت شرکتی در دراز مدت آشکار گردیده و کلیه تصمیمات در معرض ریسک های دراز مدت و کوتاه مدت می باشند. این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که برخی از ریسک های دراز مدت ممکن است چندان به هنگام تصمیم گیری مشخص نباشند. بنابراین ممکن است با ریسک هایی سر و کار داشته باشیم که حتی قابلیت شناسایی آنها نیز وجود ندارد.
۸-۵-۷٫  گروه های ذینفع/ سهامداران
قدرت و تاثیر گروه های ذینفع در حال افزایش می باشد- موردی که ما متعاقبا به آن رجوع خواهیم داشت- و این مورد ممکن است سبب افزایش سطح ریسک شده و منجر به بروز تعارضات در منافع بین سهامداران و دیگر افراد ذینفع و یا بین گروه های مختلف شود.
۸-۵-۸٫ ریسک فنی
هریک از شرکت ها احتمالا توسعه را تجربه نموده و این موارد شامل توسعه محصول یا خدمات و مکانیزم های تحویل نیز می باشد. ما بدین موضوع متعاقبا توجه خواهیم داشت چرا که چنین موردی در مبحث پایداری بسیار مهم است، با این حال در حال حاضر ما می بایست این نکته را در نظر بگیریم که فرایندهای توسعه در ارتباط با ریسک می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.