مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه متالورژی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده متالورژی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۴۸
کد مقاله
MTL048
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کنترل خوردگی در صنایع تولید اتومبیل
نام انگلیسی
Corrosion Control in Automobile Manufacture
تعداد صفحه به فارسی
۳۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
خوردگی، کنترل خوردگی، صنعت اتومبیل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Corrosion, Corrosion Control,  Automobile
مرجع به فارسی
کتاب علم خوردگی و فن آوری، دیوید تالبوت، جیمز تالبوت، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Corrosion Science and Technology book, David Talbot, James Talbot
کشور
ایالات متحده

 

علم خوردگی و فن آوری فصل ۱۱:

کنترل خوردگی در صنایع تولید اتومبیل

۱-۱۱٫ مرور کلی
اتومبیل هم اکنون در یک بازار رقابتی بین المللی تولید می شود که نه تنها نیازمند توجه به عملکردهای مرتبط بدین وسیله و قیمت آن می باشد بلکه باید از نظر ذهنی نیز به درک مشتریان نیز توجه شود. بر این اساس، پوشش های مقاوم در برابر خوردگی بدنه، دارای دو عملکرد  محافظتی و تزئینی می باشد. ویژگی تزئینی اتومبیل هم از نقطه نظر ظاهری آن برای نمایشگاه های اتومبیل و هم در زمینه جلوگیری از ایجاد نقص های نابهنگام حایز اهمیت می باشد. به همین دلیل، کیفیت و پایداری پوشش های رنگ نه تنها بر روی دوام وسیله نقلیه، بلکه بر پتانسیل فروش، نیز تاثیر حیاتی دارد.
محافظت در برابر خوردگی بدنه می بایست به گونه ای بادوام انجام پذیرد، اما این مسئله نباید به گونه ای اعمال گردد که هزینه های فزاینده ای، فراتر از طول عمر مورد انتظار آن وسیله، را فراهم آورد. البته در این مبحث عوامل محدود کننده دیگری نظیر تخریب بخش های متحرک، تکنولوژی قدیمی یا منسوخ شده یا تغییرات احتمالی نیز مد نظر می باشند. کلیه این ویژگی های مرتبط با دوام را باید به طور همگام و همزمان در اهداف مربوط به چرخه عمر طراحی که برای بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل بین ۶ تا ۷ سال است در نظر گرفت. مسایل مربوط به ایمنی شرایط یا استلزامات ساختاری ناشی از خوردگی را نباید به عنوان مسئله ای در حوزه چرخه حیات طراحی به شمار آورد، بلکه باید آنها را در حوزه حفظ و نگهداری معمولی مد نظر قرار داد.
خوردگی نابهنگام در موتور و سیستم های مرتبط ممکن است سبب بروز عدم اطمینان و هزینه شود. خوردگی همچنین می تواند بر روی دیگر عوامل نیز تاثیر گذار باشد، مانند تخریب اجزای متحرک ناشی از فرسایش، خستگی و استهلاک، آن هم تا اندازه ای که بر روی ترکیب هایی سوخت، روغن و محصولات احتراق تاثیر گذار باشد. محافظت از سیستم های خنک سازی – آبی با قابلیت گردش مجدد آب با استفاده از مواد افزودنی ضد یخ  عملی خواهد بود. جامعیت و یکدستی سیستم های خروج آلاینده ها، که تا کنون جزء اقلام قابل تعویض به شمار می آمد، هم اکنون به واسطه استفاده گسترده از مبدل های کاتالیزوری برای کنترل آلایندگی، تلرانس کاهش صدا و خط مشی اتخاذ شده به وسیله تولید کنندگان جهت گسترش تضمین ها و گارانتی های مربوطه است، همگی به عنوان مسایل قابل پیگیری جدی مطرح شده اند.

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

 

۲-۱۱٫ محافظت در برابر خوردگی بدنه اتومبیل
۱-۲-۱۱٫ ملاحظات مربوط به طراحی
طراحی بدنه اتومبیل بطور ضروری به عنوان یک مسئله قابل توجه جهت برآورده سازی نیازها و سلایق مختلف مطرح می باشد. بر این مبنا، متخصصین سبک و مد اتومبیل باید نسبت به مخاطب قرار دادن پتانسیل های فروش از طریق طراحی اشکال جذاب اقدام نموده و حسابداران نیز جهت حصول یک قیمت رقابتی، هزینه ها را مورد بررسی قرار دهند. مهندسین نیز سعی در توسعه طرح ها به یک ساختار حداقلی جرم با قابلیت تحمل بار یا باربری بالا که متشکل از قطعاتی متناسب برای مونتاژ رباتیک است نموده اند. راه حل معمولی کنونی شامل محدوده ای از موارد ذیل می شود: استفاده از پانل ها و فریم های جوشکاری شده و قالب های برش داده شده و فرم گرفته بوسیله پرسکاری با استفاده از نوارهای فولادی کم کربن همراه با فرآیند نورد سرد، در محدوده ای از درجات بازپخت و گیج ها، معمولا ۵/۰ ، ۷/۰ و ۲ میلیمتری، جهت حمل/ تحمل تنش های محلی. مجموع استحکام و سختی از بخش های مختلف و سردکاری به کارگرفته شده در فلزات حاصل می شود. این مضامین در حقیقت بعنوان محتویاتی بشمار می آیند که در چارچوب آنها   می توان نسبت به مخاطب قرار دادن مسئله محافظت در برابر خوردگی، بهنگام اتفاده یا سرویس اقدام نمود.
محافظت اولیه به وسیله سیستم رنگی اعمال می گردد که بر روی یک پوشش فسفاتی استعمال شده و بعلاوه فراهم آورنده یک ظاهر مطلوب و زیبا برای ماشین می باشد. پس از آن پوشش آستری زیر با بهره گیری از مواد پلاستیکی یا قیری انجام می گردد، تجربه ای که معرف ضروری بودن چنین راهکارهایی است. این راهکارها غالبا بر روی بیشتر پانل ها مکفی می باشند، اما برای مواردی که مستعد خطر هستند و غالبا خود را به هنگام کار یا سرویس نشان می دهند باید مراقبت بیشتری را اعمال داشت و اقدام به انجام برآوردهای جامع تخریب وسیله نقلیه در برابر خوردگی با استفاده از آزمایشات استاندارد نمود، نظیر آزمایش اسپری نمک در اتاق مرطوب. این موضوع به عنوان یک ملاحظه متعارف به شمار آمده است که الگوهای خوردگی نابهنگام در بدنه های اتومبیل بر حسب مدل متغیر می باشند. به طور مثال، یک مدل ممکن است از این نظر دارای نقص هایی در حاشیه درب ها باشد ولی مدل دیگر در محل اتصالهای بین گلگیر جلوی اتومبیل و جدار داخلی یا صفحه جداکننده موتور از قسمت سرنشین خودرو دارای نقص باشد. این الگوها مرتبط با شکل های هندسی خاص یا روش های مونتاژ می باشند. برخی از خصیصه هایی که ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شوند همراه با راهکارهای موجود جهت رویارویی با آنها به شرح ذیل طبقه بندی شده اند:

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

 

پانل های جلویی و کناری
این نواحی بیشترین سطح روبرو شدگی با ذرات شن و اسپری را خواهند داشت. بدین منظور، راهکارهای جدید، از پانل های پرسی فولاد تولیدی کارخانه های فولاد سازی همراه با پوشش روی به منظور محافظت گالوانیکی/ برقی، استفاده می کنند. همان گونه در بخش ۶-۲-۶ مشخص شده است روی را می توان با تکنیک رسوب‏ دهی الکتریکی (فولاد EZ) ته نشست ساخت یا همان گونه در بخش ۱-۳-۶ تشریح شده است قابلیت پوشش دهی با تکنیک غوطه وری داغ (فولاد IZ) را خواهد داشت و می توان آن را تحت فرایند ترمیم حرارتی یا آنیلینگ قرار داده تا آنکه تاثیرات متقابلی بین روی و آهن بوجود آمده و موجب ایجاد یک سطح متشکل از آهن- روی شود که فراهم آورنده مبنای بهتری برای فسفات کاری است.
قوس تایرها / برجستگی گلگیر (Wheel Arch)
قوس (تایرها) یا برجستگی گلگیر در معرض صدمه دیدن رنگ بواسطه پاشیدگی سنگ ها و شن ریزه های جاده می باشند. علیرغم این مورد قوس عقبی دارای کناره های برجسته ای می باشند و پس از پوشش آستری ممکن است مشکلاتی را بوجود آورند. قوس جلویی نیز به چارچوب نگهدارنده موتور، چرخ ها و گلگیر جلو متصل می باشند و ممکن است حاوی لامپ و لوازم اضافی آن نیز باشند. برجستگیهای نامتعارف ممکن است چسبیدن گل و لای جاده در زیر چرخ شوند که خود موجب انباشتگی آنها خواهد شد. این گل و لای ممکن است به صورت مرطوب باقی مانده و در دراز مدت پس از اتمام بارندگی موجب بروز خوردگی شود. این مشکل به واسطه رسانایی بالا و طبیعت تهاجمی نمک های یخ زدایی شده حاوی کلراید که به هنگام زمستان در بستر جاده پاشیده می شوند ممکن است بدتر شود. این آلاینده های چسبیده در یک گاراژ گرم در مقایسه با یک هوای باز سرد، قابلیت فعال شدگی بیشتری را نشان می دهند. راه حل این مشکل به سادگی انحراف مسیر این نوع از آلاینده ها از طریق نصب گلگیرهای داخلی پلاستیکی صاف بر روی چرخ ها می باشد.
اتصالات
اتصالات انواع مختلفی را شامل می شوند همانند اتصالات لب به لب بین قوس و جدار داخلی جداکننده موتور از قسمت سرنشین، اتصالات پرچی بین پانلهای جلویی و عقبی دربها، فضاهای بین ضخامت های فلزی دوبل و غیره. این اتصالات نه تنها به عنوان یک تله آبی عمل می نمایند بلکه عملکردی همانند یک مجرای آب را داشته به گونه ای که ناحیه خوردگی با اتصال منطبق نخواهد شد. بخشی از این مشکل بدین صورت مطرح می شود که این اتصالات را می بایست غالبا در طی مونتاژ بدنه قبل از کاربرد رنگ ایجاد نمود. راه حل به کارگیری مهره / زبانه بتونه پلاستیکی می باشد، آن هم به هنگامی که بدنه دارای یک ته رنگ است.
آب راهه
آب راهه ها در داخل بدنه به گونه ای ایجاد می شوند تا سبب انحراف مسیر آب بارانی شوند که در حال ریزش بر روی سقف می باشد به گونه ای که بتوان از نفوذ آنها به داخل دربها جلوگیری نمود. در برخی از مواقع به واسطه شرایط پیش بینی نشده آب باران می تواند در یک محل جمع شده و و به سمت مناطقی که می تواند آب را به تله اندازد، نظیر شکاف های بین کاپوت ماشین و جدار داخلی هدایت شود. این امر در حقیقت برخی از اصلاحات جزئی را طلب می نماید.

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

 

۲-۲-۱۱٫ بررسی عملیات کارگاه نقاشی
بدنه اتومبیل که برای نقاشی آماده می شود در حقیقت یک قطعه کاری پیچیده و بزرگی است که از سطوح با جهت های بسیاری برخوردار می باشد و دارای بریدگی ها، ویژگی های داخلی و منافذی است که دسترسی به آنها مشکل می باشد. کارگاه نقاشی به عنوان یک سیستم ورودی در طراحی به شمار آمده که اطمینان دهنده آن است که کلیه قطعات بدنه در معرض دسترسی این سیستم ورودی بوده و بنابر این کلیه بخش های و زه کشی های آن به وسیله رنگ پر می شود. به علاوه، در طی فاز تولید، سطوح بدنه ممکن است هنوز برای رنگ کردن متناسب نباشند چرا که آنها آلوده به مواد روغنی و خرده ذرات حاصله از نواحی یا قسمت های مختلف تولید و ساخت هستند. رویه تمیز سازی و فسفات کاری مراحل کلیدی برای شروع کار نقاشی به شمار آمده و بنابراین به عنوان بخش لاینفکی از عملیات رنگ زنی ماشین محسوب می شوند. عدم موفقیت در تکمیل این مقدمات و عدم دقت کافی در این زمینه  الزاما به معنای داشتن ظاهری معیوب نخواهد بود بلکه این مورد ممکن است خود بصورت خوردگی نابهنگام در طی دوره کاری نشان دهد.
۳-۲-۱۱٫ تنظیف و پیش فرآوری بدنه
بدنه غالبا با استفاده از محلول هیدروکربن ایمن جهت حذف گریس یا آلاینده هایی که بر روی سطح آن قرار گرفته اند و ناشی از اعمال رویه های مختلف و مونتاژ هستند، تمیز می گردد. این موارد همراه با درز بندی / آب بندی، پس از کاربرد پوشش آستری، به عنوان تنها عملیاتی به شمار می آیند که کار یا نیروی زیادی را طلب می نمایند. پس از آن بدنه ها در یک محلول قلیایی (۰٫۲ الی M0.4) سدیم یا پتاسیم هیدروکسید همراه با مواد فعال در سطح، که غالبا به عنوان یک فرمول اختصاصی حفظ و اعمال می گردند، تمیز می شوند. جهت دسترسی به کلیه بخش های پیچیده، شامل بخش های زیرین و مقاطع قوسی شکل، لازم است تا سه مرحله متوالی را مد نظر قرار داد:
۴-۲-۱۱٫ فسفات کاری
پوشش های فسفاتی از طریق کاربرد اصول تشریح شده در بخش ۱-۴-۶ در یک مقیاس بزرگ تولید می شوند. بدنه ها به طور  کامل در مایع فسفاته برای حدودا ۳ الی ۵ دقیقه فرو برده شده و عملیات فروبردن و بیرون آوردن به وسیله یک نقاله انجام می گردد. ظرفیت مخزن مایع فسفات در حدود صدهزار لیتر می باشد که خود می تواند مقادیر زیادی از این مایع را در خود جای دهد. پس از انجام این فرآیند، بدنه ظاهری خاکستری مات و یکنواخت به خود می گیرد. بدنه ها به طور کامل دو بار شسته شده که شستشوی اولی از طریق غوطه ور سازی کامل در آب جهت حذف کلیه مواد محلول که ممکن است در آینده سبب پوسته شدگی رنگ گردد اعمال می شود و دوباره این فرآیند با استفاده از محلول کرومیک اسید M0.005 تکرار می گردد تا آنکه فلزاتی که احتمالا در هر یک از شکاف های ریز قرار گرفته اند غیر فعال گردیده و همچنین پوشش های مربوطه با بازدارنده های خوردگی فعال، کرومیوم (VI) اشباع شوند. با وجود آنکه عملیات بعدی پوشش با به رنگ آب برد می باشد، بدنه های فسفاته با هوای گرم خشک شده تا آنکه مشکل زنگ زدگی در طی نگهداری موقت متعاقب به وجود نیاید و از این طریق بر روی عملکرد رنگ تاثیر نامطلوبی نداشته باشد.
۵-۲-۱۱٫ کاربرد رنگ
پوشش فسفات دار کلید تطابق و هم خوانی رنگ با فلز محسوب شده و از تحلیل بردن به واسطه خزش خوردگی جلوگیری می نماید، اما در نهایت این سیستم رنگ و عملیات مرتبط با آن می باشد که فراهم آورنده محافظت لازم خواهد بود. بر این مبنا سلسه مراتب عملیات زیر مد نظر می باشد:
  1. استعمال یک پوشش آستری به وسیله سیستم الکتروپیتینگ یا رنگ آمیزی الکترونیکی.
  2. آب بندی و بتونه درزها.
  1. بکارگیری پوشش های آستری، رنگی و جلا با استفاده از سیستم های اسپری الکترواستاتیک.
  2. اعمال محافظت تکمیلی برای نواحی بحرانی.
 
۱-۵-۲-۱۱٫ پوشش آستری و آب بندی
پوشش آستری با استفاده از تکنیک گالوانیزه کردن یک رنگ آب برد از نوع تشریح شده در بخش ۳-۱-۵-۶ اعمال می شود. به هنگامی که بدنه به وسیله نوار نقاله به سمت تانکی که حاوی رنگ است رانده می شود، یک تماس الکتریکی حاصل خواهد شد. بدنه به صورت کامل در این تانک غوطه ور شده و ولتاژ DC– با مرتبه ۲۰۰ وات استعمال می گردد. جریانی که به یک بدنه دارای اندازه متوسط وارد می شود در حدود ۹۰۰ آمپر است که سبب ایجاد یک لایه رنگ به ضخامت ۲۳ الی ۳۵ میکرومتر در ظرف چند دقیقه در برنامه خط تولید خواهد شد. با وجود آنکه خواص عایق این رنگ به نظر سبب ارتقا و حصول یک سطح پوششی یکنواخت و صاف از طریق انتشار جریان و انحراف آن به سمت نواحی دارای پوشش های ضخیم تر می گردد، توان انتشاراتی محدود می باشد و قدرت گسترش آن در حدود ۲۵ سانتی متر است و بنابر این کاتدهای قرار گرفته به صورت استراتژیکی می بایست قابلیت ایجاد یک سطح یکنواخت بر روی این قطعه بزرگ، نظیر بدنه، را داشته باشند. عملیات رنگ زنی به صورت منسجم بوده و می بایست عاری از محلول های مضر باشد. پس از آن جهت حذف ذرات باقی مانده عملیات شستشو انجام می گیرد و در نهایت قطعه خشک شده با عبور از یک کوره پیوسته پخته می شود.

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

 

۲-۵-۲-۱۱٫ رنگ آستر و پوشش های براق
عملیات آستر زنی، رنگ پاشی و پوشش های براق به صورت ترتیبی با استفاده از سیستم های اسپری الکترواستاتیک در جایگاه های مخصوص اسپری که عاری از گرد و غبار هستند انجام می پذیرند. رنگ از طریق یک سیستم چرخشی تحت عنوان توپ چرخان (spinning bell) حاصل می شود که دارای سرهای چرخان اسپری با میزان ۴۰۰ الی۵۰۰ گردش در ثانیه می باشد که سبب پودر کردن رنگ شده و آن را به برق DC بالا، مثل ۹۰ هزار وات، تبدیل می کند. ذرات رنگ باردار به بدنه ارث دار جذب شده و سبب به حداقل رسانی پخش شدن ذرات رنگ می گردد. این سیستم با استفاده از سیستم ره گیری کنترل شده کامپیوتری عمل نموده و اقدام به اجرای دستورات با توجه به مسیرهای از قبل تعیین شده، در پی تعیین مشخصه های و خطوط اصلی بدنه، می نماید.
۴-۵-۲-۱۱٫ محافظت تکمیلی
آستر PVC بر روی رنگ در داخل قوس تایرها و زیر کف درگاه به کار گرفته شده تا آنکه آنها در برابر فرسایش ذرات و گل و لای رانده شده از سوی چرخ مقاوم باشند. بر این مبنا حدودا ۵/۱ کیلوگرم موم/ واکس سیال داغ همراه با عامل بازدارنده خوردگی در مقاطع قوسی شکل زیرین تزریق می شود، که در اینجا این واکس حالت انجماد یافته و یک پوشش ضخیم را تشکیل می دهد که سبب تقویت رویه محافظت در برابر تجمع یافتگی آب ناشی از آب جاده و پاشیدگی آن به اتومبیل خواهد شد. مرحله تکمیل با بررسیهای مربوطه در نور روشن انجام می گردد تا آنکه نقص های جزئی مشخص و برطرف شوند.
۶-۲-۱۱٫ تست کل بدنه
مسئله مطرح شده در اینجا میزان دقت طراحی بدنه نیست، چرا که در نهایت برخی از مناطق ممکن است مستعد خوردگی باشند و تنها پس از ساخته شدن اتومبیل ممکن است خود را نشان دهند. بر این مبنا انجام آزمایشات کلی بر روی بدنه مورد نیاز خواهد بود. همان گونه که انتظار می رود، مجموعه آزمون ها و تست های تولید کنندگان بر حذف شرایطی تکیه دارد که احتمالا در طی موارد حاد ممکن است با آن روبرو شویم، مواردی همچون بررسی کارکرد، آب دیدگی یا شسته شدن زیر بدنه ناشی از حرکت اتومبیل در بزرگراه ها و چسبیدن نمک های یخ زدایی، رطوبت بالا و تابش اشعه ماورای بنفش. این تست ها استاندارد بوده و شامل موارد ذیل هستند:

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

۳-۱۱٫ محافظت موتورها در برابر خوردگی
۱-۳-۱۱٫ سیستم های خروجی / اگزوز
سیستم های اگزوز جزء اقلامی هستند که حفظ و نگهداری آنها به صورت رسمی انجام شده و به آسانی به هنگام مواجه شدگی با خوردگی جایگزین می شوند، اما با شروع به کار مبدل های کاتالیزوری و تمایل تولید کنندگان جهت ارائه ضمانت های طویل المدت تر، این اقلام هم اکنون در دسته بندی جدیدی قرار گرفته اند که شامل اقلام دارای طول عمر یا سرویس دراز مدت تری هستند. کاهش صدای ناشی از سوراخ شدگی جزء عوامل دیگر در این راستا به شمار می آید. بنابراین مشکلات خوردگی هم اکنون با ضرورت بیشتری مورد خطاب قرار می گیرند.
۲-۳-۱۱٫ سیستم های خنک کننده
سیستم خنک کننده در یک اتومبیل یک مدار بسته فلزی ترکیبی می باشد. کانال های آب در داخل موتور همگی از آهن یا آلیاژ آلومینیوم – سیلیکون ساخته می شوند و مبادلهای حرارتی ممکن است از ورق های آلومینیومی یا مسی نیز ساخته شوند. دستگاه های تنظیم  دما  را  نیز   می توان از مس لحیم یا جوش داده شده ساخت و مجموع سیستم به وسیله شلنگ های لاستیکی به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم از سیستم های فلزی ترکیبی مدار بسته که بعدا در بخش ۴-۵-۱۳ تشریحمی شوند متفاوت است و تفاوت آن در مایع سرد کننده زمستان است که البته آب نیست بلکه ترکیبی از آب و ۲۵%  مواد نوعی ضد یخ یا اتیلن گلیکول  می باشد.
۳-۳-۱۱ بخش های متحرک
بخش های فولادی متحرک بوسیله روغن موتور مورد محافظت قرار می گیرند اما استثنائاتی نیز در این زمینه وجود دارد. استفاده از روغن بدون تاثیر نمی باشد و این امر مشخص شده است که روغن بر روی خستگی تحت بار چرخه ای تاثیرگذار می باشد. نوعی صدمه دیدگی در برخی از مواقع بر روی سطوح مماسی بادامک ها و تاپت ها / بالابرهای سوپاپ دیده می شوند که تحت عنوان خوردگی حفره ای خوانده می شود اما در حقیقت ناشی از صدمه دیدگی خستگی سطح است. روغن موتور اتومبیل برای کاربردهای مختلف دارای فرمول تهیه شده از هیدروکربنات و مواد افزونی گوناگونی می باشد. به منظور اثبات این شک که خستگی سطحی در ارتباط با فرمولاسیون روغن است یا خیر، آزمایشات خستگی لابراتواری بر روی نمونه های فولاد گردشی با استفاده از روغن هیدروکربنی موتور اتومبیل، همراه با مواد افزودنی مجزا نظیر پاک کننده های قلیایی، پراکنده سازهای دوده و عامل ضد فرسایش، انجام شد. این آزمایشات نشان دهنده حساسیت خستگی در برابر ترکیب با یک محیط روغنی و رسانه آبی می باشد.
۴-۱۱٫ لبه پیرایی براق
لبه پیرایی / تزئینات براق برای اتومبیل هم اکنون، برخلاف چند سال قبل، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد. این فرایند برای دکوراسیون یا تزئینات و ارائه یک ظاهر کامل و شفاف برای ادوات جانبی همانند گلگیرهای فولادی و دستگیره های ریختنی روی دربها به کار گرفته می شود. جایگزینی بسیاری از این اقلام با مواد پلاستیکی و تغییر مد، کاربرد لبه پیرایی فلزی، بجز برای اتومبیل های مد بالا، را کاهش داده است اما این فرآیند هنوز نیز به میزان قابل توجهی برای شبکه های رادیاتور، حلقه های نگینی لامپ، تزئینات چرخ و تزئینات لبه های کناری و حتی پلاستیک های روکش دار دارای لبه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. استاندارد این فرآیند برای حصول ظاهری قابل پذیرش متشکل از سیستم های الکترورسوب کرومیوم یا نیکل براق یا جایگزین های منطبق با آن می باشد. یکی از این موارد قابل توجه فولادهای ضد زنگ فریتی پولیش شده هستند که بدون هیچ توضیحی جزء لوازم تزئینی به شمار می آیند، به استثنای البته قیمت آنها که غالبا گران هستند. ابزارهای دیگر این فرآیند آلیاژهای آلومینیوم شفاف و انودیزه شده (پوشش با یک اکسید محافظ یا مواد تزئینی با استفاده از روش های الکتروشیمیایی) می باشند.
 
۱-۴-۱۱٫ سیستم های نیکل کرومیوم با رسوب الکترونیکی
در این سیستم ها، محافظت در برابر خوردگی بوسیله یک یا دو پوشش ضخیم نیکلی تامین می گردد. با وجود قابلیت محافظت، نیکل به نظر سبب کدری بخش های بیرونی شده و موجب ایجاد تیرگی / کدری سطح پوششی در تماس با آلایندهای موجود در هوای شهرها مخصوصا سولفور دی اکسید /  ایندرید سولفور میگردد. یک لایه بسیار نازک کرومیوم دارای رسوب الترونیکی بر روی نیکل سبب ایجاد درخشندگی و پایداری در برابر کدری و تیره شدن می شود. به مباحث مطرح شده در بخش ۲-۲-۶ در زمینه نیکل رسوبی ناشی از حمام های اسیدی استاندارد بر حسب محلول واتس (Watts solution) توجه کنید که عدم چسبندگی با فولاد و روی را حاصل آورده و باید با پوشش ذرات مسی همراه باشد که از محلول های قلیایی ته نشست می گردد.

کنترل خوردگی صنایع اتومبیل

 

۲-۴-۱۱٫ آلومینیوم انودیزه شده
استاندارد های قابل پذیرش، برای آلیاژهای آلومینیوم جهت لبه پیرایی براق اتومبیل، زیاد می باشند و آنها به عنوان محصولات حیاتی با خلوص نسبتا بالای آلومینیومی ، بیشتر از ۸/۹۹%، جهت اجتناب از تیرگی، بواسطه عناصری است که سبب حصول ترکیبات بین فلزی همانند آهن می شوند، بشمار می آیند. یک آلیاژ نوعی حاوی ۱% منیزیم (Mg)، با ۲۵/۰% مس (Cu) است تا توان مطلوب و استحکام قابل توجهی را ارائه دهد، موردی که در غیر این صورت می بایست  از فرایند سخت سازی برای برخی از فلزات خالص نرم استفاده نمود. چنین فلزی می بایست به صورت همگن باشد والا روشنی و شفافیت متغیری در یک ساختار ناهمگن حاصل شده و سبب ایجاد یک تاثیر نواری / حاشیه شدگی می شود که تحت عنوان رگه های روشن خوانده می شود. جهت اجتناب از این پدیده، شمش های ریخته که از آنها محصولات کار آورده حاصل می شوند را می بایست برای مدت مدید طولانی مثلا ۲۴ ساعت در دمای بالا، به طور مثال بیش از ۶۰۰ درجه سانتی گراد، نگهداری نمود تا آنکه این تمایزات با استفاده از روش انتشار توزیع شوند. ضروریت دیگر برای انودیزه کردن، فیلترینگ کارای فلز مایع قبل از ریخته گری جهت حذف ناخالصی های اکسیدی است که منجر به بدشکلی، بواسطه نقص خطی شده، که به صورت خطوط پراکنده، کوتاه و ظریف موازی با مسیر ساخت ایجاد می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.