مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

شماره       
۱۹۸
کد مقاله
COM198
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مهندسی نرم افزار موبایل در برنامه های درسی رایانش موبایل
نام انگلیسی
Mobile Software Engineering in Mobile Computing Curriculum
تعداد صفحه به فارسی
۳۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
مهندسی نرم افزار موبایل, رایانش موبایل, برنامه های درسی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Mobile software engineering, mobile computing, curriculum
مرجع به فارسی
دانشگاه بردلی، ایلینویز، ایالات متحده
IEEE
مرجع به انگلیسی
Bradley University, 1501 West Bradley Avenue, Peoria, IL USA; IEEE
کشور
ایالات متحده

 

مهندسی نرم افزار موبایل در برنامه های درسی رایانش موبایل

چکیده
پیشرفت های اخیر در ارتباط با فناوری موبایل، شبکه های موبایل و رایانش یا محاسبات موبایلی سبب ارائه ظرفیت ها، قابلیت های کاربردی و برنامه های کاربردی جدیدی برای سیستم های نرم افزاری نصب شده بر روی موبایل شده است. از طرف دیگر، این دستاوردهای قابل توجه سبب بروز نگرانی های منطقی در زمینه کاربرد روش مهندسی نرم افزار سنتی (مفاهیم، روش ها، ابزارها، مدل ها، و سبک های برنامه نویسی) در ارتباط با سیستم های نرم افزاری موبایل شده است. ضروریات سطح بالای کاربران در این زمینه، با در نظرگیری توان رایانشی اندک ابزاره های موبایل، همراه با مسایل امنیتی در وب موبایل و شبکه های موبایل و دیگر انواع فناوری های ارتباطاتی موبایل خود سبب شده است تا فرآیند ایجاد محیط های نوظهور نظیر مهندسی نرم افزار سیستم های نرم افزاری موبایل (MSE) به عنوان یک امر الزامی مد نظر قرار گیرد. دانشجویان دپارتمان سیستم های اطلاعات و علوم کامپیوتر در دانشگاه بردلی (MSE) در یک تحقیق «مبنتی بر دانشجویان ـ کالج مرتبط» اقدام به طراحی و توسعه پروژه هایی نمودند که هدف آنها طراحی و توسعه برنامه های درسی MSE پیشرو است. اهداف این پروژه عبارتند از: ۱) تحقیق برای روش های برنامه نویسی مبتنی بر ـ MSE، ۲) مدل های تحلیلی در MSE، ۳) طراحی و توسعه مدل ها در MSE، شامل مدل های معماری، مدل های  اطلاعاتی، مدل های کاربردی، مدل های تعاملی، مدل های ناوبری، مدل های سلسله مراتبی  رابط  کاربر  گرافیکی (GUI)،  ۴) تحلیل محیط های توسعه جامع (IDEs) برای پلتفرم های مختلف موبایل (اندروید، ویندوز فون، غیره)، ۵) تست استراتژی ها و تکنیک های مرتبط با سیستم های نرم افزاری موبایل، ۶) مدیریت کیفیت نرم افزار موبایل، ۷) مسایل امنیتی سیستم های نرم افزاری موبایل، و ۸) روش های پیاده سازی مبتنی بر ـ MSE. هدف این مقاله موضوعات MSE در ارتباط با برنامه های درسی رایانشی موبایل می باشد.

کلمات کلیدی: مهندسی نرم افزار موبایل، رایانش موبایل، برنامه های درسی.

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل

 

۱- تحلیل بازار برنامه های کاربردی موبایل
۱ـ۱٫ بازار برنامه های کاربردی جهانی موبایل
در تطابق با «بازار برنامه های کاربردی جهانی موبایل ـ فناوری های پیشرفته، پیش بینی جهانی (۲۰۱۰ ـ ۲۰۱۵)» [۱] » … ۴/۶ بیلیون برنامه قابل دانلود (به صورت مجانی، پولی و برنامه هایی که دارای تبلیغات هستند) در سال ۲۰۰۹ از سوی افراد دخیل در این حرفه (فروشگاه ها) و افراد ثالث (غیرفروشگاهی) ارائه شده است که درآمدی به میزان ۵/۴ بیلیون دلار در همین سال را حاصل آورده است. اپل، با ۵/۲ بیلیون دانلود، بازار برنامه های کاربردی را در سال ۲۰۰۹ در اختیار خود داشته است. با این وجود، بازیگران جدیدی نظیر گوگل، نوکیا و RIM به سرعت با توجه به قابلیت ها و کاربردهای تلفن های هوشمند، با توان تقویت  بازار برنامه های کاربردی موبایل، در حال ورود به بازار برنامه های کاربردی می باشند. بر مبنای ارزیابی ما، بازار برنامه های کاربردی جهانی موبایل تقریباً ارزشی به میزان ۰/۲۵ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده، که مشخص کننده یک رشد CAGR به میزان ۶/۲۹ درصد از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۵ می باشد … بازار برنامه های کاربردی موبایل اروپا نیز شاهد رونق ۲/۱ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۹ بوده است، اما انتظار می رود در سال ۲۰۱۵ گسترش قابل توجهی یافته و به ۴/۸ بیلیون رسیده و نهایتاً رشد خود را با توجه به CAGR به میزان ۶/۳۳ درصد در طی یک دوره ۲۰۱۰ ـ ۲۰۱۵ دوام دهد.
تحقیقات بازاری IDC [2] مشخص کننده این موضوع می باشد که “…. بازار برنامه های کاربردی موبایل با توجه به حجم دانلود برنامه های کاربردی همچنان از ۹/۱۰ بیلیون در سال ۲۰۱۰ به ۹/۷۶ بیلیون در سال ۲۰۱۴ ترقی نموده است. درآمد برنامه های کاربردی جهانی موبایل نیز در بردارنده یک رشد مشابه می باشد که معرف افزایشی در حد ۳۵ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ می باشد”.
۱ـ۲٫ معروفترین دسته بندی های برنامه های کاربردی قابل دانلود موبایل
بر حسب گزارش ارائه شده به وسیله Nielsen [3]، که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه بازار می باشد، “… به طور میانگین کاربران تلفن های غیرهوشمند در ایالات متحده دارای ده برنامه کاربردی می باشند و در مقابل کاربرانی که از تلفن هوشمند استفاده می نمایند از ۲۲ برنامه کاربردی بهره می جویند (که در این بین تلفن های آیفون دارای بیشترین تعداد یعنی ۳۷ برنامه می باشند). معروفترین برنامه های کاربردی قابل دانلود موبایلی شامل بازی، موسیقی، شبکه های اجتماعی، اخبار / وضعیت هوا، نقشه / ناوبری / جستجو، ویدیو / فیلم، سرگرمی / غذا، ورزش، ارتباطات، بانکداری / امور مالی، خرید / خرده فروشی، بهره وری و سفر / سبک زندگی می باشند (شکل ۱).
۱ـ۳٫ معروفترین سیستم های عامل برای برنامه های کاربردی موبایل
بر مبنای گزارش فصلی ارائه شده به وسیله موبایل فونتراکر – IDC [4]، “… سیستم عامل iOS اپل به عنوان سیستم عامل غالب در بازار تبلت ها به شمار می آید، اما در بین تلفن های هوشمند، سیستم عامل اندروید موقعیت خود را به خوبی بازیافته است. سهم کلی اندروید از بازار از ۹/۴۶ درصد در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ به ۱/۶۸ درصد در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است” (شکل ۲).
۱ـ۴٫ معروفترین برنامه های کاربردی موبایلی استفاده شده
بر حسب Nielsen [3]، معروفترین برنامه های کاربردی موبایلی استفاده شده بر روی تلفن های اندروید و آیفون در شکل ۳ ارائه شده اند.
۱ـ۵٫ توسعه برنامه های کاربردی موبایل
بر حسب [۱]، “بیش از ۲ میلیون برنامه کاربردی [موبایل] هم اکنون در زمینه های ارتباطاتی، بازی، چندرسانا، بهره وری، یا کسب سود، سفر و اهداف دیگر در حال استفاده هستند”.
رایانش موبایل، رایانش ابری، تحلیل های کاربردپذیر، محاسبات داخل حافظه ای، شخصی سازی و گیمیفیکیشن یا بازی نمایی به عنوان جدیدترین فناوری هایی به شمار می آیند که در تلفن های موبایل در دسترس هستند. کلیه آنها از تأثیر معنی داری بر روی طراحی برنامه های کاربردی موبایل، توسعه و کاربرد آنها برخوردار می باشند.
بر حسب Forbes [5]، “در سال ۲۰۱۴، عملکرد جاوا اسکریپت سبب حاصل آمدن HTML5 و مرورگر مرتبط به عنوان یک جریان اصلی در ارتباط با محیط توسعه دهندگان سیستم های کاربردی [موبایل، وب] شده است. این مورد نشان دهنده یک تغییر طولانی به سمت HTML5 از برنامه های کاربردی ساده می باشد، چرا که HTML5 از قابلیت بیشتری برخوردار گردیده است. اما در عین حال برنامه های ساده یا اولیه ناپدید نشده اند و حتی در برخی از مواقع ارائه دهنده بهترین تجربه می باشند.
۱ـ۶٫ نتایج تحلیل بازاری برنامه های کاربردی موبایل
تحلیل انجام شده در زمینه بازار برنامه کاربردی موبایل به طور آشکار نشان دهنده آن این موضوع می باشد که در خلال سالیان آتی به مهندسی، طراحان، توسعه دهندگان و برنامه نویسان کاملاً خبره و آموزش دیده نیاز می باشد.
یافته ها و نتایج این تحلیل انجام شده سبب گردید تا دپارتمان علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی (CS&IS) دانشگاه بردلی (Peoria، IL، USA) اقدام به طراحی، توسعه و پیاده سازی برنامه های علمی نوآورانه و دوره افزارها در ارتباط با رایانش موبایل (MC) نمایند.

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل

 

۲- برنامه های دانشگاهی رایانش موبایل
هدف کلی برنامه درسی رایانش موبایل (MC) پیشنهادی ارائه یک تعامل باارزش و به موقع در خصوص برنامه های درسی دپارتمان CS&IS می باشد که بر مبنای هدف کلی این دپارتمان و دانشگاه بردلی تنظیم شده است که مشخص کننده برنامه های درسی منحصر به فرد و نوآورانه برای دانشجویان و ارائه دوره های متناظر در زمینه برنامه های رایانش موبایل (MC) می باشد.
۲ـ۱٫ نواحی کلیدی در خصوص رایانش موبایل
چهار ناحیه کلیدی به عنوان مؤلفه های اصلی در برنامه رایانش موبایل (MC) مدنظر است:
  1. برنامه نویسی پیشرفته و / یا توسعه سیستم های نرم افزاری موبایل و / یا برنامه کاربردی موبایل
  2. شبکه های موبایل و بیسیم
  3. معرفی نرم افزار سیستم های موبایل و
  4. امنیت سیستم های نرم افزاری / سخت افزاری موبایل و شبکه های موبایل (شکل ۴).
 
۲ـ۲٫ برنامه دانشجویان در خصوص رایانش موبایل
برنامه رایانش موبایل ارائه دهنده خدمات مرتبط برای دانشجویان با سابقه، با توجه به درک و دانش مورد نیاز و مهارت های تکنیکی و تحلیلی مشخص در زمینه فناوری پیشرفته موبایل و کاربردهای آن در علوم کامپیوتر، سیستم های اطلاعات کامپیوتر و طراحی و توسعه سیستم های نرم افزاری پیچیده موبایل می باشد.
برنامه های موبایل برای دانشجویان [۶] متشکل از ۱۲ ساعت بر حسب ترم دانشگاهی شامل ۹ ساعت دوره های ضروری و ۳ ساعت دوره های انتخابی می باشد. کلیه دوره های CS&IS در این رابطه شامل دوره های چهار مرحله ای می باشند. نیازها و ضروریات این دوره به شرح ذیل است:
  • برنامه نویسی پیشرفته موبایل (۳ ساعت – ترم دانشگاهی)
  • شبکه های موبایل و بی سیم (۳ ساعت)
  • سیستم های نرم افزاری وبی و موبایل (۳ ساعت)
  • دوره های انتخابی (انتخاب یک عنوان):
  • شبکه های کامپیوتری و امنیت سیستمی (۳ ساعت)
  • برنامه های امنیتی نرم افزار و وب (۳ ساعت)
  • برنامه رایانش موبایل فارغ التحصیلان [۷] نیز متشکل از مجموعاً ۹ ساعت (h.) می باشد که شامل ۶ ساعت دوره های ضروری و ۳ ساعت دوره های انتخابی است.
  • دوره های ضروری به شرح ذیل هستند:
  • شبکه های موبایل و بی سیم (۳ ساعت)
  • برنامه نویسی پیشرفته موبایل (۳ ساعت)
  • دوره های انتخابی شامل موارد ذیل هستند (انتخاب یک مبحث):
  • شبکه های کامپیوتری و امنیت سیستم (۳ ساعت)
  • برنامه های امنیتی نرم افزاری و وبی (۳ ساعت)
  • سیستم های نرم افزاری وبی و موبایل (۳ ساعت)
 

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل

 

۳- مهندسی نرم افزار موبایل (MSE)
۳ـ۱٫ انگیزه
در تطابق با Localytics [8]، “… در حدود ۲۶ درصد برنامه های کاربردی قابل دانلود موبایل در سال ۲۰۱۰ صرفاً برای یکبار مورد استفاده قرار گرفته اند!”. این امر سبب شده است تا تیم پروژه ما اقدام به ارائه  اطلاعات مرتبط به توسعه دهندگان سیستمی در خصوص مفاهیم مهندسی نرم افزار موبایل، آنالیز MSE و مدل های طراحی، اصول طراحی MSE و مدل های مرتبط، روش های خاص و فناوری های توسعه نمایند که به طور قابل توجهی سبب کاهش میزان شکست سیستم های نرم افزاری موبایل خواهند شد.
۳ـ۲٫ اهداف
علیرغم دوره های متعدد موجود در خصوص برنامه نویسی موبایل، توسعه برنامه های کاربردی موبایل، رایانش موبایل، شبکه های موبایل، ویژگی های نوظهور ـ همانند مهندسی نرم افزار موبایل ـ به طور گسترده توسعه نیافته و در برنامه های درسی دانشگاه ها و کالج های ایالات متحده قرار نگرفته اند. در نتیجه، دانشجویان در دپارتمان علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعات (دپارتمان CS/IS) در دانشگاه بردلی اقدام به ارائه یک پژوهش مشارکتی “کالج ـ با دانشجویان” در زمینه طراحی و توسعه پروژه ها با هدف طراحی و توسعه برنامه ها درسی MSE پیشرو نموده اند.
۳ـ۳٫ اهداف
اهداف اصلی این پروژه به شرح ذیل می باشد:
  1. تحقیق روش های برنامه نویسی مبتنی بر ـ MSE
  2. مدل های تحلیلی در MSE
  3. مدل های طراحی و توسعه در MSE، شامل مدل های معماری، تحلیلی و طراحی، مدل های تعاملی، مدل های ناوبری، مدل های سلسله مراتبی رابط گرافیکی کاربردی (GUI).
  4. آنالیز محیط های توسعه جامع (IDEs) برای پلتفرم ها یا بسترهای مختلف موبایل (اندروید، ویندزو فون، غیره).
  5. تست استراتژی ها و تکنیک ها برای سیستم های نرم افزاری موبایل
  6. مدیریت کیفیت نرم افزار موبایل
  7. مسایل امنیتی سیستم های نرم افزاری موبایل و
  8. روش های پیاده سازی مبتنی بر MSE.
 
۳ـ۴٫ مؤلفه های اصلی
مؤلفه های اصلی در برنامه درسی MSE شامل موارد ذیل هستند (جدول ۱).
۳ـ۵٫ تدریس پایلوت اجزای MSE
در بهار ۲۰۱۱ و بهار ۲۰۱۲ نویسنده مبحث جاری اقدام به تدریس دوره های پایلوت با المان های پیشنهادی در برنامه درسی NSE نمود. به علاوه، در بازه بین ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۲ چندین دانشجو اقدام به انجام تحقیقاتی در خصوص MSE تحت نظارت نویسنده نمودند.
از دانشجویان در این دوره ها درخواست گردید تا اقدام به تکمیل چندین فعالیت فراگیری / تحقیقاتی فراتر از برنامه های درسی و آزمایشگاهی خود شامل موارد ذیل نمایند:

مهندسی نرم افزار رایانش موبایل

 

۴- یافته ها و مراحل آتی
بر مبنای نتایج ماژول های فراگیری مختلف مرتبط با تدریس برنامه پایلوت رویه های درسی MSE و بازخوردهای حاصله توسط دانشجویان، یافته های به روزرسانی شده این پروژه به شرح ذیل ارائه می شوند:
  1. دانشجویان علوم کامپیوتر و سیستم اطلاعات کامپیوتری غالباً در زمینه برنامه نویسی / کدنویسی اجزای مختلف سیستم های نرم افزاری موبایل (یعنی بانک های اطلاعاتی موبایل، GUI، سیستم ارتباطات و غیره) بر روی پلتفرم های فنی مختلف نظیر اندروید، ویندوز فون و غیره مشکلی ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.