كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
رابطه بین كارآفرینی،خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی – بخش 1 كتاب كارآفرینی خلاقانه در آسیا
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 10000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
شماره |
60 |
کد مقاله |
MNG60 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
رابطه بین كارآفرینی،خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی – بخش 1 كتاب كارآفرینی خلاقانه در آسیا |
نام انگلیسی |
AN INTERFACE BETWEEN ENTREPRENEURSHIP, CREATIVITY AND INNOVATION: THE MALAYSIAN EXPERIENCE |
تعداد صفحه به فارسی |
17 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
14 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی خلاقانه ، آسیا |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Creative Entrepreneurship , Asia |
مرجع به فارسی |
كتاب كارآفرینی خلاقانه در آسیا |
مرجع به انگلیسی |
Asian Productivity Organization |
سال |
2005 |
کشور |
ژاپن |
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
كارآفرینی خلاقانه در آسیا
رابطه بین كارآفرینی،خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
كارآفرینی خلاقانه در آسیا
داشتن اطلاعات تكنولوژیكی و توانایی مدیریت داراییها، جزء نگرانیهای كارآفرینان برای رسیدن به مرز رقابتی در محیط جهانی امروز است. سهامها دائماً افزایش مییابند و با توجه به سرعت پیشرفت تكنولوژیی و همچنین هزینه كمتر نیروی انسانی در اقتصاد به پیش میروند.
استانداردسازی یا عمومیسازی بخشها و مولفهها باعث شده است مؤسسین جدید و تولید كنندگان فصلی در كشورهایی كه هزینه اندكی دارند اقدام به تولید محصولات الكترونیكی كنند و حتی از بازارهایی كه مدتها قبل تاسیس شدهاند، جلوتر بروند. برای مثال شركت xoceco قطعات استاندارد ارزان را از جمهوری كره و آمریكا تهیه میكرد. سه سال طول كشید تا قیمت نمایشگر (DVD player) از هزار دلار آمریكا به كمتر از 300 دلار برسد در حالیكه این كاهش قیمت برای ضبط كنندههای DVD فقط دو سال به طول انجامید. كاهش قیمت داخلی مشابهی نیز در مورد كامپیوتر و گوشی تلفن همراه اتفاق افتاد. تولید كنندگان دیگر نمیتوانند فرض كنند كه سالها طول میكشد تا رقبا محصولاتشان را كپی كنند. زیرا این مدت زمان بسیار كوتاهتر شده است.
هنگامیكه كشورهای قوی مثل چین با تقویت انتقال تكنولوژی شروع به آموزش میكنند، دیگر مهارت و رقابت كافی نیست. چین علاوه بر تامین هزینههای رقابتی، طرح گرانترین محصولات و تكنولوژیها را ارائه میكند تا به كارآفرینان منتقل شود. این طرحها بعنوان فرصتی برای عقد قراردادهایی است كه چندین بیلیون دلار ارزش دارند. برای مثال شركت جنرال الكتریك و رقبایش نیاز به تشكیل موسسههای اقتصادی مشترك با شركتهای دولتی داشتند. آنها باید تكنولوژی و راهنماییهای پیشرفته تولید برای یكی از توربینهایشان كه راهاندازی آن بیش از 500 میلیون دلار هزینه دارد را به شركا منتقل میكردند. این تقاضا شبیه به تقاضاهای ژاپن در دهههای 60 و 70 بود. ژاپن در زمینه الكترونیك و صنایع دیگر از آمریكا جلوتر است.
پیشگامان بازارهای قدیمی، با توسعه طرحهای پیچیدهتری كه به راحتی نمیتوان از آنها الگوبرداری كرد به محیط رقابتی بازار پاسخ میدهند. آنها به جای اینكه به دنبال ثبت حق انحصاری باشند، استراتژیهایی به كار میبرند تا قطعاتشان را به رقبا بفروشند و خود مثل شركتهای میكروسافت و اینتل در صنعت كامپیوتر به نقشی موفقیتآمیز دست یابند و خلاقیتهای ذهنیشان را بعنوان رموز تجاری حفظ میكنند.
مثالهای دیگر عبارتند از: فیلیپین تقریبا برای یك سوم از مدلهای ضبط كنندههای DVD، مدارهای الكترونیكی عرضه میكند كه در سرتاسر جهان فروخته میشود. سونی یكی از بزرگترین عرضه كنندگان ریز تراشهای مهم در قلب اكثر دوربینهای دیجیتال است و موتورلا اكثر گوشیهای پیشرفته نسل سوم خود را به رقیب اصلیاش یعنی زیمنس آلمان میفروشد.
از مثالهای بالا متوجه میشویم كه تجارت علاوه بر تمركز بر هزینهها، محصولات و كیفیت فرآیند بسرعت و كفایت، باید به دنبال نوآوری و خلاقیتهای جدید هم باشد. تجارتها باید به سرعت تكنولوژی را توسعه دهند و دائما به معرفی طرحهای جدید و بهتر و استراتژیهای تجاری بپردازند تا جلوتر از رقبا قرار گیرند. همانطور كه جودی ری گفت: «قبلا كل موضوع كارآیی معاملات بود ولی امروزه توانایی تغییر سریع بسیار مهمتر از پول است – این موضوع بسیار ضروریتر از داشتن كمترین هزینه معامله است» از اینرو بی سوادان قرن 21 آنهایی نیستند كه نمیتوانند بخوانند و بنویسند بلكه آنهایی هستند كه نمیتوانند یاد بگیرند.
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
كارآفرینی، نوآوری و خلاقیت
ENTREPENEURSHIP, INNOVATION AND CREATIVITY
طبق نظر پیتر اف دراكر (Peter F. Drucker) ، « تعهد برای جستجوی ایدههای ذهنی و مفید چیزی است كه كارآفرینان موفق به دنبال آن هستند… كارآفرینی میتواند در هر تجارتی با هر اندازه و قدمتی كه داشته باشد انجام شود. زیرا … خلاقیت مهم است، تلاشی قاعدهمند برای پیشرفت پتانسیلهای تجارت … از جستجوی هدفمند فرصتها- در بین شركت، صنعت و محیط اجتماعی بزرگتر … از بهم پیوستن رشتههای جدید از موارد یا مولفههای شكست خورده. نكته اصلی این است كه از این موضوع اطلاع داشته باشیم كه حركت خود را از كجا باید آغاز نمائیم».
دكتر دراكر به هفت ناحیه اصلی اشاره كرد كه كارآفرینان باید در آنها به دنبال فرصتهای خلاقیت بگردند:
الف) وقایع غیر منتظره از قبیل ورشكستگی، برای مثال Ford از ورشكستگی Edsel آموخت كه بازار خودرو به شیوه زندگی وابسته است نه میزان درآمد.
بنابراین سریعاً شروع به تولید موستانگ كرد.
ب) ناسازگاریها برای توضیح حق انحصاری آزمایشگاههای Alcon برای تولید آنزیمیكه در از بین بردن آب مروارید لیگمانت یا وترعضلانی را حل میكند استفاده شدند. جراحان چشم سریعاً این آنزیم را پذیرفتند زیرا مشكل قطع پیوند لیگمانت یعنی مرحلهای كه جراحان از انجام آن نگران بودند، را حل كرد.
پ) نیازهای فرآیند – برای مثال ماشین حروفچینی سطر به سطر باعث تولید سریع روزنامهها و تبلیغات باعث انتشار رایگان خبرها شدند.
ج) تغییرات صنعت و بازار– دكتر دراكر موفقیت شركتهای Donalson ، Lufkin & Jenrettc را به این علت میدانست كه مؤسسین تشخیص دادند كه بازار آتی در اختیار سرمایهگذاران صنعتی خواهد بود.
د) تغییرات مربوط به جمعیت شناسی – مثل هنگامیكه ژاپنیها در حدود دهه 1970 سریعا انجام آموزش را تشخیص دادند و تغییرات را در جهت حركت به سوی هوش مصنوعی به كار برند.
ه) تغییر در درك كه توانست برای آمریكایی كه نگران سلامتی و افزایش وزن بودند. نوآوری را به بازار آورد. نگرانی آنها باعث راه انداختن مجلات، تغذیه سالم و كلاسهای ورزشی شد.
و) دانش جدید كه نیاز به زمان طولانی و پوشش انواع تكنولوژیهای دیگر دارد مثل كامپیوتر دیجیتالی كه تا سال 1946 تولید نشد با وجود اینكه دانش آن از سال 1918 در دسترس بود.
لازم به ذكر است كه تركیب عوامل ذكر شده برای نوآوریهای موفق و سودمند شركتهایی مثل سونی بر شمرده میشود. سونی محصولات جدید و متنوع زیادی وارد بازار كرده است از قبیل: واكمن سونی كه محركی برای رشد MTv و نوآوری بود، توسعه ابداع پخشكننده دیسكهای فشرده پلی استیشن سونی (playstation) كه برای شركت مدیریت تجارت گرانترین بازیهای كامپیوتری جدید را به همراه داشت، اوركوشت سونی (sony Everquesr) كه رهبری بخش بازیهای كامپیوتری آنلاین را به عهده گرفت و از فروش سختافزار كه سود كمی داشت بعنوان جایگاهی برای فروش پر سود نرمافزار استفاده كرد.
با توجه به موارد متقابل كشف ناسازگاریها و نیازهای فرآیند استریوهای شخصی مشخص شد كه رخدادی به طرزی باور نكردنی در مورد یكی از ابزار موسیقی اتفاق افتاد. تغییرات بازار و صنعت در مورد صنعت سرگرمی بازیهای ویدئویی گران قیمت و دانش جدید در زمینه الكترونیك باعث شد سونی تنها شركتی در دنیا باشد كه محدوده وسیعی از وسایل الكترونیكی را عرضه میكند. به عبارت دیگر، سطح مشترك بین كارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بود كه به سونی اجازه داد نه تنها محصولات جدید و مبتكرانه ایجاد كند بلكه در اكثر خطوط تولید خود، استانداردها را به كار برد.
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
مورد مطالعه مالزی MALAYSIAN CASE STUDIES
با توجه به هفت ناحیه مربوط به فرصتهای نوآوری كه دكتر دراكر به آن اشاره داشت ، ما مفتخریم كه مالزی نیز مثالهای خوبی از شركتهایی دارد كه سطح مشترك بین كارآفرینی، خلاقیت و نوآوری را نشان دادهاند. اكنون به دو مورد از این موارد اشاره میكنیم:
الف- شركت رویال سلانگور اینترنشنال (Royal Selangor Internatinal sdn. Bhd) تولید كننده جامهای پیروزی و هدایای گران قیمت از قبیل جواهرات.
ب- ایرایشیا (Air Asia sdn Bdh) ، اولین خط هوایی با كرایه كم و بدون تشریفات كه مسافرت «بدون بلیط» را معمول كرد.
شركت رویال سلانگور اینترنشنال Royal Selangor International Sdn. Bhd.
این شركت در سال 1885 تاسیس شد. از آن زمان به بعد رویال بطور مستمر نوآوریهایش را در این زمینهها معرفی كرده است: طرحها و محصولات در خط با تغییرات صنعت و بازار، نیازهای فرآیند و توسعه دانش جدید. رویال قبل از توسعه انتخابش به تولید آبخوریهای بزرگ، زیرسیگاری و سرویس چای برای مستعمرات انگلیسی، اقدام به تولید مشعل و جا شمعی برای بازارهای شرقی در قرن 18 بود. از دهه 1970 رویال تنوعات زیادی در زمینه طرح، تولید و بازاریابی جواهرات و نقره تمام عیار 925 كه در بازار امروز نیز هست داشته است.
خلاقیت و نوآوری در بازاریابی نیز یكی از تلاشهای دیگر رویال بوده است كه باعث عرضه خرید آنلاین از سال 1996 شده. زمانی كه اكثر شركتهای مالزیایی داشتند شروع به یادگیری اینترنت و ایمیل میكردند. برای اشاره به سطح كارآفرینی كه رویال در استراتژی بازاریابی خود نشان داد، باید بگوییم در سال 1997 كه FMM وب سایت خود را به راه انداخت فقط 70 شركت عضو FMM دارای تسهیلات ایمیل بودند. این 70 شركت كمتر از 4 درصد اعضای كلیFMM را تشكیل میدهند.
تلاش مبتكرانه رویال به معرفی مستمر طرحهای جدید در پیشبینی نیازهای بازار مربوط است. همانطور كه كلكسیونهای مختلف شركت نشان دادهاند از زمان كار با موزه ویكتوریا و آلبرت لندن در سال 1996 تا تولید وسایل رومیزی الهام گرفته شده از قرن 17 و 18 و تا تولید مجموعه ارباب حلقهها در پاسخ به تقاضای طرفداران سه نمایش تراژدی حماسی.
خلاقیت و نوآوری پیوند شده با كیفیت و روش برای این شركت مهم است زیرا محصولاتی كه رویال تولید میكند چرخه عمر كوتاهی دارند و رقبا به سادگی طرح آنها را كپی میكنند گرچه نه با كیفیت رویال. علاوه بر این، محصولات اغلب تجملاتی هستند و در بسیاری مواقع برای تزیین به كار میروند و كاربردی ندارند.
رویال تجربه و دانشی را كه از كار با جامهای پیروزی به دست آورد از طریق گوناگونی در جواهرات و نقرهجات تمام عیار توسعه داد. رویال در تولید نقرهجات خود از آرشیوی استفاده میكند كه حاوی بیش از 35000 طرح، الگو و قالب است و نام تجاری قدیمی و با اعتباری دارد.
به وضوح رویال شركتی است بر پایه دانش كه مؤسسین و صاحب امتیازهای آن در عملكرد خود نوآوری و مهارت دارند و قادرند به درستی نیازهای بازار و درك عمومی را تشخیص دهند. گرچه این شركت در قرن 18 تاسیس شد ولی تاكنون دوام خود را با نوآوری مداوم و توسعه استراتژی ساخت جواهرات نقره آلات حفظ كرده است.
…
– ایجاد نتایج جنبی
– نشان دادن تصمیم قاطعانه برای رسیدن به بهترین نتایج در بلند مدت
– ایجاد و حفظ استانداردها به منظور دوم شركتهای بزرگ
– رعایت كردن حقوق در تقسیم مسئولیت
ب- این شركتها آمادهاند تا بر روی تكنولوژی و مهارتهای جدید سرمایهگذاری كنند، مهارت و رقابتشان را گسترش دهند، نوآوری كنند، بهتر طراحی كنند و گستره انتخاب را برای مشتریانشان وسیعتر میسازند.
ج- این شركتها ارتباط مستقیم و نزدیك با مشتریانشان دارند و مدیریت فرهنگ و اصلی را برای اجرای استراتژی القا كردهاند.
د- این كارآفرینان بر روی مهارتهای گروهی و رقابت سرمایهگذاری كردهاند و قدرت ریسك خود را بالا بردند. آنها روش مدیریتی پویاتری را به كار میبرند كه دائما خودش را نوآوری میكند.
با در نظر گرفتن موارد ذكر شده، نتیجه میگیریم كه سطح مشترك بین كارآفرینی، خلاقیت و ابداع باید از طرف مدیریتی حمایت شود كه دارای ویژگیهای زیر است:
الف- داشتن عزمی راسخ برای موفق شدن
ب- داشتن آمادگی دائم برای سرمایهگذاری بر روی تكنولوژیهای جدید
ج- آموختن، فراهم كردن و بازآموزی مهارتها برای پیشرفت رقابت
د- ارتباط مستقیم با بازار و پیش بردن تجارت تحت نام مالكان و از طریق تسهیلات ذخیره/ نمایشگاههای خودشان.
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی
تغییر توسعه كارآفرینی در مالزی
CHANGE IN ENTREPRENEURIAL DEVELOPMENT IN MALAYSIA
این شركتها با نوآوری و خلاقیت، امروزه تبدیل به بنای اصلی توسعه كارآفرینی شدهاند. متخصصین رویال در بازاریابی و توسعه نام تجاری خود، با شركت كردن در جلسات دولتی متفاوت پیشرفت كردند. اخیرا رویال رئیس سومین گروه منابع تكنیكی برنامههای صنعتی مالزی(Third Indwtil Master plans Technical Resource Group) در بازاریابی و مارك تجاری را منصوب كرد. ایرایشیا نیز در تشكیل این برنامه شركت داشت.
برتر از این موارد، این شركتها تغییرات روبه افزایش در توسعه كارآفرینی (از تولیدكنندگان تجهیزات اصلی برای چندین ملیت بزرگ به تبدیل شدن به مالكان نامهای تجاری) را مهم تلقی كردند. علاوه بر اینها چندین شركت مالزیایی دیگر نیز وجود دارد كه كارآفرینی خلاقانه را توسعه دادهاند به ویژه در بخش تولید.
بخش تولید در مالزی رشد سریعتری خواهد داشت زیرا این بخش بسیار آزاد است و دائما به دنبال افزایش رقابت بوده به ویژه با شركتهای تازه تاسیس در كشورهایی كه هزینه اندكی دارند و اكنون نیز مشتریان، این بخش را مجبور به انجام تحقیق و توسعه میكنند. مالكیت نام تجاری و آگاهی از آن نیز رو به رشد است زیرا ما نامهای تجاری غیر معروفی را دیدیم كه ارتقاء یافته بودند مثل Super max در صنعت دستكش پلاستیكی، Bonia در بخش كالاهای چرمی، Silverston كه هنوز هم در صنعت لاستیك بالای بازار قرار دارد، Globetronics در بخش الكترونیك و …. مشخص است كه مالزی كارآفرینان خلاق بیشتری دارد كه در آینده آنها را معرفی خواهد كرد.
كارآفرینی خلاقیت و نوآوری تجربه مالزی