مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم اجتماعی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۹
کد مقاله
SOC09
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
آنالیز مو و الیاف مربوط به منسوجات – جرم‌شناسی
نام انگلیسی
Hair and Textile Fiber Analysis
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
آنالیز مو، جرم‌شناسی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Hair, Analysis
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور
ایالات متحده
 

آنالیز مو و الیاف مربوط به منسوجات – جرم ‌شناسی

 مو یکی از فرمهای مشهود بسیار شایع در بسیار از موارد مرتبط با قتل و جنایات جنسی می‌باشد. این مورد همچنین برای بسیاری از موارد دزدی نیز کاربرد دارد. برخی از نقاطی که می‌توان آنها را از طریق آزمایشات مربوط به مو بعنوان سندی آشکار ثابت نمود عبارتند از:

 

  • ارتباط دادن یک فرد مظنون به صحنه جنایت
  • مشخص نمودن مسیر ورودی و خروجی جنایی
  • مشخص سازی ارتباط با قربانی
  • مشخص سازی ادواتی نظیر لباس ، کفش و تایید یا رد آنها در خصوص مظنون حادثه
  • مشخص سازی ارتباط یا تماس قربانی در جریان (زد و خورد و فرار) با ماشین مظنون
در برخی از مواقع برخورد بخودی خود در معرض ضن قرار نداشته ، بلکه بخش دقیقی از یک ماشین جائیکه که قربانی با آن برخورد داشته است می‌تواند نقش اساسی در روشن کردن خصیصه‌های دینامیکی قضیه بعهده داشته باشد.
مو تنها بعنوان یکی از عناوین مختلف الیاف می‌باشد که از آن برای مشخص سازی و آنالیز مدارک صحنه جرم استفاده می‌شود. الیاف منسوجات و مواد پشمی نیز در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. اولین بخش این موارد در خصوص مو خواهد بود و بخش دوم بشما تکنیک ساده‌ای را نشان خواهد داد که برای تماشای مقطع عرضی الیاف از آن استفاده می‌شود.
 

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

تعریف عباراتی برای تشریح الگوهای مقیاسی
مقیاس تاج گلی : خصیصه های ساختاری موهایی که دارای قطر بسیار خوبی می‌باشند که مشابه با توده‌ای از فنجانهای کاغذی هستند. این نوع از مقیاسها معمولا در جانوران جونده وجود داشته و در انسان بندرت دیده می‌شود.
پولکی : مقایسهای روی هم قرار گرفته با حاشیه‌های باریک. این نوع از مقایسها در موی انسان و اغلب جانوران وجود دارد.
خار مانند: مقایسهایی بصورت مثلثی همراه با برآمدگیهای مکرر از قالب مو . این نوع مقیاس هرگز در موی انسان یافت نمی‌شود.

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

صحنه جنایت
دو فرد در اتومبیلی قرار دارند که با صانحه رانندگی روبرو شده است. در این حادثه صدمات مالی بوجود آمده و ماشین نیز شدیدا صدمه دیده است. این حادثه در یک روز غروب اتفاق افتاده و در زمان وقوع شاهدی نیز حضور نداشته است. دو شخص داخل ماشین بصورت سطحی صدمه دیده و هیچکدام متحمل آسیب شدید نشده‌اند. ولی در عین حال ضربه‌ای بسر هر دوی آنها وارد آمده است که منجر به بروز خراشیدگی و خونریزی سطحی گردیده است. سر یکی از افراد با شیشه برخورد کرده و آن را شکسته است و در محل شکستگی شیشه مقدار اندکی خون بهمراه چند تار مو دیده می‌شود. این پدیده در سمت راست ماشین ( صندلی سرنشین جلو)  بوقوع پیوسته است. بنظر می‌رسد که هر دو نفر سرنشینان اتوموبیل از مشروبات الکلی استفاده نموده‌اند و هر دو نفر ادعا می‌کنند که در زمان حادثه نفر دیگر در پشت رل بوده است. افسر حاضر در صحنه برای مشخص نمودن واقعیت امر نسبت به جمع‌آوری ذرات خون و تارهای موی چسبیده به شیشه اقدام می‌کند. سپس از موی هر دو نفر نمونه‌برداری شده و برای تشخیص به لابراتوار جنایی ارسال می‌گردد.
نمونه موی در اینجا بعنوان مدرک فیزیکی مطرح می‌باشد که می‌توان کلید حل مشکل ما در این زمینه باشد. مطمئن شوید که نمونه‌های برداشت شده را بدرستی برچسب هویت زده تا از صحت آن اطمینان حاصل شود. در این خصوص برچسبهای مشخصی وجود دارد که دارای عناوینی نظیر «شخص ۹ و شخص B و صحنه» می‌باشد. تلاش نمائید تا با استفاده از این برچسبها صحنه جرم را با برچسبهای A و B مشخص سازید. موها قبل از انجام بررسی نباید تمیز شوند. گرد و غبارهای چسبیده به مو و دیگر ناخالصیها در برخی از مواقع از اهمیت چشم‌گیری حتی بیشتر از خود مو برخوردار است.
 

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

لوازم مورد نیاز
چاقوی یا تیغ  یک لبه ، میکروسکپ ترکیبی ، روکش پوششی ،  انبرک ، اسلایدهای میکروسکپی، عینک محافظتی ، کیم‌وایپز.
 
واکنشگرهای شیمیایی
الکل (اتیل یا ایزوپروپیل)  گلیسرین ، لاک پاک کن یا پاک کننده‌‌های شیمیایی ، برچسب نمونه‌های مو برای صحنه ، S1 و S2  برای موهای حیوانات و الیاف ترکیبی.
 

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

روش
بخش الف : خصیصه‌های عمومی داخلی
این امر بعنوان یک تمرین کمی بشمار می‌آید که در آن شما سعی خواهید نمود تا نسبت به شناسایی خصیصه‌های نمونه‌های مو اقدام نموده و تلاش خواهید نمود تا این نمونه‌ها را با دیگر نمونه‌ها آزمایش نمائید.
  • تارهای بدست آمده موی انسان را با برچسب صحنه جرم مشخص نموده و آن را بر روی اسلاید شیشه‌ای میکروسکپ قرار دهید.
  • یک یا دو قطره از آب دیونیزه (DI H2O) را بر روی مو ریخته تا آنکه آن را در جای خود محکم نگه داشته و یک اسلاید پوششی را روی مو قرار دهید. این عمل بعنوان مقدار مرطوب معروفیت یافته است. مطمئن شوید که رشته مو کاملا در آب غوطه‌ور شده باشد تا آنکه فوکس مناسب به هنگام بررسی طول رشته مو بدست آید.
  • اسلاید را در زیر میکروسکپ ترکیبی قرار دهید و میزان بزرگ نمایی را تا X100 تنظیم نمائید.
  • ریشه انتهایی مو را در نظر گرفته ، البته در صورت موجود بودن. چنانچه مو با زور بیرون کشیده شده باشد، قادر خواهید بود تا بزرگ شدگی حبابی شکلی را مشاهده نمائید (می‌توانید برای امتحان یک تار موی خود را از سر بیرون بکشید).  این بخش قسمت ریشه مو را تشکیل می‌دهد که در کنار آن می‌توانید ذرات مواد متشکل از قطعات کوچک گوشت و بافتهایی که اطراف ریشه مو را فرا گرفته است را مشاهده نمائید.
  • در دفترچه مخصوص آزمایشگاه آنچه را که دیده‌اید ثبت نمائید.
 

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

بخش ب : الگوهای مقیاسی
الگوهای مقیاسی دارای ارزش اندکی در مقایسه موی انسان می‌باشد ولی در عین حال می‌تواند در تشخیص موی حیوانات کمک نماید.
  • رشته مویی را که می‌خواهید مورد بررسی قرار دهید در داخل کیم‌وایپ دولا قرار داده و آن را با الکل اتیل مرطوب نمائید تا آنکه روغن از سطح مو زدوده شود.
  • آن را زیر میکروسکپ بصورت سطحی مورد بررسی قرار دهید تا آنکه اطمینان حاصل شود فرآیند تمیز نمودن بصورت موثر انجام پذیرفته شده باشد. الگوی مقیاس قشری برای تشخیص مبدا گونه‌های مو مفید می‌باشد. در موی انسان، این مقیاسها به میزان اندکی روی هم قرار می‌گیرند، در حالیکه در دیگر گونه‌های پستانداران حالت برآمدگی بصورت دندانه‌دار وجود دارد. بررسی این مقیاس بصورت مستقیم مشکل بوده و بنابراین اغلب می‌بایست نسبت به مهیا نمودن طرحها و قالبهای مختلف مربوط به این مقیاسها اقدام نمود.
  • مقدار اندکی از پولیش ناخن تمیز را بر روی اسلاید شیشه‌ای قرار دهید.
  • قبل از خشک شدن آن ، که بسیار سریع صورت می‌پذیرد ، رشته مو را بر روی سطح پولیش قرار دهید.
  • قبل از خشک شدن کامل پولیش، و پس از آنکه سطح مذکور تقریبا محکم گردید، رشته مو را از اسلاید جدا نمائید. اکنون قادر خواهید بود که نقش مو را بر روی سطح پولیش مشاهده کنید.
 

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

بخش ج: رنگ مو
  • رنگهای مختلف از موهای اشخاص دیگر حاضر در کلاس را بدست آورید. رنگهایی شامل قرمز، بلوند، سیاه ، قهوه‌ای و غیره.
  • سعی کنید نمونه‌ای از موی خاکستری را نیز داشته باشید. اکنون چیزی را که خواهید دید در مقایسه با رنگهای دیگر مویی که قبلا امتحان نموده‌اید متفاوت می‌باشد ، اینطور نیست؟
 

جرم‌شناسی آنالیز مو و الیاف منسوجات

 

بخش د: شناسایی الیاف منسوجات (تست سوختن / تست انحلال)
نیاز برای شناسایی الیاف منسوجات در علوم جنایی بعنوان یکی از نیازهای شایع مطرح می‌باشد.در بسیاری از جنایات می‌توان مدارکی از این نوع الیاف را بدست آورد. جرمهایی که در آن ممکن است الیاف باقی بماند شامل دزدی ،  شکستن و داخل شدن به محل خاصی، قتل، تجاوز جنسی، حمله، و زد و خورد و فرار می‌باشد.
در بسیاری از موارد، مقایسه الیاف بدست آمده از صحنه جرم با البسه مجرمین یا مظنونین لازم می‌باشد.در مواقع دیگر، شناسایی الیاف خاص و نوع آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در مثال اول، استفاده از میکروسکپ بعنوان تکنیک شایه مورد استفاده مطرح می‌باشد. در مثال دوم ، آزمایشات شیمیایی لازم خواهند بود. موارد بیشماری در فایلهای ثبت شده پلیس وجود دارند که در آن مجرمیت یا بیگناهی اشخاص بوسیله آزمایشات صورت پذیرفته بر روی الیاف محقق می‌شود.
این بخش از آزمایشگاه مرتبط با شناسایی الیاف منسوجات با استفاده از تکنیکها و آزمایشات شیمیایی است. ما نسبت به انتخاب رویه و تکنیک مناسب برای انجام آزمایش اقدام می‌کنیم.
شناسایی شیمیایی الیاف که در این آزمایش انجام می‌پذیرد شامل (۱) تست سوختن و  (۲)  تست انحلال می‌باشد.
 
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.