مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مکانیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مکانیک - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۲۶
کد مقاله
MEC26
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن و کاربرد آنها
نام انگلیسی
AIR HEATED SOLAR COLLECTORS AND THEIR APPLICABILITY
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
کلکتور خورشیدی، هوا، دما، جاذب
کلمات کلیدی به انگلیسی
solar collector, air, temperature, absorber
مرجع به فارسی
    
انرژی تجدید پذیر و راندمان آن
کاربردهای انرژی خورشیدی و فن آوری های راندمان انرژی در ساختمان ها
انستیتو ماشین آلات کشاورزی، LUA – اروپای شمالی، جمهوری لاتیوا
مرجع به انگلیسی
LUA, Institute of Agriculture Machinery
aivars.aboltins@inbox.lv, guntisruskis@inbox.lv, janis.palabinskis@llu.lv
کشور        
لاتیوا

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن و کاربرد آنها

چکیده
این مقاله نتایج حاصل از تحقیقاتی را توصیف می کند که هدف آن یافتن ساختارهای کلکتور هواگرمکن خورشیدی جدید و نیز مواد با قابلیت دسترسی آسان می باشد که برای سطوح جاذب به کار می روند. ما ساختارهای کلکتور هواگرمکن خورشیدی گسترش پذیر را مورد آزمایش قرار دادیم. کلکتور خورشیدی گسترش پذیر رابطه خوبی بین درجه گرمایش هوا و تابش را ارائه می دهد (r=0.93). این نوع از کلکتورها به تغییرات تابش بسیار حساس است، به گونه ای که زمان پاسخ در حدود تنها ۱ دقیقه می باشد. این نوع کلکتورهای هواگرمکن راندمان خوبی دارند، ضریب راندمان    می باشد. مواد جاذب (قوطی های غلات ساخته شده از پلی پروپیلن، قوطی های نوشیدنی سیاه رنگ شده که روی یک صفحه فولادی – آهن سفید قرار گرفته اند) برای گرمایش اتاق مورد آزمایش قرار گرفتند. وقتی میزان تابش خورشید بیش از  ۳۰۰ باشد از کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن ثابت استفاده می شود، در غیر این صورت کارایی مطلوب حاصل نشده و یا دمای محیط پیرامونی سبب خنک شدن دمای اتاق خواهد شد. این کلکتورها را باید به خوبی عایق بندی کرد، مخصوصاً اگر در اوایل بهار که دمای محیط پایین است مورد استفاده قرار گیرند. این تحقیق کاربرد کلکتورهای هواگرمکن در خشک کردن محصولات کشاورزی و نیز گرمایش اتاق در شرایط آب و هوایی جمهوری لاتیوا را نشان می دهد.

 

کلمات کلیدی: کلکتور خورشیدی، هوا، دما، جاذب

 

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن

 

مقدمه
خورشید به عنوان منبع انرژی جایگزین در اقتصاد ملی بطور فزآینده ای مورد استفاده گسترده تری قرار می گیرد. بزرگترین مزیت انرژی خورشیدی در مقایسه با سایر اشکال انرژی این است که تمیز بوده و می تواند بدون هرگونه آلودگی محیطی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اگر مردم بیشتری برای گرمایش آب و هوای منازل خود از انرژی خورشید استفاده می کردند محیط زیست تمیزتری داشتیم. طی قرن گذشته سوختهای فسیلی اغلب انرژی ما را تأمین کرده اند، زیرا ارزان تر و مناسب تر از سایر منابع انرژی هستند. ذخیره محدود سوخت های فسیلی باعث می شود موقعیتی پیش آید که به خاطر کاهش میزان سوخت قیمت آنها افزایش یابد.
خورشید قدرتمندترین مولد حرارتی است بگونه ای که هیچ کدام از منابع انرژی که به دست انسان ساخته شده اند توانایی رقابت با آن را ندارند. مقدار انرژی ای که سالیانه زمین از انرژی خورشیدی دریافت می کند ۱۵۰۰۰ برابر بیش از صنعت برقی است که در کل جهان تولید  می شود. این بدین معنی است که انسان تنها از بخش ناچیزی از انرژی خورشید استفاده می کند.
می توانیم از انرژی خورشید برای گرمایش و سرمایش ساختمان ها ( به هر دو صورت فعال و غیرفعال)، خشک کردن محصولات، گرمایش آب برای کاربردهای خانگی و صنعتی، گرمایش استخرها، تولید برق، کاربردهای شیمیایی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده کنیم.
کاربرد انرژی خورشیدی کاملاً وابسته به تابش خورشیدی است. یکی از مشکلات ذاتی در کاربرد انرژی خورشیدی تغییرات گسترده در میزان تابش خورشیدی می باشد. میزان تابش خورشیدی نه تنها به مکان بلکه به فصل نیز بستگی دارد. بر این مبنا، بین تابستان و زمستان و از یک روز تا روز دیگر تفاوت زیادی وجود دارد.
در این مبحث ما خواستار تشریح و بررسی برخی از کاربردهای کلکتور هواگرمکن خورشیدی گسترش پذیر در ارتباط با خشک کردن محصولات و گرمایش اتاق با استفاده از کلکتورهای هواگرمکن خورشیدی ثابت با بهره گیری از مواد جاذب مختلف می باشیم.

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن

 

مواد و روشها
یکی از اهداف این آزمایش ساخت یک کلکتور خورشیدی گسترش پذیر می باشد. کلکتور خورشیدی گسترش پذیر ساختار ساده و کاربرد راحتی دارد و به راحتی قابل حمل است. این نوع کلکتور اساساً یک اسکلت قابل گسترش دارد و جاذب به خوبی عایق بندی شده است. برای ماده پوششی از لایه پلی اتیلن استفاده شده است. برای آزمایشات از یک کلکتور هواگرمکن گسترش پذیر با این ابعاد استفاده کرده ایم: طول ۱٫۵ متر، عرض ۰٫۷ متر و ارتفاع ۰٫۶ متر (شکل ۱). برای تهویه هوا در کلکتور از یک فن با توان  ۱۰۰ استفاده کردیم.

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن

 

نتایج و تحلیل مباحث
داده های مربوط به کلکتورهای خورشیدی در شکل ۴ ارائه شده است. آزمایش در ۶ مه ۲۰۱۱ انجام شده است. نتایج رابطه ای بسیار قوی بین تابش خورشیدی و مرحله گرمایش هوا نشان می دهد. باید توجه داشت که گرمایش هوا در کلکتور سریعاً به تغییر در تابش (ابر، سایه) عکس العمل نشان می دهد. زمان تأخیر پاسخ در کلکتور گسترش پذیر تقریباً ۱ دقیقه است، در حالیکه در انواع سنتی در حدود ۵-۷ دقیقه است. با استفاده از داده های به دست آمده و در نظر گرفتن زمان تأخیر گرمایش (۱ دقیقه) رابطه ای به دست آمد که درجه اتمسفری گرمایش هوا در کلکتور هوا گرمکن خورشیدی که بستگی به تابش خورشیدی دارد را توصیف می کند (شکل ۵).

کلکتورهای خورشیدی هواگرمکن

 

نتیجه گیری
کلکتور خورشیدی گسترش پذیر نتایج خوبی به حاصل آورده، افزایش متوسط دمای هوای محیط درآزمایشات °C 10.2 و ماکزیمم افزایش بیش از°C 16 بود. این کلکتور همبستگی خوبی بین درجه گرمایش هوا و تابش (R=0.93) را نشان می دهد. این نوع کلکتورها به تغییر تابش بسیار حساس هستند و زمان پاسخ تنها در حدود ۱ دقیقه است. این نوع کلکلتور هواگرمکن خورشیدی راندمان خوبی دارد، ضریب راندمان  است.
ساخت، عملکرد و تغییر ساختار کلکتورهای هواگرمکن خورشیدی گسترش پذیر راحت است و در شرایط آب و هوایی لاتیوا به خوبی کار می کند.
وقتی تابش خورشیدی بیش از  ۳۰۰ باشد از کلکتورهای هواگرمکن خورشیدی ثابت استفاده می شود، در غیر این صورت تاثیر چندانی نخواهد داشت یا دمای هوای محیط سبب سردی هوای اتاق می شود. باید توجه کرد که باید کلکتورها را به خوبی عایق بندی کرد، مخصوصاً به هنگام استفاده در اوایل بهار که دمای محیط پایین است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.