مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱ – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق – الکترونیک

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق - الکترونیک - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۱۲۷
کد مقاله
ELC127
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱
نام انگلیسی
Semiconductor Power Devices – Physics, Characteristics, Reliability: Chap 1
تعداد صفحه به فارسی
۴۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۰
کلمات کلیدی به فارسی
ابزاره, نیمه رسانا, نیمه هادی, قدرت, فیزیک, ویژگی, پایایی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Semiconductor, Power, Devices, Physics, Characteristics, Reliability
مرجع به فارسی
جوزف لوتز، هنریچ شلنگنوتو، اوی شوئرمن، ریک دی دانکر
اسپرینگر
دانشگاه فن آوری کمنیتز، کالج ET/IT، الکترونیک قدرت / الکترومغناطیس، آلمان
کالج ET&IT دانشگاه RWTH Aachen، سیستم های تولید و ذخیره سازی قدرت، آلمان
مرجع به انگلیسی
Josef Lutz· Heinrich Schlangenotto·
Uwe Scheuermann· Rik De Doncker; Springer
کشور
آلمان

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

 

ابزاره های نیمه رسانای قدرت
فیزیک، ویژگی ها، پایایی
دیباچه
علم الکترونیک قدرت از اهمیت فزاینده ای در صنعت و جامعه تخصصی برخوردار گردیده است. این علم از پتانسیل افزایش قابل توجه کارایی سیستم های قدرت، بعنوان یک مولفه مهم، برخوردار می باشد. جهت بررسی این پتانسیل، لازم است تا نه تنها مهندسینی که در حال کار بر روی توسعه ابزاره های ارتقاء یافته جدید هستند، بلکه مهندسین کاربردی در رشته الکترونیک قدرت، از درک اصول اولیه ابزاره های نیمه هادی / نیمه رسانای قدرت برخوردار باشند. بعلاوه، از آنجائیکه جهت حصول عملکرد مناسب لازم است تا ابزاره های نیمه رسانا را در محیطی مطلوب بکار گرفت، مقتضی است تا قابلیت استفاده از فن آوری های بین رشته ای و سیستم های بسته بندی مناسب  را در نظر گرفته و علاوه بر این می بایست از توانایی حل مشکلات خنک سازی ابزاره ها، که برای حصول کاربردهای پایا و مطمئن الزامی است، برخوردار گردید.
این کتاب برای دانشجویان و مهندسینی به رشته تحریر درآمده است که در رشته طراحی ابزاره های قدرت و کاربرد الکترونیک قدرت مشغول به فعالیت می باشند. تمرکز این کتاب بر روی سوئیچ های نیمه هادی / نیمه رسانای مدرن نظیر MOSFET ها و IGBT های قدرت همراه با دیودهای هرزگرد می باشد. مهندسین در عمل می توانند کار خود را بدون فوت وقت با کتاب ابزاره های خاص قدرت آغاز نمایند. هر فصل در ابتدا معرف ساختار ابزار و ویژگی های عمومی آن بوده و سپس مباحث کلی ارائه می شوند که هدف از آنها بررسی اصول و توابع فیزیکی می باشد. متعاقبا مباحث عمقی در ارتباط با اصول فیزیک نیمه هادی، عملکرد پیوند – pn و ویژگیهای اصلی این فناوری عرضه می شود. این مباحث عمق ویژگیهای ارائه شده را در نظر می گیرد، بگونه ای که کتاب جاری برای متخصصین ابزاره های نیمه هادی نیز مفید و با ارزش خواهد بود.
برخی از موارد علی الخصوص با جزئیات آنها برای اولین دفعه در یک متن مرتبط با ابزاره های قدرت ارائه شده اند. در فیزیک ابزار، ترکیب مجدد امیتر / ساطع کننده در ابزاره های مدرن قدرت جهت کنترل ویژگی های سوئیچینگ و ویژگی های جدید به کار گرفته می شود. متعاقبا در این زمینه، بحث تفصیلی تاثیرات مرتبط، با استفاده از پارامترهایی که توصیف کننده ویژگی های ترکیب مجدد امیتر هستند، ارائه خواهد شد. بعلاوه، به واسطه رشد آگاهی فزاینده در زمینه اهمیت تکنیک های بسته بندی برای کاربردهای پایا، فصولی در زمینه بسته بندی و پایایی نیز در این کتاب درج شده اند. در طی توسعه سیستمهای الکترونیک قدرت، مهندسین غالبا با مشکلات و ویژگی های غیر مترقبه ای روبرو هستند که پیامد آنها صرف زمان جهت جلوگیری از علل ریشه ای این موارد می باشد. بنابراین، فصولی نیز در خصوص مکانیسم های شکست و تاثیرات نوسان در مدارهای قدرت در این کتاب گنجانده شده اند تا بعنوان راهنمایی بر مبنای تجارب طولانی مدت فراگرفته شده قابل استفاده باشند.
این کتاب خود حاصل آمده از مباحث “ابزاره های قدرت” می باشد که به وسیله J. Lutz در دانشگاه فناوری Chemnitz مطرح شده است و علاوه بر این مباحث قبلی در ارتباط با “ابزاره های قدرت” از H. Schlangenotto که در دانشگاه فنی Darmstadt به سال ۱۹۹۱ الی ۲۰۰۱ ارائه شده است نیز در این کتاب گنجانده شده است. با استفاده از این مباحث و اضافه نمودن مواد قابل توجه در مبحث ابزاره های جدید، بسته بندی، پایایی و مکانیزمهای شکست، Lutz اقدام به انتشار کتابی به زبان آلمانی تحت عنوان Halbleiter-Leistungsbauelemente – Physik, Eigenschaften, Zuverlässigkeit  به سال ۲۰۰۶ نمود. کتاب انگلیسی ارائه شده در اینجا بیش از یک ترجمه به شمار می آید و بطور قابل توجهی در بردارنده مواد و ویژگیهای جدیدی می باشد.
فصل های اصلی خواص نیمه هادی و پیوندهای – pn و بخشی از فصل مرتبط با پین – دیودها بطور گسترده ای بوسیله H. Schlangenotto مورد بازنگری قرار گرفته است. J. Lutz در فصول مرتبط با تریستورها، MOSFET ها، IGBT ها و مکانیزمهای شکست اطلاعات بیشتری را ارائه نموده است. U. Scheuermann در فصل فناوری بسته بندی، پایایی و جامعیت سیستم مشارکت نموده است. R. De Doncker مقدمه ای را، در زمینه ابزاره های قدرت به عنوان مولفه های کلیدی، در این مبحث گنجانده است. با این حال کلیه نویسندگان در امر نگارش دیگر فصول این کتاب تعامل داشته و صرفا تنها به فصول خاص خود متکی نبوده اند.
چندین محقق در زمینه ابزاره های قدرت با ارائه مباحث مفید خود، در امر ترجمه، ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات، از این کتاب پشتیبانی نموده اند. (اسامی این محققین در کتاب مشخص شده است و بعلت آنکه افرادی زیادی که در این تحقیق مشارکت داشتند نام یکایک آنها بواسطه حفظ ایجاز در اینجا ذکر نشده است – مترجم). در نهایت، نویسندگان از محققین و دانشجویان بیشمار رشته الکترونیک قدرت که اقدام به پشتیبانی از این تحقیق از طریق ارائه نقطه نظرات و مباحث حیاتی خود نموده اند تشکر می نمایند.
 

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

 

 
فصل ۱٫ ابزاره های نیمه رسانای قدرت مولفه های کلیدی برای سیستم های کارآمد تبدیل انرژی الکتریکی
 
۱-۱٫ سیستم ها، مبدل های قدرت و ابزاره های نیمه رسانای قدرت
در یک بازار رقابتی سیستمهای فنی جهت ارتقای بهره وری خود متکی به پروسه های اتوماسیون و کنترل فرآیند هستند. به طور ابتدا به ساکن، دستاوردهای مربوط به این بهره وری غالبا متمرکز بر حصول حجمهای بالاتر تولید یا انجام فرآیندها با استفاده از نیروی کار (انسانی) کمتر جهت صرفه جویی در هزینه ها می باشند. امروزه،  توجه به سمت کارایی انرژی جلب شده است که علت آن را می توان در هشدارهای جهانی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی جستجو کرد و بنابراین می توان سئوالاتی را فراتر از این موارد و در ارتباط با افزایش قیمتهای انرژی همراه با امنیت انرژی و همچنین افزایش پدیده شهرنشینی مطرح نمود. در نتیجه، این مقوله مورد انتظار می باشد که جهت گیری به سمت استفاده بیشتر از سیستمهای الکتریکی همچنان تداوم داشته و در خلال دهه های اخیر این جهت گیری سرعت خواهد گرفت. در نتیجه، نیاز جهت فرآوری کارای انرژی الکتریکی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. ابزاره هایی که قابلیت تبدیل انرژی الکتریکی / برقی از یک فرم به فرم دیگر را دارند، همانند تبدیل انرژی الکتریکی، از شروع کار سیستمهای الکتریکی قدرت شاهد تکنولوژی های پیشرفته ای بوده اند و می توان آنها را به عنوان تکنولوژی های کلیدی فعال مد نظر قرار داد. به طور مثال، بدون کاربرد ترانسفورماتورها، تولید قدرت در یک مقیاس وسیع، همراه با انتقال و توزیع قدرت امکان پذیر نمی بود. به طور قابل توجه، اشخاص اندکی امروزه از این موضوع آگاهی دارند که بدون استفاده از این اختراع، که می توان آنرا به طور ابتدا به ساکن تحت عنوان ژنراتور ثانویه خواند [Jon04]، ما قابلیت ایجاد چنین منابع کارا، ایمن و پاک قدرت از نقطه نظر محیطی (محلی) را نداشتیم. البته، با توجه به آنکه ترانسفورماتورها، یا بطور کلی ابزاره های الکترومغناطیسی، قابلیت تبدیل ولتاژ یا رکتانسهای کنترل را دارند، باید اذعان داشت که کاربرد آنها در سیستمهای اتوماسیون به صورت محدود باقی مانده است. در شروع عملیات برق رسانی، کنترل فرکانس و فاز صرفا با استفاده از ابزاره های تبدیل الکترومکانیکی (همانند موتورها، ژنراتورها) امکان پذیر بود. با این وجود، این دستگاه ها بسیار حجیم بوده و به فرآیند تعمیر و نگهداری نیاز داشته و همچنین از اتلاف بالایی نیز برخوردار و از نظر قیمت نیز پرهزینه و گرانقیمت تلقی می شوند. بعلاوه، این ابزاره های الکترومکانیکی نسبتا دارای پهنای باند کنترل پایینی می باشند. بنابراین، آنها غالبا در نقاط مشخص شده ثابتی بکار گرفته می شوند. امروزه، غالب پروسه های اتوماسیون و سیستمهای کنترل فرآیند نیازمند ادوات تبدیل انرژی با انعطاف پذیری بیشتری می باشند تا قابلیت تغییر شدید ولتاژ یا تعدیل جریان، فرکانس، زاویه فاز و غیره حاصل شود.
در زمان کنونی، الکترونیک قدرت بعنوان پیشرفته ترین فناوری در مبحث تبدیل انرژی الکتریکی، با انعطاف پذیری و کارایی مناسب، به شمار می آید. بعنوان یک رشته مهندسی، الکترونیک قدرت در حدود ۵۰ سال قبل به وجود آمده و برای حضور در این عرصه کار خود را با توسعه و ارائه بازاری آنچه تحت عنوان یکسو کننده کنترل شده سیلیکون خوانده می شود، که البته امروزه آنرا به عنوان تریستور می خوانند، آغاز کرد [Owe07, Hol01]. بطور آشکار، الکترونیک قدرت و ابزاره های نیمه رسانای قدرت را میتوان به عنوان رشته هایی خواند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در حقیقت، در کتابچه راهنمای عملیات جامعه الکترونیک قدرت IEEE رشته الکترونیک قدرت به شرح ذیل تعریف شده است: “این فناوری شامل کاربرد موثر مولفه های الکترونیک، بکارگیری تئوری مدار و طراحی تکنیکها، و توسعه ادوات تحلیلی در زمینه تبدیل کارای الکترونیک، کنترل و بهینه سازی قدرت الکترونیک می باشد” [PEL05].

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

 

۱-۱-۱٫ اصول کلی مبدل های قدرت
با نگاه به نمودار بلوکی مبدل نوعی الکترونیک قدرت نشان داده شده در شکل ۱-۱، جزئیات بیشتری را می توان به هنگام ملاحظه اصول عملیاتی و توپولوژی مبدل های مدرن الکترونیک قدرت حاصل آورد. بطور اصلی، جهت کارکرد مبدل های الکترونیک قدرت، سه نوع از مولفه ها مورد نیاز می باشند:
  • مولفه های فعال، یعنی مولفه های نیمه رسانای قدرت که قابلیت اتصال یا قطع جریان برق در داخل مبدل را خواهد داشت. این ابزارها یا در حالت بسته (انسداد پیشرو و معکوس) یا حالت – باز (رسانایی) می باشند.
  • مولفه های پاسیو / غیر فعال، همانند ترانسفورماتورها، القاگرها یا سلف ها، و خازن ها، که بطور موقت قابلیت ذخیره سازی انرژی در داخل سیستم مبدل را دارند. بر مبنای فرکانس عملیاتی، ولتاژ، روش خنک سازی و سطح جامعیت، می توان از ویژگی های مختلف مغناطیسی، دی الکتریک و مواد عایق بندی استفاده نمود. برای قدرت نامی مشخص شده یک مبدل، فرکانس های عملیاتی بالاتر (سوئیچینگ) سبب فعال شدن مولفه های پاسیو کوچکتری می شوند.
  • واحد کنترل، یعنی سیستمهای الکترونیکی آنالوگ و دیجیتال، مبدل های سیگنال، پردازشگرها و حسگرها، جهت کنترل جریان انرژی در داخل مبدل، به گونه ای که متغیرهای داخلی (ولتاژ، جریان)، دنبال کننده سیگنالهای مرجع محاسبه شده باشند که سبب تضمین رفتار مناسب مبدل بر مبنای دستورات خارجی (حاصل آمده از لینک ارتباطات دیجیتال) می شود. امروزه، غالب واحدهای کنترل همچنین فراهم آورنده وضعیت و سطوح تشخیصی سیستمی می باشند.
با توجه به آنکه مبدلهای الکترونیک قدرت می بایست قابلیت تبدیل انرژی الکتریکی به صورت موثر و کارا (کارایی بالاتر از ۹۵%) را داشته باشند، عملکرد  خطی  ابزاره های  قدرت  بعنوان یک گزینه  مد نظر نمی باشند. در مقابل، این  ابزارها در یک مود  سوئیچینگ  عمل می نمایند. بنابراین، در مبحث تامین قدرت، و به منظور مشخص سازی این تمایز، می توان این مبدل های قدرت را تحت عنوان “منابع تغذیه سوئیچینگ” خواند. ایده اصلی در ارتباط با کلیه مبدلهای قدرت جهت کنترل و تبدیل انرژی الکتریکی که در مبدل جریان می یابد،  قطع جریان پیوسته انرژی و تبدیل آن به پاکتهای کوچک انرژی، همراه با پردازش این پاکتها، و تحویل انرژی در یک قالب دیگر، اما در عین حال پیوسته، به سمت خروجی می باشد. بنابراین، مبدلهای قدرت به عنوان پردازشگرهای حقیقی قدرت به شمار می آیند! در اعمال چنین فرآیندی، کلیه توپولوژی های مبدل می بایست اصول تئوری مدار پایه را مد نظر قرار دهند. مهمترین مورد آن است که انرژی الکتریکی را تنها به هنگامی می توان به صورت موثر از طریق شبکه سوئیچینگ ارسال داشت  که  انرژی  در بین  مولفه ها یا اجزای جفتی مبادله شود، یعنی آنکه انرژی ذخیره شده در خازن ها یا  منابع  ولتاژ  را  می بایست به سلف ها یا منابع جریان انتقال داد.
۱-۱-۲٫ انواع مبدل های قدرت و انتخاب ابزاره های قدرت
مبدل های الکترونیک قدرت را می توان به طرق مختلف دسته بندی نمود. امروزه، با توجه به علم الکترونیک قدرت، قابلیت تبدیل انرژی الکتریکی از AC به DC (یکسوکننده)، از DC به DC (مبدل DC – به-  DC) و از DC با بازگشت به AC (اینورتور) وجود دارد.
با وجود آنکه برخی از مبدل ها به طور مستقیم قابلیت تبدیل AC به AC را دارند (مبدل ماتریس و سیکلوکانورترها)، غالب فرآیند تبدیل AC – به – AC با استفاده از اتصال سریع یک رکتیفایر و یک اینورتور انجام می شود. بنابراین، همانگونه که در شکل ۱-۳ نشان داده شده است، غالب مبدل ها دارای حداقل یک لینک DC می باشند، که در آن انرژی به صورت موقت بین مراحل مختلف تبدیل نگهداری می گردد. بر مبنای نوع لینک DC استفاده شده، مبدل ها را می توان به مبدل های منبع جریان و منبع ولتاژ تقسیم نمود. مبدل های منبع جریان از یک سلف جهت ذخیره سازی مغناطیسی انرژی استفاده نموده و در یک جریان  نزدیک  به  ثابت در لینک  DC  عمل  می نمایند. مولفه جفتی آنها یعنی مبدل منبع ولتاژ از یک خازن جهت نگهداری ثابت ولتاژ DC بهره می جوید.

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

 

۱-۲٫ رویه های عملیاتی و انتخابی نیمه رساناهای قدرت
به هنگام طراحی یک مبدل قدرت بسیاری از جزئیات را می بایست جهت حصول اهداف طراحی مدنظر قرار داد. مشخصه های متعارف طراحی شامل هزینه پایین، کارایی بالا یا چگالی بالای قدرت (وزن سبک، اندازه کوچک) می باشد. در نهایت، ملاحظات حرارتی، همانند مشکلات بروز کرده برای دستگاهها، مسئله خنک سازی و حداکثر دمای عملیاتی، مشخص کننده محدوده های فیزیکی طراحی مبدل می باشند. به هنگامی که این ادوات در محدوده عملیاتی ایمن (SOA)  (الکتریکی) عمل می نمایند، رسانایی و مشکلات یا خسارات مرتبط با سوئیچینگ می توانند سبب بروز مشکلات عدیده ای به دستگاههای مرتبط شوند. فیزیک پایه این موارد در این کتاب مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که طراح مبدل می بایست قابلیت به حداقل رسانی اساسی این زیانها از طریق اعمال تصمیمات مناسب در طراحی را داشته باشد. به طور کلی، نتیجه طراحی به میزان زیادی منوط به انتخاب موارد ذیل خواهد بود:
  • نوع ابزار (تک قطبی، دوقطبی، ترانزیستور، تریستور) و رتبه مشخص شده آن (حاشیه های ولتاژ و جریان، محدوده فرکانس).
  • فرکانس سوئیچینگ
  • چیدمان مبدل (به حداقل رسانی مشکلات مربوط به جریان همهمه گر پارازیتی اندوکتانس ها، کاپاسیته ها و تاثیرات پوستی)
  • توپولوژی (دو سطح، چند سطح، سوئیچینگ سخت، سوئیچینگ نرم)
  • کنترل گیت (نرخ شیب سوئیچینگ)
  • کنترل ( توابع سوئیچینگ، فیلترهای کمینه سازی، DNI)
بعلاوه، می توان از بروز اتلافها جلوگیری نمود، بر این مبنا طراحی سیستم خنک کننده (خنک کننده مایع یا خنک کنندگی به وسیله هوا) از تاثیر مهمی بر روی انتخاب نوع بسته بندی مورد نظر برخوردار می باشد. چندین نوع از فناوری بسته بندی در حال حاضر در بازار موجود می باشند: بسته بندی های گسسته، ماژول و نوع پرسی. در حالیکه بسته بندی های نوع گسسته و ماژول از نظر الکتریکی قابل عایق بندی هستند، که خود اجازه خواهد داد تا کلیه ابزاره های یک مبدل قابلیت نصب در یک سینک حرارتی را داشته باشند، بسته های نوع – پرسی قابلیت خنک سازی از هر دو طرف را خواهند داشت. متعارفا، ابزاره های گسسته در مبحث منابع تغذیه برق در مود سوئیچ شده (تا ۱۰ کیلووات) بکار گرفته می شوند. سطوح بالاتر قدرت، تا یک مگاوات، نیازمند اتصال موازی چندین تراشه نیمه هادی و استفاده از بسته بندی نوع ماژول می باشد، در حالیکه بسته بندی های با طراحی خنک شوندگی دو طرفه (طرحهای نوع – دیسکی تک ویفری یا طرح های پرسی چند تراشه ای) در بالاترین سطوح قدرت تا چندین گیگاوات بکار گرفته می شوند. جزئیات معماری سیستم در فصل ۱۱ تشریح شده است.

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

 

۱-۳٫ کاربردهای نیمه رساناهای قدرت
می توان به این نتیجه دست یافت که رشته الکترونیک قدرت و نیمه رساناهای قدرت همچنان به رشد سریع خود ادامه می دهند. به زودی، کلیه قدرت الکتریکی نه تنها از طریق سیمهای مسی یا ادوات دی الکتریک، یا با استفاده از مواد مغناطیسی، توزیع خواهند شد، بلکه از طریق نیمه رساناها نیز امکان توزیع و ارسال نیروی برق فراهم خواهد گردید، چرا که غالب کاربردها نیازمند فرآیند تبدیل انرژی بوده و یا به افزایش کارایی چنین فرآیندهایی نیاز دارند.
همانگونه که در بالا ذکر شد، مبدلها در محدوده گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و این گستردگی از میلی وات یا mVA (از نظر فنی، صحیح تر می باشد تا از توان ظاهری استفاده نماییم) تا گیگاوات تداوم دارد. منوط به محدوده های ولتاژ و جریان مورد نیاز نیمه رساناهای قدرت، انواع مختلف این نیمه هادی ها را می توان مورد استفاده قرار داد. در سطوح پایین توان (۱ VA تا ۱ kVA، منبع تغذیه در مود – سوئیچینگ، غالبا شاهد کاربرد ابزاره های ارتباطاتی قابل حمل و ابزاره های قدرت، سیستمهای الکترونیک (صوت، ویدئو و کنترلرها) و سیستمهای کامپیوتری شخصی هستیم که خود تشکیل دهنده بازار اصلی جهانی در این زمینه می باشند. با توجه به قواعد مشخص شده این منابع تغذیه به طور یکنواخت کارایی خود را افزایش داده و این افزایش کارایی شامل ارتقای کنترل و توسعه بهتر ادوات قدرت و مولفه های پاسیو نیز می شود. منابع قدرت مدرن همچنین قابلیت کاهش تلفات حالت سکون یا استندبای را نیز خواهند داشت. در این زمینه جهت گیری به سمت فرکانسهای سوئیچینگ بالاتر می باشد چرا که به مواد کمتری برای مولفه های فیلتر نیاز خواهد بود. بنابراین، غالب منابع نیرو در این محدوده توان از ابزاره های قدرت MOSFET جهت تبدیل انرژی الکتریکی استفاده می نمایند.
در عین آنکه فصل اول، سیستمهای تبدیل نیرو را از نقطه نظر کاربردی مورد بررسی قرار داده است، ما متعاقبا پس از بحث عمیق مرتبط با فیزیک و فناوری ابزارها و مولفه های الکترونیک قدرت، در انتهای این کتاب به طراحی سیستم از نقطه نظر دیدگاه پایین به بالا بازخواهیم گشت.
بر این مبنا می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که با توجه به الکترونیک قدرت، مقادیر زیادی از انرژی را می توان (به واسطه کنترل کارای فرآیندها) ذخیره نمود. بعلاوه، الکترونیک قدرت یک فناوری فعال کننده کلیدی به شمار می آید که سبب می شود تا فرآیند تامین انرژی الکتریکی به صورت قدرتمندتر و انعطاف پذیرتری به کار خود ادامه دهد، به گونه ای که قابلیت حصول ویژگی های تامین پایدار انرژی را داشته باشیم. از نقطه نظر تعریف، در قلب الکترونیک قدرت، ابزاره های نیمه هادی قدرت وجود دارند که قابلیت اعمال فرآیند تبدیل موثر و کارای انرژی را خواهند داشت. در نتیجه، درک عمیق نیمه رساناهای قدرت به عنوان یک الزام برای مهندسین این رشته مطرح می باشد مخصوصا آن دسته از مهندسینی که تمایل تعامل با جهانی پایدارتر را در سر می پرورانند.

ابزاره های نیمه رسانای قدرت – فیزیک، ویژگی ها، پایایی: فصل ۱

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.